lördag 29 oktober 2016

USA-valet: USA tänkt som republik, inte som demokrati...

 Läs gärna gårdagens debattartikel i DN av Torbjörn Tännsjö.  Jag tycker den var klart läsvärd - kanske av den simpla anledning att den förtydligar det jag skrev häromdagen.

Jag skrev att "den amerikanska modellen har aldrig varit tänkt att fungera demokratiskt; grundarna ville ha en republik snarare än en demokrati eftersom man ville undvika pöbelvälde." Därmed skiljer man sig avsevärt från det system som byggts i Sverige och stora delar av övriga Europa. Jag påpekade att det inte går att förstå det amerikanska sättet att bedriva valrörelse om man inte förstår skillnaden.

Detta resulterade förstås i en radda ilskna mejl - skickade av sådana som kombinerar dålig historiekunskap med föreställningen att den som framför kritiska ståndpunkter av det amerikanska systemet är utskickade från Kreml... Som om jag skulle gilla en regim som lyckas förena det sämsta från Sovjettiden med det sämsta från kapitalismen... och som dessutom ingår i det spiralbygge av ökad osäkerhet som Rysslands och Nato nu ägnar sig åt med benäget bistånd från den svenska regeringen (som förstås i detta är uppbackad av såväl de gamla borgliga regeringspartierna som SD).