söndag 14 november 2010

När får vi veta mer om vad Aung San Suu Kyi vill?

Vad anser marknaden...?
Det är nästan så jag får tårar i ögonen. Aung San Suu Kyi är frisläppt. Och det skrivs spaltkilometer i världens tidningar, ja, inte i Burma och Kina förstås. Men nästan ingenting om vad hon vill, mer än genom allmänna ord som demokrati och mänskliga rättigheter: vilket i en allmänt bred betydelse faktiskt rymmer hela svenska riksdagen, hela Europa och såväl demokrater som republikaner i USA. Åtminstone är det så man själv beskriver sig.

Oerhört lite har skrivits om vad Aung San Suu Kyi i sak har för värderingar om religioners inflytande över politiken, om diskriminering, om fördelning av ekonomiska och sociala resurser, om hur stort frihetsutrymmet för medborgarna skall vara. Sköter medierna sitt uppdrag egentligen? 

Eller är sådant som sker i Asien sådant som alltid skall målas med breda penslar och få färger? Är inte det något sorts kolonialt beteende?

Hur som helst: frisläppandet är en stor händelse, hennes icke-våldsprinciper ligger som hand i handske med mina värderingar, hon har haft modet att ta kamp mot en av världens vedervärdigaste regimer, få har något ont att säga om henne. Liknelsen med Mahatma Gandhi och Nelson Mandela är så uppenbar. Få har varit värde Nobels fredspris mer än hon.

Men mediernas ointresse för hennes politiska ståndpunkter?  

Låt mig dra en parallell med hur man beskriver något helt annat: Falun Gong. Det har räckt med att skriva om motsättningen mellan den onda kinesiska partiapparaten och den synbart leende rörelsen. Men i detta fall har vi ett tydligt exempel i hur det som kritiserar det onda är inte alltid gott. Förtrycket av oliktänkande i Kina är givetvis värt all kritik som finns, men det bör inte leda till att man inte kritiskt också kan granska de märkliga, för att inte säga förskräckliga, värderingar som bärs av Falun Gongs Mästare Li, som har liknande uppfattning om homosexualitet som pastor Åke Green och anser att kvinnas frigörelse leder till världens undergång. Jorden har dessutom invaderats av utomjordingar, förklädda till människor, i syfte är förstöra vårt hem i kosmos - dessa utomjordingar har infört datorer och allehanda elektronik. Detta är något av det som ryms bakom de fina orden om sanning, barmhärtighet och tålamod som så gärna citeras i svensk media.

Samma mediala svart-vita bild målades för övrigt upp när shahen av Iran föll och mullorna tog över. Bara för att shahen med rätta kunde utmålas med svarta färger så fick man för sig att mullorna var vita som snö. Jag har svårt för den typen av nyhetsrapportering. 

Jag både tror och hoppas att respekten för Aung San Suu Kui ytterligare skulle öka om man grävde lite djupare i det värderings- och åsiktspaket som hon bär. Till skillnad från i de flesta andra fall där man målat med breda penslar med få färger. Hennes ödmjuka tal efter frisläppandet ger varma kårar efter ryggraden. För övrigt ska man inte glömma att det i Burma sitter kvar bortåt 2500 politiska fångar, och att mycket litet har hänt än så länge. Kommer medierna att släppa intresset nu när Aung San Suu Kui är fri? Och vill det internationella marknadskrafterna, vars affärsmän börjar inta Burma, verkligen ha förändringar, något som också påpekas i SvD.

10 kommentarer:

  1. jag anar att du vet mer än du vill skrivs för att inte va den första som avslöjar mindre trevliga åsikter men låt oss glädjas fullt ut nu allt som får militärerna att falla är av goda

    SvaraRadera
  2. DN i dag: "Friheten segrade".

    "Frihet" - i Burma?

    Jag är glad att hon är något mindre ofri, men fruktar att svensk media i och med det kommer att gå vidare till nästa veckas veckans nyhet.

    SvaraRadera
  3. Får lite varma kårar när jag läser dagens inlägg.
    Din analys låter riktig. Inspirerande att det finns människor med sådan styrka, sådan osjälviskhet. Hon tål nog närmare granskning ? Eller ?
    Eric

    SvaraRadera
  4. Birger skriver: "Förtrycket av oliktänkande i Kina är givetvis värt all kritik som finns". men det bör inte leda till att man inte kritiskt också kan granska de märkliga, för att inte säga förskräckliga, värderingar som bärs av Falun Gongs Mästare Li".
    Nej självklart ska man kritisera företrädare som utrycker åsikter som diskriminerar kön, ras eller homosexualitet. Precis som vi kritiserar både religiösa och politiska ledare med motsvarande åsikter. En viktig distinktion dock mellan ledares åsikter och rörelsens grundmanifest.Jag tror att det innebär en stor risk och är kontraproduktivt att ha en gemensam nämnare för ordet ”kritik”. Kritik mot Falung Gong bör aldrig viktas mot kritik av diktaturen Kinas förtryck. Kritik mot Falun Gong och kritik mot Kina ska föras i helt olika rum. Skillnaderna är himmelsvida och riskerar att ge bränsle till de enögda försvararna av kinadiktaturen. Tänk om Svenska staten använde, våld , förföljelser och godtyckligt fängslade Pingstvänner och vi i samma debattartikel sa att man också måste kritisera Pingstvännernas ledare. Kinas befolkning har inte heller haft möjlighet att utvecklas genom en fri debatt. Vi får inte utarma Falun Gong som det verktyg och den symbol som ger många kineser en plattform och ett hopp om en bättre framtid.

    SvaraRadera
  5. Spännande Birger och Leif. Jag tror dock inte att Falun Gong utgör det hopp för de många kineserna som Leif antyder. Tvärtom, de flesta av mina kinesiska vänner är djupt kritiska till både statsapparaten och Falun gong och avfärdar romantiseringen av den sistnämnda rörelsen. De skall givetvis har rätt att existera, men granskningen måste göras. Det är lite som om vi skulle försvara demokratin i Sverige genom att romantisera scientologerna!

    SvaraRadera
  6. Instämmer i vad Kim säger.

    SvaraRadera
  7. Det kommer nog alltid att dras mellan olika tolkare av begrepp som frihet och demokrati.

    När USA påstås vara ledande som demokrati- och frihetsfaktor, kan man jämföra med Kinas egen bild av sitt system: "Folkets demokratiska diktatur".

    Vilken modell är då bäst för "folket"? Staten är ju bl.a. till för att skydda de svaga.


    Hädangångna DDR sa sig vara en arbetare- och bondestat. De röda ansåg att det var i demokratins intresse att vingklippa borgerliga partier så att dessa hindrades från att propagera för kapitalism, dvs den ekonomi som ansågs vara odemokratisk.

    Man kan tydligen vrida och vända på frihets- och demokratibegreppet, ungefär som vore det modellera.

    Därför kan kanske detta vara ett tips för varje "sökare": Boken "Social framtid".

    Den finns i en utgåva från år 1999, och innehåller en föredragsserie av Rudolf Steiner år 1919. Det han sa då efter första världskriget verkar vara lika aktuellt i dagens situation.

    Gt

    SvaraRadera
  8. Och jag gråter för att vi inte har skuldfria pengar, men det tar väl lite till innan alla andra gör det.

    /Farfar

    SvaraRadera
  9. Kim. Jag tror du kan rätt när det gäller kineserna själva. Visst kan denna typ av sekt vara kontraproduktiv som verktyg med de åsikter den förknippas med. Fast egentligen var inte det inläggets huvudbudskap. Jag har mött både politiker och näringsidkare, som när diktaturens grymheter förs på tal, söker någon form av alibi för att ge stöd åt sin okritiska hållning och sitt allmänna vurmande för Kina. Kritik mot Falun Gong och kritik mot Kinas övergrepp som framförs i samma artikel eller rum riskerar att neutralisera eller åtminstone späda ur det absolut viktigaste syftet och målet. Det är trots allt en enorm skillnad på en nations grymheter och en sekts tokiga ledarfigurer.

    SvaraRadera
  10. En s.k. röd diktatur som håller järnkoll på jobbarna och samtidigt samarbetar med kapitalismen måste väl vara ett drömläge för väst?

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.