torsdag 17 november 2016

Om just ingenting annat än viss nostalgi...

Häromdagen tog jag mig för att äntligen försöka baxa ut en gammal varmvattenberedare från 50-talet som stått i källaren och retat mig i många år.

Den monterades ner, steg för steg. Och jag blev nästan rörd. Nästan 70 år gammalt hantverk.

Så vackert hantverk! Så hög kvalitet på allt från skruvar till kontakter och järnhölje, så vackert omgärdat av omsorgsfullt och exakt tillverkade brädverk. Rent hantverk, gamla firmanamn som är uppköpta, uppstyckade och nerlagda.

Man kan bli nostalgisk för mindre. Och känna sig som en marodör för mycket mindre. Jag tittar på de stora moderna vattenhållare som nu härbärgerar varmvatten från solfångare och vedspis och bergvärme. Granskar detaljerna. De är fula. Jämförelsevis slarvigt hopmonterade.

Jag blev så nostalgisk så jag gick upp på vinden och skrev lite på den gamla skrivmaskinen. En Mercedes. I jugendstil. Så vacker, hantverk. Byggd 1912. Farsan använde den i firman under alla år, vägrade byta ut den.

Själv skrev jag några av mina sämre noveller på den i mina yngre år. Under pseudonym för säkerhets skull. Ju sämre de var desto lättare var det att kränga dem. Under mina år som språkrör försökte en journalist få tag på dem. Hen lyckades inte. Ingen kommer att lyckas. Vilket jag är nöjd med.


I övrigt är det bästa att vara tyst. Idag åtminstone.




5 kommentarer:

  1. Men allt antikt är inte fungerande eller vackert. Tänker på svensk politik. Det finns nämligen "horribla antikviteter"..

    SvaraRadera
  2. En blivande horribel antikvitet: Politiska elitprojekt som vill göra sig viktigare och bättre än vad de allra flesta upplever i sin vardag. Om media och politiker som kör med "godhetssignalering" av sina elitprojekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt,det värsta elitptojektet torde ju "Den Globala Uppvärmningen" vara. Jaja,av någon för mig okänd anledning bytte det namn till "Klimatförändringar" eller "Klimathotet".
      Omvärldsförstörelse är eller borde vara det som vi omedelbart koncentrerade våra krafter på att minska. Där är det lätt att identifiera det/de som skräpar ner eller skövlar regnskogar osv.

      Men "klimatförändringar", där blir till och med djuren anklagade för att "Förstöra Planeten", och människorna blir lurade på sin välfärd och sina surt förvärvade slantar genom finanselitens handel med "Utsläppsrätter". Och detta lurendrejeri bidrar intet ont anande miljöpartister till.
      Plus att de flyger kors och tvärs till sina viktiga "Klimatkonferenser".
      Arbetaren

      Radera
    2. Dä ä dumt att skriva under en dumt inlägg med Arbetaren.
      Många Arbetare kan både förstå nackdelarna med för stora
      utsläpp av Utsläppsrätter och av Växthusgaser.

      Ingen har heller anklagat:
      "Falken eller Älgen för att "Förstöra planeten"."

      FALKEN

      Radera
  3. Anonym nov 17, kl 08:06
    Försiktighetsprincipen är det bästa någon politiker någonsin har uppfunnit. Den bör tillämpas vitt och brett; på såväl klimatförändringar som att bevilja religiösa sekter asylrätt i Sverige

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.