tisdag 23 december 2008

När snön låg dagen före julafton...

Det var några år sedan, någon dag före julafton när vi var ute i skogen och letade efter gran. Det var då en häst kom lunkande mellan granar och tallar.

En riktig häst. En bred häst med lugg i pannan. Bakom hästen dinglade några stockar.


Det är inte brukligt nuförtiden att breda hästar med lugg i pannan drar stock genom skogarna. Det är inte brukligt att någon häst överhuvudtaget drar stock genom skogarna. Men den här hästen gjorde det.

Det gick en man bakom med tömmar i händerna.

Det går bra det här, sa han när jag frågade. Han var nyss fyllda sextiofyra, sa han. Han var på väg mot skogsvägen. Där skulle han lämpa av stockarna för att sedan lassa upp dom på en vagn och köra dom vidare till stora vägen. Även vagnen skulle dras av hästen. Men det fick bli i morgon.

- Jag drar in tjugo löskubik på en dag. Skotar´n står på gården.

- Den står på gården och den kostade trehundrafemtitusen. Men den fan får stå. Kanske säljer jag den. Har du suttit en hel dag och skakat i buller och fanstyg så är du trött på kvällen. Trött och tom. Nej, skotar´n får stå.

- Visst blir jag trött nu också. Med hästen. Trött blir jag. Men inte tom. Jag är trött när jag kommer hem, men inte tom förstår du.

Hästen har sin begränsning, berättade han. Vid slutavverkning blir det maskiner.

- Som skogsbrukare ska du sitta och skaka i en jävla hytt och göra spår i skogen för varenda pinne som skall hämtas. Och ensamt är det. Ensamt.

- Men det säger jag dig, så politiker du är. Mig lurar dom inte längre. Hästen är bra. När jag kommer hem är jag trött. Men jag är banne mig inte tom.

- Men det räknar dom inte. För hur kostnadskalkylerar dom tomheten? Den får dom aldrig med på utgiftssidan. Och den är mint lika tung som räntan. Vi har blivit lurade, förstår du. Lurade. Tala om det för världen du! Du som sitter i riksdagen och syns i teve. Tala om det. Tala om att plånboken, hur stinn den än är, bara kan fylla fickan. Inte bröstet.

- Vet du vad hästen heter? Brunte heter han. Brunte. Kanske tror du att man är tokig som kallar en häst med lugg i pannan för Brunte. Kanske tror du att man fallit offer för en romantiserad bild av Sörgården?

- Så är det inte. Men hästen heter Brunte i alla fall. Hästar med breda ryggar och ljus lugg i pannan ska heta Brunte. Vi förstår varandra. Brunte och jag. Inte fan förstår John Deere och jag varandra.

- Vi ska dra stockarna till skogsvägen. Där lossar vi dom. Sen ska dom vidare till stora vägen. Men det får bli i morgon.

Nyss var vi ute och hämtade en gran, det är kaffedoft i kåken men grandoften är redan på väg att ta över.

11 kommentarer:

  1. God helg, tsck för ännu en fin text!

    SvaraRadera
  2. Vill först instämma med föregående talare.
    Sedan för ju texten osökt fram till naturvänligt skogsbruk.
    Frågan är då varför detta har så dåligt stöd bland naturknuttarna?
    I Norrland finns en skogsägare som kämpar mot Skogsstyrelsen för att slippa kalhugga ett stort område.
    Hans överklagande har ännu så vitt bekant inte avgjorts i högsta instans.
    Frågan är då varför sådana som SNF tiger. Här borde de naturligtvis med sin respons hos massmedia gå ut och stötta efter bästa förmåga, men icke.
    Däremot vill man hela tiden utöka markkonfiskationen i form av naturreservat.
    Vill man kanske ha en del som reservat som får sköta sig själv. och resten skött efter naturovänliga storskaliga metoder?
    Birger som har kontakt med personer inom naturknuttarnas toppskikt ombedes nu puffa för naturvänligt brukande av den typ som dagens blogg handlar om.
    Då gör du verkligen en insats för naturen. Att du valt detta ämne för dagens blogg tyder på "rätt" inställning.
    Tack på förhand. Hästen säger gnägg.

    SvaraRadera
  3. Det där är omöjligen en autentiskt återgiven konversation. Vem använder egentligen ord som "romantiserad"? Speciellt när man pratar med någon man träffat i skogen? Kanske var andemeningen i vad som sades. Men knappast det som kom över läpparna. I´m sorry. /Thomas

    SvaraRadera
  4. Härligt, Gamla bondesamhället hade sin lunk. Vår, sommar, höst, vinter allt hade sin plats och tid. Har gamla morföräldrar nu i 90-års åldern gamla lantbrukare som arbetade hårt hela livet, men dog av stress sjukdommar gjorde dom inte :) visst behöver vi teknik, grön sådan, och skogar och sjöar som inte är förgiftade, tycker jag.

    God Jul Birger

    SvaraRadera
  5. Oj, vilka kunskaper Thomas har om skogsbrukare, de är illitterata stenåldersmän som inte kan uttrycka sig... God jul! Fin text!

    SvaraRadera
  6. Nu blir jag nostalgisk. Den sortens skogsarbete har jag varit med om. Jag var i början av 70-talet pryo hos en grannbonde, och fick gå med i skogen och lunna timmer. Bonden lät mig ta hästen och dra fram stock. Det var ett både roligt och lätt arbete: hästen visste precis hur det skulle gå till, och jag behövde bara fästa timmersaxen och leda hästen till avläggningsplatsen. Hästen skötte allt och var en trevlig kamrat.

    En annan granne skötte hela gården med en häst. När hästen dog, skaffade han traktor, men tappade sugen. Efter ett år hade han själv gått bort, förmodligen av leda.

    SvaraRadera
  7. Skogsbrukare eller inte, Hasse. Jag har tillbringat en hel del tid i diverse skogar. Aldrig någonsin har någon jag träffat i sådan miljö använt ordet "romantiserad". Eller refererat till Sörgården. Speciellt inte till någon man nyss träffat. Däremot påminner hela konversationen i hög grad om de textutdrag som publicerats här där Elvis "pratar" genom Birger S. Skulle gissa att det är ngt liknande vi kan läsa här? Inget fel på texten och så, men den känns inte speciellt autentisk för mig. / Thomas

    SvaraRadera
  8. Skriftställarens frihet, att formulera sin text efter behag, ber jag få respektera. Tack Birger för ännu en njutbar bloggartikel!

    God Jul och Gott Nytt År
    tillönskas Dig!

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  9. Apropå Brunte: Titta även in på en annan trivsam hemsida. Sökord Småbrukaren.

    SvaraRadera
  10. Bäste Tomas, texten är hämtad från min bok Svarta oliver och gröna drömmar. Den mening du hänvisar till är faktiskt så autentisk den kan vara, det var därför jag kom ihåg den.
    I övrigt: Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Mycket bra Birger skrivet Birger!
    Jag minns jag såg ett program om
    Gunnar Sträng för länge sedan.Ivar Lo Johansson berättade att han sagt till Sträng att det var synd att han som var så begåvad slösade bort sitt liv genom syssla med något så obegåvat som att vara politiker.Han borde bli författare!Tror nog gamle Ivar Lo sagt det samma till dig!God Jul Birger. Janne M i "Regnhölan", Göteborg.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.