I den allmänna motionstiden i riksdagen skrevs det motioner av riksdagsledamöterna i en nästan aldrig sinande ström.
En del skrivs för att väcka uppmärksamhet hemma, andra skrivs för att man skall få en pinne i de där protokollet över hur många "aktiviteter" man gjort - ett synnerligen fånigt sätt att avgöra en ledamots aktivitet och engagemang.
En del motioner bottnar i ideologiska ställningstagande. Eller vad sägs om motionen som fått Dagens Media att sätta rubriken Reklam är mentala föroreningar:
Tre ledamöter vill i den motionen förbjuda oadresserad och adresserad direktreklam till hushåll som inte uttryckligen gett sitt samtycke på förhand. Även telefonförsäljningen ska förbjudas till hushåll som inte godkänt sådan i förtid.
I dag är det omvänd ordning: det är tillåtet att skicka reklam eller sälja via telefonen så länge hushållet inte satt upp en Nej tack-skylt eller anmält sig till Nix-registret.
Motionärerna skriver att det finns flera skäl till att begränsa reklamen. Ett skäl är att "Reklamen är ofta en form av livsstilspropaganda som underblåser människors missnöje, och syftar till att få oss att prioritera en rastlös jakt på nya prylar före sänkt arbetstid, mer fri tid och större utrymme för familj, vänner och kultur."
Ett annat skäl är att reklam handlar om makt. Att begränsa den är ett sätt att minska de "snäva och destruktiva normer som reducerar människor till kunder och konsumenter", skriver de och fortsätter: "Oönskad reklam som upptar vår tid och våra tankar kan ses som ett slags mentala föroreningar, som bör begränsas."
Miljöpartisterna Annika Lillemets, Stina Bergström och Jan Lindholm har skrivit. Synd att man skall bli glad av att miljöpartister skriver detta, det borde förstås vara något högst självklart. Kul att det är lite ideologiskt krut i en del ledamöter. Hela motionen finns här.
Utmärkt. Men frågan är hur motionens krav kan förenas med kapitalismens (de kapitalistiska företagens, dvs aktiebolagens) inneboende lönsamhets- (och därför oftast tillväxt-)krav. Jag tror att en hel del av de målsättningar som jag har försökt att formulera här: http://home.swipnet.se/bo_herlin/pdf/dem-ek.pdf , är nödvändiga för att komma bort från tillväxttvånget. Men de skulle förstås innebära att miljörörelsen tog några steg åt vänster.
SvaraRaderaAnnika Lillemets var förresten en av deltagarna vid Vänsterpartiet Uppsala läns konferens om ekonomisk demokrati och ekologisk ekonomi den 24 sept i år, http://uppsalalan.vansterpartiet.se/?page_id=448 , där bl.a. den här skriften, http://home.swipnet.se/bo_herlin/pdf/Demokratisk_ekonomi_II.pdf , delades ut till deltagarna.
SvaraRaderaSkitbra! Jan Lindholm är en hedersman, inte bara för att han bor här i Falun!
SvaraRaderaEn alldeles utmärkt motion som är väl värd att bli glad över! Varje miljöpartist borde skriva under på detta. Eftersom endast en minoritet numera gör det (åtminstone inom partiets maktsfärer), enligt vad jag har förstått av många år inom partiet, så har Gröna partiet startat som en konsekvens av det. Där är exempelvis en sådan här fråga ungefär så här självklar. Åtminstone än så länge.
SvaraRaderaAtt läsa Gröna partiets hemsida tillhör allmänbildningen.
SvaraRaderawww.grona-partiet.se
Jan Axelsson här ovan måste väl vara det gamla språkröret? Kul att höra av honom!!
SvaraRaderaMia
Bra motion!
SvaraRaderaJag har jobbat med reklam hela livet inom dagligvaruhandeln.
Det man dock missar om man sätter "NEJ TACK!" på brevlådan är en massa bra erbjudanden med kraftigt reducerade priser.
Handeln verkar inte förstått att människor protesterar genom att sätta NEJ TACK på brevlådan. Det jag och en till gjort är att starta Matpriskollen! Vi SKRIVER AV ALLA flygblad från alla matbutiker i hela Sverige, VARJE VECKA! totalt ca 100.000 extrapriser/vecka. Detta så att alla kan ha NEJ TACK och ändå få del av alla bra erbjudanden. På det sättet kan bara dagligvarukedjorna sluta med 1 miljard flygblad per år! Bra va!? Och så är sajten gratis och finns som Iphoneapp!!