tisdag 23 april 2024

Nejlikerrevolutionen - och nu dess baksmälla?

 Eusebio (1963 version2).jpg

Jag hade fyllt 25 år. Det var mitt tredje år i byn Kåsta, dit jag och min dåvarande sambo flyttat som del av gröna vågen. Hade varit ute och gjort väderobservationen klockan 04. Vi hade en väderstation hemma.

Minns inte hur vädret var med minns mycket väl hur jag stannade upp istället för att gå tillbaka till sängvärmen. Satt, vilket inte var ovanligt, på trappen med Sören, som var katten i huset, i knät. Sören trängdes med ett skrivblock i vilket jag skissade på en av de dåliga noveller jag skrev som extraknäck.

Fågelkvitter? Nej, det minns jag inte, gryningen var ju knappt kommen. Hade en transistor med mig. Lyssnade på radion. Hörde om en militärkupp i Portugal. Mot diktatorn. För demokrati. Det kom att kallas Nejliker-revolutionen. En kvinna började sätta nejlikor i militärens vapenmynningar. På torsdag är det exakt 50 år sedan.

Mitt intresse för just Portugal hade växt när jag var mycket ung. Där fanns en fotbollsspelare som hette Eusébio. Han spelade i Benfica och i det portugisiska landslagets snygga tröja. Dessvärre också en gång – i en uppvisningsmatch – i Malmö FF:s tröja. Intresset för ett land i södra Europa växte tack vare en fotbollsspelare. Svårare än så var det inte.

Opinionen i Portugal svänger, extremhögern är på väg fram. För första gången sedan revolutionen för 50 år sedan har den radikala ytterhögern - fyra gånger så stora som i förra valet! -  maktposition när en ny regering ska tillsättas.

 Och inför EU-valet vinner ytterhögen allt större framgång i opinionsmätningarna. En trend i EU.

I tolv av EU:s 27 länder är partier långt ut till höger de största i de mätningar som görs. Det gäller länder som Frankrike. I ytterligare en radda länder har partier likt SD och högerut i vart fall cirka tjugo procent. 

Efter valet till EU-parlamentet i juni kan EU påbörja en utveckling åt ett djupt obehagligt håll. Om fortsättning följer i valet om fem år är vi riktigt illa ute. Var finns beredskapen för det?

Och Portugal? Landslagströjan är lika fin. Men Eusébio dog 2014. Han blev 71 år.