onsdag 23 januari 2013

Rasande

Förr var det kvällstidningarna som meddelade att svenska folket rasade. Man kunde rasa mot Eurovisionsschlagerfestivalsvinnare, mot Carolas klänning, för lite bröst eller för mycket bröst eller för lagom av något.

Nu är det i ärevördiga gamla Svenska Dagbladet det rasas. De senaste dagarna har det rasats något alldeles förfärligt mycket. Läsarna rasar mot tv-avgift, anställda rasar mot SAS, Borg rasar mot Google, kunderna rasar mot American Airlines nya utseende, Cameron rasar mot hästburgare, företagare rasar mot postnummerbyte och Svenska Dagbladet rasar självt så mycket att man ska lägga ner sportredaktionen och avveckla kulturbilagan.

Vad betyder egentligen rasa? Jo, enligt SAOL betyder det att vara ursinnig.
På grund av att jag inte orkar skriva något mer läsvärt än så tar jag avstamp från gårdagens kommentarer - i vilka det talades om min musiksmak - och lägger helt enkelt en spellista med 25 låtar som just nu nyttjas flitigt såväl hemma som i hörlurar på språng. Alltid blir det väl nån som rasar.


20 kommentarer:

  1. Kul, och att du hittat Movado imponerar!

    SvaraRadera
  2. Politiskt korrekt, fast Lady Gaga är väl för kommersiell, hon klädde sig i kött, kan du med sånt?

    SvaraRadera
  3. Rasande väl uttryckt:)

    SvaraRadera
  4. Päivi Rissanen Nilssonons jan. 23, 09:05:00 fm

    Jag hörde i går på Tv ett uttryckt som jag måste meddela på det här sättet: digitalt klotterplank ,tror jag att det hette (man skriver anonymt på kommentarsfälten lite under sin nivå). Det handlade om hur finnarna rasar mot ett tv-program om att Finland är svenskt pga dess gemensamma 700-åriga historia som stat. Jag är orolig för de främlingsfientliga krafterna som tagit fart i Finland. Möjligen blir Sannfinnarna den största partipolitiska gruppen i EU-parlamenentet som representerar finnar. Allt utifrån missnöje mot EU och EMU. Ungefär som mp kunde ha blivit om man hade skött sina kort väl.Tänk när de samlas alla där från olika länder. Vad får vi för EU då? Jag vet vad som triggat igång utvecklingen men så här vill inte jag att det skall bli.

    SvaraRadera
  5. Är det så att vi alla som skall hänga med måste med i Spotify?

    SvaraRadera
  6. Anonym 09:56 - nej, man hänger nog med ändå, men det tillför onekligen något nytt i tillvaron att komma åt så mycket musik av alla sorter, gratis så får man reklam, för två paket cigaretter i månaden får man tillgång till nästan oändligt mycket musik man kan botanisera i.

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen berikande att ta del av denna blogg (den enda jag läser dagligen).

    Den där förmågan att överraska. Idag, att så där oförhappandes få ta del av en personlig musiklista att börja botanisera i.

    Och så känns livet plötsligt bättre med denna start på dagen.

    Bara att tacka alltså.

    SvaraRadera
  8. "Ja jag skiter i Amerika" sjunger Magnus Uggla. En låt jag personligen gärna nynnar på. "För jag är inte imponerad nej av den drömmen" "Europas förenta stater" är en kopia av Amerikas förenta stater. USA storebror är orginalet vi kopian.

    Päivi om vi ställer kikarsiktet ännu högre än "Vad får vi för EU då?" Vad får vi för värld då. Vad har vi för värld?

    "Vi" är imponerade av drömmar? Drömmar som t.ex. kan handla om bröstförstoringar och läppförstoring. De resulterar ibland i rena mardrömmen.


    SvaraRadera
  9. Spoity är griniga när det gäller längre låtar, som t ex Connemara. Ljudet vill inte med där.

    SvaraRadera
  10. Rasande kul, som sagt.
    Mia

    SvaraRadera
  11. Hedrande - fast jag hade hellre velat hamna mellan Louise Hoffsten och Joan Baez.

    SvaraRadera
  12. Fred, du hamnade före Lundell och efter Diana Krall också, inte så dåligt skulle jag vilja påstå!
    P.

    SvaraRadera
  13. P, hm, undras om det verkligen var så Fred tänkte. :-) För övrigt borde Krall ligga etta (om nu inte listan är skapad utan inbördes ordning).

    AK

    SvaraRadera
  14. Fred, jo jag anar det...
    AK, nej inte topplista på det sättet, bara musik att lyssna till för tillfället.
    Billy, kul att du uppskattar bloggen. Imorgon blir det allvar igen...

    SvaraRadera
  15. Kristoffer Enquistons jan. 23, 10:25:00 em

    Trevligt att Dylan står högt i kurs hos dig, du stiger ännu ett snäpp på min förtroendeskala då:)

    SvaraRadera
  16. Jag utgick inte ifrån att listan handlade om rangordning.
    Jag har svårt att tänka mig att Birger skulle sitta i sin ensliga stuga och mumla "Angleterrrrre... deux points."

    SvaraRadera
  17. Säg inte det, Fred. Jag var barnsligt förtjust i Sandie Shaw i slutet av 60-talet då hon vann med Puppet on a string.

    Men sedan kom ni med den här - vann! - och det är en nära-döden-upplevelse
    http://www.youtube.com/watch?v=Szavq0lrFtg

    SvaraRadera
  18. Freda Lane, kombinationen av sång och sax i Tänk... är en höjdare!
    MissEU

    SvaraRadera
  19. La vie, la mort! Tack, Sardou hade jag inte hört talas om, vilken röst!

    SvaraRadera
  20. Jag tycker att du är värd all beundran, Birger, för att du efter att ha hört detta lågbudgetABBAgäng alls orkar lyssna på musik.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.