onsdag 2 april 2014

Tro inte att det är på väg att bli bättre...

Nedan finns av de viktigaste bilderna för att förstå världen, välståndet och människans situation. När ni hör politiker, journalister och ekonomer i olika illustra sammanhang tala om att vi är på "rätt väg" och att "det förnybara" tar allt större plats och att "det gäller att få igång konsumtionen så ekonomin växer" så tänk gärna på den här bilden och fundera en stund över vad det är den säger. 

I de stigande kurvorna för kol finns alla de prylar vi köper på Clas Ohlson, Biltema och  Jula för att kasta några år senare då de redan gått sönder. Ett riktigt modern diskmaskin håller fyra år. Ett modernt hjul till skottkärran i högst fyra år. Aluminiumkapslarna till kaffemaskinen nyttjas en gång. Du ser resultatet i graferna. 

I graferna ligger också tragiken i svenska politikers vurm för att blunda. Såväl för det faktum att utsläppen från vår konsumtion ökar, som för det faktum att frihandel utan spelregler flyttar produktionen till länder där fossila bränslen ökar som mest. En politisk debatt som inte ens nämner detta har bara ett syfte: att sopa under mattan. Det spelar ingen roll vilken färg sopborstarna har -  röda, blåa eller gröna - de tycks sopa likt förbannat. Ge dom mod att ställa undan borstarna: skriv gärna på här.

Bilden skapad av och lånad från http://cornucopia.cornubot.se

PS! Den svenska kolanvändningen ökade med 40 procent förra året. Koldioxidskatten togs bort, det billiga kolet blev åter konkurrenskraftigt.

PS2! Ibland blev jag som språkrör översvämmad av elaka - rent av oförskämda - brev och mejl. En av de större vågorna av den arten kom farande när MP i budgetförhandlingar med S och V lyckats höja skatten på villaolja i sådan grym omfattning (som del av grön skatteväxling) att nästan ingen fann anledning att fortsätta bränna olja. Slutresultat av alla ilskna brev: idag är villaolja nästan helt borta, det mesta ersatt av biobränslen. Förmodligen till glädje för alla. Allra mest Reinfeldt - vars parti motsatte sig den gröna skatteväxlingen - som kan åka runt och prata om minskade utsläpp för uppvärmning... Nåja, vi ökar, som sagt, våra utsläpp på annat sätt.

50 kommentarer:

  1. Ingemar Gråsjöons apr. 02, 08:07:00 fm

    Bra och intressant figur Birger. Fler sådana.

    //Ingemar Gråsjö

    SvaraRadera

  2. Ingemar Gråsjö

    Hos cornucopia finns fler grafer.

    Alf Johansson

    SvaraRadera

  3. GOOGLEÖVERSATT:

    Vår generation kommer att vara känd för ingenting .
    Aldrig kommer någon säga ,
    Vi var toppen av mänskligheten .
    Det är fel , är sanningen
    Vår generation var ett misslyckande .
    Tänker att
    Vi har faktiskt lyckats
    Är ett slöseri . Och vi vet
    Att leva bara för pengar och makt
    Är rätt väg att gå .
    Att vara kärleksfull , respektfull och snäll
    Är en dum sak att göra .
    Glömmer om den tid,
    Kommer inte att bli lätt , men vi ska försöka .
    Förändra vår värld till det bättre
    Är något som vi aldrig gjorde .
    Att ge upp
    Var hur vi hanterade våra problem .
    arbetar hårt
    Var ett skämt .
    Vi visste att
    Folk trodde att vi kunde komma tillbaka
    Det kanske stämmer ,
    Om vi ​​inte vända
    ( Läs nedifrån och upp nu )
    När du Läser nerifrån OCH Upp stjärna DET :

    Om vi ​​inte vända
    Det kanske stämmer ,
    Folk trodde att vi kunde komma tillbaka
    Vi visste att
    Var ett skämt .
    arbetar hårt
    Var hur vi hanterade våra problem .
    Att ge upp
    Är något som vi aldrig gjorde .
    Förändra vår värld till det bättre
    Kommer inte att bli lätt , men vi ska försöka .
    Glömmer om den tid,
    Är en dum sak att göra .
    Att vara kärleksfull , respektfull och snäll
    Är rätt väg att gå .
    Att leva bara för pengar och makt
    Är ett slöseri . Och vi vet
    Vi har faktiskt lyckats
    Tänker att
    Vår generation var ett misslyckande .
    Det är fel , är sanningen
    Vi var toppen av mänskligheten .
    Aldrig kommer någon säga ,
    Vår generation kommer att vara känd för ingenting .

    © NICHOLAS
    Google Translate för företag:ÖversättningsverktygWebbplatsöversättare

    SvaraRadera
  4. Hur ska man kunna höja miljökraven utan att få bort vinsterna i välfärden?

    Ska företag kunna hindra oss för att skärpa miljökraven?

    http://www.expressen.se/debatt/foretagsvinster-far-inte-hindra-demokratin/

    SvaraRadera
  5. Din bild ser annorlunda ut än på cornucopia.cornubot.se Hur kommer det sig? http://cornucopia.cornubot.se/2014/04/fossilaldern-energikonsumtionen-per.html#comment-form

    /Undrande

    SvaraRadera
  6. Ja, instämmer i kommentaren från Undrande. Din bild har 1850-2012 på x-axeln, men tycks enbart visa det avsnitt av kurvorna som hos cornucopia går en bit in på 70-talet?
    Alltså diagrammet överst här: http://cornucopia.cornubot.se/2014/04/fossilaldern-energikonsumtionen-per.html#comment-form

    SvaraRadera
  7. Nej, jag får rätta mig: Din y-axel går från 0-14000, medan man hos cornucopia enbart kommer en bit in på 60-talet innan kurvan passar 15000 kWh...

    SvaraRadera
  8. Den grafen Birger lånar ovan är mtoe, inte kWh per capita. Missade tyvärr att skriva ut miljoner ton oljeekvivalenter i grafen.

    SvaraRadera
  9. Tack cornucopia för klargörande länk.

    SvaraRadera
  10. "frihandel utan spelregler" där har vi det i ett nötskal. Mer om frihandel utan spelregler tack på förhand ;)

    SvaraRadera
  11. Neoliberal Agendaons apr. 02, 10:59:00 fm

    Två grafer som kanske kan pigga upp sällskapet,

    World GDP, Energy Use and CO2 Per Capita

    Cost of Solar Power

    Hade MP fått bestämma så hade vi nu avvecklat kärnkraften. Antingen hade vi då behövt ersätta den med fossila bränslen här eller så hade produktionen flyttat utomlands med fossila bränslen där.

    Om MP vill göra något för miljön så borde de förorda utbyggd och subventionerad kärnkraft så mer av världens energiintensiva produktion kan flytta hit, utan en massa utsläpp. Som drivmedel i nya kärnkraftverk kan vi använda befintligt kärnavfall och därmed även minska våra atomsopor.

    SvaraRadera
  12. Neoliberal Agendaons apr. 02, 11:05:00 fm

    Och for the record, jag vill inte ha statliga subventioner, men det kan kanske vara ett alternativ om man är lagd åt det hållet...

    SvaraRadera
  13. "Två grafer som kanske kan pigga upp sällskapet,"

    Utsläpp per capita är märkligt sätt att räkna. Jordens förmåga att klara av utsläpp är knappast beroende av antalet människor som bor på planeten.

    Men det är kanske så man räknar på microsoft.

    SvaraRadera
  14. Jag har burit med mig slutsatsen av följande som en tung hemlighet.

    Människan får energi från mat, trä, kol, olja, fossilgas, vattenkraft, kärnkraft, sol m.m.

    Jag är nu ETT 100% säker på att
    energitillskottet från fossila bränslen ger ett tillskott till Jordens Medeltemperatur.

    Nu känns det skönt att
    ha vågat erkänna detta!

    SvaraRadera
  15. Det är bara att föda fler barn så minskar växthuseffekten.

    SvaraRadera
  16. Vi ska inte ersätta kärnkraftens elproduktion. Den ska bara lyftas bort samt att företagen får konsumera mindre el.
    Räcker ej elen till: Stäng ner företa tills det blir balans igen.

    Folk begriper inte att det är dags att stänga kranarna och gå mot en mindre dålig värld.
    Ni är djupt fastlåsta i er värld, så mycket att det är indoktrinerat.

    SvaraRadera
  17. Mkt tråkigt att höra att vi har ökat kolanvändandet så mycket 2013. 2012 minskade det med nästan 26% i Sverige.

    SvaraRadera
  18. Siffror för Sverige 2012 enligt BP statistical review (samma som ovan.
    Kol: -25.7%
    Olja: -4.8%
    Naturgas: -12.8%

    SvaraRadera
  19. Enda globala rimliga lösning är fusionskraft. Var gör miljöpartiet för att utveckla den?

    SvaraRadera
  20. Temperaturstegringen fördelas olika över Jorden, allt fler
    leder till konflikter och hungerkatastrofer en del till apati som några kan ha förutsett men ändå inte lyckas att förhindra. De flesta överaskas av förändringarna.
    Det finns Ekonomiska och Politiska
    makter som bidrar till detta, men som liksom Psykopater vägrar att
    inse vad de ställer till med.
    Om detta finns det anledning att Tala!

    SvaraRadera
  21. Kan ni inte åka till Kina och sprida era läror där dom gör nytta? Ni miljöpartister kan driva Sverige tillbaka till stenåldern, men det kommer inte göra någon skillnad för miljön. Ert parti är enbart samhällsfarligt. Jag tror att miljösnacket bara är ett marknadsföringsknep, ett tunt grönt skal runt er i grunden marxistiska ideologi. Ni vill göra människorna svaga och förslavade och staten stark och auktoritär. Det är allt. Ni intalar er att det är av miljöskäl ni vill göra andra fattiga, men det är samma gamla avundsjuka, lättja och andra mörka drivkrafter som vi är vana vid från avgrundsvänstern.

    SvaraRadera
  22. Flera kommentarer tycks utgå från att jag på något sätt är med i MP. Så är inte fallet, är inte med i något parti. Därför ska inte MP få bedömas utifrån vad jag skriver.

    SvaraRadera
  23. Finns det något mer konservativt , alltså höger, än att plädera för det småskaliga lågenergisamhället, där människan växer andligt?

    Det är raka motsatsen till vänsterns progressivitetsiver, där människan förminskas, ersätts med robotar och sätts i ekorrhjul att springa runt i.

    Det enda som luktar vänster hos oss gröna är väl ambitionen att fördela frukterna någorlunda rättvist.

    Gt

    SvaraRadera
  24. Kan ni inte åka till Kina och sprida era läror där dom gör nytta? Ni miljöpartister kan driva Sverige tillbaka till stenåldern, men det kommer inte göra någon skillnad för miljön. Ert parti är enbart samhällsfarligt. Jag tror att miljösnacket bara är ett marknadsföringsknep, ett tunt grönt skal runt er i grunden marxistiska ideologi. Ni vill göra människorna svaga och förslavade och staten stark och auktoritär.
    --------------------

    Företag flyttar till Kina för att kunna släppa ut obegränsat med skit och att det är en kapitalistvänlig diktatur med obegränsat antal slavar.

    Totalt hyckleri.





    2.

    SvaraRadera
  25. Gt, vem är jag, enligt dig?

    Jag kommer långt ifrån vänster.
    Jag har klippt sönder simhuden mellan pekfingret och långfingret
    och givit mig själv ett V-tecken och pläderar för det småskaliga ekologiskt och socialt medvetna lågenergisamhället och jag vågar tala om för dem som styr värden idag att jag skulle avsätta dem i morgon om jag fick hjälp av er medlöpare!

    SvaraRadera
  26. Hej Birger!

    Skulle vilja göra dej uppmärksam på en sida om vårt ekonomiska system där jag också har en hel del kommentarer och idéer. Ska länka dit om det fungerar. Lösningen ligger i verklig socialism grundat på fakta och sanning. Inte i extremism och okritiska fårskockar med personkult kring någon stor ledare som så ofta i socialismens namn utan ett kollektiv av självständiga kritiskt tänkande individer. Har själv tänkt på att starta ett nytt sanningsparti som bygger på vetenskapliga fakta och utan lösa ideologier. Har varit med i MP men de verkar inte förstå det viktiga i att ha ett socialistiskt ekonomiskt system till skillnad från det nuvarande ohållbara kapitalistiska systemet. Har också varit med i V partiet men det verkar inte som de riktigt har förstått och tagit lärdom av kommunismens hemska exempel. Fakta och sanning är fortfarande inte i centrum i deras politik. Ge verklig socialism en chans Birger. Tro inte på alla fördomar utan granska de socialistiska idéerna kritiskt för jag tror du som jag är en verklig socialist. Hälsningar Jan Örsell.
    http://intressantanyheter.blog.se/sanningen-ar-ute-pengar-ar-bara-skuld-och-bankerna-badar-i-det-david-graeber-comment-is-free-theguardian-com/#comment-14686

    SvaraRadera
  27. Usch, Vilket höger eller vänstertrams. Alla ideologier kan bli himmel eller helvete beroende på innehållet. Vet vi inte det vid det här laget? Alla partier är ju mer eller mindre kapade. Vad hände med socialdemokratin? Vad har hänt med MP...osv.

    Roland har undrat, vad sjutton menar människan med "att klippa sönder simhuden mellan pekfingret och långfingret." Nej någon medlöpare till det blir jag inte.
    Sorry Roland!

    MEN Dalai Lama har sagt att han inte är partibunden, att han står långt åt vänster i mycket.
    Thomas Di Leva sjunger "Det är vänstertrafik i våran själ."
    Så även i min. Ja definitivt!

    Men innehållet i partier förändras. Vi behöver lämna alla ideologier. Lyssna inåt, titta utåt och sedan enas. Den gröna ideologin, gärna med Elin Wägner i minnet, tror jag är vägen dit. Så tack Birger!

    Hur skulle avsättandet gå till Roland? Med våld?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  28. Med Lama, Leva, Luther, Lisbeth....
    ....och Jesus förstås, kan vi kanske strunta i höger och vänster
    och bli de enda sanna världsförbättrarna.
    Så enkelt och genialiskt!
    Aran

    SvaraRadera
  29. Lisbeth!

    Precis vad jag menar. Vi måste lämna tomma ideologier som inte bygger på fakta och sanning. Det är innehållet som har betydelse men det är skillnad på innehållet i höger och vänsterpolitik. Det finns bra och dåliga saker på båda sidor men sanningen ligger mycket mer åt vänster än åt höger i politiken.

    Vad har arbetarrörelsens (socialismens) krav på demokrati och jämlikhet med kommunistiskt våld och förtryck att göra egentligen? Vad man än vill kalla det jag kallar verklig socialism så kan det inte bygga på våld och åsiktsförtryck utan måste byggas på upplysning, frihet och demokrati. Varför inte avsätta de som styr idag genom politisk insikt och demokratiskt politiskt engagemang?

    Revolutioner måste inte vara så dramatiska eller bygga på våld och förtryck. Många ljusskygga personer med allt annat än verklig socialism som grund har kidnappat namnet och smutskastat de socialistiska idéerna till oigenkännlighet. Inte så konstigt då att så många är rädda för och föraktar all sorts socialism. Namnet är egentligen inte det viktiga men vad ska man annars kalla det? Själva grunden för socialismen är gemensamt ägande och gemensamma vinster till skillnad från kapitalismens privata ägande och privata vinster. Det är fakta som man inte kan bortse från.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  30. Samhällsmodellen är ökad konsumtion oavsett höger eller vänster. För att konsumera det gillar de flesta av oss. En del mer än andra. Att jämföra frihet för kapital med frihet för människor är ett grovt feltänk. Förstår man inte skillnaden mellan att bygga en skola och att driva en skola ska man inte driva en skola.

    SvaraRadera
  31. Ständig tillväxt är inte möjlig. Frihet för människor är bland annat gemensam demokratisk makt över kapitalet till skillnad från privat ägande och makt åt några få. Att på kapitalistiskt vis berika sig själv på bekostnad av andra och samhället är väl aldrig okej oavsett om det handlar om att bygga skolan eller driva den. En lite mesig hållning hos vänsterpartiet tycker jag. Fast allt handlar väl om när och man måste ju börja någonstans. Allt kan kanske inte göras på en gång.

    Jan Örsell

    SvaraRadera
  32. Jan, jag blir alltid misstänksam när man börjar tala om ideologier som sägs bygga på "sanning". Det är på något sätt en förlängning av "sunt förnuft", vilket är ett mycket darrigt argument för åsikter.

    SvaraRadera
  33. Bakom de här kurvorna döljer sig en revolution i världen.

    Lasse Berg skriver i sin senaste bok "Ut ur Kalahari":
    "På 60-talet levde en av jordens tre miljarder invånare i djup fattigdom. Trettio år senare hade jordens befolkning fördubblats utan att antalet svårt fattiga ökat."

    Under kommande decennier kommer denna utveckling att fortsätta allt snabbare. Revolutionen är ingenting man kunde föreställa sig på 60-talet. Lasse Berg blev chockad när han på 90-talet återvände till de platser han tidigare besökt. Den här utvecklingen är också någonting som få svenskar känner till. De flesta av oss tror fortfarande att svår fattigdom är närmast ett normaltillstånd i många länder, att det råder brist på mat, vatten, sjukvård osv.

    Detta är den huvudsakliga förklaringen till kurvornas utseende. Under tiden har även vi i de rika länderna fått det bättre, vilket ska läggas till kurvorna.

    Man kan som Birger ifrågasätta vår egen framtida konsumtionsökning, men ett är säkert: utvecklingsländerna kommer att göra att kurvan springer ännu snabbare och ännu högre! Vi kan inte förvägra dem ett välstånd som vi själva lever i.

    SvaraRadera
  34. Jan Örsell, beskriver inte du syndikalismen inte statssocialismen? Att alla som arbetar i ett företag bör tillsammans få äga företaget. Alltså både kroppsarbetare och "intelligens arbetare? Namnet syndikalism förskräcker. Extremvänster kan bete sig lika illa som extremhöger.

    Håller med om att namnet inte egentligen är det viktiga.

    Att få bort vinstintresset i välfärden är det viktiga. Det ÄR ett ödesval. Majoriteten av det svenska folket, tycker att vinsterna ska bort. Det har undersökningar visat. Ändå så klamrar "vi" oss fast vid höger eller vänster. Det vet våra politiker.

    Grunden för socialismen har för länge sedan övergetts. Man kan inte bortse från att EU står för fullständig privatisering.

    Aran, Antar att du var ironisk. Eftersom du blandar in lilla mig :) De stora andliga ledarna, kan "nog" visa vägen tillsammans med vetenskapen. Om den vågar möta dem förstås. Ja vi bör "nog" sluta upp med att identifiera oss med höger eller vänster. Tycker du att det har löst världssvälten?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  35. Det största problemet med ideologier är att den krassa psykologiska insikten att makt korrumperar inte räknas in i visionerna.

    Därför hamnar förr eller senare alla politiker, höger eller vänster, i service till den ekonomiska makten, i stället för de som valde dem om inte denna mänskliga svaghet tas med i beräkningarna från början.

    Sen finns så otroligt mycket mytbildning nuförtiden och gränsen mellan propagandistiska termer som
    "kulturmarxism", "fri marknad", "kalifat", "kulturelit" "patriarkat" "arbetarklass" "tillväxt" "full sysselsättning" och den verklighet vi lever i verkar ha suddats ut i kampen om makten över den dominerande verklighetsbilden.



    SvaraRadera
  36. Grunden för socialismen har för länge sedan övergetts
    -----------------------------


    Knappast, lika lite som grunden för girighet övergivits. Socialismen har snarare brytits upp i 2 delar;

    1. Den man ser i Kina som är en statssocialistisk/kapitalisthybrid som finansieras och stödjs av nyliberaler, industrialister, kapitalister och auktoritära vänsterledare.

    2. Folkligt uppror mot den globala frimarknadskapitalismens härjningar och med dess kvasisocialistiska hantlangare.

    SvaraRadera
  37. Vissa låter sig korrumperas lättare än andra. Enda garanten för att detta ändå inte sker är ett öppet demokratiskt samhälle med fria medier som tillsammans med folket kan hålla koll på och ställa ansvariga till svars om de missköter sig. Frihet, öppenhet och demokrati är därför en väsentlig del av verklig socialism.

    Ingen har sagt att det är lätt att identifiera sanningen och ta rätt beslut. Det finns inga färdiga enkla paketlösningar. Det är varje väljares demokratiska ansvar att ta reda på sanningen och handla i enlighet med den. Det råder en stor missuppfattning bland många att vi har en massa olika valmöjligheter. Visst kan vi välja men vi får också ta konsekvenserna av de beslut vi fattar. Ska vi ha någon framtid att tala om så är valmöjligheterna i de stora frågorna nästan obefintliga. Trots detta gör folk ohållbara val med hänvisning till de demokratiska rättigheterna utan att ta sitt demokratiska ansvar.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  38. "Frihet, öppenhet och demokrati är därför en väsentlig del av verklig socialism."
    --------------------------------

    Tyvärr så står en opåläst väljare med det andra alternativet som låter;

    "Frihet, öppenhet och demokrati är därför en väsentlig del av verklig kapitalism."

    Och det leder till total förvirring när Göran Persson berömmer diktaturer som Kina för sin "ordning och reda "sen jobbar som lobbyist och flyttar in på en herrgård eller Åsbrink börjar propagera för platt skatt och jobbar på Goldman Sachs eller Löfven som sysslat med skumma JAS affärer för Wallenbergda JAS osv osv osv

    Det är detta som har bäddat för extremism och nyfascism mer än något annt.

    Så ska det hända något så måste den byken tvättas rejält.

    SvaraRadera
  39. Jan Örsell Jag förstår mycket
    väl vad du vill ha sagt.
    Låt dig inte tystas ned av Birger Schlaug när han är på sitt mest
    Grötmyndiga humör. Själv åberopar han ofta Vetanskap när han framför sina värderingar.
    Värderingar och vetenskap förenas bäst, när man öppet redovisar sina värderingar och sina vetenskapliga argument för dem.
    Man får också ha skapliga ovetenskapliga själ för sina argument emedan man inte alltid vet allting.
    Som man ibland kan tro att Birger vet!
    Jan Örsell, med dig samtalar jag gärna, när tillfälle ges!

    Roland

    SvaraRadera
  40. Neoliberal Agendafre apr. 04, 09:40:00 fm

    Gillar man arbetarägda företag så får man starta sådana, ta anställning på dem och köpa varor av dem.

    Det är helt kompatibelt med ett (ny)liberalt samhälle

    Problemet med socialismen är att den vill driva igenom det med tvång. Den vill sätta sig över individernas val.

    SvaraRadera
  41. Neoliberal Agenda!

    Vad hjälper det när grannföretagets profit har fördärvat miljön för alla? Det kvävs också kapital att starta företag. Det kapital som du och dina gelikar har lagt beslag på genom er påtvingande högerpolitik. Varför skulle ett demokratiskt beslut om ett socialistiskt system vara mer påtvingande än ett demokratiskt beslut om ett kapitalistiskt system? Den ena individens val påverkar den andra individens möjligheter.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  42. Neoliberal Agendafre apr. 04, 03:08:00 em

    "Vad hjälper det när grannföretagets profit har fördärvat miljön för alla?"

    Utsläpp förstör miljön, inte profit. I ett (ny)liberalt samhälle får du inte förstöra andras egendom eller liv/hälsa ostraffat. Statens uppgift är att skydda individens rättigheter.

    ".Varför skulle ett demokratiskt beslut om ett socialistiskt system vara mer påtvingande än ett demokratiskt beslut om ett kapitalistiskt system?"

    Kan du verkligen inte se det? Det är som skillnaden mellan våldtäkt och frivilligt sex. Och vi pratade om ett (ny)liberalt samhälle, inte ett kapitalistisk system.

    I ett (ny)liberalt samhälle så väljer du var du vill arbete. Det kan vara på profitdrivet företag, ett kooperativ eller så kan du vara egenföretagare. I ett socialistiskt system tvingar man på folk på partner uppifrån. Du får bara gå i säng med staten, och lyder du inte är det fängelse som gäller.

    SvaraRadera
  43. Neoliberal Agenda!

    Den ekonomiska makten hos vissa och deras profithunger påverkar de politiska beslut som tas och därmed miljön och vilket samhälle vi får. Allt hänger ihop.

    Om man delar upp politiken i vänster och höger. Kapitalism och socialism så ligger väl nyliberalismen på den högra sidan. Du tar ju själv ståndpunkt för kapitalismen mot socialismen eller hur? I praktiken tror jag att ren socialism där precis allt är gemensam egendom är lika omöjlig och omänsklig som ren kapitalism där inget gemensamt ansvar tas utan allt hänger på individen.

    Jag som socialist håller inte med alla andra socialister i allt utan är kritisk och uppmärksam på eventuella risker. Hur är det med din kritik och uppmärksamhet på riskerna med kapitalismen egentligen? Den kritiken från din sida verkar ju vara noll och intet.

    Att välja skola eller arbetsplats handlar väl om viktigare saker än vem som står som ägare. Man kan ha valfrihet även i ett socialistiskt samhälle.

    Alla har inte samma möjligheter att själva starta ett företag idag. I ett kapitalistiskt samhälle föds vissa rika och privilegierade och andra inte. Dessutom så kan inte alla i samhället bli företagare utan någon måste arbeta på dessa företag också och ändå kunna ha ett drägligt liv.

    Den som bryter mot de lagar vi demokratiskt har satt upp gemensamt straffas efter genomgången rättegång. Frågan är bara vilka lagar vi ska ha.

    Verklig socialism handlar i grunden om demokrati. Att vi alla ska ha samma möjligheter att påverka det samhälle vi lever i. Den ekonomiska makten hos några få sätter den verkliga demokratin ur spel.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  44. Neoliberal Agendafre apr. 04, 10:04:00 em

    "Du tar ju själv ståndpunkt för kapitalismen mot socialismen eller hur?"

    Jag tar ställning för liberalismen, man har inte rätt att initiera våld/tvång mot andra individer Kapitalismen är ett ekonomiskt system som är kompatibelt med liberalismen. Jag har inga problem med vinstdrivande företag, men jag anser det är ett individuellt val. Vill du vara självförsörjande på en bondgård eller jobba i ett gigantiskt kooperativ går det också bra. Det viktiga är att du inte initiera våld/tvång mot andra individer.

    "Att vi alla ska ha samma möjligheter att påverka det samhälle vi lever i. "

    Och du vill använda våld/tvång för att uppnå det. Här går skiljelinjen.

    SvaraRadera
  45. Neoliberal Agendafre apr. 04, 10:04:00 em

    "Du tar ju själv ståndpunkt för kapitalismen mot socialismen eller hur?"

    Jag tar ställning för liberalismen, man har inte rätt att initiera våld/tvång mot andra individer Kapitalismen är ett ekonomiskt system som är kompatibelt med liberalismen. Jag har inga problem med vinstdrivande företag, men jag anser det är ett individuellt val. Vill du vara självförsörjande på en bondgård eller jobba i ett gigantiskt kooperativ går det också bra. Det viktiga är att du inte initiera våld/tvång mot andra individer.

    "Att vi alla ska ha samma möjligheter att påverka det samhälle vi lever i. "

    Och du vill använda våld/tvång för att uppnå det. Här går skiljelinjen.

    SvaraRadera
  46. I själva verket så leder vår utrikeshandel till minskade globala utsläpp, enligt färsk vetenskap:
    http://nejdetkanviinte.se/2014/04/04/sveriges-utrikeshandel-ger-minskade-co2-utslapp/

    SvaraRadera
  47. Neoliberal Agenda!

    Jag som många andra socialister är pacifist och arbetar för nedrustning. Jag förespråkar inte mer våld och tvång än nödvändigt. En rättsstat måste få använda våld och tvång för att upprätthålla ordningen och lagen. Alternativet är total anarki där vissa individen kan använda våld och tvång mot andra utan att straffas.

    Jag använder min demokratiska rösträtt till att förändra samhället. Vi är inga självständiga öar utan påverkas av andras beslut. Ett samhälle bygger på att vi tar hand om varandra. Barn och gamla/sjuka kan inte försörja sig själva. Jag skulle gärna starta ett nytt alternativt samhälle om jag hade haft möjligheten till det fast miljöförstöringen som pågår skulle nog drabba oss också hur ekologiska vi än var. Kan jag skicka räkningen till dej för att starta ett sådant alternativt samhälle tillsammans med kompensation för de miljöförstöringar dina val har på vårt alternativa samhälle?

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  48. Neoliberal Agendalör apr. 05, 06:25:00 em

    "Jag som många andra socialister är pacifist och arbetar för nedrustning"

    Jag pratar inte om militärt våld utan det våld/tvång som finns inom en stat.

    " Kan jag skicka räkningen till dej för att starta ett sådant alternativt samhälle tillsammans med kompensation för de miljöförstöringar dina val har på vårt alternativa samhälle?."

    Miljöförstöring innebär att man kränker en annan individs rättigheter. Det är inget man kan få göra ostraffat.

    Alla relationer mellan människor ska bygga på frivillighet. Här är en bra film som förklarar ideologin.
    https://www.youtube.com/watch?v=muHg86Mys7I

    SvaraRadera
  49. ...kvastarna ska sopa bra om man inte slarvar med skatten.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.