tisdag 29 april 2014

Litteraturkritiker, hej då...

Gota media skall reformera sina kultursidor. Så till vida att litteraturkritiken kommer att bli densamma i alla de tidningar som ingår i koncernen. Barometern, Blekinge läns Tidning, Borås Tidning, Kristianstadsbladet, Smålandsposten, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda. 

Chansen att få en hygglig recension minskar således... 

Å andra sidan minskar också risken att bli nedskriven av det statistiskt sett alltid förekommande surkart som vaknat på fel sida, grälat vid frukostbordet och måste ta igen vid datorn vad hen förlorat i livet. Det som kännetecknar många recensenter är att de vet hur en bok skall vara men inte har förmåga att skriva någon själva.

Nu kan man förstås tro att jag av personliga skäl är smågrinig på recensenter, men det är jag alls inte. De böcker jag fått utgivna har stundom blivit generande väl emottagna. Om man bortser från ett och annat surkart som inte förmått läsa innantill, som haft förutfattade meningar och som haft det jobbigt vid frukostbordet.

Dock finner jag det lite tragiskt att man just drar ner på litteraturkritiken. Den utgör visserligen inte någon kioskvältare, men samtalet om kultur är redan satt på undantag. Vilket i sig utgör ett samhällsproblem. Inte bara det att vi lever i ett samhälle där informationen flödar genom skallarna i sådan takt att förståelse inte hinner fastna - vi lever också i ett samhälle där övermänskligt tuggmotstånd uppfattas så fort vi kommer över 140 tecken.

140-teckensamhället är inte bra. Pladdret på twitter skapar mer fördumning än det mesta. Följer några tänkare i det mediet och funderar titt som tätt på hur illa sargat tänkandet blir när det formuleras i 140-teckensamhället.

Låt mig avsluta detta surkartsliknande inlägg med att konstatera att jag avskyr när informationsflödet dödar varje anspråk till förståelse. Lika mycket som jag avskyr när homo sapiens fått för sig att flöden av information är kunskap. Homo sapiens är en ganska överskattad art. Katterna och jag är stundom överens om denna iakttagelse.

25 kommentarer:

  1. På tal om fördummande. I den psykiatriska diagnosmanualen DSM finns nu diagnosen ” patologiskt samlande” – lite skoj då vi lever i ett samhälle som helt klart måste klassas som lidande av “patologiskt kastande” för att systemet ska kunna rulla vidare mot ättestupan. Undrar hur mycket det ligger ekonomi och politik i att göra sparandet av prylar som något patologiskt? I Stockholm ska de hjälpa de psykiskt sjuka “patologiska samlarna” så att de kan bli “normala” patologiska kastare istället (så att de kan göra plats åt nya prylar som de konsumerar och kan samla för att kasta).

    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/projekt-i-soderort-for-att-hjalpa-sjukligt-samlande

    Givetvis gäller diagnosen patologiskt samlandet inte för finansen – deras patologiska girighet och samlande ses istället som sunt för samhället. Dom behöver hjälp så de kan samla mer istället via bonusar etc – om de inte får mer går samhället åt helvete (fast det ju egentligen är precis tvärtom).

    Som sagt, ibland är det fan svårt att fatta hur de får ihop logiken :)

    PS
    Homosexualitet var förut med i DSM men det har strukits (det enda som strukits har jag för mig – men jag kan ha fel där). Tydligen ville staten inte betala sjukpenning när homosexuella sjukskrevs sig med hänvisning till att de var psykiskt sjuka. Lite skoj det med i all sin tragik.

    SvaraRadera
  2. Problemet är att folk slutar prenumerera på tidningar. Då blir det allt mindre pengar att avlöna litteraturkritiker med. Vill vi ha kvalificerad litteraturkritik måste vi betala för den, precis som vi betalar när vi till exempel åker buss, går till frisören eller tar en fika på café. Hoppas du inte menar att just tidningarna och kulturskribenterna ska utföra sitt arbete gratis!

    SvaraRadera
  3. Fredrik, nej, varför skulle jag mena det? Även om jag som frilansare allt som oftast accepterar arvoden för krönikor och texter under det formellt rekommenderade priset... Nu är det nog väldigt få som prenumererar på sin lokaltidning för att få bokrecensioner... och ledarartiklar. Litteraturkritiken faller lite i värde när den blir allt mer inriktad på typ sådana böcker som Fredrik Reinfeldt berättar att han läser.

    SvaraRadera
  4. Odjurets märke
    Föreställer bilden en man som märkts med odjurets tal?
    Det går väl bra att skriva 666 som streckkod?

    SvaraRadera
  5. Tänk så fint ekonomistyrningen samlar allting till en punkt.

    Konsten att skapa ett svart hål.

    SvaraRadera
  6. Detta har väl inte här att göra och inte handlar det väl om Sverige? Sett filmerna?
    Ett smakprov, kommer här.

    PENGAR SOM SKULD, MONEY ALS DEPT
    Vad vi fått lära oss att tro är demokrati och frihet,
    har i verkligheten blivit en sinnrik och osynlig form av ekonomisk diktatur.
    Så länge som hela vårt samhälle blir fullständigt beroende av bankkrediter
    för dess penningmängd, kommer bankirerna att vara i den sits att de kan ta
    besluten om vem som får de pengar de behöver och vem som inte får det.

    Det moderna banksystemet tillverkar pengar ur tomma intet.
    Processen är kanske det mest häpnadsväckande trolleritrick som någonsin
    har uppfunnits. Bankväsendet avlades i orättvisa och föddes i synd.

    Bankirerna äger jorden. Ta den ifrån dem, men låt dem ha kvar makten att
    skapa pengar och de kommer, med bara ett drag av en penna, att skapa
    tillräckligt med pengar för att köpa tillbaka den …

    Om man tar ifrån dem denna väldiga makt, kommer alla stora förmögenheter
    att försvinna, och då skulle det här vara en bättre och lyckligare värd att leva i.

    Men om ni vill fortsätta att vara bankirernas slavar och betala kostnaden för ert
    eget slaveri, låt då bankirerna fortsätta att skapa pengar och kontrollera krediten.
    Senast: Sir Josiah Stamp, chef för Bank of England 1928-41.

    Kolonisatörernas oförmåga att tillskansa sig makten och att ge ut sina egna pengar
    och att varaktigt ta den ur George 111:s och de internationella bankirernas händer
    var det grundläggande skälet till revolutionskriget. Benjamin Franklin.
    Få människor är idag medvetna om att USA:s historia, sedan revolutotinen sedan
    1776, till stor del varit en berättelse om en storslagen kamp, för att bli fria och att
    undvika att vara kontrollerade av de europeiska internationella bankerna.

    Denna kamp förlorades till slut 1913, när president Woodrow Wilson, genom att
    underteckna Federal Reserve Act fick den att träda i kraft, vilket gav den inter-
    nationella bankkartellen rätten att skapa Amerikas pengar.

    ”Jag är en olycklig man. Jag har oavsiktligt ruinerat mitt land.
    En stor industrination kontrolleras genom sitt kreditsystem.
    Vårt kreditsystem är koncentrerat. Nationens tillväxt och alla våra
    aktiviteter är därför i händerna på några få män.
    Vi har kommit att bli en av de värst styrda och mest kontrollerade
    och dominerade regeringarna i den civiliserade världen.

    Inte längre en regering av fria åsikter, inte längre en regering grundad
    på majoritetens röst, utan en regering grundad på en liten grupp
    dominerande mäns åsikter och tvångsmedel.”
    Woodrow Wilson – USA:s president 1913-21

    SvaraRadera
  7. Slarv: Rätta gärna!
    Ska vara: Money as Debt

    SvaraRadera
  8. Bättre
    Money as Debt - Pengar som skuld (1 av 5)

    SvaraRadera
  9. Nu är dessa män där igen med skriverier som inte har ett skit med blogginnehållet att göra. Hur är ni funtade, nätet tycks invaderas av den sorten. Någon promille av besökarns parasiterar med ett määrän sjukligt ältande.

    SvaraRadera
  10. RL!

    Du har rätt i allt utom en sak. "Om vi tar ifrån dem denna väldiga makt kommer alla stora förmögenheter att försvinna". Nej! Men om vi tar ifrån dem makten att skapa pengar så har vi därefter makten att skapa ett bättre mer jämlikt samhälle byggt på gemensamt ägande och utan dagens konsumtions och spekulations hets. Men för det krävs ytterligare politiska beslut. De som sitter på förmögenheten idag har fortfarande kvar den förmögenheten och den makt det ger. Fast mycket är vunnit om vi kan ta ifrån bankernas makt att skapa pengar genom skuldsättning.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  11. Anonym 05:39!

    Det är en otroligt viktig fråga men jag håller absolut med om att det vore bättre att vi fortsatt den diskussionen under rätt rubrik. Det förstör faktiskt och jag ska sluta med att kommentera sådant nu som inte har med ämnet att göra. Hoppas andra följer det också och jag inte bidragit för mycket till oredan.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  12. Jan
    Den meningen funderade jag på att
    hoppa över. "Om vi tar ifrån dem denna väldiga makt kommer alla stora förmögenheter att försvinna".
    Men nu citerade jag från en film, så DET är inte min uppfattning.
    Men jag tänkte att citatet får följa med, eftersom det ingick i texten, så nu får Du och Lincoln visa att Ni kan tänka själva och inte faller för välgjorda
    propagandafilmer som ni tidigare har gjort.:-)
    När jag Ringde till Länsförsäkringar och frågade om pengarna försvinner när jag betalar ett lån via internet.
    Så blev det alldeles tyst,
    så jag förklarade då vad Lincoln och Örsell hade sagt.
    Hon sa då att dom pengarna används till städning och löner och bonusar och annat. Jag hörde på tonfallet att hon var lite road.
    De kanske är eljest på Storbanker sa jag. Jaa "kanske" det sade hon?
    Jag skyndade mig att avsluta samtalet.

    SvaraRadera
  13. Nej 140-teckensamhället är inte bra. Pladdret på twitter... Är det korta ofullständiga dialoger, som ska forma vårt värld och samhälle i framtiden? Politiker har fått frågan i vilken grad de använder sociala medier. I vilken grad de möter sina väljare.

    EU på twitter "medborgardialoger" demokratiska kan tyckas. Men alla gillar inte twitter.

    Alla gillar heller inte FÖRSÖK till långa dialoger. Birgers blogg har mästrare som dyker upp med jämna mellanrum och tar andra i örat. Själva bidrar de inte alls.

    Ibland mästras det även om kommentarerna håller sig till ämnet från början och sedan ändrar karaktär.
    Har en fråga, vilka kan anses vara kapabla att avgöra när en skribent håller sig till ämnet heller inte? Surkarten? Eller de fullkomliga kanske? De som gillar 140-teckensamhället?

    Jan Örsell håller också med om att det ibland spårar ut. "Nu är dessa män där igen..." Ja var fan är kvinnorna? Logiskt vore att de dök upp. Inte som surkart utan som jämställda medmänniskor. Men de kanske twittrar? Eller delar med sig av bakrecept på facebook?

    Lisbeth (surkart)!

    http://europa.eu/contact/take-part/twitter/index_sv.htm


    SvaraRadera
  14. Lisbeth
    Kan du se om slutraderna av mitt
    inlägg har något med dagens tema att göra? Eller med Sverige?

    Vi har kommit att bli en av de värst styrda och mest kontrollerade
    och dominerade regeringarna i den civiliserade världen.

    Inte längre en regering av fria åsikter, inte längre en regering grundad
    på majoritetens röst, utan en regering grundad på en liten grupp
    dominerande mäns åsikter och tvångsmedel.”
    Woodrow Wilson – USA:s president 1913-21

    Roland Surkart III

    SvaraRadera
  15. "Litteraturkritiker hej då." De unga läser mindre... i böcker. Framtidens litteraturkritiker är de unga. Gammal litteratur blir omodern och framförallt inte begriplig med allt sämre läsförståelse. Historien suddas ut.

    "Roland Surkart" Kan vi koncentrera oss ett tag på det du brukar skriva om "Klotförstånd"? medvetenhetens kultur. Fria åsikter är starkt sammankopplat med god läsförståelse....att kunna något sånär begripa en text.

    Människor med dålig läsförståelse är lätta att styra. Tycker utvecklingen är bedrövlig, varje krona som är ämnad för skolan ska gå till skolan. Till bl.a. fler böcker.

    Dina sista rader passar in i stort sett vilket inlägg som helst, som handlar om politik och politik är i stort sätt allt. Ekonomin styr vilken samhällskultur kultur vi har/får.
    Den styr även medvetenhetens kultur.

    Kultur har bl.a. blivit att delta i David Hasselhofs talkshow. Kändisar och politiker verkar gilla det. Vet inte om man kan kalla det för "tvångsmedel". Men det är intressant att se hur amerikaniserade vi blivit. Som en lightvariant av USA. Men många räds Putin mer.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Ang. vår statsministers val av litteratur, så antar jag att Birger menar att han väljer deckare. Deckare av Camilla Läckerg, som är hyllad i amerikansk press. Litteraturkritiken är mest inriktad på deckare. Som om inte verkligheten är en enda rysare.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Bra inlägg, håller med.

    En och annan litteraturkritiker som inte är vänster skulle inte heller skada, i mångfaldens namn.

    SvaraRadera
  18. Endast för Lisbeth
    III = Inte !!! Noga med namn!!!
    Roland Surkart TRE

    Efter att ha pratat om min bild
    av Kapten Konkurs som vi alla är en del av så låg det nära till
    hands att hitta på Klotförstånd.
    Sen kom en bild av hela Jorden i färg. Klotförstånd. Två veckor senare kom en ny bild där det på väldigt många ställen på Jorden började att pulsera. Det kan ju vara att Jordens hjärtan började att slå. Kulturernas gryning.
    Något år senare så såg jag hela jorden ganska långt bort.
    Det kan tyda på att, att vi inte är framme än, men att vi är på väg och det finns en del att arbeta på.
    En dag så åkte jag båt på Genesarets sjö, där var det lugnt och stilla.
    En annan dag så klippte jag sönder simhuden mellan pekfingret och långfingret. Det finns mer
    men jag vill ju inte framstå som
    konstig så jag slutar här.
    Jag har varit väldigt mycket på
    och långsamt lärt mig att förstå
    att kunskap kan jag ingen tvinga på.


    SvaraRadera
  19. Roland det där förstod jag inte. Men det betyder inte att du är "konstig" utan endast att jag inte förstår. "Klotförstånd" är för mig vår gemensamma samlade medvetenhet. (kultur) Den som håller på att försvinna.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Lisbeth/Birger/Roland!

    Enligt mej så hänger allt ihop på något sätt men samtidigt måste man ju säga att kopplingen mellan den ekonomiska infrastrukturen (kanske kan vara ett litet svar till Roland) och kultur är ganska krystad. Jag har ju lovat att hålla mej till ämnet och kan ju inte svara Roland här och jag kan ju knappast heller lämna ett svar någon annanstans. Det blir ju något rörigt att ha frågorna på ett ställe och svaren på något helt annat ställe. Hur ska jag göra? Fråga Birger kanske? Men får jag något svar? Är Roland överhuvudtaget intresserad av mitt svar och att förstå eller bara ute efter att hitta något att klanka ner på? Finns det någon idé att bry sig? Jag borde kanske göra som majoriteten och bara bry mej om mej själv och skita i allt annat? Det är väl det som är den stora frågan egentligen. Om man som vänstern ska tro på en lösning eller som högern ska ge upp och bara bevaka sina egna intressen.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  21. Jan, jag har klankat färdigt på dig. Jag fattar fortfarande inte att en röst från Positiva Pengar
    som sade mycket tänkvärt kunde
    påstå att pengar försvinner när ett lån betalas.
    Lisbet när jag upplevde att någon dök upp i den simbassäng som jag simmade i och som sade: "Det är kapten Konkurs som styr" så försökte jag först att dränka honom och sedan att strypa honom med en stålwire.
    För mig har det tagit många år
    att våga hävda att det är en bild av Världen och att vi alla är en del av Kapten Konkurs.
    Nyare bilder är på väg att klarna som även omfattar det som är på väg att försvinna ...
    Nöjda?

    SvaraRadera
  22. Jan Örsell, ja allt hänger samman. Därför är det svårt att avgöra vad som inte hör till ett inlägg. Gör personligen därför "aldrig" det. Att kommentera andras inlägg som off topic ogillar jag starkt. Det kan vara okunnighet om att allt hänger verkligen samman.

    Cecilia Malmström tycker att EU är ett kulturprojekt. Hon tycker att kulturen kan blomstra i mötet med andra. Det tycker även jag... Men inte på det sätt som hon för fram. Nämligen att det är positivt att frihandelsavtalet mellan EU och USA eventuellt ska inkludera kultursektorn. Det har varit tal om det. Det har blivit en "vattendelare mellan partierna.

    Höger och vänster skriver du om. Personligen så ser jag endast en politik och det är EU:s, eftersom de flesta beslut tas där.

    Men man kan vara mer eller mindre kritisk till bygget och det är såklart även våra politiker.

    Tycker redan vi är väldigt influerade av USA med program om fruar till amerikanska män och nu även David Hasselhofs program.

    Visst vi kan stänga av TV:n. Konstaterar bara faktum.
    Vill vi ha ännu mer av det?
    Där får man väl ändå säga att "vänstern" säger nej till det.

    Vad Gudrun Schyman tycker anser jag är oklart eftersom hon deltog i Hasselhofs program. Enligt henne själv tämligen okunnig om vem han är. Men det är hennes personliga val...

    Jan Örsell säger rakt ut vad jag tycker. Vi bör sluta upp med att spela offer. Ser detta som en blogg som uppmuntrar till samtal. Inte en massa gnäll. Inläggen övergår ofta i rena gnället och rena fighten. Det är tråkigt och respektlöst mot Birger Schlaug. Som möter oss med en bristvara nämligen TYSTNAD...

    När det gäller kulturen och frihandelsavtalet mellan EU och USA, passar tystnad illa. Valet av politiker till EU parlamentet har blivit viktigt. Trodde aldrig jag skulle påstå det. Men det är en stor skillnad på politiker som försöker upplysa oss och de som bara säger ja till allt.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  23. RL!

    Det är kanske därför att det är så det fungerar. Varför skulle "Positiva pengar" ljuga om det? De har ju inget eget vinstintresse i det. Du verkar ju ha accepterat att vi har ett skuldbaserat penningsystem där bankerna skapar nya pengar genom att ge ut nya lån. Det betyder att pengar och skulder hänger ihop och att därmed pengarna försvinner när lånen betalas tillbaka. För varje krona som finns finns det också en skuld (förutom de få pengar som riksbanken ger ut).

    Detta är mycket enkelt beskrivet på "Positiva pengar"s hemsida. Det är bara att läsa och titta på de filmer som finns där men av någon anledning accepterar väl inte du något som kommer från "Positiva pengar" och då försvårar det betydligt. Min starka sida ligger inte i att förklara på ett bra och pedagogiskt sätt. Det är fortfarande många som inte förstår hur detta fungerar eller vill medge det. Frågan är om du tror mer på vad bankerna och andra kreditgivare säger som har ett eget vinstintresse i saken eller på den ideella organisationen "Positiva pengar". Kunskap kommer inte som stekta sparvar flygandes rakt in i munnen utan man får faktiskt anstränga sig lite själv. Fast här kommer visst en stekt sparv trots allt (om den duger). http://positivapengar.weebly.com/skulder.html

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  24. Lisbeth!

    Helt klart är det så idag att EU bestämmer väldigt mycket men så måste det ju inte vara. Såg på en debatt mellan Jonas Sjöstedt och Jan Björklund häromdagen där vänstern som vanligt fick den nedvärderande socialiststämpeln på sig. En sådan fördummande debatteknik borde till slut slå tillbaka på de som delar ut sådana kommentarer tycker man.

    Där sa Jonas Sjöstedt något jag verkligen gillar och håller med om. Att samarbete sker mellan enskilda suveräna demokratiska stater och inte genom en påtvingad gemensam EU politik (min egen formulering). Vissa saker passar helt klart bäst att beslutas lokalt och andra beslut kan eventuellt tas på högre nivå men bara om man kan komma överens. Det viktigaste är dock alltid innehållet och att besluten är demokratiskt förankrade. Inte i första hand var besluten fattas.

    Det finns mycket av den offer mentalitet du nämner i både höger och vänster extremismen. Det politiska landskapet är lite format som en hästsko där ytterligheterna både är långt från varandra men också nära i vissa avseenden.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  25. Hur kommer det sig att vissa tycks tro att allt som är skrivet i böcker är fint, sant och uppbyggande medan allt i form av film är fördummande propaganda. Film är ett utmärkt sätt att föra ut sanning och kunskap på. Ett ofta lättfattligt, snabbt och roligt sätt. Man måste inte på något självplågande sätt traggla sig igenom tjocka böcker för att inhämta kunskap. Det är budskapet som är det viktiga och inte vilket media som används. Sedan kan ju smaken och förmågan att ta till sig olika media skilja sig från person till person.

    Miljöpartiet har tidigare sagt att det ska vara lätt att göra rätt val när det gäller miljön. Detta gäller även för ekonomin. De som mot förmodan lyssnat till mitt tips och sett senaste vetenskapens värld skulle ha förstått vikten av att införa ett annat enklare ekonomiskt system byggt på långsiktigt gemensamt ägande och inte kortsiktig spekulation.

    Vårt penningsystem (penningpolitiken) är en sorts infrastruktur som styr grunderna för ekonomin i samhället och de företag som finns i den ekonomin eller en spelplan om man så vill. För att det ska fungera bra behövs ett regelhäfte också i form av ett ekonomiskt system.

    Man kan göra en liknelse med järnvägen. I dag är nästan allt privatiserat. Hela infrastrukturen i form av spåren (penningskapandet) och nästan alla tåg i form av företag utom några få gemensamt ägda och kontrollerade tåg (på den privata rälsen) och i Sverige fortfarande de flesta stationer i form av samhällsservice som sjukvård, äldrevård och skola men även stationerna är nu på väg att privatiseras.

    Bara för att vi tar tillbaka det demokratiska ägandet och kontrollen över spåren innebär naturligtvis inte att alla tåg och stationer automatiskt blir gemensam egendom. Alla privata förmögenheter som finns idag blir kvar men med kontroll över spåren kan vi sätta upp villkoren för tågen och stationerna och göra även tågen och de sista stationerna till gemensam egendom om vi vill det.

    Hur ska vårt samhälle se ut och hur ska det styras? Det är vad det handlar om.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.