En viss förhoppning skönjs för lastbilstillverkarna. Botten är nådd, meddelas det.
Scania fick större vinst än man räknat med, man anar vändning. Glada miner. Det kan bli fler jobb igen... Pensionsfonderna kan få tillskott... Och Börsen hoppade till av glädje.
I radio, teve och i tidningar hörs glada utrop. Jippi!
Så svårt är det att få synapserna i hjärnan att funka! Vi har ju det där med klimatet också. Som en del hjärnceller har koll på. Medan andra tydligen har koll på Scania. Hos journalister och politiska kommentatorer tycks kopplingen - synapserna - mellan dessa vara obefintliga. För att inte tala om politiker.
Om synapserna funkar bra så kan man se ett samband: god försäljning av lastbilar beror på ökade transporter och ökande konsumtion, som bidrar till utsläpp av växthusgaser. Bilarna är liksom inte koldioxidneutrala än, och de gamla bilar som de nya ersätter säljs till andra marknader. Från gamla Västeuropa, säljs begagnade lastbilar till gamla Östeuropa, för att när de tjänat ut där säljas vidare till gamla Sovjetiska stater...
Tillväxten hålls igång, transporterna fram och tillbaka på väg ökar, konsumtionen ökar och vi tar ytterligare steg mot klimatförändringar. Men det törs ingen politiker säga idag.
Det är nog skönt för dem som saknar fullgoda synapser.
tisdag 27 oktober 2009
8 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bra!
SvaraRaderaFortsätt försök stick hål på bubblan.
Kan man hoppas på "ketchupeffekten" ?
Jippi!
SvaraRaderaphow
Bra! Läste på nätet att SR-journalister var på miljökurs på Södertörn förra veckan... kanske dylika inlägg äntligen börjar ge resultat!?
SvaraRaderaVågar man hoppas att rapporteringar som den om Scania, som den om härligt överfulla soptunnor och mer trafik på vägarna som tecken på att det vänder osv inte förekommer om ett år från nu? Jag tror i alla fall det vänder nu. På riktigt alltså.
Stort tack vare dig Birger!
här finns info om journalistmiljökursen... som jag väntat på det!!
SvaraRaderahttp://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=3178694
vi får hoppas att Vattenfall snart är på fötterna i alla fall. Det är ju inte roligt att det går åt så lite el mitt i allt annat elände...
SvaraRaderahttp://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3711921.svd
Det är läskigt bra att bli påmind om verkligheten när man jublar över alla fina siffror. Nyttigt att bli ställd!
SvaraRaderaJag tycker vi stoppar världen.
SvaraRaderaBS vill hoppa av.
Vattenfall är den sk. miljörörelsens stora skamfläck. Skulle jag inte bo i ett hus med centralt elavtal skulle jag av stödskäl köpa min el från detta företag. Att angripa Vattenfall för den kolbrytning som sker i Tyskland, och kräva att den ska upphöra, är bland det mest kontraproduktiva som man som ”miljövän” kan göra. Fast å andra sidan är ju många ”miljövänner” mer intresserade av massmedial uppmärksamhet för att fylla sina egon än att de facto vill göra något åt miljön.
SvaraRaderaDen tyska energiproduktionen, som till stor del består av kolkraftverk i de östra delarna, är resultat av politiska beslut och inte av Vattenfalls beslut. Skulle Vattenfall dra sig ur den tyska energiproduktionen skulle kolgruvorna och kolkraftverken enbart drivas av någon annan. Tyskarna vill nämligen lika lite som oss svenskar sitta och frysa hemma i lägenheterna. Är man upprörd över de tyska kolkraftverken, klaga inte hos Vattenfall, gör det mot den tyska federala regeringen och delstats regeringarna!
Intressant dock att se vad sju år av rödgrön-regeringsröra gjorde med Tyskland. Man gick till generalangrepp på den tyska kärnkraften medan kolkraften fick passera obemärkt.