fredag 5 januari 2024

Epstein, Handelshögskolan och en styck trollkarl

Från ETC:s grävande artikelserie om Handelshögskolan, sexbrottslingen Epstein och en finanskvinna. Och en styck trollkarl.

Om du skulle tillhöra det äldre manliga etablissemanget i Sverige och tacka ja till en fest (Barbent Bubbel) med inbjudningskort som på bilden - vem är du då?

Och - uppriktigt sagt - vad är det för perverterad överklass du umgås med?

Och ska vi andra överhuvudtaget känna respekt för dig? Bör du överhuvudtaget ha något som helst inflytande över samhället?

Skriver just nu på en ny bok - med arbetsnamnet Deadline - där jag berättar om det som varit, det som är och det som ser ut att bli. I ett preliminärt utkast till en del av manuset skriver jag så här apropå så kallat fint folk som gärna uppehåller sig kring Stureplan och låter sig inbjudas till Barbent Bubbel:

Har träffat ”fint folk” så det räcker. Flott yta har inte mycket med bildning att göra, vilket må vara hänt. Men bakom ”flotta ytor”, snofsiga titlar, prål och rejält med siffror i rätt ordning på konton döljer sig inte så sällan egoistiska, smådryga och uppblåsta typer - jag brukar tänka på herr Andreas Blek Av Nosen i Shakespeares Trettondagsafton. Första gången jag kom att tänka på honom var under en av de kungamiddagar jag och min fru blev inbjuden till i egenskap av politiker. Ingen nämnd, ingen glömd. Men en del är oerhört fåniga. Ibland undrar jag om inte en sådan som Victoria håller med mig.

Till Andreas Blek Av Nosen kan läggas simpla karriärister som ersatt ryggrad med slajm och unga glin som med pappas – och stundom mammas - pengar slirar runt och ser ner på ”pöbeln”. När jag, Lena och våra barn var inbjuden att fira millennieskiftet på Kungliga Slottet, tillsammans med kungafamilj och en hop andra, så stod tre glin på terrassen med champagneglas, tittade ut över folket nedanför och meddelade att de skulle ”skåla med pöbeln”.   

Jag är, om nu det skulle vara oklart efter de kväden jag dristat mig att nedteckna, inte imponerad.