Så har då Steg 3, med stor ödmjukhet, tagit de första steget ut i offentligheten.
Initiativtagare är Johan Olsson och i nätverket återfinns bland annat Anders Wijkman, Annika Åhnberg, Birger Schlaug, Christer Sanne, Kajsa Borgnäs och Nina Björk.
Klicka här för en första info! Och varför inte: skriv på! Vem vet, det kan bli de första stapplande steget på det som tar oss från Tillväxt- och konsumtionssamhället till Utvecklingssamhället.
lördag 14 augusti 2010
38 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bra initiativ! Lite grand som när mp bildades. Ska fundera över detta. Är osäker om huruvida det kan finnas någon "utveckling" utan "tillväxt". Låter lite grand som att kräva en platt jord trots att alla vet att den är rund... Initiativet är dock bra eftersom en debatt därmed kan komma igång, något som gagnar både er genom att ni tvingas konkretisera er, och era motståndare som ges tillfälle att resa invändningar.
SvaraRaderaJa, tack!
SvaraRaderaÄntligen!!
SvaraRaderaEW
Ä N T L I G E N!
SvaraRaderaBra Birger Schlaug. Jag har skrivit på.
Anonym 09:37: Och tillväxt då????
Hur länge kan den pågå????
Hur många ska vi bli & varför?????
Utveckling kan vara förändring utan tillväxt.
/ Realist
Vi har fyra år på oss att föra in debatten om tillväxt i det politiska samtalet!
SvaraRaderaBra initiativ! Tyvärr upprepar ni en gammal myt, som jag som historielärare försöker banka ur mina elever. Det var absolut inte en förbjuden åsikt att jorden var rund på 1500-talet. Tvärtom var den intellektuella eliten tvärsäker på att den var just rund. Columbus resa byggde ju just på att man kunde nå Indien åt både öst och väst, och det var inte någon vågad chansning utan byggde på vetenskapliga observationer sedan Antiken. Att solen, inte jorden, var i centrum, var däremot en förbjuden åsikt. Snälla, kan ni inte ändra det i matrisen. Det skadar er trovärdighet.
SvaraRaderaEn viktig utgångspunkt:
SvaraRaderaI debatten om framtiden kan man urskilja två huvudlinjer. Den ena linjen handlar om att hejda tillväxten; minska resandet och konsumtionen bl.a. Dra ner på den ekonomiska aktiviteten helt enkelt. Vi ska vara nöjda med mindre.
Den andra linjen handlar om att bejaka utvecklingen, men länka in den i en mer hållbar riktning. Vi utnyttjar då de möjligheter som rikedomen ger för att finna nya lösningar, och då är fortsatt tillväxt nödvändig. Ekonomisk inbromsning betraktas enligt denna linje som något som minskar snarare än ökar möjligheterna att hantera problem.
Vill upprepa samma sak som "dav" säger med hänvisning till en länk:
SvaraRaderahttp://www.faktoider.nu/platt.html
Annars verkar steg 3 klart intressant.
Härligt att det börjar organiseras också i Sverige mot den flummiga tron på evig tillväxt!
SvaraRaderaAnnelie Gustavsson
Vi har tydligen växt färdigt, materiellt sett. Nu ska vi bara justera fördelningen.
SvaraRaderaSedan ska vi växa andligen, dvs anden i oss ska växa och bli rikare.
Kanske Steg 3 kan vara ett verktyg i den utvecklingen.
Gt
Jaha, Anders Wijkman och Annika Åhnberg har sällat sig till denna grupp. De måste ha sväng 180 grader från deras tidigare inställning, inget fel i det men...man undrar ju lite. Jag kanske är väldigt unik men att åtminstone Wijkman skriver på och "är med i nätverket" ökar inte trovärdigheten precis, Wijkman har gjort lite för många 180 graders svängar under sin extremt långa politiska karriär. Har han förresten någonsin haft ett vanligt jobb?
SvaraRaderaJag vill mena att enbart kända namn inte i sig automatiskt ökar trovärdigheten i olika projekt, antagligen är jag ensam om den åsikten.
Wijkman är ju kristdemokrat, dvs han kan tänkas ha en gudstro. Det skulle i så fall inte skada.
SvaraRaderaAteismen är annars ganska utbredd inom såväl den röda som den gröna strömningen, om vi bortser från fenomen som Broderskaparna och begåvningen Nasrin Mosavi Sjögren.
Haha, skulle Wijkman vara kristen, tanken är nog feltänkt. Stefan Edman är med i gruppen, ser jag. Han är kristen sosse.
SvaraRaderaJag är definitivt med på att stoppa världen. Bra förslag!
SvaraRaderaGrattis ! Snyggt, fräscht.
SvaraRaderaBorde bakgrunden till namnet finnas med på startsidan, så att man förstår vad steg 1 och 2 står för ?
Blir extra glad att Björk och Tersman är med.
Kan tycka att de som offentligt gjort en resa från tillväxtoptimister till skeptiker blir extra trovärdiga, som Wijkman.
(Skulle bli jätteglad om du ville "slutkommentera" om Utvecklingsamhället på Tourdafrique)
Eric
Steg 1 och 2 gick framåt. Steg 3 går bakåt ;-)
SvaraRaderaHar skrivit på! Förbättringstips: det står att nätverket har två samordnare som man kan kontakta. Men inte vilka dessa två är.
SvaraRaderaInstämmer med ovanstående: Äntligen!
SvaraRaderaHar skrivit på och är också mycket glad över spridningen. Mycket bra av Björk att komma med, som varit osynlig sedan DN kultur gick i graven.
Ganska märkligt att detta skall behövas. Det var ju exakt detta miljöpartiet stod för, och borde fortsatt stå för...
SvaraRaderaLätt att säga tulipanaros, men att göra en...
SvaraRaderaVad är utveckling utan tillväxt?
Det är ju synonyma begrepp. Ibland talar man om ekonomiskt tillväxt, ibland om ekonomisk utveckling.
När tillväxt saknas, blir det katastrof - i den rika världen som i u-länderna.
Nolltillväxt betyder stagnation och så småningom tillbakagång, överallt i naturen och i det mänskliga samhället.
Det räcker med att man skriver ned tillväxtförväntningarna med 0,25 procent och då blir genast en massa människor lidande...
Med tillväxt kan vi genomföra en massa bra saker.
Hur tänker ni?
Vad är det för utveckling ni avser och som inte kostar något?
Låt oss få åtminstone några exempel!
Ingen utanför er krets vet någonting om er tulipanaros.
Eller tänker ni hålla det hemligt?
Utveckling är när något blir bättre. Tillväxt är när det blir mer av något eller något blir större. Det är i grunden två helt skilda begrepp även om de ibland kan samverka.
SvaraRaderaJohan...
SvaraRaderaOm utveckling är när något blir bättre, då följer ju härav att tillväxt som leder till att någonting blir bättre är bra. Alltså handlar alltsammans om tillväxtens innehåll, och här tror jag samtliga politiska partier är ense. Tillväxt som leder fel ska vi inte ha.
Eller?
Bosse Eriksson, "de flesta partier" talar inte alls om "god" respektive "dålig" tillväxt. De talar om "tillväxt", punkt slut.
SvaraRaderaAnders Olsson. Vilken bra sammanfattning !
SvaraRaderaSjälv tillhör jag den första kategorin. Med en liten justering. Inte " skall vara nöja med mindre", utan " kan vara nöjda med mindre ". Då handlar det inte längre om någon uppoffring, utan snarare en övertygelse att välbefinnandet kan öka när man avstår.
Var hamnar Steg 3 i din gruppering ?
Kerstin...
SvaraRaderaDär har du helt fel. Debatten om god och dålig tillväxt har pågått länge. Ingen vill i dag satsa på dålig tillväxt.
Kerstin och Bosse. Kan ni inte haka på/bemöta Anders Olssons indelning ?
SvaraRaderaDet finns något som på franska kallas " decroissance", och som på svenska döpts till " Nerväxt ".
Är det Steg 4 ?
http://ericsecher.blogspot.com/2010/06/nervaxt.html
Eric
Bosse! Du skriver att ingen idag vill satsa på dålig tillväxt. Vad som är dåligt och bra kan alltid diskuteras, jag menar att det satsas oerhört mycket på dålig tillväxt: propagandan i form av reklam för mer än 50 miljarder per år bara i Sverige är till stor del inriktad på att få människor att känna sig otillfredsställda, osäkra och missnöjda - med slutsaten "konsumemera mer så blir du lycklig". Jag menar att det till stor del är dåligt - såväl sett ur ett naturvetenskapligt perspektiv som ur ett socialt och kulturellt.
SvaraRaderaOavsett bra eller dåligt så är alltfler eniga om slutsatsen att alltmer av den ekonomiska tillväxten idag är olönsam.
Nerväxt, skriver Eric om. Begreppet används allt oftare - den svenska översättningen kan man diskutera - och lär bli vanligare framöver om det är så att klimatsituationen, och dess effekter, ligger i fas med vad den stora majoriteten forskare anser vara fallet. Vi är väl alltfler som idag anser att det så kallade 2-gradersmålet inte kan uppnås, det vill säga att begränsa ökningen av jordens medeltemperatur med mer än 2 grader. Det är kört.
Hoppet är att ingenting säger att vi skulle få sämre liv om vi bytte strategi från tillväxt till annan mer kvalitativ utvecklingsmodell.
Bosse. " Tulipanaros " skriver du. Håller med om att man/vi måste konkretisera hur man kan uppnå ett större välbefinnande utan tillväxt. Tycker att mitt eget liv är fyllt av sådana exempel. Men du har rätt, upp med det på bordet.
SvaraRaderaRekommenderas: http://tagganer.blogspot.com/
"Hoppet är att ingenting säger att vi skulle få sämre liv om vi bytte strategi från tillväxt till annan mer kvalitativ utvecklingsmodell."
SvaraRaderaHär blottlägger du dilemmat med din Steg 3-modell. Säkert omedvetet. Ty vem ska avgöra vad som är en mer kvalitativ utvecklingsmodell?
Det går ju inte heller att blunda för att ekonomisk tillväxt betyder oerhört mycket kvalitet för många människor. Din blogg exempelvis hade aldrig uppstått utan tillväxt. Uppfinna, producera och konsumera i allt snabbare takt skapar enorma möjligheter inom livets alla områden. Hit hör även att lösa miljöproblem.
Bosse.
SvaraRaderaTack för att du håller debatten igång...
" Avgöra vad som är en mer kvalitatitiv utvecklingsmodell ". Det skall naturligtvis folk i allmänhet avgöra, definitivt inte någon Steg-3 -general, eller vad du kan ha tänkt.
Hypotesen med Steg-3-tänket är väl att människor i allmänhet inte av fri vilja väljer att hela tiden öka sin konsumtion, öka sin matriella standard. Utan att det snarare tenderar att bli ett ganska tvångsmässigt beteende, underblåst av "60 miljarder" på reklam och ett närmast propagandalikt trumpetande om att "annars stannar hjulen", annars har vi inte möjlighet att lösa miljöproblemen ( som tillväxten till största delen skapat..)
Den här hypotesen är väl vid det här laget ganska väl underbyggd, med studier som undersökt sambandet mellan välbefinnande (bättre ord än både lycka och välstånd) och matriell standard. När de basala behoven av föda, värme, husrum, fysisk och social trygghet är tillfredsställda planar kurvan ut.
OM den här hypotesen är riktig så skapar den en fantastisk möjlighet. Vi har en situation där jorden utsätts för alldeles för stora påfrestningar, vi lever inte hållbart. Om Kina, Indien, Brasilien och Ryssland sen kräver vår standard, då krävs två jordklot till. Om vi däremot, alla solidariskt, kan leva lika gott, med samma välbefinnande, men med en lägre matriell standard, så är väl alla vinnare ?
What´s the problem ?
Birger eller ngn annan.
SvaraRaderaHär på din blogg är Steg3:s paroll "Utveckling utan tillväxt". Ett tydligt budskap, lätt att fatta att det rör sig om ekonomisk tillväxt, inget annat.
Men på Steg3:s hemsida är parollen istället "positivare utveckling", ett otydligt, nästan innehållslöst påstående.
Hur har det kunnat bli så här??
Urvattning nästan med en gång...
Många hälsningar
Billy Larsson
Jo, jag har observerat det och svaret är nog tyvärr det som du anger:urvattning nästan med en gång. Jag beklagar. Jag tror att de som går in i något sådant här projekt måste vara klara över att deras karriärer i politiska partier är förverkade. Jag tror också att man måste inse att man får fiender.
SvaraRaderaTack för svaret Birger.
SvaraRaderaNär jag ändå har dig på tråden (kanske) så undrar jag om du kan ha lust att skriva om böckerna "Slutet på världen såsom vi känner den", samt "Klimatkrig", två böcker som hänger ihop. (Om du inte redan skrivit om dom för länge sen...). Utgår från att du känner till dem och förmodligen har läst dem.
De är ju inte optimistiska precis, men väl underbyggda tycker jag. Har svårt att förstå att synpunkterna i dessa böcker inte får mer utrymme i samhällsdebatten. Själv tycker jag att det snarare är upplyftande att se att ngn vågar ta upp de verkligt svåra framtidsfrågorna, istället för att mer käckt hålla sig till konkreta frågor som 49 öre mer/liter bensin eller ej.
Bästa hälsningar
Billy
Slutet på världen som vi känner den, är ett seriöst försök att se möjligheter till bättre liv i det hot som klimatförändringarna utgör. Jag delar i akt och mening författarnas syn att klimathotet kan vara en guldgruva för ett bättre liv. Det är delvis det jag brukar föreläsa om. Frågan huruvida demokratin kan lösa klimatkrisen är brännande - och kanske är det så att det blir vi i den demokratiska samhällena som får stå där med generande rodnad om Kina skulle vara det land som åtminstone klarar en av pusselbitarna - ekologiskt hållbar teknisk utveckling som snabbt förverkligas i människors vardagsliv. Demokratierna har än så länge misslyckats. Men, det gäller ju inte bara teknisk utveckling, det gäller än mer ändrade livsmönster. Tyvärr underlättar inte den politiska debatten i vårt land den omställningen heller eftersom modeorden nu är jobblinje, ekonomisk tillväxt och konsumtion.
SvaraRaderaKlimatkriget, av samma författare som till boken ovan, handlar bland annat om vikten av att socialvetare och kulturvetare ger sig in i klimatdebatten för att förklara hur sociala och kulturella förhållanden riskerar att förändras vid en klimatkris. Naturvetare i all ära, men de ser bara en del av problemet. Vilket är helt rätt analys, enligt min uppfattning.
Yes, har skrivit på! Det intressanta är ju definitionen på "utveckling" och "framåt" t ex - vem har den?
SvaraRaderaTack för att du tog dig tid att svara Birger.
SvaraRaderaSynd att det nuvarande miljöpartiet inte pratar mer om dessa övergripande, svårlösta men ack så viktiga frågor.
Till sist: hoppas det gick bra med vinbärsskörden!
Billy
Lyssnade nyss på bl a Valtersson i SVT:s 90-minuter långa ekonomidebatt. Hur har hon lyckats komma att representera mp... Märklig erfarenhet att åse en debatt där man känner mer antipati för den egna partiföreträdaren än för "motståndarna".
SvaraRaderaBirger, jag antar att du är medvetn om de kopplingar ni har till tankesmedjan Club of Rome iom att Anders Wijkman är president där...De arbetar ju också med gröna frågor för att uppnå en ny värld. Fast jag skulle inte vilja säga en bättre värld. Lite programförklaringer från Club of Rome genom åren:
SvaraRaderaClub of Rome, Mankind at the Turning Point, 1974
"… the resultant ideal sustainable population is hence more than 500 million but less than one billion.”
Club of Rome, Goals for Mankind, 1976.
"A cancer is an uncontrolled multiplication of cells; the population explosion is an uncontrolled multiplication of people…. We must shift our efforts from the treatment of the symptoms to the cutting out of the cancer. The operation will demand many apparently brutal and heartless decisions."
Är detta något du också backar upp tro? Jag har sett att ni på Steg 3:s hemsida använder er av samma sorts terminologi som COR...