söndag 25 januari 2009

Samtal på tåg

Sitter på tåg, tar en morgonfika i restaurangen innan ens solen gått upp.

Stöter på två andra avdankade politiker från olika block. Pratar minnen på det oblyga, och ganska tvivelaktiga, temat Det VarBättre Förr.

Och sedan talar vi sommarens val till EU-parlamentet. Vad fan ska man rösta på, frågar en av mina gamla kollegor. Vad i Guds namn, ska man rösta på frågar den andra.

Vi kommer, var och en, fram till samma ståndpunkt. Det känns obehagligt att rösta på det parti man inser att man borde rösta på med tanke på att det finns kandidat på listorna som driver personvalskampanjer - kandidater som man för...

a) ...
allt smör i Småland,
b) ... a
llt guld i Jerusalem resp
c) ... alla KRAV-märkta böngroddar i världen inte skulle vilja se i EU-parlamentet som företrädare för "sitt" parti...

Kandidater som kört över den man egentligen ville rösta på, kandidater som via sin hemsida uppvisar en så tvivelaktigt egofixerad profil att man känner olust, kandidater som är så trista att de skulle ta kål på hela sin partigrupp i Bryssel...

Personval kan således fungera som stoppkloss. Särskilt i EU-valet där personvalet faktiskt kan påverka, med tanke på det låga valdeltagandet.

Känner igen det här resonemanget från valrörelsen 1988. Då hörde jag emellanåt att väljare påstod att de absolut inte kunde tänka sig att rösta på mp därför att de avskydde mig, medan Eva Goës och partiet var toppen. Eller avskydde Eva Goës, medan jag och partiet var toppen. Det negativa blev viktigare än det positiva.

Och nu sitter vi tre avdankade, grånande och smågriniga typer med varsin SJ-macka och framför samma sorts trista argument. Visserligen under glada former, men ändå.

Undrar hur mycket olust personval genererar... Om man åtminstone samtidigt som man kryssade någon också hade fått möjlighet att stryka andra, så kanske det hade känts bättre. Fast bara kanske. Den där som man anser vore en katastrof skulle väl ändå ta sig in på en av de där ynka platserna som partiet kan få i det där eländiga parlamentet...

SJ-mackor är riktigt skapliga nuförtiden. Stänker man lite kanel i kaffet så blir till och med det drickbart. Önskar man kunde åtgärda trötta, och till förvillelse lika, partier på samma sätt. I EU-valet lär de alla "profilera" sig som det parti som vill...

a) arbeta för Sveriges bästa,
b) arbeta för att rädda klimat och miljö,
c) försvara den svenska modellen med arbetsrätt och allt (ja, inte centern förstås)
d) alla väl, vill göra allt bättre och hålla påven stången.

31 kommentarer:

  1. Kul skrivet. Antar att det gäller folk som motarbetat Sacredius (kd-fundisen), och trista Marita (s) och minglande och egotrippade Catalan (mp). Har jag fel? Fast det kommer du fårstås inte att svara på..., eller hur?
    urban Urban

    SvaraRadera
  2. Lustigt, att det var just politiker, som inte visste vad de skulle rösta på.

    För EU-motståndare står det väl klart, att valet faller på något parti, som vill ta Sverige ut ur unionen.

    Gahrtons rytande mot att EU hoppat i säng med Israel, kan då få betydelse.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Birger om ditt resonemang om egofixering och din slutsats, själv känner jag rätt mycket olust inför tanken att rösta och lär nog inte göra det.

    Det jag saknar mest i svensk politik är en vettig helhetsbild en vision när det gäller människa och miljö.

    Sen har ju påven börjar youtuba numera, så han lär bli svår att stoppa ;)

    http://www.youtube.com/profile?user=vatican&view=videos

    SvaraRadera
  4. En sak var i alla fall bättre förr. Det fanns inte så många detaljregler om allting som det blivit speciellt efter EU-inträdet.Hörde även något fult på radion om den som tidigare debattör kallat kd-fundis. På radion sades, visserligen i en s.k. satir men ändå, att en orsak till att han togs bort från EU-listan var att han hade för liten penis. Vad tycker ni andra om detta? Om ingen svarar kan det bara tolkas som att ni håller med.
    Tycker att även meningsmotståndare skall behandlas med respekt.

    SvaraRadera
  5. 1
    För många patienter gäller att "en doktor är en doktor". Men inte så få säger istället att "jag har förtroende för dig och vill inte opereras av någon annan".
    Hur många röster fick media-och-förtroende-geniet Gudrun Schyman av människor som inte hade en aning vad som står i partiprogrammet ?
    Kanske handlar det om att somliga av oss i första hand går på intuition och känsla. Andra har större förtroende för den "lilla hättan" (förnuftet).
    2
    Hur kan man vara så punktlig att nästan alla/så många inlägg postas exakt 05.50 ? Säger det någon om den "avdankade" ? Eller säger det något om partiet ?

    SvaraRadera
  6. Men jösses,
    det var i "På Håret" det där med penis togs upp...
    Robert - Stockholm

    SvaraRadera
  7. Vad hade reaktionen blivit om motsvarande sagts om en tjej?

    SvaraRadera
  8. Birger har alltid hävdat att tjejer inte har någon gräddfil inför rättvisan. Tanken går då osökt till ett fall i Göteborg som skrivits om i massmedia den senaste tiden. Ett cyklande par var inte lika inför lagen. De greps av polisen när de cyklade mot rött ljus. Mannen erkände direkt och fick en bot på 1500 kronor. Tjejen drog en snyftare att hon som fattig student inte hade råd med några böter och slapp med detta undan.
    Nu har saken kommit i dagen och polisen erkänner att den gjort fel. Den friade kvinnan kan dock inte bötfällas i efterhand enligt media. Så är alltså jämlikheten inför lagen, oavsett vad nämndemännen säger sig ha erfarit.

    SvaraRadera
  9. Läs den icke politiskt korrekta boken
    MANSFÖRTRYCK OCH KVINNOVÄLDE
    av Pär Ström.

    Sedan kan vi samtala om gräddfiler!

    SvaraRadera
  10. urban Uran: Ungefär så.

    Erik: Frukost klockan 06.00 för att hinna påbörja dagens först skrivpass klockan 07.00-10.00. Då blir det gärna 05:50 som jag börjar skriva bloggen...

    SvaraRadera
  11. Den av 16:55 rekommenderade boken kan läsas på skärmen under www.dnv.se under böcker och skrifter.

    SvaraRadera
  12. http://www.flickr.com/photos/zaidacatalan/sets/72157612284354169/show/
    Grön egotripp av överklassfigur? Aldrig mer mp.

    SvaraRadera
  13. Pågår det någon slags anti-Zaidakampanj här? Påhoppen på henne känns olustiga, och den som haft med Zaida att göra vet också att de inte är sanna. Men det kan sticka i ögonen på somliga medelålders betonghäckar om en ung smart kvinna driver en välformulerad och ibland kanske lite okonventionell kampanj.

    För egen del beklagar jag att hon inte kom in för Örebro län i riksdagen. Hon hade behövts där.

    P.Gr.

    SvaraRadera
  14. Kampanj? Nej, det tror jag inte. Men om man bedriver personkampanj på det sättet som Zaida Catalan gör så får man väl räkna med kritik. Vad är fel i det? Någon mer egotrippad kampanj har jag faktiskt aldrig sett inom politiken i Sverige, det var någon moderat Stockholmskvinna som drev någon liknande för några valrörelser sedan.

    Medelålders betonghäck? Jag vet inte var medelålder inträder i P.Gr:s värld, men min ålder är i alla fall 33 år. Betonghäck? Knappast det heller.

    Jag tycker Birgers inlägg var ganska intressant. Kan personval minska röstbenägenheten på ett parti? För kd kan det ju definitivt bli så.
    urban Urban

    SvaraRadera
  15. Träffade Carls Schlyter häromveckan dels som representant för mp lokalt och dels för att bilda mig en uppfattning när det gäller den interna omröstningen.
    Birger är inte medlem så han får bara tycka. Till skillnad vad Birger tror arbetar han mycket för att bygga upp LOKALA förutsättningar, att ge OSS handlingsförmåga i vår vardag.
    Jag hoppas det synsättet vinner och inte personfixeringen.

    SvaraRadera
  16. Ursäkta, men varför skulle jag inte tro att Carl Schlyter, som jag väl känner, arbetar för att bygga upp lokala förutsättningar???

    Och dessutom är det väl inte bara så att medlemmar får rösta i valet till EU-parlamentet...

    Två av de goda kandidater som lär finnas på de olika partiernas listor toppar förslaget till mp:s lista så vitt jag begriper.

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. Hej,
    På tal om youtube, påvar och schyman. Jag tror inte alls det blir så likriktat, kanske riksdagspartierna blir det. Fi ställer upp med en tydlig profil i EU-valet. Betänk!
    kolla klippet, en FI-låt.
    http://www.youtube.com/watch?v=vr4AYZLVT-I

    Jag tror även att Piratpartiets urskiljning i valet kan bli något att hålla ögonen på.

    SvaraRadera
  19. Alla vi som verkligen har haft med Zaida att göra och därmed vet vad som är sant och därmed aldrig tänker rösta på ett parti som har henne med på listan då?

    Mer egofixerad och inkompetent människa får en nog faktiskt leta ett bra tag efter om en nu ser kompetens som något annat än svingande av cocktails det vill säga. Har röstat på mp i alla val hittills men nu blir det nog pp, som inte anser sig värna om integritet enbart genom att nämna frågor som i parlamentet behandlades för flera år sedan och inte alls är aktuella inför den kommande mandatperioden, eller möjligtvis v som fortfarande vågar vara emot den totala avdemokratiseringen som EU innebär.

    Så visst kan somliga kandidater och deras påkostade kandidaturer utan tvekan skrämma iväg vad som annars skulle vara kärnväljare. För övrigt så finns det fler kandidater på listan som nog skrämmer iväg väljare. Gahrton är inte bara en alkis utan bevisligen också en lögnare för att nämna ett. Vilket annat parti skulle ge honom förtroende?

    SvaraRadera
  20. Åh så kul att läsa detta. Jag är och förblir alltid road av att läsa politiska maktspels dialoger. Synnerligen road är jag från kommentarerna från diverse "anonym". Hallåhalllå: "Egofixerad personvalskampanj." - Tillåt mig att skratta.

    Det märks verkligen att ni lever med jantelagen och i exempel som detta där Zaida som KVINNA tar plats är och en framgångsrik politiker och därmed alltså en FRONTFIGUR i media resulterar diskussionen att närmast likna personangrepp eller varför inte - en kukmätartävling? Det måste, verkligen, sticka i ögonen på och skrämma er att Zaida så självklart tar för sig i en annars så mansdominerad kultur.

    Jag väntade mig faktiskt mer utav dig Birger Schlaug.

    Och sen har vi påståendet där Zaida påstås vara överklass??
    Här är ännu ett tydligare exempel på hur man tydligen, måste, se ut som en skogsmulle för att passa in i ett parti som mp. Efter att ha kollat in Birger Schlaugs layout på sin blogg undrar jag om jag kan finna ett mer tydligare exempel på detta. Jag menar, lägg av för fan.

    För att råda bot på denna diskussion och indirekta diskriminering är min medicin MER FEMINISM OCH KVINNOR SOM STICKER I ÖGONEN PÅ AVDANKADE GUBBHÄCKAR. Ta ert ansvar i samhället och UTVECKLAS och visa att ni är ett parti som klarar av att leva i 2009.

    SvaraRadera
  21. Jag förstår inte syftet med sådana här inlägg alls- Birger. Om syftet är att på ett manligt härskarsätt förringa kvinnor med vilja och drivkraft, så spelar det ett syfte. Om syftet är att öka politikerföraktet eller föraktet mot miljöpartister likaså.

    Att du inte är lojal med miljöpartiet eller moderna gröna värderingar framgår av inlägget (miljöpartiet är nämligen för personvalet och vill förstärka det ytterligare). Det behöver du ju inte heller vara, som fristående debattör och tyckare.

    Men varför trycka ned driftiga personer med vilja?

    Alf Karlsson

    SvaraRadera
  22. Det känns så skönt att det finns människor som inte bara vill saker, utan som själva vill vara med och förändra, som törs tro på sin egen förmåga, och som ärligt och uppriktigt söker stöd för det.

    Birger verkar inte vilja något längre, utan mest klaga på att det var bättre förr. Jag tycker det är tråkigt, för jag har fått väldigt stor inspiration tidigare.

    SvaraRadera
  23. Jag tycker det var ett ganska humoristiskt och tänkvärt inlägg. Bland kommentarerna finns attacker både på Zaida och Birger som däremot känns olustiga.

    Jag tycker inte det intressanta är om Zaida är egofixerad eller ej utan att personvalet driver fram folks egocentriska sidor. Val handlar mer och mer om personliga egenskaper eller kändisskap och det tycker jag är beklagligt.

    Det finns naturligtvis positiva sidor av personval, men i det stora hela är jag ändå mycket tveksam.

    SvaraRadera
  24. Det här med 2000-talet verkar vara en väldigt ångestladdad företeelse för dig, Birger.

    SvaraRadera
  25. Hej Birger och alla andra,

    Läser med intresse diskussionen om personval. Den är viktig och behöver föras, och vi behöver många perspektiv för att samtalet ska komma vidare.

    För min egen del kommer säkert diskussionen att fortsätta på minglet på Bara Vi ikväll.

    Gröna hälsningar,
    Zaida

    SvaraRadera
  26. Ja det är ju mycket bättre att inte kampanja i ett val, på det sättet når man nog ut bra, eller..?

    SvaraRadera
  27. Zaida är tråkig byråkrat ut i fingerspetsarna. Hon passar perfekt i Bryssel! En total doldis - som politiker. Hon behöver en personvalskampanj!

    SvaraRadera
  28. Ojdå, det blev en del beska kommentarer. Dock inte av Zaida, vilket jag mer än väl förstår, hon vet förstås att om man sticker ut hakan i en personvalskampanj så får man tåla kritik för densamma.

    Själv ogillar jag personval, och än mer personvalskampanjer som bygger på temat jag är bäst. En av tankarna bakom bildandet av mp var just att minska personfixeringen och betona politiken - bland annat i reaktion mot moderaternas kampanj Rösta på Gösta, Ulf Adelsohns presidentstilskampanj och tjafset om Palmes person snarare än om sossarnas politik.

    De som tror att jag skulle reagera för att det är en ung kvinna som sticker ut hakan är ute i ogjort väder. Det var inte så många år sedan, trots allt, jag fick en väldig massa skit - och jag betonar väldigt massa - av äldre gentlemän såväl som av kvinnor i mer mogen och erfaren ålder för att jag stöttade unga kvinnor som gjorde ett kanonjobb i en gubbig politisk riksdagscirkus. Skit får man ta. Då hette det att medelålders män stöttade yngre kvinnor på grund av att de var unga och snygga - jag har en hel samling av sura mejl med den inställningen sparade...

    Personval är, precis som Zaida inser till skillnad från hennes stöttare, värt att diskutera i sak. Och jag tar mig friheten att tycka att hennes kampanj gör mig starkt negativ. Andra reagerar positivt. Vilket väl är syftet. Jag är inte besviken på Anders för att han gillar personvalskampanjer, synd att Anders blivit besviken på mig för att jag ogillar dem.

    Rasmus! Du missuppfattar mig helt om du tror att jag uppfattar att det var bättre förr... Problemet är att jag tycker att mp numera är för mycket av det som andra partier alltid har varit, det vill säga även förr. För konservativt helt enkelt, för räddhågset, för mycket steg tillbaka.

    Christian: Ångest inför 2000-talet tror du att jag har... Lugn, det är tvärtom! Har jag någon ångest - fast jag är dålig på sådant - så är det nog för 1900-talet...

    Däremot tror jag att det är alltför många i mp:s ledning som är rädda för 2000-talet och därmed driver 1900-tals politik. Mp har alltid legat i framkant, drivit opinion för förändring - allt från synen på lönearbetet till konsumtionsnormer och avmilitarisering - medan man nu tagit steget in till de övriga partiernas dagordning, problembeskrivningar och även till stor del analys.

    Jag är ju inte ensam om den uppfattningen; den som lyssnar till politiska krönikörer och analytiker hör ju allt mer sällan att någon nämner mp som en förändrande kraft som sticker ut. De som nämns är istället sådana trista utstickare som vänstern eller folkpartiet. Ja, till och med kd beskrivs som det parti som i alla fall vill något annat än alla andra...

    Fredrik: Det var precis det jag var ute efter.

    Ska bli intressant att se hur mp:s lista kommer att se ut inför EU-valet. Går det bra för Zaida i partiets medlemsomröstning så lär det leda till att flera kandidater inför nästa val kommer att köra stenhård personvalskampanj. Vilket i sin tur kan förflytta mp från den ena ytterligheten (inte partiledare, utan rör, för att bland annat minska just personkulten till förmån för politikens innehåll) till den andra ytterligheten (mesta möjliga fokus på personen, på bekostnad av politikens innehåll).

    SvaraRadera
  29. De e väl kul att det är lite sex i valkampanjen, Z är väl den enda svenska politiker som mit i karriären ser till att bli fotad med glipa i blusen. Kolla hennes Facebookssida: http://sv-se.facebook.com/pages/Zaida-Catalan/34585905843
    Heja Z!

    SvaraRadera
  30. Z! Ego? Säkert. Men vadå? Det är nog som Birger skriver att mp ogillade personfokus och införde rör. Mp hade ju inte ens sina främsta politiker på valaffischer förrän 1991, det var bannlyst. Men gick inte så bra. Birger var sur när vi tryckt upp T-shirts inför valspurten 94 på temat Gör Schlaug i saken. Han hade varit jättebra i teve och det gick en Schlaugvåg genom landet som vi ville ta vara på. Men Birger var så sur på tröjorna att han bara höll ett kortkort tal på scenen i Kungsträdgården där vi hade avslutningen. Men, käre Birger, tiderna förändras och nu är det alltmer person som räknas vilket Zaida insett. Du blev, mer än maskrosen, symbol för partiet, var sig du ville eller inte. Och kul hade vi!
    Gissa vem..

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.