måndag 25 juli 2022

Ledare som bara är formellt vuxen


Och så har vi politikern som vill bli statsminister – och vars ord legitimerar ett totalt ohållbart sätt att leva – som meddelar att vi inte ska behöva ändra livsstil. Ulf Kristersson. Allt för att locka till sig väljare som inget hellre vill än att höra just det.  

Överskottsdagen – overshoot day – berättar vad det handlar om. Det är den dag på året då vi släppt ut mer än naturen kan ta hand om och gjort slut på mer än naturen producerar per år. Helt enkelt den dag då vi som mänsklighet börjar leva på krita. 

När jag var 20 år inföll den dagen i slutet på december, när jag var 40 år inträffade dagen i mitten på oktober. När jag var 50 år den 25 september. När jag fyllde 70 så inföll overshoot day den 1 augusti.  

Nu, när jag samlat årsringar i 73 år, börjar vi leva på krita redan den 29 juli. 

Hade alla levt som vi i Sverige hade den där dagen inträffat i början av april. Det är då som Ulf Kristersson, uppbackad av likasinnade, meddelar att vi inte behöver ändra livsstil. Inte ens när det brinner under våra fötter.