torsdag 7 januari 2021

Gunnar Adler Karlsson som bäst

Borde väl skriva nåt om trumpisternas raka väg in i USA:s Capitolium. Men det har ju så många andra gjort så jag hoppar över det.

Igår skrev jag om Gunnar Adler Karlsson, som dog i slutet av förra året. Här finns det inlägget. Om du klickar på bilden kommer du till en intervju där han briljerar med den gode provokatörens glimt i ögonen. En stund av politisk historia. Och mer än så.

När sedan åren förflöt glömdes han bort. Att ingen enda stor tidning nämnt att han avlidit känns minst sagt tragiskt. 

Visst var några av de senare böckerna och texterna allt annat än sådant som jag värderar högt, men de tidigare böckerna var guld värda när jag skaffade och stärkte en världsbild, där fanns allt som fortfarande är en del av min politiska identitet. Ta dig en stund och lyssna på intervjun i alla fall, du har förmodligen inte hört någon sådant förr eller i vart fall på bra länge...