måndag 11 november 2019

Ebba, Alf, Paulus och synder

Böcker började bindas först på 200-talet och då var Paulus död - konstnärlig frihet...
KD har avslutat in kongress, eller riksting som det heter i KD. Förflyttningen från Nya Testamentet till Gamla Testamentet sker stegvis...

Apropå detta märkliga parti: 1985 utkom intervjuboken "Alf Svensson hos Hagge Geigert". Hittade den i bokhyllan därhemma. Alf fick en fråga om han hade någon dator hemma. "Nej, jag är humanist", svarade han. Och så fortsätter han: "Allvarligt talar - det finns säkert områden där en partiledare skulle kunna utnyttja en dator. Men jag är inte den typen." 

Men målningen av Jan Lievens är fin, den föreställer Paulus. Också han utan dator.

Etik och moral är sådant som KD gärna talar om och säger sig bygga sina värderingar på. Hur detta går ihop med den politik KD för ter sig som ett mysterium och kanske är det tur att syndarna - enligt kristendomen - skall förlåtas bara de viftar de hävdar att Jesus är gudens son.

Möjligen behövs syndernas förlåtelse när man t ex betänker att Kristdemokraterna och Metall arrangerat seminarium om vapenexport hade syfte att lobba för ökad vapenexport till gagn för svensk vapenindustri. Stefan Löfven var som dåvarande ordförande för Metall förstås också närvarande och talade om vikten av svensk vapenexport. Närvarande var också Ian Wachtmeister. Ett skönt gäng, må man säga.

Ansvarig för seminariet - var förutom Alf Svensson också kristdemokraten Mikael Oscarsson. Denne Oscarsson har för övrigt suttit med i styrelsen för Svenska Evangeliska Alliansen där man anställde en generalsekreterare som inte såg några moraliska hinder för dödsstraff. Etik och moral, på judisk-kristen grund? Ja, inte vet jag. Det brister i min förmåga att se någon logik i detta.

När jag tidigare rotade lite i mina minnesanteckningar från åren som partipolitiker hittar jag lite smått och gott om Alf Svensson, bland annat från en kväll då Alf och jag var ute på vift hos biskopen i Stockholm. Vi var inbjudna för att under en liten informell supé tala om kopplingen mellan ekonomi och miljö. Medan jag glatt duade ärkebiskopen så sa Alf under hela kvällen "Biskopen" till honom. Jag tror att biskopen var mer bekväm med min attityd, dessutom var det vi som var överens i sakfrågorna...

Om biskopen inte var så nöjd med Alf så är i alla fall hovet det: Alf har nämligen erhållit H.M.Konungens medalj i 12:e storleken med kedja. Detta är den största och finaste man kan få, och den bäres med guldkedja. Alf har för övrigt spelat sax med Elvis gamla band - det inträffade för några år sedan i Jönköping då jag och Alf var inbjudna som hedersgäster. Förresten har jag också hört Alf spela några få toner av Internationalen med Kenneth Kvist (V). Vi var på väg till en bandymatch i Bollnäs i chartrat tåg.