Så har då Fredrik Reinfeldt placerat en laddad högpotent mina i de rödgrönas knä.
Förbifart Stockholm, ett gigantiskt sjuttiotalsprojket som tilltalar sossarna och får MP att se rött. Lagom ett år före valet. Strategiskt hundraprocentigt genomfört.
Reinfeldt och pojkarna kan luta sig tillbaka, le i mjugg och njuta av hur minan hotar att spränga sönder de rödgröna.
Snacka om att kasta grus i det rödgröna maskineriet... Eller rättare sagt blå betong i maskineriet.
Det är inte alls säkert att bygget blir av, det är många turer kvar, vilket också DN påpekar. Men projektet är mer än ett byggprojket, det är en mina i de rödgrönas knä. Sossarna har suktat länge efter en förbifartled och kan inte annat än applådera regeringen. Bakom Maria Wetterstrands uttalande om att det inte är något framtidsalternativ, döljer sig det enkla faktum att MP helt enkelt inte kan släppa fram detta projekt - det skulle omedelbart leda till uppkomsten av ett nytt grönt parti.
Det finns emellertid även en annan dimension i Förbifart Stockholm. Det kan stärka Plan B.
Plan B går ut på att S och M tar varandra i hand efter valet. Avskyn för Miljöpartiet inom stora delar av sosseriet, kombinerat med ett valresultat där Sverigedemokraterna blir tungan på vågen, skall öppna vägen för en historisk kompromiss. Allt med motivet "för Sveriges bästa i en turbulent tid".
Reinfeldts positionering - försvar av arbetsrätt etc i konfrontation mot C och FP - underlättar när det gäller Plan B. Hans noggranna påpekanden om att Nato-medlemskap får vänta till sossarna också ställer sig bakom är en del av krattandet i manegen. Och efter ett dåligt val får Sahlin sparken som partiledare, vilket underlättar. Allt medan stora delar av socialdemokratin, med Metall i spetsen, drar en suck av lättnad för att man kan hänga av MP. Att man inte redan blivit av med Wanja Lundby-Wedin är en missräkning.
Finns verkligen Plan B? Jag har ingen anledning att ifrågasätta det. Faktiskt inte. Och att, som Aftonbladet idag vädjar, sossarna skulle "tvätta betongen av partiet" lär inte vara aktuellt.
fredag 4 september 2009
36 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det varit intressant med en Plan C där MP kunde samarbeta med alliansen om inte MP varit så genomgående "sosse-light".
SvaraRaderaVad hände med MP som ett mittenparti?
" inte kan släppa fram detta projekt - det skulle omedelbart leda till uppkomsten av ett nytt grönt parti." Varför är den här frågan så avgörande för MP? Förstår inte riktigt.....
SvaraRadera1) Vilket är värst: rödbetong eller blåbetong? Blåbetongen är behäftad med giftet/gasen radon, vill vi minnas.
SvaraRadera2) Alliansen lugnar oss med att det inte blir någon stegring av utsläppen. Ty så långt in i framtiden har vi helt andra och bättre drivmedel.
Därför kommer MP möjligen att gå med på en kompromiss med S: "Leden är okej, OM där blir förbud mot avgasutsläpp".
3) Finns det någon mer slipad partiledare än M:s? Möjligen var Erlander en sådan, men nog är väl Reinfeldt ett strå vassare.
Förbifart Stockholm behövs, det är helt uppenbart. Men på mig verkar det som att de gröna är emot BILISMEN. I framtiden kommer vi inte att ha några utsläpp alls, ska vi då inte använda oss av det transportmedel som är bäst ur flera synvinklar? Här har i själva verket de grönas motståndare en ypperlig chans att i valrörelsen samla alla bilägare mot de grönas tokiga idéer.
SvaraRadera"I framtiden kommer vi inte att ha några utsläpp alls," säger eller snarare konstaterar Anonym helt frankt. Det gick faktiskt så snabbt att läsa att man knappt hann med att reflektera över det. Ja just det, där var ju problemet. Kan man kanske få en lite längre nyanserad förklaring av "det där" om att inget-kommer-att-hända-när-man-gör-något i framtiden? Eller är det kanske endast en ogenomtänkt önskedröm? Vi som ska leva i "framtiden" tror jag redan nu vill ha något lite mer fakta om hur det där totalt utsläppsfria ska fungera i realiteten. Eller menar Anonym att vi helt enkelt ska förlita oss på att Nån-kommer-att-komma-på-nånting-nångång-i-framtiden?
SvaraRaderaHåller med om din analys Birger.
SvaraRaderaVärt att notera: Röd betong är inte heller vidare bra att bygga i.:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=766336,00.html
:-)
Plan B existerar, våren 2007 sammanträffade några ganska centralt placerade socialdemokrater och moderater för samkväm och samtal om ett närmande. Man besökte "hemligt" SPD och CDU (i Düsseldorf?) för samtal med kollegor.
SvaraRadera1) Förbifarten kommer enligt den Stockholmsöverenskommelse Carl Cedershiöld gjorde att öka koldioxidutsläppen med 80 %. Naturvårdsverket anser att Förbifartsprojektet är oförenligt med miljöbalken.
SvaraRadera2) Förbifarten slukar 27,5 miljarder kr som i stället skulle kunna användas för att bygga ut och förbättra kollektivtrafiken.
3) Eftersom nya vägar alstrar mer trafik är Förbifarten ingen lösning på trängselproblemet. Södra länken var full bara några månader efter det att den invigdes.
4) Förbifarten gör luften sämre i Stockholm och ökar hälsoproblemen, särskilt för de barn som växer upp i staden.
5) Förbifarten är ingen förbifart. Den största delen av trafiken på förbifarten beräknas vara trafik inom länet. Mindre än en procent kommer att vara trafik med startpunkt och slutmål utanför Stockholm.
Läser ur kommunfullmäktigeledamots Åsa Romsoms (MP) blogg:
SvaraRaderaDagens regeringsbeslut kan inte beskrivas om annat än ett svek mot Stockholm och ett hot mot en positiv urban utveckling i staden. Minst fem fel…
1. Miljöministerns nyspråk om en “miljömotorväg” döljer att beslutsunderlagen tydligt visar på stora ökaningar av klimatutsläpp om motorvägen byggs (dessa utsläppp är helt oavsett om den går i tunnel eller ej).
2. Det största hotet mot Stockholm utgörs av motorvägens påverkan på hur nya bostads och verksamhetsområden anläggs, med motorvägsplanering blir dessa utspidda och enormt transportkrävande (tänk USA) istället för kollektivtrafikplanerade områden som är effektiva när det gäller transporter och energi.
3. Allt snack om “bussatsning” är jordens nys, motorvägen är extremt dåligt anpassad för busstrafik, det finns inte ens avsatt busskörfält och alla på och avfarter skulle göra restiden enormt lång och komforten usel. Att både moderater och sossar pratar om detta gör mig mörkrädd - vet de vad de beslutar om??
4. Centerns förklaring att bilarna som kommer använda motorvägen alla är el-, biogas eller andra fossilfria bilar och därför inte är dåligt för miljön är dubbelt fel; dels så är de ökade mängden bilresor extremt energislukande och även om förnyelsebara energikällor används så är det miljösmart att minimera energianvändningen; dels bygger det på en helt orimlig uppfattning om svensk bilpark, mikroskopiskt få bilar sett till totalen är idag elbilar eller biogasbilar, fortfarande är huvuddelen av de bilar som säljs bensinbilar och dessa kommer köra på vägarna långt in i 2020-talet. Om man ska öppna motorvägen först när alla bilar i Stockholmsområdet är fossilfria så behöver man alltså inte ha ett dugg bråttom att börja bygga.
5. Sveket av trängselavgifterna, moderaterna och de övriga borgerliga partierna (som ju hårt motsatte sig trängselavgifter när de infördes) lovar nu bort alla intäkter från Stockholms trängselavgifter under 30 år(!) till motorvägsbygget, och ger inte en krona till kollektivtrafiken. Ett större svek, och ett sämre miljöbeslut, får man leta efter i svensk politisk historia.
Åsa
Anonym 10:17 hävdar att plan b verkligen finns. Berätta mer om detta! Jag har hört det tidigare men inte trott nämnvärt på det. Birger har framfört flera gånger i både text och etermedia att m och s kommer att samarbeta eftervalet. Det låter bestickande med tanke på hur m i snabb takt närmat sig s. Men behöver de två inte varandra som motpoler istället för som samarbetspartner?
SvaraRaderaMikael A
Det intressanta är inte vad alliansen tycker i frågan. De har majoritet. Det intressanta är hur de rödgröna tacklar detta med ett storskalighets allas lika trygghet S -parti mot småskalighetens allas lika rätt till frihet MP-parti gör av detta. Alliansen går mot en tvåpartiallians där de räcker med två partier ett konservativ och ett liberalt. Adjöss centern och kd.
SvaraRaderaJa tycker att S och MP gemensamt ska se över sin strategi och inse att det är diametralt olika partier som på något sätt ska komma överens. Det finns all anledning för MP att blockera S i trafikfrågorna då de snart sitter i det moderata knät. Samma gäller för S beträffande de sociala frihetsfrågorna gällande MP.
Vänstern ja de håller med MP i trafikfrågorna och S i de sociala frågorna och får väl bli vakthunden som inte får de rödgröna att rämna.
Intressant! Det stämmer säkert.
SvaraRaderaDet är inte lätt att som väljare förstå alla turer inom politiken, särskilt inte de som sker bakom kulisserna. Det är bra med lite hjälp med att se saker ur ett annat perspektiv av någon som har erfarenhet på området.
MVH Josefin Utas
Jag tycker att Birger borde erbjudas jobb som chefredaktör på någon tidning som vågar sticka ut. Eller varför inte krönikor i DN?
SvaraRaderaHär framskymtar miljöpartiets teknikfientlighet, som gjort att jag aldrig röstat på det partiet. Man önskar bort bilarna, inte de nuvarande drivmedlen, vilket ju är helt barockt. Detta måste väljarna/bilisterna upplysas om före valet. När leden är färdigbyggd har vi ett helt annat utsläppsläge än i dag.
SvaraRaderaSå, försök se framåt någon gång, miljönissar. Och anamma tekniken.
och partiklarna i däcken då, Arne Persson, vad gör du med dem? Och all energi som går åt till tillverka bilaran som kunde lagts på annat? All skog som ska skövlas för att få biogas när komposterat biomaterial inte räcker till? Och all den åkerareal som skulle gått till föda men nu måste gå till det "miljövänliga" etanol? Du glömde precisera dig på ett par punkter...
SvaraRaderaJan O
Birger ges inte en krönika i DN för att hans åsikter är helt enkelt fullständigt befängda. Ingen förutom han själv tror på att det är ett reelt alternativt med M+S efter valet. Vad skulle hända med övriga Alliansen?
SvaraRaderaJämförelsen med Tyskland är felaktig. Där finns en helt annan politiskt tradition. Sverige är blockpolitikens moder. Finns knappt något annat land med proportionellt valsystem där blocken är så fasta som här. I Tyskland har det funnits stora koalitioner tidigare på federal nivå och ganska intressanta kombinationer i delstaterna, liknande historia saknas i Sverige.
Förbifarten är ett utmärkt projekt. Det har investerats alldeles för lite i Mälardalens infrastruktur de senaste 50 åren.
SvaraRaderaNu kanske någon hävdar att om man bygger en motorväg tar det resurser från andra nyttiga projekt, som fler spårvägar i Stockholm, järnväg Uppsala-Enköping, höghastighetsjärnväg Stockholm-Göteborg via Jönköping och så vidare, men jag tror bestämt att det är feltänk.
Snarare är det så att det enda sättet att få igenom spårsatsningar är att kompromissa och acceptera motorleder. Att vi får Citytunneln har nog mer än lite samband med att också Södra Länken byggs. Det är ett givande och tagande.
Pengarna som går till motorvägarna skulle ändå inte gått till järnväg utan till meningslöst trams modell Konstfack, Kroumata och Ungdomsstyrelsen.
/Starvid
Anonym 13:17 menar att jämförelsen med Tyskland är felaktig. Felaktig? Hur kan en jämförelse vara felaktig? Jag har nu luskat bland vänner i det stora partiet som inte alls håller det för otroligt, men jag har inte fått bekräftelse på vilken nivå förberedande överläggningar hållits. Den utlösande faktorn för samtalen har varit Sverigedemokraterna och den högervridning som tycks omöjliggöra s-samarbete med de tidigare mittenpartierna. Varför undersöker inte Mats Knutsson vidare? Birger har förmodligen en del på fötterna eftersom han flera gånger tagit upp detta tema.
SvaraRaderaMikael A.
"Plan B" är löjlig!
SvaraRaderaArne,
SvaraRaderaJag är inte miljöpartist men röstar på dem just för att de gröna är det mest teknik-vänliga partiet / rörelsen som finns. De tar forskning, teknik och utveckling på allvar och inbillar sig inte att vi måste hänga kvar i mycket gamla och teknik-utvecklings-fientliga "lösningar" som fossila bränslen, kärnkraft mm.
Forskare
En S/M-regering är definitivt inte osannolik, ifall miljöpartiet inte lyckas banka lite vett i sossarna innan valet, eller ifall sverigedemokraterna kommer in och inget av de nuvarande blocken får majoritet, eller ifall piratpartiet kommer in med samma resultat. Sverige har två stora konservativa partier som tycker ungefär likadant i alla viktiga frågor och förr eller senare kommer de att inse det.
SvaraRaderaOch när de gör det är det antagligen dags att flytta utomlands.
Svar till sign Jan O
SvaraRaderaDu skriver:
och partiklarna i däcken då, Arne Persson, vad gör du med dem? Och all energi som går åt till tillverka bilarna som kunde lagts på annat? All skog som ska skövlas för att få biogas när komposterat biomaterial inte räcker till? Och all den åkerareal som skulle gått till föda men nu måste gå till det "miljövänliga" etanol? Du glömde precisera dig på ett par punkter...
Ja du, får vi lov att leva och finnas till i din ”miljövänliga” värld? Ditt resonemang är ekologistiskt och därmed fullständigt barockt. (Ekologism i sin konsekventa ytterlighet räknar bort människans existensberättigande.)
Svar till sign Forskare
SvaraRaderaSkämtar du? Miljöpartiet är enligt min bestämda uppfattning teknikfientligt och bakåtsträvande. Teknikutvecklingen pågår ständigt, men så länge partiet funnits har man sagt nej till det mesta. Detta ligger helt i linje med att partiet är anti-modernistiskt; man blickar tillbaka och bygger i stora stycken sin politik på epoker som passerats. Detta gäller både om tekniken, den sociala samvaron och ekonomin, dvs politikens huvuddelar. Där finns inget bejakande av nutiden och ännu mindre av de tänkta framtider som omfattas av majoriteten. Tag kärnkraften t.ex. Det är ingen gammal teknik, tvärtom. Den har sitt berättigande och utvecklas ständigt. Inom hundra år har vi vätekraften här. Säkert, om mp då finns kvar, säger man nej.
Minor ska man inte gå på. Dom ska man röja.
SvaraRaderaSamma sak sades om kärnkraften , det skulle också spränga dom rödgröna.
SvaraRaderaSvenska folket har nog lite bredare syn på politiken än så när dom gör sitt val 2010.
M vet att ett M+S är lika med -50% röster till övriga C, FP och KD.
SvaraRaderaS vet att de skulle tappa 10-20% till V och MP.
Valet efter S+M skulle FP,KD,C regera.
Det är orealistiskt att någon skulle vilja samarbeta med mona sahlin!!!!!!!!!!!!!!!!
Tack för alla kommentarer! Till Arne Persson har jag följande svar: Jag tror att du fastnat i en bild av vad du tror att MP är. Jag är inte medlem i partiet längre, men måste ändå säga att jag inte alls känner igen mig i din bild. Som förhandlare med s-regeringen uppfattade jag snarast att MP låg på för att skaffa fram ökade anslag för ny teknik inom bland annat energiområdet. Solcellsutvecklingen i Uppsala hade knappst överlevt utan de pengar vi förhandlade fram, för att ta ett exempel. Hela tanken med grön skatteväxling (sänkt skatt på arbetstid och höjd på energi och utsläpp) är till för att driva teknikutvecklingen. Genom energieffektivisering, nya tekniska lösningar etc. Under mina år - jag har inte insyn i vad man gör nuförtiden - var partiet oerhört aktivt för att stimulera helt nya trafiklösningar: redan 1988 drev vi frågan om språbilssystem, utvecklad pendeltrafik etc. När det gäller vindkraft och solceller hade nog Sverige legat i framkant om inte nejsägarna varit så stöndaktiga. Tyvärr har alla goda tekniska lösningar, som inte haft med kärnkraft att göra, av stora delar av det politiska etablissemanget uppfattats som ett hot kärnkraften, i vilken det byggts in massor med prestige.
SvaraRaderaAllt spekulerande om nästa val skymmer sakfrågan. Där dramatiserar Birger i onödan med sin Plan B. En förbifart är helt OK, den behövs för att lätta på trycket i stan. Inte alla vill in till stan, somliga vill fara värdshus förbi. Och varför skulle en förbifart hindra en samtidig satsning på maffigare kollektivtrafik? Myter. Det är inte antingen eller, utan både och. Jag är fortfarande grön medlem sedan 1985, och hoppas att Wetterstrand inte gör nån stor grej av detta. Det vore osmart. Miljöpartiet är för övrigt innovationspositivt som Forskare och Birger helt riktigt säger, och inte alls så dogmatiskt anti som vissa tror. / Janne Hallström
SvaraRaderaAnonym 13:44: En jämförelse kan vara felaktigt om man påstår att något går att jämföra men det vid en närmare jämförelse inte visar sig möjligt. Vid en sådan analys ser man snabbt att de tyska förhållandena inte är jämförbara med de svenska. Både partistrukturen och blockpolitiken skiljer sig i grunden.
SvaraRaderaBirger Schlaug har förmodligen inget alls på fötterna när han pratar om en sk. "Plan B". Bara för att man upprepa något som man tagit direkt ur luften många gånger blir det inte mer sant. Tänk efter, låt oss säga att någon inom M har information om att det planeras för ett eventuellt samarbete med S, vem ringer man, Birger eller KG?
Intressant debatt här! Vad gör man om Sd blir tunga på vågen? De rödgröna har sagt nej till att stötta sig på dem, och Reinfeldt har nu också sagt nej. Vad gör man? Man behöver en majoritets stöd för att klara budgeten, som det "nya" systemet ser ut. Ett alternativ är att Mp byter sida och samarbetar med de borgerliga, men det priset blir nu för högt efter att moderaternas partistämma slagit fast att man vill bygga ut kärnkraften precis som de övriga borgerliga partierna. Med tanke på hur Fp och C flyttat positioner är de omöjliga samarbetspartner för S. Vad finns kvar? Birgers analys visar sig vara fullt rimlig eftersom moderaterna är det borgerliga parti som står närmast socialdemokraterna idag.
SvaraRaderaKom också ihåg att arbetslösheten efter valet kommer att vara extremt hög, och att moderaterna nu anpassat sig några steg till S vad gäller ersättningssystem (offentligt idag). Det finns inga andra möjligheter än S och M utifrån hur verkligheten ser ut. De som förkastar denna analys lever kanske kvar i en tid när C och Fp var mittenpartier eller när Mp inte tagit så starkt ställning för vänsterblocket. Tiderna har förändrats.
BK
Alltså, det är inte Alliansen och Reinfeldt som behöver bekänna färg först utan Mona Sahlin. Jag begriper inte hur svårt det ska vara att förstå. Vid ett läge där SD är vågmästare, oberoende om de Röd-gröna eller Alliansen är störst, behövs en majoritet, dvs SD-rösterna, för att få bort Reinfeldt. Sahlin kan inte fälla Reinfeldt utan Åkesson, men däremot kan Reinfeldt sitta kvar utan Åkessons stöd.
SvaraRaderaSå mycket för snacket om att inte samarbeta med SD...
Anonym 21:00 förstår inte hur det fungerar. Det handlar inte om att bara sitta kvar, det handlar om att ha en majoritet bakom sig när man tar budget. Det var däröfr Persson inledde samarbete med mp och v trots att han fick sitta kvar även utan samarbetet.
SvaraRadera"Förbifarten" är ett försåtligt namn. Vägverket har inte ens räknat hur många bilister på E4 som kör igenom Stockholmsområdet med syftet att ta sig förbi.
SvaraRaderaDen kortaste vägen mellan norra och södra Sverige förbi Stockholm går över riksväg 55 Uppsala - Norrköping. Den är fem mil kortare än E4 som är motorväg hela sträckan. I och med att bränsleförbrukningen ökar med avståndet och hastigheten blir det även med den s.k. "förbifarten" lägre bränsleförbrukning att köra rv55.
Alla som inte uppfattat S och M: s närmande till varandra har varit både blinda och döva de sista åren.
SvaraRaderaInte ens när Reinfeldt går ut och hyllar Tage Erlander verkar poletten trillat ner för en del här ovan.
S och M har också skrämmande lik "hårdare-tag-och-mer-krav-flyktingpolitik" som skiljer sig från de andra partierna, dock ej SD, vilket tyder på att de gemensamt vill plocka röster från SD.
Birgers analys I NULÄGET är därför fullständigt riktig, även om vi alla får hoppas att väljarna - liksom i EU-valet - genomskådar de skenheliga maktfascisterna som vill låsa fast Sverige i ett tidigare utvecklingsstadium, när resten av världen vandrar vidare, och att vi alla röstar med hjärnan och hjärtat den här gången. Straffa BÅDE S OCH M för denna skenhelighet och detta "hemliga" (solklart uppenbara...) strategerande!
Mathias
finns det nåt mer att tillägga?
SvaraRaderahttp://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/kajsa-ekis-ekman-historiskt-misstag-forbifart-stockholm-leder-helt-fel-1.945430
/Anso
Hej, drar mig till minnes att du skrev om Peabs utredning om luftskepp i juli tycker nu den passar in också i denna blogg eller? Varför inte tänka tvärt om luft bro istället för ned grävd tunnel? Eller kanske båda två funkar. Nu har jag iallafall fattat fiskmåsen på toppen av skylten den var bra men det tog en stund, tack för den.
SvaraRadera//E.T