tisdag 14 oktober 2008

Tid för de avdankade

Det tycks vara morrontid för avdankade. Marita Ulvskog skickar sossarna till Bryssel. Maria Leissner vill folkpartiet skicka dit. Det är tal om att skicka Alf Svensson (kd) till samma syndens näste.

När några förhoppningsfulla miljöpartister frågat mig om jag inte vill kröna min karriär genom att bli dumpad i Bryssel, tackade jag vänligt men bestämt nej.

Finessen med EU är att man kan erbjuda avdankade politiker, som inte passar till landshövdingar, en plats i EU-parlamentet. Där blir de ofarliga.


På lägre nivå kan man alltid, som tack för lång och trogen tjänst, välja de avdankade till nämndemän. Jag var en sådan i fyra år. Kammarrätten. Det kändes som lite mindre dumpat än att hamna i Bryssel. (Jodå, jag inser att det finns en del dugligt folk i EU-parlamentet också).

4 kommentarer:

  1. Man undrar varför ingen kommit på att skicka Birger till EU-parlamentet, så att han också kan få bli lite ofarlig. :-)

    SvaraRadera
  2. Hehe...en lite rolig detalj angående bilden...det är min far som har målat denna =)

    Kanske från den Sverigelanserade filmen "Lotta från Uppfinnarbyn"?

    SvaraRadera
  3. Fast hela folkpartiet vill ju inte skicka Leissner till Bryssel. Det är ju kvinnoförbundet som för fram henne.

    SvaraRadera
  4. Johan 12.57, att läsa innantill kanske vore på sin plats...

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.