tisdag 2 juni 2020

Recensioner börjar ramla in...


"Miljöpartiets manliga språkrör under några år på 1980-talet, och större delen av 1990-talet, är bokaktuell med Vad ska vi ha samhället till? (Verbal förlag). Glöm nutida politiska floskler, boken sprutar i stället ur sig visioner och kängor åt höger och vänster.
I en tid när partier låter alltmer lika, och det nästintill är omöjligt att skilja miljöpartistiska ministrar från övriga, kan man inte annat än uppskatta en röst som Birger Schlaugs."

"Nog är beskrivningen av hur det kunde låta under Nya Moderaternas glansdagar roande. Som när Schlaug beskriver hur tidigare moderatledaren Fredrik Reinfeldt, som ”nästan i religiös hänryckning” på en moderatstämma, fick nära 3000 åhörare att hoppa på tre för arbetslinjen."

Andra trevlig ord i recensionen: "Sylvass". Jag blev lite orolig, för recensenten är ju ändå ledarskribent på en liberal tidning och bör inte sträcka sig för långt. Mycket riktigt avslutas hela ledarartikeln med följande:
"Jag skulle inte vilja ha Schlaug som styrande politiker. Men vem skulle inte vilja dela en öl i hängmattan, fundera över livet och höra honom berätta om sitt släktskap med en jätteek på Öland?"

Men minsann skriver hon också:  "Birger Schlaug, vilken speciell person. Befriande fri i tanken, när man numera knappt kan skilja MP-ministrar från andra. Mycket lätt att gilla denna käften-på-er(allihop)-miljöpartism!" (Fast som jag skriver i boken: MP ska inte belastas med det jag skriver, jag är inte medlem i något parti).
  
 
Lite från Facebook:
"Med allt som hänt de senaste månaderna känns det nästan som att den skrevs i en annan tidsålder, ändå vågar jag påstå att den är ännu mer relevant idag. Skrämmande precision. Birger Schlaug argumenterar övertygande."



"Rekommenderas!"
"Helt fascinerad av boken, sätt uppe halva natten och sträckläste. Rekommenderas!"
"Den är ju rolig också, gräver i historien, blickar framåt, förklarar, kritiserar och visionerar med glimten i ögat och ett rappt och engagerat språk."
"Ger så mycket att tänka på."
"Så balanserad, helgjuten, och djupt sympatisk...
"Boken är bra och gör mig så f-b."
"Boken är riktigt riktigt tankeställande!
"Den skulle skickas till alla politiker och företagsledare!""
"Rolig också. När kunde man säga det om en politisk bok? Väldigt rolig!"
"Sträckläste!"
"Tur att jag började läsa på lördagskvällen för jag kunde inte släppa boken förrän en bit efter gryning. Sträckläste! En politisk bok, hur osannolikt är inte det? Tur att det inte var måndag utan sovförmiddag på söndag! Läser om den nästa helg, högt för min man, den är ju rolig också!"