lördag 7 november 2020

Rätt temperatur är uppmätt...

 

Nu tror ni förstås att det är rubriken om hög temperatur jag är ute efter. Men icke. Det är termometern. Det är en ABES fönstertermometer som heter Vopal 15. Jag är uppvuxen med sådana...

Den fanns i aningen större utförande och med gul skala och hette då Vopal 20. Dessa utgjorde, om man skall ta till mer modern terminologi, mittsegmentet. Den billigaste fönstertermometern hette 40/50 och de dyraste Rostfri 15 och Rostfri 20. 

Det som förenar dem är att farsan kontrollerade varenda en av dem. Det skedde tidiga morgnar, innan de anställda kom. Sex dagar i veckan. Varenda termometer las ut på "kontrollbordet" - och var och en kontrollerades för sig. De skulle vara felfria och visa rätt temperatur. De som inte visade rätt las åt sidan, justerades manuellt. 

En del termometrar såldes ändå - när oljekrisen slog till ville några hyresvärdar/fastighetsägare köpa rumstermometrar som visade någon eller några grader för mycket. För att visa hyresgäster som klagade på kalla lägenheter att det minsann inte var så kallt. Farsan blev förbannad och sålde istället termometrar som visade några grader för lite.

ABES stod för Axel Benno Edward Schlaug. Firman hette Schlaug & Son. Farsan var sonen. Meningen var väl att jag skulle ta över tillsammans med min bror. Det gjorde jag inte. Jag drog till landet och blev en del av gröna vågen istället. Ångrat mig? Nej. Firman är för övrigt nedlagd.