Vet du om att du kan flyga med ett charterbolag som sponsrar SNF? Solresor är ett av många företag som vill legitimera sin verksamhet - sälja så många långväga flygresor som möjligt - genom att kunna stoltsera med Naturskyddsföreningen på sin hemsida. För det har man som guldsponsor betalt 40 000 kronor.
Hur Naturskyddsföreningen, som förstås är närvarande i Durban, tänker vet jag inte. Men Solresor berättar att charterflyg är miljövänligt eftersom kabinen är fylld till 99 procent. Ungefär som att koldioxidutsläppen blir mindre bara för att planet är fyllt. Men, visst, per individ blir det mindre, men planeten bryr sig bara om antalet koldioxidmolekyler. (Solresor låtsas förstås inte om att man också säljer vanliga reguljära flygresor - då fallet ju det redan usla argumentet med fyllda plan...).
En genomsnittlig resa till Sydafrika t/r släpper ut ca 1,1 ton, dvs lika mycket som en indier släpper ut på ett år. Indier skall enligt regeringskansliet läras att minska sina utsläpp.
Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson tackar sina sponsorer med orden: "Jag vill börja med att tacka alla Naturskyddsföreningens sponsorer för ert miljöengagemang! (-) Vi hjälper er att stärka företagets miljöprofil." Och hjälpen består bland annat av en del sponsormaterial som kan ge en trevlig profil åt företaget. Bland annat en gulddiplom att "sätta upp i t ex foajé, konferensrum eller personalrum". Man får digitalt julkort också.
Volvo nöjer sig med ett silverdiplom av Naturskyddsföreningen för 20 000 kronor och Lindex, som vill att du byter ut dina kläder så fort som möjligt, väljer att bli legitimerade med bronsdiplom för 8 000 kronor.
Ibland blir du enbart löjlig, Birger.
SvaraRaderaVi bör nå dithän att CO2-utsläppen är nere på nivån 0. Men där är vi inte ännu. Att då kräva att vi NU ska leva SOM OM målet redan var uppfyllt, får naturligtvis förödande konsekvenser för de människor som lever nu.
Vi lever i en ofullkomlig värld men vi gör så gott vi kan för att göra den bättre. Jag har mycket stort förtroende för Naturskyddsföreningen.
Ett gott råd: Ge dig på systemen i stället.
Du har väl inte gått och blivit ekofascist på gamla dar?
Det är häpnadsväckande att ett charterbolag vars uppdrag är att "kränga så många flygresor som möjligt" kan accepteras som sponsor av en naturskyddsförening som engagerar sig i klimatfrågan.
SvaraRaderaPer O: Tja, det är klart man kan tycka som du gör. Det jag gör i dagens blogg är bara att berätta hur det är. Jag blev själv förvånad när jag surfade runt lite på SNF:s hemsida för att kolla vad man skrev om Durban. Jag citerar bara rakt av, och menar:
SvaraRaderaa)att SNF slirar när man legitimerar ökat flygresande, vilket naturligtvis är charterbolagens målsättning
b)att charterbolaget meddelar att flyg är miljövänligt med motiveringen att planen är fulla
c)att charterbolaget i dessa sammanhang låtsas att man inte säljer resor i reguljärflyg trots att man gör det
d)att SNF med diplom etc vill hjälpa företaget att "stärka sin miljöprofil" - det är sådant som brukar gå under beteckningen greenwash.
Detta ingår i det så kallande guldpaketet som kostar 40 000 kronor
Rätt att använda sponsorsymbolen i den egna marknadsföringen
Ett gulddiplom att sätta upp i t ex foajé, konferensrum eller personalrum
Er logotyp presenteras på Naturskyddsföreningens webbplats med en länk till er egen webbplats
Möjlighet att synas ytterligare på Naturskyddsföreningens webbplats genom att ge ett citat om varför ni sponsrar och om ert företags miljöarbete
Ert namn presenteras i en tackannons i Sveriges Natur
Ert namn visas på Naturskyddsföreningens riksstämma
Ert namn presenteras i tackannonser i Veckans Affärer och MiljöRapporten
Två medarbetare inbjuds att gratis delta på Naturskyddsföreningens höstkonferens
Två medarbetare inbjuds att gratis delta på en CSR-dag
Ett exemplar av Naturskyddsföreningens årsbok
En helårsprenumeration på Sveriges Natur, 5 nr per år
Nyhetsbrev med senaste nytt från Naturskyddsföreningen
Upp till 20% rabatt i Naturbutiken, Naturskyddsföreningens webbutik
Digitalt julkort
Banner till den egna webbplatsen
De senaste tre dagarna har bloggen innehållit hårdvaluta i klimatfrågan. Det bästa är att Birger inte har några lojaliteter till något håll vilket gör att man kan lita på honom. Integritet kallas det! Heja!
SvaraRaderaLena
Naturskyddsföreningen legitimerar flygbolagens miljövidriga verksamhet. Och en miljöpartist skriver i bok om hur mycket bättre världen blir om vi bara reser lite mer: Migration för en bättre värld, av Mikaela Valtersson. Med såna vänner behöver inte miljön...
SvaraRaderaEn sponsor som jag tror alla stora miljöorganisationer tar emot stora summor från är Postkodlotteriet. Det tycker jag nästan är ännu värre. Postkodlotteriet är en aktör som gör allt för att hylla det materiella som saliggörare.
SvaraRaderaSvenska freds kan ju göra plaketter för mindre dödliga vapen...
SvaraRaderaTack för denna orientering, Birger!
SvaraRaderaNu lämnar jag Naturskyddsföreningen bums.
Men vad kan man stödja istället? Greenpeace? WWF?
Gt
Att nationen börjar vakna upp och se sammanhangen tyder väl detta på:
SvaraRaderaI ett reklam-mejl från Kapp-Ahl framgår att de skänker pengar till BRIS om man julhandlar där.
De stora företagen har tydligen noterat uppvaknandet.
Gt
Det lät ju alarmerande vid en första anblick, men när jag gick in på sidan så tycker jag att det är ganska tydligt att det handlar om gåvor till föreningens arbete för miljön. Sponsorskapet är ju inte alls kopplat till företagets produkter eller tjänster.
SvaraRaderaNu har jag inte kollat alla, men detta med företagsgåvor bör rimligen finnas hos samtliga insamlingsorganisationer. Även om jag är företagare och gillar Läkare utan gränser/Cancerfonden kan det väl vara okej att skänka pengar till miljöorganisationer också, även om min verksamhet inte är den miljöbästa? Nä du Birger, jag tycker du gör en höna av en fjäder.
Håller med Johan om att Postkodlotteriet är fullständigt vidrigt. Kan inte alla bara sluta köpa lotterna?
Höna äv fjäder? Kanske. Men Krister, medge att det är lite sjukt.
SvaraRaderaMona
Jag tycker det är bra att du visar
SvaraRaderahur märkligt det kan bli.Måste låta SNF få veta att det inte känns
bra.
Det är inte konstigt att Naturskyddsföreningen ger ut liknande utmärkelser:
SvaraRaderaDet är så inrotat i våra sinnen och i våra liv att transportera oss hit å dit med miljöovänliga medel.
Förresten, att ta sig till Durban utan att släppa ut CO2...hur #%&*!! gör man det? Går, cyklar, seglar mesta vägen?
Jag har alltid ansett att de flesta av våra resor är överflödiga. Stanna hemma, i stället!
Bra att Birger visar upp hur organisationer med goda syften som SNF ohjälpligt sugs in i det galna systemet, "matrisen".
SvaraRaderaBirger är helt klart en Occupy-företrädare, dvs det hela är så ohjälpligt kört så det är bara att vi sätter oss ner på gator och torg och vägrar delta, vägrar spela med längre.
Märker ni inte, Lena Ek och alla andra officiösa skitsnackare, finns snart ingen kvar som inte hånskrattar åt ert tugg !
Naturskyddsföreningen har jag redan lämnat, liksom Greenpeace och WWF. Nu öppnar jag eget. Bara jag kan rädda miljön. Jag lever fullständigt miljöriktigt. Jag är bäst. Det enda miljövidriga jag har kvar nu är min dator och internetanslutning. Nu lämnar jag d
SvaraRaderaIdag meddelar SNF i stor annonsbilaga i DN att flyget släpper ut 15000 gånger mer koldioxid än flyget. Men hos flygcharterbolaget ett gulddiplom från just SNF. Allt går att köp!
SvaraRaderaDet förekommer en hel del märkliga kopplingar här i kommentarsfältet tycker jag. Det är ju sponsring vi talar om, inga utmärkelser eller diplom. Och i föreningens policy för insamlingar och företagssamarbeten är det tydligt att man inte får använda sponsormärket så att det skulle se ut som om föreningen är bättre ur miljösynpunkt. Här är ett citat:
SvaraRadera"Användning av eller hänvisning till sponsorsymbolen och/eller miljösponsorskapet får inte ske på förpackningar eller produkter. Inte heller får detta användas eller åberopas så att det framstår som ett miljömärke eller på annat sätt ger intryck av att företaget eller företagets produkter/tjänster är bättre ur miljösynpunkt eller har blivit testade eller godkända av Naturskyddsföreningen".
Jag gick in på de webbplatserna tillhörande de företag som du nämner för jag blev orolig att de missbrukar symbolerna. Varken hos Lindex eller Volvo kunde jag ens hitta information om att de sponsrar Naturskyddsföreningen och hos Solresor står det nämnt längst ner på deras sida om miljö.
Och i ärlighetens namn så kan det väl inte ses som negativt att företagen erbjuds att komma på höstkonferense och på CSR-dagar, det är ju ett ypperligt sätt att påverka företagen i rätt riktning.
Kort och gott: sponsring är i n t e detsamma som legitimering.
Mona Wallin, Naturskyddsföreningen
Mona, tyvärr är det ju så att SNF de facto själva använder begreppet "diplom". Det är inte jag som hittat på begreppet. Så här skriver ni på er hemsida:
SvaraRadera"Ett gulddiplom att sätta upp i t ex foajé, konferensrum eller personalrum"
"Rätt att använda sponsorsymbolen i den egna marknadsföringen"
Mona, varför försöker du prata bort det?
Det finns få företag som "sponsrar" utan att få något tillbaka, självfallet används kopplingen till SNF för att ge en image åt produkten man säljer, legitimera verksamheten. Det är ju också så t ex resebolaget marknadsför sig: "vi har fulla plan vilket är miljövänligt".
Man är ju allt bra naiv om man inte vet hur charterbranschen argumenterar för att vi skall göra fler resor och längre resor, gärna weekendtripper. SNF spelar med på den planhalvan. Inser inte SNF det, så handlar det om bra mycket naivitet.
I era egna villkor framgår även följande:
"Genom att vara guld- och silversponsor åt Naturskyddsföreningen har företaget rätt att under sponsorperioden använda respektive sponsorsymbol och hänvisa till att ni är sponsor i kommunikationen gentemot anställda, affärsrelationer och allmänheten. För bronssponsorer gäller ovanstående endast den egna webbplatsen."
Er ordförande Mikael skriver i sitt tackbrev, som finns på er hemsida: "Vi hjälper er att stärka företagets miljöprofil." jag tror inte att någon i SNF:s ledning inbillar sig att Volvo etc anser att det är gratistidning och rätten att slippa anmälningsavgiften på någon konferens som de uppfattar som "stärka miljöprofilen".
Varför betonar ni följande i era kontakter med företagen om det hela varit frågan om något sorts ideellt miljöengagemang från t ex charterbolaget:
"Ert namn presenteras i en tackannons i Sveriges Natur
Ert namn visas på Naturskyddsföreningens riksstämma.
Ert namn presenteras i tackannonser i Veckans Affärer och MiljöRapporten."
Väntar med spänning på Monas svar.
SvaraRaderaHej igen!
SvaraRaderaJag behöver lite hjälp att förstå mer konkret vad det är du egentligen kritiserar så att vi inte hamnar i ordväxlingar om vad som står var och vem som gör vad. Det känns viktigt att vi pratar om samma sak också så att jag kan koppla ihop dig med rätt person att prata vidare med. Plus att jag vill svara på rätt saker så att det inte uppfattas som att jag försöker prata bort något.
(1) Är det att föreningen tar emot pengar från sponsorer över huvudtaget?
(2)Är det att föreningen tar emot pengar från nämnda sponsorer?
(3) Att du tycker att värdet av sponsorpaketen överstiger de belopp sponsorskapen kostar?
Det ligger ju i sponsringens natur att det företag som är sponsor ska få tillbaka motsvarande värde i pr/marknadsföring, annars räknas det som en gåva. Så min gissning är att du egentligen vill ge Naturskyddsföreningen det goda rådet att vara mer försiktig och möjligen att skärpa policyn för vem som får vara vår sponsor (2), alternativt att sluta arbeta med sponsorer (1). Stämmer det?
PS. Behöver erkänna att jag inte tänkte på diplomet som företagen får sätta upp i personalrum etc, utan var helt fokuserad på att det var sponsorsymbolen vi talade om, så okej, vi delar ut diplom. Förlåt. DS.