tisdag 24 oktober 2017

Gomorron... inga tisdagsledare längre

Det blir lite ändringar på mitt ledar- och krönikeskrivande. Dagens ETC har flyttat de ledare jag skriver från varannan tisdag till varannan söndag.

Så här ser det ut för tillfäöllet:

Skriver krönikor var åttonde vecka i Syre, där jag väl egentligen känner mig mest politiskt hemma.

I Fria Tidningen förekommer jag som ledarskribent lite oregelbundet.

I ETC blir jag kvar som ledarskribent trots stor förändring på ledarsidan - dock flyttas jag alltså från varannan tisdag till varannan söndag (trogna säkra röda kort som Greider, Ehrenberg, chefredaktör Andreas Gustavsson och Jenny Bengtsson har egna veckodagar och Veronica Palm (S) går in på mina gamla tider varannan tisdagar.)

Jag kommer alltså inte att hamna på köksbordet längre, eftersom lördags- och söndagsnumren enbart är digitala.Dock fullt läsbara eftersom de kommer som fullvärdiga tidningar i form av pdf. Vilket innebär att man bläddrar precis som vanligt...

Sedan en tid tillbaka är jag utraderad som krönikör från såväl moderata Borås Tidning som liberala Helsingborgs Dagblad. Det blev väl för mycket analys av tillväxt och militarisering för att det skulle passa. Men visst, varför skulle borgerliga tidningar betala, och ge utrymme,  för krönikor som inte passar in i ledarsidornas agenda?

Eftersom Nyhetspanelen i SVT också är nedlagd så försvann återkommande gröna värderingar - baserade på kritik av arbetslinje, tillväxtfundamentalism och militarisering - där också.

Man får trots allt vara tacksam för att så här stillsamt och stegvis raderas ut...  alltför många som ingått symbios med pensionstider blir mer hårdhänt behandlade i vårt land...:-)

Bloggen fortsätter dock med dagliga, mer eller mindre, kloka inlägg varje dag. Åtminstone tills jag kommer på bättre tankar genom att inse det smått meningslösa med att bedriva kritisk analys av arbetslinje, tillväxtfundamentalism och militarisering. Sådant har verkligen  raderats ut från den politiska dagordningen. MP använder inte sin plattform som regeringsparti för att driva opinionsbildning för gröna samhällsfrågor, det är väl snarare så att de förnekar att sådana finns i annan form än som det språkrören kallar plakatpolitik. Ett begrepp som säkert också högern använt om arbetarrörelsen en gång i tiden om det bara varit uppfunnit.

Solen går snart upp över fjärden i alla fall. Det är fint. Och jorden i vilket vi odlar ligger och väntar på våren, en del jordgubbsplantor som har fått klimateufori blommar för fullt, vitlöken vågar jag inte plantera än, det är för varmt. Morötterna trivs fortfarande i jorden.Men vinterdäcken skall snart sättas på för säkerhets skull. Och som sagt: ledare i ETC på söndagar istället för tisdagar.

Vad finns övrigt att säga? Overtime.