söndag 12 februari 2023

Vad har Elvis gemensamt med Surbrunnsgatan?


Söndag morgon, fjärden är fortfarande isbelagd men ekorrarna i trädgården är vårystra och cyklarna ska plockas fram. Apropå cyklar...

Har Elvis Presley och Stockholms nya cykelgata något gemensamt? Jajamen! 

Så här är det: Äntligen ska Stockholm - det moderata oppositionsrådet surar förstås - få en cykelgata. Det är i mina gamla trakter, nämligen den 900 meter långa Surbrunnsgatan som ska beläggas med asfalt uppblandat med röd porfyr.

Här blir det cyklar som har företräde rakt av, eventuella bilar får anpassa sig. Gäller även rosa Cadillacs.

Porfyr är en magmatisk bergart. Vulkanutbrott för 1,7 miljoner år sedan är anledning till att Älvdalen är känt för just porfyr. I Älvdalen grundades ett porfyrverk redan 1788. Grundare var Erik Hagström.

Nu närmar vi oss Elvis... 

Albin Hagström startade den firma som så småningom tillverkade de världsberömda gitarrerna. Och en Hagströms gitarr hade Elvis i sin comeback efter åren i filmträsket i Hollywood. Skälet till att det blev just en Hagströms beror i första hand på att den var snygg... Det var en Hagströms viking II, även kallas Viking Deluxe.

Se där! Kopplingen mellan Elvis och Surbrunnsgatan är given. 

Det finns bara ett litet problem. De båda Hagströms (Albin med gitarrerna och Erik med profyren) var inte släkt. Men den bagatellen kan vi väl bortse från...

För den som vill färdas i en rosa Cadillac på den rödfärgade Surbrunnsgatan (samma färg som Elvis-gitarren) gäller att färdas i samma tempo som cyklisterna, alltid ge företräde till dessa och överhuvudtaget hålla låg profil. Allt detta har retat upp det moderata oppositionsrådet.

Innan årets slut ska Surbrunnsgatan vara färdig, jag tänker cykla på den och glädjas över att min ungdomsstad börjar bli lite internationell... till det  moderata oppositionsrådets besvikelse.

Elvis-gitarren såldes häromåret för drygt 5 miljoner kronor. Hagströms gitarrer tillverkas fortfarande, nu genom ett svenskt-tyskt företag med tillverkning i Kina.

Naturligtvis har Fred Lane och jag gjort vår föreställning Delvis Presley också i Älvdalen, fattas bara annat.

Den som istället vill se Elvis och gitarren kan kika här.

PS!
På Surbrunnsgatan låg förresten, i källaren i ett bostadshus, en verkstad där jag som mycket ung lämnade och hämtade metallhylsor till termometrar. Hylsorna förnicklades där. Lukten i den där lokalen var förskräcklig. Termometrarna var av märket ABES, vilket stod för Axel Benno Edward Schlaug. Min farsa. Som övertagit termometerfirman från sin far. Företaget hette Schlaug & Son. Farsan var sonen.

Det blev en sonson också, min bror. Själv drog jag till landet under gröna vågen.

Till min brors fördel ska sägas att han kom hem med en platta med Elvis. Baksidan inleddes med Tutti Frutti. Jag gick i första klass. Världen blev aldrig densamma...