Har du läst underlaget för beslutet om svenskt medlemskap i Nato? Har du läst så vet du att underlaget - som finns i form av en rapport - är uselt. Och förmodligen förstår du att det skulle vara uselt.
Istället för en analyserande
text – som kan användas för att förstå sammanhang och huruvida Sverige skulle
vara hotat – ägnar sig utredningen snarare åt att samla slarvigt analyserade
argument för ett svenskt medlemskap.
Det vill säga: Eftersom Ryssland angripit Ukraina så är också Sverige hotat. Detta trots att Sverige aldrig varit del av Sovjetunionen, Sverige inte ligger i det som Rysslands regim uppfattar som sitt geopolitiska och historiska intresseområde, Sverige inte är del av det ”ryska” som Putin och hans gelikar talar om i någon sorts förvriden nostalgisk anda.
Ändå argumenteras i rapporten som om så vore fallet. Det är snarare retorik än seriös analys som utgör grundtonen i den rapport som utgör beslutsunderlag. Syftet har inte varit att ge underlag för ett seriöst beslut utan att ge en blandning av sakliga och retoriska argument för en anslutning till Nato. Man hade mycket väl kunnat argumentera på ett mer sakligt sätt.
Rapporten
slår fast att ”Ryssland har en
låg tröskel för folkrättsöverträdelser och militär aggression även i
stor skala.” Vilket onekligen är korrekt. Det har visat sig flera gånger
inom de områden som den ryska regimen anser vara sitt historiska och
geopolitiska intresseområde.
Det pågående totala och brutala anfallet på Ukraina utgör definitivt
aggression i stor skala i syfte att snarast utplåna hela eller delar av Ukraina som egen nation.
Den
folkrättsvidriga annekteringen av Krim hade en sorts militärpolitiskt
logiskt motiv, vilket rapporten inte nämner
- Ryssland har en stor flottbas på Krim vilken man inte ville skulle
hamna inom Nato om
Ukraina skulle släppas in i alliansen. Men - vilket bör noteras av de
som försvarar annekteringen - det var inte aktuellt för Nato att släppa
in Ukraina.
Georgienkriget? I EU:s utredningen av kriget – den så
kallade Tagliavinirapporten – beskrivs att
det var
Georgien som startade kriget genom nattbombningar i Sydossetien. Där
hävdas
också att Rysslands inledande svar var legalt – själv finner det
uttrycket tvivelaktigt – eftersom ”delar av den ryska fredsstyrkan hade
dödats”. Därefter, redovisas i EU-rapporten, att det ryska agerandet
gick ”över
resonliga gränser”. Vilket är helt korrekt.
En rapport som ligger till underlag för ett historiskt beslut om medlemskap i Nato bör rimligen vara noga med beskrivningar om vad som sker och skett. Det skulle gett bilden av ett ärligt uppsåt snarare än en ensidig partsinlaga.
Detta är till hälften helt sant. Den ryska statsledningen omfattar definitivt en auktoritär samhällssyn med en målsättning att skapa inflytelsesfärer.
Men målsättningen att skapa intressezoner gäller också det som är "vi" i den här rapporten. Nato är inte heller befriat från länder med auktoritär samhällssyn.
Genom att låtsas bort
det onda hos oss reduceras rapporten till retorik istället för att vara
ett intellektuellt hederligt underlag för beslut - även med ett sådant
finns skäl som talar för medlemskap i Nato likaväl som det finns skäl
som talar emot.
”Vi” har sedan koloniserandets
dagar ägnat oss åt att skapa intressesfärer, Natos stormakt USA har i allra högsta grad under lång tid haft som målsättning att
skapa intressesfärer, inklusive med militära medel. Att friskriva det ledande
Natolandet från sådana intressen är rent falsarium.
Det
är ju inte heller så att Nato skulle vara befriande från länder med
auktoritärt styre. Grekland och Portugal var medlemmar också när de var
allt annat än demokratier med värderingar som rapporten tillskriver
Nato. Grekland har varit militärdiktatur och Portugal en högerdiktatur -
ingetdera underkände länderna som medlemmar i Nato.
Turkiet är medlem i Nato, utvecklingen i länder som Polen och Ungern är knappast oproblematisk, framtiden i USA är oviss.
Nato är ingen garant för vare sig rättssäkerhet eller demokratisk utveckling. Nato blir det som medlemsländerna blir. Och utvecklingen i dessa är allt annat än solklar… Sådant bör också analyseras.
Enligt den ryska "avskräckningsstrategin" kan kärnvapen
användas som svar på kärnvapenanfall eller svar på angrepp med konventionella
vapen om ”själva statens existens” är hotad. Det är minst sagt problematiskt eftersom
det där med ”själva statens existens” är ett flytande begrepp som
kan nyttjas av en despot, särskilt en som är kränkt och som upplever sig som
varande staten…
Om tröskeln för att använda kärnvapen minskar borde väl rimligen hela vår strategi gå ut på att kyla ner konflikter snarare än att öka dem genom att utvidga det Nato som Ryssland - hur knäppt vi än tycker det vara - anser vara ett hot mot landet.
Vi kan anse att den ryska bilden av Nato som en aggressiv maktsfär som har syfte att ”omringa Ryssland” är falsk – men vad vi än anser så finns den där och Nato lägger sig onekligen alltmer dikt vid Rysslands gräns.
Detta är inte det samma som att lägga sig platt, eller vara underkuvad. Det är att göra en bred analys i syfte att söka fred.
Rapporten saknar dessutom varje uns av analys av om den ryska regimen stärks eller försvagas av att den kan utnyttja vårt agerande för att stärka sin egen roll internt inom landet, hur den kan spika fast bilden av ett hotfullt Nato som omringar landet, hur Putinregimen kan använda detta för att motivera sitt maktinnehav.
Om vi upplever att det värdlandsavtal
som Sverige skrivit på med Nato bidrar till fredlig utveckling så är det ju
allt annat än självklart att "den andre" uppfattar det så.
Värdlandsavtalet innebär bland annat att en
regering (även minoritetsregering utan riksdagsbeslut) kan bjuda in Nato att såväl
använda hamnar, flygfält, vägar och annan infrastruktur som att att svenskt territorium kan användas även för
offensiva vapen riktade mot Ryssland. Praktiska förberedelser för ett
sådan inbjudan skall göras i fredstid.
Det är ju inte säkert – eller ens troligt - att den andre uppfattar
detta som fredligt. Vi kan tycka det är hur löjligt som helst –
men avspänning och konfliktlösning innebär som sagt att begripa hur det
ser ut med den
andres ögon eller hur det kan användas i den andres – det här fallet en
auktoritär
regim med en despot i ledningen – för att befästa sin egen roll som den
starka
kraft som kan skydda landet med den lede fi.
Någon bredare problematisering av hur ett Natomedlemskap skulle
påverka Gotland existerar inte i rapporten. Huruvida Natoanslutning ökar spänningarna kring
Gotland föregås med tystnad trots att Gotland skulle kunna förses med Natobaser
med missiler etcetera. Skulle detta innebära nedtrappning eller skulle det trigga Ryssland att
i en krigssituation snarare vara först med att inta ön för att stoppa Nato ”att
flyttar fram sina positioner”?
En utredning med minsta lilla syfte att ge
underlag för ett seriöst beslut borde givetvis diskutera detta – i vart fall om
Sverige har för avsikt att bidra till avspänning och fredlig samexistens.
Svenskt och finskt medlemskap i Nato
innebär att Östersjön blir ett sorts innanhav för Nato. Den ryska
uppfattningen är att Kaliningrad blir instängt och att rysk flotta lätt
kan hindras att ta sig ut. Det är inte självklart att detta medför
nedtrappning av spänningar i regionen, snarare lär Ryssland flytta fram
än mer militära resurser till Kaliningrad.
Är en sådan utveckling bra? Nog borde ett underlag för beslut analysera detta.
Att de baltiska länderna, efter Sovjetunionens kollaps, sökte medlemskap i Nato var ett svar på hur länderna hållits som fångar inom det kommunistiska Sovjet.
I rapporten konstateras att Ryssland vill – i någon sorts kravliknande
formuleringar - att Sveriges alliansfrihet
bevaras. Ja, det är klart att de vill. Det är inget nytt. Så har det varit sedan 1949.
Istället för att konstatera detta väljer man att peka på att den ryske försvarsministern
Sergej Sjojgu 2018 sagt att eventuella finländska och svenska
Natomedlemskap kommer att mötas med svarsåtgärder. Men hade Natoanslutning antytts tidigare så hade ryssarna sagt det då också.
Vilka svarsåtgärder är då aktuella? Utredningen
slår fast att detta ”primärt torde handla om utökad utplacering av militära
förmågor i vårt närområde”. Ja, allt annat vore ju jättekonstigt, självfallet kommer Ryssland att stärka sin
militära verksamhet i bland annat Kaliningrad. Är det värt att trigga igång det också? Kanske, kanske inte.
Frågan som bör analyseras är givetvis: ökar detta spänningen eller minskar det
spänningen? Ökar detta en auktoritär regims benägenhet att använda kärnvapen
eller minskar den? Är det genomtänkt – om vi har fredlig samexistens som en
målsättning – att ”tränga in Ryssland”? Är det smart – om vi vill se att den
auktoritära regimen i Ryssland ersätts – att legitimera dess världsbild genom
att Nato lägger sig alltmer dikt mot dess gränser?
Frågor som inte på minsta sätt blir belysta i rapporten men som i allra högsta grad påverkar om vi ska kunna leva i fredstid eller krigshotstid framöver. Man kan komma till olika slutsatser, men en ordentlig analys är det minska man kan begära.
DE OUTTALADE FRÅGORNAEn fråga som undviks är dock följande: Om Ryssland skulle få för sig att anfalla Gotland – med det formella motivet att hindra Nato från att sätta upp "baser med offensiva vapen" – skulle USA då riskera ett världskrig där New York skulle kunna utraderas av kärnvapen för att försvara ön? Frågan är relevant, men kan kanske inte diskuteras öppet.
I Nato-konceptet ingår planering för vilka städer i Ryssland
som ska utraderas genom kärnvapenanfall om sådana skulle bli aktuellt, på samma
sätt antar jag att det i det ryska konceptet finns planerat vilka städer inom
Nato som skall utraderas först vid olika scenarier.
Vilka
svenskar skall sitta
i den grupp som planerar vilka städer - med sina människor,
kulturskatter, djur och infrastruktur - som skall förintas med
kärnvapen? Blir vi
inte helt marinerade i hela kärnvapenhelvetet genom att delta i detta?
Jo, vi kan förstås be om att få slippa delta i beslutet om vilka som
skall avrättas i vårt namn.
VEM BESTÄMMER?
Å ena sidan svarar regeringen och
rapporten på Natokritik med att alla länder är självständiga och ingen kan tvingas
till beslut, å andra sidan vill regeringen att Turkiet nu skall tvingas att
acceptera svenskt medlemskap genom att USA trycker på.
Vilket ju bekräftar det alla vet: USA har störst
inflytande. Vilket borde få en utredning att åtminstone påpeka att utvecklingen
i just USA kommer att påverka Natos beslut. Utvecklingen i USA är inte den
bästa, vi kan snart ha en republikansk president som heter Trump eller är av
hans kaliber. Känns det tryggt? Är det en utveckling av Nato som ökar Sveriges
säkerhet som medlem? Om det skrivs ingenting.
I rapporten hävdas utan minsta lilla analys: ”Natomedlemskap
skulle inte i sig påverka Sveriges möjligheter att fortsatt främja grundvärden
i svensk utrikes- och säkerhetspolitik.”
Detta är ju totalt lögnaktigt. Sverige
har redan tvingats – efter hot från Nato om konsekvenser (Jens Stoltenberg, Folk och Försvar 2018) – att inte skriva på
FN-konventionen om förbud mot kärnvapen. Sverige kommer att, som medlem i Nato,
söka ”säkerhet” genom kärnvapenparaply vare sig vi önskar eller inte.
Sverige har pressats att ändra sin politik för att Turkiet skall ”släppa in oss” in oss i Nato.
Sverige kommer att delta i planeringen för var ett eventuellt kärnvapenanfall
skall sättas in, det vill säga vilka städer som skall utrotas. Detta påverkar i
allra högsta grad svensk utrikes- och säkerhetspolitik.
I rapporten anges att andra merkostnader skulle inskränkas till 600 – 700 miljoner per år, vilket jag tvivlar på. I själva verket skall infrastrukturen byggas om – vilket lär ske även med civila pengar - för att kunna ta emot och härbärgera Natotrupp. Myndigheterna planerar för detta redan nu.
Rapporten slår fast: ”Ett svenskt Natomedlemskap skulle höja tröskeln för militära konflikter och därmed ge en konfliktavhållande effekt…” Men ett svenskt Natomedlemskap innebär också att vi blir del av ytterligare upprustningsspiral och blockbildande - samt att den andre triggas, eller i vart fall kan använda medlemskapet i sin retorik för inhemskt bruk. Är det vår önskan?
Jag läser ”Nato har en lednings- och planeringsstruktur med
unik förmåga att leda stora och krävande militära operationer. Den integrerade
kommandostrukturen gör att de allierade kan agera tillsammans med större
effektivitet och snabbhet än vad som annars skulle vara fallet.” Jo, men
samtidigt måste alla vara överens. Vi måste vara överens med de vi inte är
överens med. Turkiet till exempel. Är det ett problem - och i så fall vad kan det leda till i sin förlängning?
Rapporten liknar mest en gymnasieuppsats som genom upprepningar och rundgångar lyckats få ihop 41 sidor.
Det är, som sagt, helt okej att plädera för svenskt
medlemskap i Nato. Men det är inte okej att låtsas att de papper som lämnade
regeringskansliet är ett seriöst underlag för beslut om medlemskap i Nato hur
mycket än dåvarande socialdemokratiska regering med Ann Linde, Magdalena Andersson och Peter Hultqvist – tillsammans med främst de borgerliga politikerna gav sken av det.
Rapporten är till
stora del utformad för att i sig argumentera för medlemskap i Nato. En sådan rapport
kan mycket väl göras, men den ska redovisas för vad det är, inte som ett seriöst
underlag för beslut om huruvida Sverige ska gå med eller inte.
Rapporten finns här.
Självfallet finns det tunga utredningar som gjorts under åren.
I januari 2016 utkom Hans Blix med fleras utredning Sverige, Nato och säkerheten som också blev en bok: https://celanders.se/bocker/facklitteratur/sverige-nato-och-sakerheten
Medlemmen i Krigsvetenskapsakademien Krister Bringéus utredning Säkerhet i ny tid finns som SOU 2016:57. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2016/09/sou-201657/