lördag 6 augusti 2022

2020-talet: Decenniet då bänken töms?

Sista avsnittet serien om decennierna... Tidigare avsnitt finns samlade här.

 

2020-talet inleddes med en riktig saftig lögn. Nämligen hundraårsfirandet av "demokratins införande i Sverige". Det som infördes var klassröstning med rasistiska förtecken för män och kvinnor. När partiledare kallar det för demokrati ska du se upp!

Det var först 1945 som den som som mottog bidrag - mest ensamstående mödrar - fick rösta. Och det var först 1959 svenska romer fick rösta. Allmän och lika rösträtt infördes när jag satt i riksdagen. Nämligen 1989. Då fick även de som ansågs vara ”psykiskt handikappade och utvecklingsstörda” rösträtt.

2020-talet blir - om jag lever så länge som män i genomsnitt lever i Sverige - mitt sista hela decennium. Lite melankoliskt föreläser jag på ytterligare ett tema - livet, döden och historier från ett liv i politiken - under rubriken "Får jag be om några rynkor till". Enligt statistiken ska jag dö några få år in på 2030-talet.

Hela texten finns längst ner här där alla avsnitt i serien finns.