tisdag 26 maj 2020

Måste SVT välja professor som får inkomst från Ericsson?

Av Piero Fornasettis som ställdes ut på Artipelag 2019.
Konsten att skapa misstro är förbluffande stor. När SVT skulle göra en informationsvideo på en minut om 5G så låter man en professor (Per Ödling) som jobbar för Ericsson titta in i kameran och säga sitt om teknik, motstånd, risker och det som kallas konspirationsteorier. 
Av detta får de som tror på konspiration vatten på sin kvarn. Det vill säga att "forskare som är köpta eller beroende av bolag som vill kontrollera 5G får uttala sig som neutrala".
Och inte blir det så mycket bättre av att konspirationsteoretikerna bemöts med konspirationsteoriliknande påståenden som att det mest är rädda okunniga kvinnor som engagerar sig - vilket är ett dåligt historiskt argument eftersom t ex Rachel Carson, som skrev "Tyst vår", bemöttes av det argumentet av inte minst manliga forskare som förnekade problemen med DDT.
Jag tror inte heller det är den bästa strategin att - som professorn gör - ganska ensidigt peka på ryska troll (som definitivt finns) när motsidan omedelbart kunde kontra med t ex Robert Kennedy från USA - liksom programledare i Foxnews - också talar om hälsokritik mot 5G.
När de som kallas konspirationsteoretiker bemöts så bör det rimligen ske på ett sätt som inte leder till att allt fler av just den anledningen börjar undra om inte konspirationsteoretikerna har en poäng...
Att låta information om 5G levereras av en professor - tittande rakt in i kameran och som är knuten till 5G-bolag - stå för fakta är djupt problematiskt ur alla möjliga synvinklar.
Det finns väl rimligen professorer som är befriade från alla kommersiella intressen. Hoppas jag. Om man nu anser att det skall vara en professor som krävs för att titta in i kameran för att övertyga folket om det som det skall övertygas om. Illa är det skött!
Här videon: https://www.svt.se/…/professor-desinformation-om-5g-i-socia… Bilden föreställer ett konstverk av Piero Fornasettis apropå vad som skall hällas in i huvudet från bägge sidor i debatten.