fredag 10 december 2021

Delvis Presley, Karkiainen och besvärande flaggor

Bilden: Fred Lane och jag laddar inför en föreställning.
Apropå civilminister Ida Karkiainen som är sambo med en kille som tydligen gillar
sydstatsflaggan så kom jag att tänka på när Fred Lane och jag skulle köra föreställningen Delvis Presley på en scen i Småland.

På scenen hade man av någon bisarr anledning pyntat med sydstatsflaggan... Vi vägrade gå upp på scenen om inte flaggan togs bort.

Den togs bort. Lite extra tid las sedan på de delar i föreställningen som vävs ihop med berättelser om den vedervärdiga rasismen i rockmusikens barndom. Alla i den småländska publiken verkade vara tillfredsställda med den prioriteringen. Vilket hedrar dem.

Funderar på hur det skulle det vara att bo och leva ihop med någon som går omkring i tröjor med sydstatsflaggan på fullt allvar. Skulle vara omöjligt. Det finns ju värderingar invävda i tröjor också. Jaja, inte mitt problem.

Men nog är det märkligt att statsministern inte blev informerad om sitt nya statsråds nära omgivning, ungefär som att "det är väl inte så konstigt att jag lever ihop med en kille som gillar sydstatsflaggan - och tröjor med sådana på är ju bara på kul, ni kanske får se en på julfesten i Rosenbad...".

Frågan är om jag är överdrivet känslig eller om statsrådet är överdrivet naiv. Kanske en blandning.