onsdag 2 april 2008

Och AP-fonderna satsar på fossiler...

AP-fonderna, alltså våra pensionspengar, investeras i fossila bränslen, visar en undersökning som riksdagens utredningstjänst gjort för De gröna. 98 procent av de pengar som satsas på energi hamnar i sådant som bidrar till klimatförändring, enligt utredningen.


Förvånande? Nej, inte ett dyft! AP-fonden satsar på kärnvapen och klusterbomer också. VAd gör man inte för att fixa pensionen? Bara inte de där förbannade bomberna smäller av innan man dör... Eller växthuseffekten tagit pensionärernas bryggor.


Ordföranden för AP-fondernas etiska råd menar att det är upp till politikerna att ändra direktiv, och så har inte skett. Just det. Redan 1997, för elva år sedan, motionerade förresten Annika Nordgren och jag i riksdagen om nya etiska regler för AP-fonderna. Det var inte populärt. Etik hotade redan då våra pensioner.

18 kommentarer:

  1. Så länge vi låter oss vara nedsövda, så länge kan vi manipuleras av rikets ledande skikt. Det räcker nog inte, att några enstaka medborgare är vakna.

    Kanske det måste till en folkresning mot ondskan?

    Nyfiken Grön

    SvaraRadera
  2. LIte på skoj!
    Jag läste alla böcker när jag var ung. jag pratade om många hot mot vår framtid med en trygg äldre herre, han var pappa till en av mina svågrar. På en fråga om vår framtid, fick jag svaret: Nog går
    de i våra dagar! Samtalet tog slut,där. Det gick i hans dagar, Och dör jag snart, så har det gått också i mina dagar. Dessa sätt att resonera gör mig spritt språngande galen
    Hur många är vi. Hur får man världen på fötter på mycket kort tid. Varför ställer Jag frågor.
    Jag hade gett mig fan på att vara med i ett experiment. Det var ett experimens i Dådrans By, jag åkte hundra mil, tur o retur, men projektet var på skoj. Jag jobbade en dag där, sedan åkte jag hem.
    Finns det någon som kan tänka sig att medverka till att skapa en kultur på jordens vilkor. Vänta gärna med svaret, det kanske blir
    Dansant med Indianska innslag, och Dansmusik från Umeå och Orsa. Inget mindre än Jordomfattande revollution, omfattande: Jordsyn, Musik, Konst, Teater, Produktionsförfållande, Rikedoms-
    bekämpningning. Många seminarier blir det. När all har knölats, organiserat om, börjart fungera som ett embryo, varur en världsbild blir till. I voluspa en av de gamla nordiska sångerna står det:
    Upp ses hon stiga
    För andra gången
    Jorden ur havet
    Vårligt grön
    Valans spådom kan bli sann.

    SvaraRadera
  3. Nyfiken Grön
    Lite på skoj! en trappa ner från dig.
    Kul att på dagen få samma tanke för em folkresning!?? Tidigare: Atlas numer efter mobliseringen: Rekryt som gjorde fem armhävningar.
    Ursprungligen Arbetare. Även H2 Ing.

    SvaraRadera
  4. Det är inget fel att investera i fossilbränsleutvinning. Det görs för att det är efterfrågat, och det gör varke till eller från om det är du eller jag eller AP-fonderna som gör det. Oavsett påverkar det inte tillgången på dessa bränslen.

    Det är i konsumtionsledet all kraft måste sättas in, eftersom det är där faktisk skillnad kan göras.

    Äg gärna aktier i Exxon Mobil, men varken kör eller äg en bil.

    PS. Fram till 2030 måste 22 000 miljarder dollar investereras bara i oljeinudstrin för att tillfredställa efterfrågan, enligt CERA. Detta varken kommer eller ens kan rent fysikasliskt inträffa.

    PPS. När vi pratar pensionsbolag är just investeringar i vind, vatten- och eller kärnkraftverk särskilt lämpliga efter de ger en mycket lång, trygg och jämn intäktsström, precis vad ett pensionsbolag behöver. I alla fall så länge folk vill använda el. ;)

    SvaraRadera
  5. Birger Schlaug styrs helt av sin klimatfobi. Vad kan han inte kräva av oss andra med denna utgångspunkt?! Se där den nya totalitarismen med gröna förtecken!

    SvaraRadera
  6. Kloker beskyller Birger för att ha klimatfobi. Fobi betyder väl ett sjukdomstillstånd som kan kräva behandling. Det är bra Kloker, du är en bra draghjälp som hjälper oss gröna, eftersom du själv tycks vara (hemligt) grön, men förklädd till tillväxtkramare.

    Schlaug-vän

    SvaraRadera
  7. Nu när vi pratar kärnvapen rekomenderar jag starkt senaste P3 Dokumentär om det svenska kärnvapenprogrammet.

    http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=1985968

    Jag har alltid varit väldigt överaskad om den extremt utbredda okunskapen om vårt kärnvapenprogram. Skulle man fråga mannen på gatan om vi haft något tror jag att han i 99 fall av 100 skulle sagt att vi aldrig haft något, och särskilt inte ett som var så långt framme som vårt ändå var.

    Så ta tillfället i akt att fylla ett kunskapshål och lyssna på P3 Dokumentär!

    SvaraRadera
  8. Nu på torsdagsmorgonen läste jag Kyrkans Tidning. Där skrivs att Svenska Kyrkan har samma sorts aktier som AP-fonderna, dvs. olja och krigsvapen. Ärkebiskopen säger några överslätande ord typ "vi behöver pengarna". I samma tidning sägerman att Katolska Kyrkan infört en ny dödssynd: att vara orsak till andras fattigdom. Något för Svenska kyrkans aktieförvaltare att reflektera över - och att ta konsekvenserna av. För nog tusan är deras aktiportfölj "orsak till andras fattigdom". (Jo, olja och vapen leder till andras fattigdom, även om det förtigs.)

    SvaraRadera
  9. Strunta i Svenska Kyrkans fonder! De har antagligen samma dubbelhet som själva kyrkan, när den exempelvis kan ge sig till att välsigna jakten om hösten (Björkviks socken i D-län).

    SvaraRadera
  10. Vraför skulle man inte ge jägarna lite gudomligs hjälp med jaktlyckan?

    Och jag hoppas verkligen att alla små änglar som gnäller på oljan inte kör bil. Då vore ni ju... hycklare. ;)

    Detta inkluderar självklart att inte konsumera några produkter som använt olja vid sin framställning eller transport, dvs alla produkter utom grönsaker odlade på kolonilotten.

    Jag äger aktier i SAAB (via Investor) och i Exxon, men aldrig att jag kommer att skaffa bil, i alla fall inte så länge det inte finns bra elbilar.

    Så vem är den riktiga skurken?

    SvaraRadera
  11. Den som inte kör ELMOPED, när cykeln är trasig?

    SvaraRadera
  12. Om inte vi skapar samhällen på jordens villkor vem gör det då?
    Vem skaper FN, inte DU, vem skapar då jorden? Inte DU!

    SvaraRadera
  13. Du som är i ett sånt läge att du kan ta ansvar, förstå då alla andra!

    SvaraRadera
  14. Jag ser dig där du är!
    Jag är också uppvuxen med Jesus!
    Nu kommer problemet, jag är i ett sånt läge, hur gör jag nu?
    Jag är pensionär, och kan föreslå att vi inrättar himmelriket på Jorden. Du och jag kan börja. Det borde göras,
    men vem töras.
    Om det blir gjort,
    blir det stort.
    Men ännu ogjort!
    Du tycker att JAG är feg
    och tycker att världen är seg,
    möjligheten är att knåda vår deg!
    Är Du inte feg?
    Det bli bröd, när dagen blir röd. Grönt röd.
    Arnold

    SvaraRadera
  15. Att kyrkan i gudstjänst önskar jägarna lycka på jakten, är detsamma som att önska olycka över våra medvarelser, eller hur? Det handlar om förmågan, att tänka sig in i andra varelsers situation. Empati kallaes det, som du vet. Det är f.ö. ett ämne som prästerna brukar försöka lära oss, samtidigt som de kan välsigna jakten. Där ser du dubbelheten. Vidrigt!

    SvaraRadera
  16. Kristendomen var en lösning på Världens problem, men nu förstörd av Prästerna, Pollack och Kvinnorna!
    Inte RoLigt.

    SvaraRadera
  17. Att arbeta tillsammans på Jordens villkor måsste väl vara meningen med alltihop. Detta tyckte jag som ung, som medelålders, som Pensionär. Nu kan jag berätta att världen är galen.
    Det är Kapten Konkurs som styr, alla människor har underordnat sig kommersialismens lagar och världen styr mot katastrof. Innan jag dör vill jag ha sagt: Jag gjorde vad jag kunnde för att visa på ett GRÖNT allternativ! MVH RL
    Efter Döden, kan vi göra något tillsammans? Ateisten i kamp mot kyrkan sätter ett högre Huvud på totempålen! Gud över gud. Om ni tror att de är lite panik så är det bara förordet.
    Jag tänkte mig att vi skulle bilda lokala kretslopp, vi som lyckades skulle få en röst i världen och bilda FN. Dom kriminella, Putin Och Bush skulle avskaffas. Vilket dårhus tycker du att jag borde sitta på? Roland Lidén

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.