Personalen på tåget vet intet. Jag har erbjudit dem att låna min mobiltelefon (sådana har funnits i samhället utanför SJ i snart 20 år), men man avböjer... Jag har en revolutionär idé om att en lämplig konduktör skulle kunna ringa till någon sorts sambandscentral, eller något annat inom SJ:s kroppshydda, för att fråga hur länge vi förväntas stå still.
Det vi fått information om – ja, inte alla, men svensktalande som sitter i de vagnar där högtalarna fungerar – är att det någonstans längre fram står ett tåg som fått lokfel. Detta tåg skall evakueras med hjälp av ett annat tåg. Men man vet inte om det tar fem minuter eller fem timmar. Och det finns tydligen ingen att fråga. Ingen vet. Konduktörer ställer sig utanför tåget och blickar bort mot fjärran som för att få ett budskap från högre makter.
”Nu ser jag ett tåg komma rullande från Stockholm!”, utropar en röst just nu i högtalarsystemet. Vi har stått här i 60 minuter prick. Vad det kan betyda med ett tåg som kommer rullande från Stockholm vet vi emellertid inte. Kanske kan det betyda att vi får åka så småningom. Hur som helst lär det betyda att åtminstone ett spår är ledigt.
Hur många tåg som skall rulla före oss på detta enda spår vet vi inte. Hade vi fått veta något hade vi kunnat bedöma om det varit värt att ta taxi till Gnesta och pendeltåg därifrån till Stockholm. Men ingen vet. Ingen får veta.
Just nu sitter jag och undrar om chefer inom SJ enbart består av idioter. Det är nog en statistisk omöjlighet, men uteslutet kan det inte vara.
Du som är direktör brukar å direktörers vägnar berätta att ni har så bra betalt därför att ni har så hiskeligt stort ansvar. Och att få är så skickade som just ni till att sköta ert arbete. Jag kan förstå att du, bäste direktör, inte kan ta ansvar för en snörik och kall vinter. Eller ens som nu när ett lok går sönder mitt på sommaren. Men nog skulle väl du kunna fixa det där med mobiltelefoner, en sambandscentral dit din personal på fältet kan ringa?
Vi får nu besked via högtalarsystemet att det tåg man såg verkar stanna här i Flen för att eventuellt släppa fram ett annat tåg som är mer prioriterat, och som också förväntas komma på det enda spår som är körbart mellan Flen och Gnesta. Fast det får bara svensktalande veta. I de vagnar där högtalarna fungerar.
Nu har det avverkats 70 minuter, och vi vet fortfarande inte om det är ett eller tjugo tåg som skall passera innan vi får köra. Hoppsan, nu skymtar ett tredje tåg i fjärran, meddelas i högtalarna. ”Så många fler kan det nog inte finnas”, meddelas glatt. Om denna information kommit tågpersonalen tillhanda via röksignaler eller via ett medium vet vi inte.
Min fråga till dig, bäste direktör, är hur i helvete du har mage att uppbära din feta lön med tanke på hur SJ fungerar.
Lok går sönder på grund av eftersatt underhåll, det kan du alltid skylla politiker för. Växlar går sönder, det kan du skylla Banverket för. Vintern är för kall, det kan du skylla makterna för. Och sommaren är för varm, det får väl också makterna ta på sig. Men vem skall du skylla på när du efter alla dessa år, och efter alla dessa erfarenheter, inte ens kan se till att passagerare – och inte ens din personal – kan få information om huruvida en evakuering kan ta femton minuter eller fem timmar, eller om det är ett eller tio tåg som står före i kön. Det är inte mycket man som passagerare kräver av SJ.
Bäste verkställande direktör! Har du någon hut i kroppen ber du regeringen halvera din lön de närmaste åren. Vad innebär annars det där med ansvar?
Med hälsning, Birger Schlaug
(Från gårdagens krönika i BT)
Hej.
SvaraRaderaKan inte låta bli att gå på tvärs.
1. Menar du att det som du fick vara med om är representativt för hur SJ-trafiken fungerar ? Det tror inte jag.
2. ALLA människor har mobiltelefoner. Att ALLA tjänstgörande på ditt tåg saknade mobiltelefon-det tror jag inte på.
3. 9 månader efter stora strömavbrott stiger födslarna, brukar det heta. Under de här 70 minuterna måste det ha uppstått ett visst samkväm på tåget ? Det kanske fanns andra på tåget som fick vänner för livet..
4. Blir inte din oerhörda ilska över denna händelse, där ingen människa kommer till skada, ett uttryck för att vi ALLA, alla vackra ord till trots, är fast i ett kallt effektivitetstänkande ? "Fri tid" och "social samvaro" i praktiken ?
(Jag är tacksam att jag fått uppleva afrikanernas förmåga att ställa om sig till ett fridfullt "väntläge")
5. Tåget är i jämförelse med flyget lite långsammare, lite mindre felfritt, och lite dyrare. Kort sagt sämre, enligt alla gängse normer. För en grön resenär, däremot, är det värt priset att miljön skonas, att man sitter bekvämt, att man slipper utsättas för en massa förnedrande kontroller, att man har möjlighet att umgås och knyta kontakter. Och att resandet blir en mänsklig företeelse, dvs inte helt förutsägbart och inte helt felfritt.
6. Höga chefer har löner som inte alls står i proportion till insatsen - YES.
Vilken råsop! Bra BS!
SvaraRaderaVilken råsop! Bra ES!
:-)
Gt
Självfallet hade personalen mobiltelefoner, jag var ironisk. Men man använde dem uppenbarligen inte för att ringa till någon som visste något.
SvaraRaderaNej, jag menar inte att det är representativt, men jag menar att en så enkel sak som att informera är SJ fortfarande dålig på, trots vinterns erfarenheter.
Att få vänner på tåget är inte ovanligt, förmodligen mer vanligt än att få relevant information när det blir totalstopp...
Nja, inte oerhört ilska från min sida, jag hoppas du förstår klacksparken i texten. Jag tillhörde dem som åkte mycket tåg i vintras, utan att gnälla det minsta trots stående på stationer, förseningar etc. Men nu, mitt under sommaren, skulle man väl kunna tänka sig att det kommit till en fungerande sambandscentral där man kan ge info. Bara det.
Nja, förnedrande kontroller slipper man kanske, men ID ska man ha med sig och visa. Det kan ju inte vara grönt att tåg ska vara försenade... Jag är tveksam till utbyggnad av höghastighetståg, hastigheten som gör att man sparar ett antal minuter mellan Stockholm och Göteborg finner jag onödig, däremot är det högst rimligt att tågtidtabeller hålls.
Höga löner - jag, det var just dit jag ville komma med krönikan i moderata Borås Tidning... De står inte i proportion till det arbete de flesta direktörer utför, särskilt inte i jämförelse med de som vårdare gamla eller sjuka.
Verkligen roligt, sparar för framtiden! Erics kommentar är konstig. Det handlar ju om respekt för dem som väntar sig att man skall komma fram. Barn som skall hämtas på dagis, arbetskamrater eller andra. Information är nödvändig!
SvaraRaderaHB
Jag tycker det är vettigare att satsa på kvalite, dvs att få bla det som BS klagar på att fungera, samt dubbelspår än att satsa på höghastighetståg! Tyvärr litar jag inte på tåget nuförtiden efter allt krångel jag upplevt.
SvaraRaderaSen är lönerna helt sjukt fel i vårt samhälle. Inte bara feta direktörslöner (med direktörer som tror de lever i en annan värld) utan skillnaden mellan kvinnoyrken i vården och de flesta andra jobb.
MVH
EW
Betr direktörslöner ligger bankerna bra till, med SEB bland de allra högsta. Dess VD taxerade för något år sedan för 24 miljoner - trots att hon är kvinna.
SvaraRaderaTog faktiskt tåget från Holland till Sverige denna sommar. Barnen skulle få vara med om det Stora Äventyret (en lång tågresa).
SvaraRaderaAllt gick perfekt, inkl nattåget fr Utrecht till Köpenhamn, men X2000 hade problem med signalstörningar. Så resan till Göteborg blev en och en halv timme längre. Plus att luftkonditioneringen inte funkade. Lite jobbigt en dag när det var nästan 30 grader varmt.
Men några dagar senare insåg vi att vi faktiskt borde vara glada för att vi överhuvudtaget kom fram.
Man tycker att man kan kräva billigare biljetter av Sj m fl. i synnerhet nu när de aldrig kan garantera att tåget kommer i tid.
SvaraRaderaAtt en barnfamilj åker billigare i bil än samma sträcka med tåg är fel.
Jag är av den gamla stammen som anser att om man inte sköter sitt jobb riktigt skall man ha avdrag på lönen, det borde gälla bankchefer, tågdirektörer. vi i sjukvården skulle bli avskedade om vi skötte oss om vissa höga gubbar gör.
Tjao. Känns lite " brallerna ner " om man inte uppfattar ironi..! Får väl gå en kurs.
SvaraRaderaKanske inte rätt inlägg att bli alltför allvarlig i.
Blir det ändå.
Kan tycka det handlar om/i alla fall berör OVISSHET och SOLIDARITET.
O. Vi kräver allt mer, det moderna effektiva samhället kräver det, att vi har vetskap. Det är något hotfullt med ovisshet, okunskap. Miljarder läggs på att " ta reda på ", forska fram, det vi inte vet. Jag tror det ligger ett värde i, och kanske uppstår ett värde av, att inte veta.
Hörde nyligen ett program som berättade om ett forskningsrön som innebar att man kunde diagnostisera en obotlig sjukdom tio år innan den gav symtom. Vad är värdet i det ?
Alla som vill veta hur länge de kommer att leva (det går säkert att säga med skaplig säkerhet) räcker upp en hand.
Det kanske låter väldigt apart/avvikande/märkligt; men jag tycker det ligger ett värde i att tåget står still utan att man vet när det behagar gå. (Om det är undantaget från regeln, förstås..!)
S. Om man är engagerad i andra människors nöd, (det kan handla om de som kanske varje dag inte vet om de får mat i magen, om det skall falla bomber över deras huvuden, om de återigen skall drabbas av någon naturkatastrof) och dessutom gärna skriver tar till orda i denna fråga - då tycker jag det stör om man blir så där väldigt upphetsad (om man nu blir det, och inte bara är ironisk) över en tågförsening.
Med de allra varmaste söndagshälsningar.
(ironi ?)
Jag skrattade igenkännande när jag läste ditt inlägg. Samtliga gånger jag anlitat SJ de senaste 12 månaderna har det varit något fel. Inte en enda gång har tåget hållit tiden. Och då är jag ändå en mycket tålmodig tågälskare, som fortfarande älskar att tågluffa på 70-talsmanér. Senast var det i Tyskland, och jag måste säga att Deutsche Bahn är hästlängder före SJ, även om jag hört, att de haft problem med ventilationen i sommar. För mig, som självvald levt körkortslös i drygt 50 år, och klarat mig väl, är en fungerande kollektivtrafik A och O. Just nu är SJ inget annat än en stor skandal!
SvaraRaderaVi borde vara tacksamma: svenska chefer stannar i Sverige och sköter våra företag för relativt sett låga löner, trots att företag i utlandet skriker efter deras tjänster.
SvaraRaderaEfter BP-chefens bravader borde dessa lockrop klinga ännu högre.
Fast - idag körde jag bil till Sthlm. E20 stod still i snart en timma. Då hade tåget varit skönt och mycket mijövänligare.
SvaraRaderaEric: håller med dig till fullo. Det var inte förseningen jag klankade på, utan oförmågan att informera. Det är liksom praktiskt att veta om det står tjugo tåg före i kön eller bara två. Och om förseningen väntas bli en timme eller fem timmar - mindre för sin egen skull och mer för fru, barns och de tre hundra som offrat en kväll för att höra ett föredrag som man inte vet blir av eller inte på grund av att SJ inte kan informera. Det handlar inte om så mycket annat än respekt för andras tid. Tycker jag.
SvaraRaderaChristian: Som tågfreak måste jag tyvärr hålla med dig, det finns någon sorts respektlöshet hos SJ ledning som är stötande.
I övrigt: Länge leve tåget och må SJ utvecklas till något större än ett simpelt bolag vars enda uppdrag är att ge vinst i ekonomiska termer.
Lätt att få gehör (2010) när man appellerar till tidsvinster, vad som är praktiskt, jämförelser med andra mer effektiva (tyska) system, och brist på respekt från överheten.
SvaraRaderaMen den ensamme taoisten fortsätter viska:
Kom det något gott ut av förseningen ? För dig ? För de andra på tåget ? För de som väntade på dig ?
E
Hej Birger!
SvaraRaderaDu känner naturligtvis till att det sammanhållna svenska järnvägssystem som hette Statens Järnvägar redan 1988 splittrades på ett antal bolag som vart och ett skulle redovisa vinst, för att sedan säljas ut. En bolag som fortfarande finns i statens ägo är persontrafikföretaget SJ. Men samordning och myndighetsutövning hamnade i de statliga verken Transportstyrelsen och Banverket.
Banverket har i år slagits ihop med Vägverket till den nya myndigheten Trafikverket. Det är trafikverket som har ansvar för järnvägens trafikledning och bestämmer vilka tåg som ska prioriteras vid trafikstörningar. Trafikverket har också ansvar för information till resenärerna om förseningar etc. Titta på deras hemsida http://www.trafikverket.se/
Ditt brev borde alltså skickas till Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Eller ännu hellre till de riksdagsmän som var med och beslutade om uppdelningen av det gamla Statens Järnvägar. Många av problemen med tågförseningar kan härledas till denna uppdelning, där ingen tar ansvar för helheten. Många av problemen med information till resenärer beror på dålig kommunikation mellan Trafikverket och de olika trafikutövarna, där SJ är en.
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/201007/Vad-hande-vid-ursparningen-mellan-Flemingsberg-och-Sodertalje/
Dan Gmark
Dan Gmark. Tack för info, visste inte. Förklarar väl åtskilligt.
SvaraRaderaHar "Sälj hela skiten"-strategin medfört något gott ?
Kommentar till BS:
SvaraRaderaHelt rätt! SJ:s kundservice kunde verkligen vara bättre
Kommentar till ES:
Är lite osäker på vad du är ute efter, men om det gäller en allmän frustration över att alltid förväntas vara uppdaterad, alltid nåbar och i den meningen alltid tidseffektiv så kan jag förstå dig. Lättnaden av att få några timmars respit från detta, där SJ (eller Trafikverket, likt en naturkatastrof ställer sig ivägen för människan och näppeligen undslipper sig några förklaringar eller prognoser.
Kommentar till Dan Gmark:
Det må så vara, men det är SJ som resenärerna har ett kontrakt med och som förväntas stå som garant för det du som konsument har köpt. Det borde ligga på deras lott att informera sina kunder. Absolut!
/Jocke
Flera lokförare som DN Ekonomi talat med berättar om hur SJ överutnyttjar snabbtågen samtidigt som underhållet släpar efter.
SvaraRaderaVanligtvis får en lokförare på X 2000 minst en A4-lista med brister och fel som bör åtgärdas på det tåg han just ska köra. Sommarens kaos har också i stor utsträckning berott på trasiga X 2000-tåg.
DN Ekonomi tror att roten till problemen är ett för stort fokus på att gå med vinst, och påföljande sparprogram:
Under 2009 genomförde vd Jan Forsberg ett sparprogram som skulle minska kostnaderna med 15 procent för att vinstmålen skulle uppnås . Investeringarna nästan halverades jämfört med året innan och underhållskostnaderna pressades.
Coges
Eric: Förmodligen blev det en fördel för någon att de som tänkt sig en kväll utanför hemmet istället kanske åkte hem till sina barn. Men personligen hade jag hellre varit hemma på kvällen än tillbringat tiden på ett tåg som stod stilla så länge att resan blev onödig. Men min kritik handlar inte om det utan bara bristen på respekt för de som tagit en del av sin utmätta tid för att delta i något de inte kunnat delta i. Respekt för andras tid var för övrigt orsak till att jag svarade på alla brev,mejl etc - oavsett hur elaka, vidriga eller rasistiska de var. De hade tagit sin egen tid för att formulera sina åsikter till mig, som de ansåg att de ville förmedla sina åsikter till. Det är i sig värt respekt och ödmjukhet.
SvaraRaderaDan, håller med dig till stor del, men avtalet (biljetten) mellan passageraren och företaget är en handling mellan två parter.
Coges: Så är det. Men vill man inte som verkställande direktör genomföra det man åläggs så avgår man eller ställer till ett jäkla liv. Jag vet hur marigt det är; när det var på tapeten att jag skulle bli landshövding i ett län så intervjuades jag i radion och fick frågan vilken som i så fall skulle bli min första åtgärd. Svaret gynnade inte min situation, det var nämligen "be regeringen att sänka lönen med 30 procent". Skall vi få rimligare lönesättningar måste ett antal figurer som har feta löner aktivt kräva att deras löner sänks. Det vore bra för Sverige, bra för skattemoralen, bra för utvecklingen, bra för samtalet om vad som är viktigt i livet och bra för samtalet om det orimliga i att vissa skall tjäna lika mycket på en dag som andra tjänar på en månad.
Birger. Vill passa på, när ordet respekt är på tapeten, att ge dig en eloge för ditt mycket respektfulla sätt bemöta kritik och invändningar.
SvaraRaderaFörstår av kommentarerna på det här inlägget att jag kammar noll.
Har märkt det tidigare, när jag varit i liknande situationer som du på tåget. Att jag inte har samma behov som "medresenärerna" att få veta varför, hur länge o.s.v Kanske en reaktion mot att allting långsamt/snabbt blir så mekaniserat (och omänskligt) ? Kanske är det farligt att åka till Afrika för ofta ?
Förvånar mig att ingen nappar på tanken att man mitt i den där frustrationen (och SJ:s snorkiga beteende)kan tänka tanken, i vår skyddade del av världen, att det finns det som är så oändligt mycket värre. Men då kanske vi är tillbaka på det där med ironin ?
Eric
ja, Eric, det finns mycket som är värre. Men som någon påpekat på ett forum för järnvägsanställda - min krönika har debatterats ganska flitigt där - är det viktigt att just kollektivtrafik på räls funkar för annars tar folk bilen, flyget eller något annat mer negativt. För egen del var det inga större problem, mer än att jag skämdes som en hund över att inte kunna delge de som väntade på mig när/om jag skulle komma. Själv läste jag lite ur en bra bok, skrev en krönika och lyssnade till en stillsam konsert av Schubert.
SvaraRaderaKan du inte komma till ett ideologiskt avslut nån gång, Birger ? Det enkla faktumet att infrastruktur funkar bäst i offentlig ägo i en demokratisk stat ? Det som vi nu genom helt meningslös empiri fått uppvisat för oss minst hundra gånger (el, post, apotek, bilprovning, you name it). Meningslös därför varenda femåring kunnat tala om det i förväg. Varför lägger du energi på att gnälla om något som var självklar konsekvens från dag ett ? Bara att luta sig tillbaks i sätet och tänka "jaja, låt dårarna hållas, undrar hur länge till svenskarna köper bluddret om marknaden" Hur länge har vi väntat på att den fantastiska konkurrensen ska ge oss ett mobilnät som fungerar överallt ? Medans gamla sega Televerket lyckades ge alla svenskar fast, fungerande telefoni. Finns inget säkrare sätt för en kapitalist att bli stormrik på än att äga infrastruktur. Klart gamla sossar som ex. Rosengren gick direkt till Stenbeck sen
SvaraRaderaVarför kopplar du inte ihop nyheter med dina egna erfarenheter?
SvaraRaderaAnledningen till tåget går isönder är ju pga bristande underhåll.
Anledningen till att de inte ringer, är ju för att de till skillnad från dig uppfattar detta som deras vardag, det är så det brukar vara.
Men det kan också vara för att de känner till att om man är jobbig så får man sparken. De flesta som du kom i kontakt med var ju timanställda. Fel ord i fel tid, så blir man ju inte bjuden på någon mer tågresa. Vem vill bli arbetslös?
http://www.dn.se/ekonomi/han-larmade-sj-om-brister-1.1151035
Fredrik Gräslund. " Ideoligiskt avslut " - vilket bra uttryck. Precis så. Kanske dags för ett "hedervärt återtåg" ?
SvaraRaderaFortsätter rekommendera/tjata om
" Sälj hela skiten ",
http://www.ordfront.se/ForeningenOrdfront/saljhelaskiten.aspx
Eric