torsdag 15 februari 2018

Polarpris

Polarpriset till Metallica? Jaha. Min hustru har mer förståelse än jag har. Har förståelse för hårdrock, absolut. Och visst har Metallica gjort några bra låtar och förnyat. Jodå. Men jag var förstås mer road av att Chuck Berry foch B.B. King fick priset för några år sedan. Det ligger, om inte i mina gener, så åtminstone väl förankrat sedan den dag min storebror kom hemdragande med Elvis vackra LP med Elvis i rosa och Presley i grönt. Clash kopierade omslaget på sin London Calling.

Misstanken att Metallica får priset därför att en figur i juryn har intressen i bandets pågående turné har vädrats. Nu kan man ju påpeka att Joan Baez också snart påbörjar en världsomfattande turné. Hon börjar i Stockholm om två veckor. Då kan man ju tycka att det är synd om inte något i juryn haft intresse i hennes turné... Hon har inte fått polarpriset än. Vilket är skamligt. Tycker jag. Här en artikel om Baez, värd att läsa.