"Hej, Birger!"
Så inleds en radda massbrev som dyker upp. Från några tidningar som jag prenumerera på, några organisationer jag är med i. Och jag tycker synnerligen illa om det. Det är smetigt. Kletigt.
Det skall ge sken av något sort personligt meddelande trots att det är massutskick utan någon som helst människa bakom som tänkt "hej, Birger".
Det är nästan lika vedervärdigt som när telefonförsäljare använder ens förnamn titt som tätt som om de tror att jag ska gå på att de vill mig väl, är något av kompisar och riktar sitt fåniga erbjudande just till mig. Så sladdrigt, så smetigt, så kletigt. Ibland blir det riktigt fånigt, när de fått för sig att tilltalsnamnet är Axel och de envisas med att vara personliga med just Axel.
Trist är när nyhetsbrev och annat från sådana organisationer en gillar håller på sådär. Skulle t ex gärna köpt erbjudande från, eller gett stöd till, en tidning där jag skriver ibland, men förmår inte när det nästan dagliga mejlet kommer med det där förment vänliga, personliga tilltalet Undrar om fler än jag känner att det är smetigt.
Värre lär det bli när AI tar över allt mer och logaritmerna ger underlag för detaljerade meddelande av typen: "Hej Birger, så kul att du funderar på att förnya ditt hemmakontor med en ny skrivbordsstol - vi kan erbjuda dig, Birger, en som är exakt utformad efter din rumpa och Birger, eftersom du gillar Bergs cognacmarsipan så kan vi berätta att du får 1 krona rabatt vid nästa besök på vår sajt. Förresten var det länge sedan, Birger, som du köpte strumpor, ta en titt här, Birger, så får du se ett alldeles personligt erbjudande till just dig. Ha en bra dag, Birger. Tillsammans förändrar vi världen, Birger!"