"KULTURVECKAN" fortsätter...Vad är rimligare än att, nu när man är på rockturné, låta Elvis berätta om när han första gången skulle spela utanför bomullsbältet i Södern:
Jag var osäker huruvida min stil skulle funka norr om Kentucky. Om musiken skulle funka. Den skilde ju sig en del från Doris Day och fina jazzen och sånt. Charlie Parker hade dessutom spelat in en platta med stråkar som de gillade norrut.
Om jag ska vara helt ärlig så hade jag svårt att greppa hur den
del av världen som låg bortom bomullsfälten såg ut. Jag menar, vi
har en egen historia, en egen kultur, nere i Södern. Så var det då.
Så är det nu. Vi tror på Jesus och vi gillar dödsstraff och anser det
vara självklart att vi alla ska ha rätt att bära vapen så vi kan försvara
oss mot alla jävlar som går omkring med vapen. Vi litar inte
på folk som kommer norrifrån av den enkla anledningen att de
inte förstår Dixieland. Vi är intoleranta och småjävliga, och det
är vi stolta för.
Men vi har hjärtan av guld och vi älskar den riktiga musiken.
Vår sydstatshistoria är inte den vackraste, trots att vi presterat
den bästa musiken. Vi hade rasmotsättningar. På stora scener
kunde vita band spela för vit publik tidigt på kvällen. Sedan
utrymdes placen för att släppa in negrerna som fick köra sitt.
Det låg en avgrund mellan vit och svart musik. Det fanns till
och med olika försäljningslistor. På den vita härjade Vera Lynn,
Perry Como, Patti Page och Eddie Fisher. Ingen kan påstå att de
var särskilt upphetsande. På de svarta hittade man Willie Mae
Thornton som sjöng Hound Dog, Clyde McPhatter med Money
Honey och Lloyd Price som hade en hit med Lawdy Miss Clawdy.
Det var musik!
Det var sjukt, de vita kidsen skulle behöva höra mer riktig
musik, race records, rhythm-and-blues! Kanske gjorde jag en
insats, inte så medvetet kanske, men ändå. Jag sjöng i alla fall
djungelmusik. En massa vita glin lyssnade plötsligt på
djungelmusik.
Det var djungelmusik de vuxna vita idioterna kallade det jag
gjorde. När dom inte kallade det för djävulsmusik. De var rädda
för att deras kids skulle tänka på sex. Som om ungarna inte gjorde
det ändå. Men de var ännu räddare för att deras kids skulle
börja gilla negrer. För att inte tala om risken för att deras små
döttrar skulle drömma snuskiga drömmar om svettiga negersångare.
Det ena kan ju leda till det andra …
Det komiska är att det de kallade djävulsmusik har tjocka rötter
till den kristna väckelsen med negro spirituals och gospel.
Väckelsen växte fram under 1800-talet och pastorerna började
dundra om djävulen och hur den fan lockade de arma människosjälarna
till synd och moralisk upplösning.
Ni måste ha klart för er hur det var innan väckelsen drog fram.
När folket drog in till städerna, för att slita livet ur sina kroppar
i fabrikerna, så förde det med sig Den Stora Rotlösheten. Och
rotlöshet är frihet in absurdum. Folk låg med varandra huller om
buller, i fyllan och villan, frivilligt och under tvång. Det var taskiga
tider för kvinnor och barn.
Väckelsen växte i själva verket ur laglöshet, allmänt knullande,
våldsamt drickande och eviga slagsmål.
Så när gudsmännen dundrade i kyrkorna så var det inte bara
för Jesus skull, utan också för kvinnors och barns. Predikanter
som red omkring i landet höll ofta de mest svavelosande predikningarna.
Om predikanterna inte hade drivit folk till Jesus hade det gått åt helvete.
För att de arma satarna skulle få något hopp sjöng man om
gyllene gator och allt annat fint man skulle få uppleva efter döden
om man bara skötte sig hyggligt på jorden.
Härnere i Södern försökte man fördriva de bästa predikanterna,
de svarta. En av de bästa hade varit en enögd, låghalt neger
som dragit runt och fått folk att tala i tungor och svimma så det
stod härliga till. Han hade fått hålla till utomhus, raslagarna förbjöd
negrer att predika inomhus. Hans predikningar hade varit
enkla och tydliga. Han hade kokat ner Gud och Den Helige
Anden till blott och bart Jesus. Vita pastorer hade lyssnat i lönndom,
lärt sig och fört vidare negerns predikokonst. Den enkla och
raka och begripliga. Kristendomen kan ju vara lite marig, komplicerad,
svår att begripa när teologerna krånglar till det så förbaskat.
Jag menar, hur många begriper egentligen det där med Treenigheten?
Den straffande Fadern, den förlåtande Sonen och den
totalt obegriplige Anden. Det där är för svårt för en normalbegåvad
dixie. Bibeln berättar om Gud som skrämmande, straffande
och hämndlysten, tänk bara när han lockade Abraham att slakta
sin egen son! Abraham skulle minsann älska Gud mer än han älskade
sin son, därför måste han vara villig att stycka upp sonen till
Guds ära! Snacka om svartsjuka!
Jag formulerade det där med svartsjuka i en låt så småningom:
I’d rather see you dead, little girl, than to be with another man …
Om Gud var svår att begripa så var Den Heliga Anden ännu
konstigare. Den där Anden är ju obegriplig till och med för en pillerknaprande
newyorkliberal. Jag försökte förresten beskriva det
obegripliga genom att i en av mina låtar sjunga ”Wop-bop-aloom-
a-boom-bam-boom, tutti frutti au rutti, tutti frutti au rutti,
tutti frutti au rutti, tutti frutti au rutti, tutti frutti au rutti, wopbop-
a-loom-bop-a-boom-bam-boom”.
Jag vet inte om ni tillhör de esoteriska som förstått textens
innebörd. Om inte, så fundera ett tag på det.
Lugn, jag bara skämtar.
När jag nu är färdig med denna utvikning om Väckelsens betydelse,
och det pittoreska i att min musik, med rötter i just Väckelsen,
kritiserades för att vara djävulens musik, så går jag vidare i min
berättelse...
Livet är mer än politik, men också mer än rock'n roll...
SvaraRaderaKul skrivit!
SvaraRadera