lördag 20 juni 2020

Sommar... som aldrig blev av

Idag börjar Sommar i P1. Greta Thunberg inleder. Ett bra val. Som många andra hade jag förstås funderat på vad jag skulle säga om jag fått frågan. Den har jag aldrig fått, men jag vet att det finns de som småkampanjat för den sakens skull.

Häromdagen fick jag frågan om jag hade skrivit manus för säkerhets skull. Nej, inte i år, det var cirka tio år sedan jag var så rejält förberedd, hade fått signal om att det nog var dags. Avdankad politiker som varit språkrör under elva år, fått vara med att föra in det första nya partiet på 70 år i riksdagen och till och med vara språkrör när partiet återkom efter att ha åkt ur borde väl Sommarprata.... åtminstone efter att skrivit en bok om Elvis och rockmusikens barndom, föreläst om Elin Wägner innan hon kom på allas läppar, varit strejkledare och dessutom del av gröna vågen på 70-talet. =ch uppkäftig mot Göran Persson hade jag ju också varit. Lägg till det ett och annat klavertramp...  kunde Sveriges Radio mer begära? Tyckte en del.

Hade jag haft möjligheten i år hade i vart fall den här låten blivit min första: