torsdag 20 mars 2014

KD fyller 50....

Idag fyller Kristdemokraterna 50 år. Göran Hägglund passar på att tacka pionjärerna. Han skriver bland annat om Lewi Pethrus som såg till att "samla engagemanget hos de människor som insåg att det politiska livet i Sverige hade stelnat i materialism". Hmmm... jag undrar vad Lewi Pethrus sagt om partiet idag. Själv skrev jag ett öppet brev till honom för ett tag sedan...

Hej Lewi!

Du känner inte mig, men jag känner till dig. Jag har alltid varit fascinerad av dig och din livsgärning, trots att jag inte delar den religiösa övertygelse som var din när du vandrade här på Jorden. Du var modig som få, stod på de fattigas sida och födde till och med fram ett politiskt parti.

Det där partiet har kapats av figurer som går under namn som Odell, Hägglund och Attefall.


Det där som du snackade om när partiet startades - Skapelse och Barmhärtighet - har de där killarna sopat bort. Det börjande med att man tyckte att lågt bensinpris var viktigare än att värna Skapelsen, så man gjorde frågan om sänkt bensinpris till valfråga. Och nu vill dom bygga nya kärnkraftverk. Kommer du ihåg när ditt parti ville avveckla kärnkraften därför att den stred mot det som de kallade Skapelsen? Jag tyckte det lät lite dammigt, men översatte jag Skapelsen med ord som Miljö, Evolution och lite annat så lät det trots allt ganska rimligt...

Det ger inga röster nuförtiden att surra om Skapelsen, förstår du, så därför pratar dina efterföljare hellre om billig el än om värnande av den där Skapelsen. Vi måste köra på som vanligt, men i ännu högre takt, säger de där kaparna, vi måste producera mer än förra året, konsumera mer än förra året. Vi måste ständigt baka ett större bröd, säger dom. Inte bara för att fler skall kunna äta sig mätta, utan för att de redan mätta skall kunna äta ännu mer. Man glömmer det där med att det skall råvaror till för att baka bröd, och att mycket jäst bara ger luft till de fattiga att dela...

Nej, du Lewi, de där grabbarna som snott ditt parti vågar inte säga till oss som redan lever i överflöd att nu får det vara nog. Nu får det vara andra saker än de materiella som skall växa, nu får ni sluta konsumera och sluta skända naturen för att roffa åt er allt mer.

Det första partiprogram som togs fram i ditt parti var radikalt! Det stod inte vänsterpartiet efter när det gällde skatter på höga inkomster - ja, allt annat vore ju otänkbar för en man som du. Herregud, du var ju en vänsterman när det gällde ekonomisk politik! Hela basen i din rörelse kom från underklassen, ofta från rena rama trasproletariatet. Att släppa in månglare i politiken vara nästan lika otänkbart som att släppa in dem i templet. Ja, du ville till och med att det skulle finnas flera statliga banker, för att hålla just månglarna borta och se till att den lilla människan kunde skyddas mot de stora drakarna. Men sen kom Odell. 


Du skulle nog inte heller gilla att man smugit ut Kristus ur partiprogrammet och reducerat honom till ett vanligt julpynt. Det vore ju alltför jobbigt för ett mer tidsanpassat kristdemokratiskt parti att stå för en politik som talar om att det är lättare för en kamel att gå genom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike. Det är liksom inte ditt partis idé längre. Det är så att säga tvärtom. Därför sänker man skatterna mest för dem som har mest, och minst för de som har minst. Och har man inget jobb alls, eller är sjuk, så får man betala mest...

Ja du, Lewi, du är nog glad att du slipper de där grabbarna som styr och ställer. Men kan du inte ta ett snack med dem, om du har chansen? Om det där med att värna Skapelsen - och ta från rika och ge till fattiga. Kan du ta Hägglund och Attefall extra i örat så inte mig emot. Du kan väl viska nåt om det där nålsögat. Och citera den där meningen om att vad du gör för dessa mina minsta gör du också mot mig...

Lev väl!
Hälsningar från en troende ateist.

7 kommentarer:

  1. Hej Birger
    Jag har ibland tänkt, att jag skulle tala Kristendomska men nu fick jag tunghäfta efter att lyssnat på din predikan!

    Men Marxistiska återstår ju ändå!
    Vi får se.

    SvaraRadera
  2. Visst går det att översätta universums skapelse med ord som miljö. Det låter mer modernt ;) och mindre dammigt.

    SvaraRadera
  3. Vad säger Lewi om att hans parti numera är positivt till att "exportera" aborter?

    SvaraRadera
  4. Ska detta tryckas i "Dagen"?

    SvaraRadera
  5. Fred, den har faktiskt varit inne i Dagen!

    SvaraRadera
  6. ...och därför har jag inte varit KD:are på länge. Det är det minst ärliga partiet i riksdagen för hur mycket "Krist" finns egetnligen kvar?

    Och jag är ju ändå frikyrkopastor!

    SvaraRadera
  7. Vill bara säga, om Ditt Lewi-Brev, Högt Ärade Birger Schlaug:

    MÄSTERLIGT!!!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.