söndag 9 oktober 2022

Och så drivs samtalet ner till trollnivå...

Eftersom jag är kritisk till hur medlemsansökan till Nato kom till - utan folkomröstning och utan att varit uppe i en valrörelse - kan ju tyckas att jag ska vara nöjd med Svenska Nyheters mobbning av Erdoğan så att denne än mindre vill släppa in Sverige i Nato. 

Eftersom jag gillar yttrandefrihet och rätten att kritisera makthavare så kan ju tyckas att jag skulle tycka Svenska Nyheters angrepp på Erdoğan var både kul och berättigat i den form som det förmedlades.

Nu tycket jag inte så. Yttrandefrihet är bra, public service ska inte gå vare sig regering eller någon annans ärende. Men för den skull kan jag inte annat än tycka att Svenska Nyheters mobbning var dålig journalistik, mobbig underhållning och allmänt pubertal i en tid när samtalstonen på nätet är under all kritik.

Nej, jag tycker inte det var kul heller. Bara plumpt. Och det får jag tycka eftersom vi har yttrandefrihet. Jag får till och med tycka att det var skituselt, fånigt och att programledare och producent och manusförfattare och bildsättare burit sig åt som de där trollen på nätet. Yttranderätt är bra. Anständighet är också bra. Om än inte särskilt modernt.

Och oj så svenska medier hade farit ut i kritik om Sveriges statsminister mobbats på liknande sätt i turkisk eller rysk eller nordkoreansk teve...