Ford har etanolbilar som inte kan gå på etanol... |
Nu kan det - äntligen - bli slut med den befrielse från fordonsskatt som så kallade miljöbilar gynnas med. Det är bra.
Det föreslås i en rapport till regeringen, skriver utredaren i DN. Istället vill utredaren - givetvis och på tok för sent! - införa det så franska systemet: bilar med utsläpp över en viss brytpunkt beskattas mer än idag - och pengarna man får in finansierar en bonus till de minst dåliga bilarna. Det är bra - men bara om det kombineras med stegvis höjd koldioxidskatt så att även den direkt driftkostnaden ökar i proportion till hur mycket bilen drar.
Men vi i Sverige är ju världsmästare på miljöbilar, brukar näringsminister Olofsson utbrista. Det där är rent skitprat. För det första är begreppet "miljöbil" ett stort svenskt skämt - när Maud Olofsson stolt berättar sin saga om att Sverige är ledande i miljöbilsstatistiken så bygger det på att människor inte vet att man internationellt skrattar åt det svenska begreppet "miljöbil". Det är alldeles för generöst tilltaget, existerar inte på annat håll.
För det andra kan man köra en törstig etanolbil på bensin året om och slippa fordonsskatt bara tekniken i teorin innebär att man kan köra på etanol. Men det finns "miljöbilar" - t ex den av mig tidigare hyllade Ford Focus - som inte ens klarar att köra med etanol på vintern. Bilen startar inte på etanol.
Vi har två sådana skitbilar i familjen - den ena för att mest ta sig till järnvägsstationen. Den ena Forden hakar dessutom upp sig så man måste åka till verkstan för att ställa om från sommarens etanol till vinterns bensin, och vice versa. Fords märkesverkstad tar nästan 1500 spänn för varje omställning... Istället för bilskatt till det offentliga, blir det pengar ner i fickan på Fords märkesverkstad. Snyggt jobbat!
För övrigt är det ett problem att allt fler tjänar allt mer pengar och betalar allt mindre i skatt på sina höga inkomster - trettiotusen mer för en bensinslukare betyder just ingenting.Vi har alltmer råd att skita ner. Vi har till och med råd att ta kål på hela jordklotet. Så det gäller att det blir status med bilar med i det närmaste nollutsläpp, för status är något de välbemedlade gillar. Ofta har man så dålig självkänsla att man måste gömma sig bakom fasader. I framtiden kanske man vill gömma sig bakom flådiga elbilar? Vars batterier kräver råmaterial som vid brytning innebär stor miljöskada. Men det sker på andra sidan jorden, så det slipper vi ju se.
Är inte ordet miljöbil kontroversiellt?
SvaraRaderaMed tanke miljöpåverkande utsläpp finns det väl inte någon sådan?
Miljöbil är definierat enlig svensk lag. Inte särskilt kontroversiellt. Problemet är att det finns inte en utan två definitioner som gäller parallellt men dock för olika saker.
SvaraRaderaBra att nån sticker hål på vår upplåsta svenska självgodhet då och då.
SvaraRaderaFridolin briljerar just nu i riksdagen:
SvaraRaderahttp://svt.se/forum
Vem bryr sig om Kågeson mer än mp stollar. Det var han som sabbade parkering för alla som har parkeringsplats på jobbet och jobbar i stan.
SvaraRaderaNu är det inte sossarna som bestämmer och än mindre ditt gamla parti.
Hej, samma sak med min Fokus, det fungerar inte på vintern.
SvaraRaderaSå du tycker det är ett PROBLEM att allt fler tjänar allt mer pengar och betalar allt mindre i skatt. Vad är det för bakvänt resonemang! Hur tror du samhället skulle se ut om all strävan bestraffas? Alltså: Utbildar du dig och skaffar ett bra och välavlönat arbete så tar vi (staten) hand om dina pengar. Jag tror nog att de flesta då skulle köpa en enkel biljett till utlandet.
SvaraRaderaBengt F! Det absurda är ju att det faktiskt är ett problem när konsumtionen ökar som den gör och resandet också. Det är väl också det som är slutsatsen i den rapport som den nu snart Sverigeaktuell Tim Jackson kommit med. Vi är för rika, vi måste lära oss arbeta mindre och se till att en större del av kakan satsa på offentliga miljösmarta investeringar.
SvaraRaderaJag är miljövänlig ty jag har valt bort bilen! Åker alltid T-bana, buss eller tåg. Min enda lyx är en cykel samt prima gympaskor. Det är väl sådana som jag som borde "gynnas" istället och inte privatbilister?
SvaraRaderaKågesons förslag skulle leda till att vi bytte även de bra etanol- och biogasbilarna mot dieselbilar - med dubblade klimatutsläpp och mångdubblade utsläpp av nanopartiklar som följd. Dessutom helt döda utvecklingen av etanol- och biogasbilar. Oljeindustrin skulle återigen ha segrat.
SvaraRaderaHur bra förslaget än ter sig i teorin, så innebär det bara fortsatt ökat oljeberoende
Vi måste ladda om statusbegreppet så att låg konsumtion blir hög status och att hög konsumtion blir låg status. Detta om vi vill ha en framtid...
SvaraRaderaOerhört ledsen att din Focus inte fungerar. Än värre att det är två. Tyvärr är det problem med ett antal bilar. Senare modeller har inga problem.
SvaraRaderaAnonym 12:45 - När / vilket sammanhang är Tim J aktuell för Sverige? Extas!
SvaraRaderaTim Jackson är i ABF-huset på Sveavägen i Stockholm tisdag den 8:e på kvällen, samt i riksdagen där några vettiga miljöpartister har bjudit in honom den 9:e. Han kommer också att intervjuas i En bok - en författare. Tyvärr är jag bokad på annat den dag han kunde, men någon annan av intervjuaren i serie kommer att ta honom.
SvaraRaderaTill den som ville veta mer om Tim jacksons besök i Sverige. läs här:
SvaraRaderahttp://www.effektmagasin.se/tim-jackson-tar-tillvaxtdiskussionen-till-sverige
Eh... en sak förstår jag inte. Hur lyckas Ford ens sälja en bil i Sverige som man inte kan köra med på vintern? När det kostar 1500 att ställa om och det man tjänat på att inte betala skatt är borta.
SvaraRadera(Ovanstående är en omskrivning av frågan: varför köpte du en Ford Focus "miljöbil", Birger? men det vågade jag inte fråga... ;) )
Monica: Köpte Focus etanol för att den skulle gå på etanol... Syftet var ju inte att bilarna plötsligt skulle bli okörbara på det bränslet, vilket de inte var de första åren.
SvaraRaderaElbil är svaret på frågan. Litium finns i överflöd som en biprodukt från annan brytning och kan återvinnas.
SvaraRaderaJämförelsen av miljöförstöringen av redan döda salta sjöar jämfört med övergödning av åkermark eller oljeläckor tycks mig vara infantil.
Man behöver heller inte vara matematiker för att fatta att tillväxten och överkonsumtionen är problemet oavsett vad vi pysslar med.
http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY
När jag blir gammal ska jag också ha elcykel eller elbil. Just nu fungerar benen och kollektivt.
En möjlighet varför bilarna inte fungerar kan vara sulfater. Dessa har dykt upp på senare år i etanolen som en biprodukt från europeisk produktion. Sulfaterna stoppar igen insprutningsröret. SPI anser att de gjort sitt då det inte finns en definition på hur mycket sulfat det får finnas i bränslet. Fast man kan ju tycka att det är mycket som inte är specat i definitionen som inte heller hör hemma i bränslet. Som sand t.ex. Hur som helst, kan vara så att bilen inte fungerar för bränsletillverkarna slarvar. Om det är sulfater är det inte så svårt att få spridarna rengjorda.
SvaraRadera