Minns ni Den Stora Scenen: Annie Lööf vandrar fram till Löfven, försöker lämna över ett papper som han vägrar ta emot. Han liksom skuffar undan henne. Statsministern spelar därefter upp en egen scen. Publiken tittar på. I medierna analyseras regin, retoriken och det fysiska utförandet i rollspelet.
Den snabba tevedramaturgin har medfört att gammalt klassisk teaterkonst återupplivats: coup de théãtre eller ”effektscen”.
Att skapa en
spektakulär scen kan överrumpla och överraska. Det behöver inte alltid bli bra. Men det kan vara oerhört
vinnande. En av de mest omtalade scenerna i svensk politisk historia är när Olof Palme under en teveutfrågning om de påstådda
ubåtskränkningarna 1983 i SVT:s Magasinet, plötsligt ur innerfickan, till programledaren Annika
Hagströms förvåning, halade upp ett "hemligstämplat brev".
Det gav det effekt. Man trodde förstås att det i "brevet" verkligen fanns ett hemligt svar på alla de frågor som virvlade runt.
Det gav det effekt. Man trodde förstås att det i "brevet" verkligen fanns ett hemligt svar på alla de frågor som virvlade runt.
Något svar
fanns inte alls, men vem upptäckte det...
När
jag plötsligt lyfte upp ett akvarium, med giftalger, i en tevedebatt
och utifrån detta pratade om sambandet mellan ekonomi och ekologi var
den avsedda effekten att skapa dramatik i en direktsändning, få
människor att uppmärksamma att något ovanligt hände.
Det lyckades. Det
var detta som det skrevs om nästa dag. Precis som med Lööfs papper...
När Per Unckel (M), under en tevedebatt
inför folkomröstningen om kärnkraft, lutade sig framåt och tittade rakt in
i kameran och med sorgset upprörd röst berättade att det stod ett litet
barn framför teverutan därhemma och kvad ”pappa, pappa, varför vill dom
ha kol?”, då var det mycket stor teaterkonst.
I början av min
tid som politiker var jag lite avundsjuk på Bengt Westerberg, Folkpartiets dåvarande partiledare. Inte för
politiken, utan för att han, precis som Annie Lööf, kunde lysa upp så fort en tevekamera
riktades mot honom.
Jag glömmer aldrig hur han under ett debattprogram i SVT (Kvällsöppet) såg trött, glåmig och uttråkad ut – men genom någon magik så lyckades han koppla på den engagerade glansen i ögonen så fort kameran riktades mot honom. Gudarna vet hur han lyckades känna av kameran. Men det var alltid likadant. Stor konst...
Jag glömmer aldrig hur han under ett debattprogram i SVT (Kvällsöppet) såg trött, glåmig och uttråkad ut – men genom någon magik så lyckades han koppla på den engagerade glansen i ögonen så fort kameran riktades mot honom. Gudarna vet hur han lyckades känna av kameran. Men det var alltid likadant. Stor konst...
När
teve blev en del av politikens vardag så blev ju närbilden av ett
ansikte, rakt in i vardagsrummet, något att ta hänsyn till. Idag måste
man räkna med att allt förstoras i HD till 60 tum, så varenda näshår och
rödporig finne riskerar att krypa in över räkfrossan i vardagsrummen… Lite äckligt är det allt.
Maria Wetterstrands råd till Åsa Romson, inför debatten i TV4 i årets valrörelse , var att hon skulle se snygg ut. Enligt vad Åsa sagt till en kvällstidning.
Maria Wetterstrands råd till Åsa Romson, inför debatten i TV4 i årets valrörelse , var att hon skulle se snygg ut. Enligt vad Åsa sagt till en kvällstidning.
Med teve har den intellektuellt uppbyggda politiska argumentationen till stor del ersatts av det snabba välsminkade leendet, den snärtiga ordvändningen och den väl repeterade spontana repliken. Det krävs verklig skådespelartalang för detta.
Det innebär förstås inte att det måste
saknas allvarligt menat, och väl analyserat budskap, bakom teatermasken.
Självfallet inte. Shakespeare blir ju inte sämre för att skådisen är
bra.
Men man får se upp förstås. Så det inte går som för Lyndon Johnson, ni vet den stackars president som tog över Vietnamkriget efter John Kennedy. Johnson kom från Texas, var en riktig sydstatare som hade en egen ranch. Självfallet ville han framstå som en ”riktig karl” som jobbade på farmen trots sitt höga ämbete.
Men man får se upp förstås. Så det inte går som för Lyndon Johnson, ni vet den stackars president som tog över Vietnamkriget efter John Kennedy. Johnson kom från Texas, var en riktig sydstatare som hade en egen ranch. Självfallet ville han framstå som en ”riktig karl” som jobbade på farmen trots sitt höga ämbete.
Vad
göra? Jo, kasta upp hö på skullen kunde ge en perfekt image, så det
gjorde han gärna, så där spontant, när journalister kom. Men en gång
dröjde sig en journalist kvar längre än som var avsett. Då hörde han hur
medarbetaren på skullen ropade ner till Lyndon:
– Ska jag kasta ner skiten igen, så du har till nästa gäng?
Mahatma Gandhi beskriver i sina memoarer, Mitt tidigare liv,
hur han kom till Sydafrika som advokat och prövade sig fram i olika
roller. Han uppträdde i bonjour som engelsmännen, med turban i bengalisk
stil – och registrerade noga resultatet. Han skriver: ”I Bombay bar jag
skjorta, höftskynke, mantel och vit halsduk. Därefter klädde jag mig i
kostym som de fattiga med mössa från Kashmir - allt valdes efter kalkyl
och registrerades, liksom effekten i ett aktivt och passivt politiskt
spel.”
Kläder
har alltid varit viktiga i den politiska världen; ofta beskrivet är hur
Robespierre bar gula byxor i sämskskinn, livrock och skärp i
trikolorens färger. Kläderna var ett budskap i sig: han ville se ut en
bonde klädd till fest och med det berätta att han kom från folket och
inte skämdes för att likna det.
I
Sverige utgör mörk kostym och vit skjorta det manliga politiska
plagget. Så har det varit smärtsamt länge. När jag var språkrör i den ännu unga Miljöpartiet, som ville markera rågången mot de gamla partierna, var det därför viktigt att inte använda
dessa symboler. Så under 80-talet bar jag stickade koftor istället.
Efter mycket om och men fick jag till och med använda kofta – om det var
slag på dem - i riksdagen.
Inför
valet 1994 blev det skjortor i starka färger med slips. Det gav distans
till såväl det gamla vänster-högeretablissemanget som det gamla
koftpartiet, som ju faktiskt ramlat ur riksdagen och hade
förlorarstämpel.
Ett lite bisarrt minne: Inför ekonomidebatten i teve 1994 kom jag till studion med
traditionell kostym, men minuterna före sändningen tog jag, som
planerat, av mig kavajen. Jag satte mig på min plats, bredvid Göran Persson,
med mörkgrön skjorta och slips. Persson insåg att jag skulle se mer
avspänd ut än de övriga - hur skulle han uppträda? Han blev orolig, tittade sig runt,
funderade på att ta av sig kavajen, men bestämde sig för att ha den på
sig. Någon på den borgerliga kanten mumlade surt något om provokation...
Debatten gick bra, budskapet gick hem och kläderna förstärkte, på ett
närmast retoriskt sätt, budskapet.
Kläder
speglar en attityd, men attityden som man vill skapa får inte krocka
med den personlighet man har. Då blir det lätt katastrof. Högerns partiledare Yngve
Holmberg försökte man lansera som en svensk Kennedy, en roll han inte
kunde fylla. Det blev ett praktfiasko.
Ulf Adelsohn, som var en glad gamäng med ett stort mått av
självdistans, försökte moderaterna i valrörelsen 1985 stöpa om till
något annat. Han fick dra iväg till Scandinavium i Göteborg för
valupptakt. Här skulle han spela en annan roll än den sympatiske killen i
grannhuset. Han möttes av mängder med strålkastare, gjorde en lång
entré med spotlights och talkörer som följde honom. Det viftades med
flaggor och han framträdde i en upphöjd, isolerad talarstol högt över
alla människor, avtecknad som en siluett mot himmelen… Och i skyn
svävade ett jättestort M.
Det
där var inte Ulf Adelsohn. Det visste han. Det visste journalisterna.
Det visste publiken. Det var ett skådespel med fel regi, fel skådis och
fel manus. Modellen hade man hämtar från Reagans valrörelser. Det blev
förödande. Sossarna tog över makten.
När
Lars Leijonborg, som ju har en närmast förlägen framtoning, skulle göra
sitt första framträdande i Almedalen hade man hjälp av en PR-byrå.
Byrån försökte lansera Leijonborg som en karismatisk, offensiv statsman.
Man lät bland annat trycka upp en gigantisk textilbanderoll som täckte
Visbys största husgavel. Teatern misslyckades totalt.
En person i
PR-firman berättade sedan att ”Leijonborg kunde inte leva upp till vårt
koncept”. Då har man som PR-firma, och teaterregissör, totalt
missuppfattat sitt uppdrag. Och gjort sin uppdragsgivare mycket illa och
än mer förlägen.
Sen gäller det förstås att se till att inte en kamera avslöjar sånt som lätt kan missbrukas...:
Riktigt roligt. Nu vet vi hur det går till innan sändning, t.ex. hos Nyhetspanelen.☺
SvaraRaderaGt
Gt, jo, så går det till när sminkarna ägnar sig åt den kvinnliga delen av panelen. Vi som är män duttas över med en brev vipppensel med lite puder. Klart på tre minuter, medan man ägnar bortåt en halvtimme åt kvinnor. Det är nog det enda stället där ojämlikheten slår åt de andra hållet mot vad som är brukligt. Män är genomströmningsartiklar medan kvinnor behandlas som konstverk som tämligen trötta och glåmiga träder in i sminkrummet och kommer ut fräscha och synligt pigga och på alerten. Män är lika erbarmliga före som efter inträdet. På så sätt är vi utsatta för en viss ärlighet...:-)
SvaraRaderaÅ fy faan!!!
SvaraRaderaJag tror herr Schlaug slog huvudet på spiken, utan att veta om det i sitt svar 08:42.
SvaraRadera"...ärlighet"
För närvarande är det väl vänster-media som viftat undan angelägna små undringar? Verkar som man valt att "tulta vidare" utan någon analys alls, annat än idioti att det var fotboll på tv & eller att folk var så säkra (..!) på (s)eger att de valde soffan. Alla dessa "affärsplaner", "kontrakt" för fattiga & skolmodeller som verkar ha inspirerats av kriminal-vårdens sätt att arbeta..vad sade egentligen röda väljare om sådant, den där söndagen??
SvaraRaderaTur att jag inte blev politiker!
SvaraRaderaGlöm inte bort att det var just John Edwards som Birger Schlaug stödde som presidentkandidat i primärvalet 2008...
SvaraRaderaHans i viken, stämmer bra det!
SvaraRaderaFred, eller varför inte otur??
Sorry för Off-topic men jag vet inte hur jag kommer i kontakt med dig Birger.
SvaraRaderaJag vill bara veta vad du har för synpunkter på studien som nämns i artikeln.
Har du läst den?
Vet att du sagt att grön tillväxt är en chimär. Vad anser du som sagt då om denna studie?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5966133
Mvh
Andreas Persson
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaUnknown: Ett av svaren finns här: http://www.friatidningen.se/artikel/115463
SvaraRaderaStackars, stackars ungdomar i gymnasieåldern framöver.....
SvaraRaderaJag såg att du nämnde det i artikeln, men jag tycker inte du riktigt gick in och analyserade vad det egentligen handlar om.
SvaraRaderaDu har säkert förklarat det på många ställen tidigare, jag har bara inte läst så mycket av dig än.
Mvh
Andreas Persson
Apropå sminklogen på SVT, det är ju orättvist för alla glåmiga och trötta män som tvingas sitta framför kameran en ogudaktig timme på dygnet.
SvaraRaderaNästa gång borde du kräva att få din halvtimme, Birger! Rätt ska vara rätt!
:)
Politik som teater. Vi röstar BLANKT
SvaraRaderaVarför debatterade du i tv med Göran Persson inför valet 1994? Har du fel på person eller årtal eller var det inte en partiledardebatt?
SvaraRadera