onsdag 2 oktober 2013

Skola

Såg att det var klagomål bland gårdagens kommentarer på att jag inte skrev att jag hade en intervju i Kunskapskanalen om hur man får elever som stannar hemma att komma tillbaka till skolan. Är det så konstigt om elever vägrar skolan, kan man ju undra. Själv fick jag ta ett sabbatsår för att överleva de där hemska tolv åren.

Marie Gladh, specialpedagog, och Krysmyntha Sjödin, kurator och terapeut, har skrivit boken Tillbaka till skolan. Den förstnämnda pratade jag med igår.



När jag ändå är inne på det här med skola så är det väl lika bra att länka till några andra skolintervjuer jag gjort för En bok, en författare. En bok som varje skolpolitiker borde läsa heter Godtjänt? skriven av Emma Leijnse som är journalist på Sydsvenskan. Det finns verkligen skäl att undrar varför så få skolpolitiker tycks orka läsa den forskning som finns. Emma samtalar jag med här:


En som forskat länge och envetet kring frågor som rör lärande, skola och pedagogik är professor Gunnar Berg, som jag pratar med om antologin Läraren som ledare.


Min egen grundvärdering om skolan finns här.

9 kommentarer:

  1. "En timme för att handla", skriver du i din grundvärdering om skolan.
    Det går inte att handla så snabbt i dag med supermarkets i utkanterna av städerna och deras centrum. En mamma med barnvagn behöver en bussbiljett som varar i två timmar för att klara av en sådan bedrift. Som medlem i konsumentkooperationen, COOP, fick jag dem att lämna över ett sådant förslag till Skånetrafiken. Vi fick aldrig ett svar...

    SvaraRadera
  2. Vad är det för skillnad på att bygga skolor och att driva dem?

    SvaraRadera
  3. Privata skolor är fria (friskolor) och kan välja bort elever som behöver extra stöd och hjälp?

    SvaraRadera
  4. Anoym 7:58 - har man byggt skolan på ett sätt som varit fel, lett till mögel och droppande tak eftersom man försökt spara in på material, påskyndat bygget för att håll sig till det låga anbud man lagt för att få jobbet - har man gjort detta får man göra om det.

    Ger man barn en usel utbildning kan man inte göra om det.

    SvaraRadera
  5. Bra att det fria skolvalet finns så att föräldrar inte tvingas flytta för att slippa sätta sina barn i skolor som förstörts av naiv politik.

    SvaraRadera
  6. Jag säger bara så här:
    www.waldorf.se

    Tack för ordet!☺
    Gt

    SvaraRadera
  7. En annan skola är nödvändig!
    Nu bedriver marknadsdemokraterna
    illojal konkurrens mot dem som vill
    skapa Kulturer och eller byar eller samhällen
    eller städer som lever på Jordens villkor och inom
    de gränser som vi mäktar med att ta ansvar för!
    En ö i galenskapens sjö, där även Svalan har talan!


    SvaraRadera
  8. Jo, det äer trist att det knappt bedrivs någon radikal skolkritik alls. Jag tog också ett sabbatsår, för att sedan aldrig ens gå ur gymnasiet, nu vill man snart göra tom gymnasium obligatoriskt och hälften av alla unga går visst på universitetet. Den där institutionaliseringen av kunskap är mycket tvivelaktig ur flera perspektiv. Dels är utbildningarna EXTREMT ineffektiva på att faktiskt lära deltagarna något, dels är valet av vad som lärs ut tvivelaktigt. Det kunde möjligen förlåtas om skolan med framgång fostrade oss till goda medborgare, men där misslyckas den också.

    Men framför allt är själva monopolet som skolorna har som institutioner för lärande, tvånget att gå där, tron på dess värde det som stör mig mest. Istället för att tvista om skolan skall drivas offentligt eller privat (där jag själv är anhängare av offentliga och kooperativa skolor men inte privata)kanske man skulle oftare fråga varför vi skall ha barnen i skolan över huvud taget. Det kanske inte finns något bra alternativ, men det kan vi ju bara få reda på om vi i alla fall ställer frågan.

    SvaraRadera
  9. Att använda ord med frihet är lyckat för oss alla frihetstörstande. Vi törstar efter frihet. Varför inte kalla saker och ting för dess rätta namn. Privata skolor och kommunala skolor. De privata skolorna har inte tagit fram fler pedagogiska alternativ. Några stora koncerner ser våra barn som en affärsidé och ser därmed inte utbildning som en rättighet. Barn och även de riktigt äldre mår alltmer psykiskt dåligt och att se på barn och gamla som en affärsidé löser knappast problemen. Det är inte frihet för människor utan frihet för kapitalet. Dessutom verkar det inte handla om en viss grupp barn utan barn från olika samhällsklasser. Barn överlag signalerar att något är väldigt fel. Att då ens tala om vinst som inte går tillbaka till verksamheten är det försvarbart?

    Skillnaden på att bygga en skola och att driva en skola borde vara självklar. Vissa påstår helt rätt att byggherrar tjänar ju pengar på att bygga skolor. Men att de kvinnor som i huvudsak driver skolor får inte tjäna några pengar. De privata köps ofta upp av stora bolag. Så att göra det till en jämställdhetsfråga som vissa försöker är bara löjligt. Det skriver nog många mest kvinnor under på som sliter i dessa "fria" verksamheter. Ser man inte skillnaden på att bygga en skola och att driva en så bör man inte driva en skola.

    Ser som det viktigaste hur vi ska få barnen att känna sig fria i skolan. Det behövs mer pengar.
    Frågan om vinster i välfärden är därför väldigt viktig. Varje skattekrona bör gå tillbaka till verksamheten. Först när bristerna rättats till kan vi tala om vinst? Vinsten är då våra barns och även gamlas välmående. Samt ett överskott som går tillbaka till verksamheten för att skapa ännu mer frihet. För frihet kan vi aldrig få för mycket av.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.