Jag är god mot människor som är goda
jag är också god mot människor som inte är goda.
Så nås godhet.
Jag visar trohet mot människor som är trogna
jag visar också trohet mot människor som inte är trogna.
Så nås trohet.
Vers 49 av Tao Te Ching.
Så nås godhet.
Jag visar trohet mot människor som är trogna
jag visar också trohet mot människor som inte är trogna.
Så nås trohet.
Vers 49 av Tao Te Ching.
Jag är god mot människor som är goda
SvaraRaderajag är också god mot människor som inte är goda.
Så tillåts de onda att fortsätta, p.g.a. de godtrogna.
Jag visar trohet mot människor som är trogna
jag visar också trohet mot de människor som inte är trogna.
Så uppmuntras de otrogna att
fortsätta p.g.a. de godtrogna.
Sadisten behöver sitt offer,
men offret behöver icke sadisten.
Offret behöver andas i lugn och ro
för att få en tro
på detta decennium...?
Håller med RL, det är svårt att både sätta gränser och vara "god", men gränser som sätts med "ondska" riskerar rasera sig själva med tiden. Men det finns ofta ett tredje sätt: att ignorera / lämna relationen och bygga upp något eget. Inte ont, inte gott, men respektfullt mot alla inklusive sig själv. Köra sitt eget rejs genom självständighet, och vägra snacka skit, vägra ha fiender. Fortsätter de att vara onda så spelar det dig ingen roll, det angår bara dem själva.
SvaraRaderaGlad, och häpen, att läsa dagens inlägg.
SvaraRaderaRL: Kan man inte tro att det onda inte är för evigt behöver förbli ont ? Att det onda som möts av godhet låter sig påverkas ? Av onda cirklar blir goda cirklar.
11.33 Förr eller senare måste man väl mötas ? Och då tvingas välja mellan att svara med "samma mynt", eller vända andra kinden till ?
I natt var det den kallaste natten i Gävle sedan 1942, Cliamtegate någon?
SvaraRaderaJag föredrar Fantomen (Dragos) som är god mot de goda och hård mot de onda. Detta stämmer bättre med den värld vi har. Att drömma leder inte till en bättre värld.
SvaraRaderaTao Te Ching kanske gör som så vanligt är i österland, nämligen räknar med ett liv på andra sidan, samt upprepade jordeliv.
SvaraRaderaI nästa reinkarnation kan den som var stygg i förra livet, bli raka motsatsen i nästa. I så fall kan visdomsorden ur vers 47 göra nytta.
Rättelse: Vers 49 står det ju!
SvaraRaderaReinkarnationstanken är nog inte så dum. Så varför bry sig överhuvud taget?
SvaraRaderaEn kommentar med anledning av kommentarer: Som politiker hände det att jag blev utskälld av förbannade människor på torg, rasister i brev och mejl etc. Jag valde att alltid svara på även elaka, hatiska och rasistiska mejl och brev. Erfarenheten blev att många kände sig snopna över att någon svarade dem, ibland ledde detta till längre samtal och i en del ändrade uppfattning.
SvaraRaderaCirka hundra av de mest argsinta och kritiska kom att ingå i en panel, vars enda uppgift var att höra av sig till mig om jag i teve, radio eller tidningar började låta som en politiker. Jag lärde mig oändligt mycket av detta, mer än i någon medieutbildning. Dessutom visste både jag och de som deltog att deras världsbild och syn på "politiker" och "den andre" förändrades till det bättre.
Detta talar, tycker jag, för att det ligger en hel del i vers 49...
BS har tydligen lärt sig riktigheten i visdomsordet: vem lär du dig mest av de som håller med eller de som argumenterar emot dig, jo de sistnämnda.
SvaraRaderaSedan fordras förstås inre styrka för att ta kritiken som BS, alltså på rätt sätt. Inponerande
Birger. Bra exempel.
SvaraRaderaRL. Lätt att hitta exempel på vad godtrohet kan ställa till med (typ Chamberlain -peace in our time). Tror du inte att det också finns många exempel på att god tro skapar goda handlingar ?
Det kanske till slut blir en fråga om halvfulla och halvtomma glas. Du ser gärna glaset som halvtomt,fast du lika gärna kan kalla det halvfullt. Eller ?
"All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing"
SvaraRadera- Edmund Burke
"Evil is impotent and has no power but that which we let it extort from us ... Evil requires the sanction of the victim"
-Ayn Rand
Yes, Box, Allright!
SvaraRaderaEric
SvaraRadera"Tror du inte att det också finns många exempel på att god tro skapar goda handlingar?"
JOO.
(t.ex, medhjälp till hjälpsändningar till utv.-land)
Birger
Bra exempel.
En sådan seger till och jag är förlorad.
Ord sagda efter Pyrrhussegern.
Av vem har jag glömt.
Förbanna dem icke,
ty de veta icke vad de göra.
Jesus
Att med lugn i sin själ betrakta det hela.
Lucretsius
Tips: Pyrrhus själv...
SvaraRaderaGillar Neoliberal Agendas citat:
SvaraRadera"Evil is impotent and has no power but that which we let it extort from us ... Evil requires the sanction of the victim"
-Ayn Rand
Om man har råd att vara god beror på om man ger den onda makt att vara ond. Vilket inte är en konst om man redan har jämlika maktpositioner. Men en stor konst om den som utsätts för det "onda" inte har makt. Jag skulle t.ex. inte förespråka "godhet" till vilket pris som helst i något maktförhållande. Den som gör ont bygger ju detta på föreställningen att inte bli utmanad. Godhet i allmänhet uppfattas knappast som en utmaning.
Däremot skulle jag förespråka maktbrytande. Ingen har makt om ingen annan lyder, precis som Rand säger. Olydnad kan ske utan våld, och det är väl en slags godhet - men en godhet byggd på principer, kunskap om metoder och övning av strategier.
Ickevåldet med sina hundratals metoder bygger på just "god" maktbrytning. T.ex. ekonomiska sanktioner, strejker mm. (genom att kombinera ickevåldets principer och strateier kan man se till att metoderna inte skadar, dvs. är sant ickevåldsliga och sant maktbrytande).
Genom olydnad kan man göra sig oberoende av det "onda" (makt, våld), och vända sig till dem som gör ont på ett sådant sätt att de blir beroende av förhandling med en själv. (Som Apartheid-regimen i Sydafrika, parti/stats-apparaten i forna Sovjet, Reagans upprustning, företaget Doyle, mm.)
Annelie
Evil requires the sanction of the victim.... bra.
SvaraRaderaVi skyller på de kommersiella krafterna, på de 60 miljarderna som läggs på reklamen osv. Och glömmer att vi har friheten att avstå ?
Den där lågmälda-underifrån-breda-civila-icke våldsamma olydnaden är väldigt sympatisk. Och det enda som funkar ?
Erik, när fick jag sist avstå från den hemska skrikande reklamen som möter mig när jag stiger utanför dörren? Jag har inte shoppat nåt sedan 2001 tror jag men kan inte komma undan det fula i reklamen, det skrikiga, det stressande, det könsrollsbefästande. Kort sagt det provocerande i att jag måste se skiten när jag hellre hade haft offentlig konst framför näsan. Att blunda så fort jag går ut på stan är inte så praktiskt i längden..
SvaraRaderaDet är tyvärr ytterligare något som marknaden inte kan reglera. Genom att avstå från shopping får vi väl, åtminstone i en alltför lång övergångstid, dras med mer reklam eftersom de vill vända trenden och få med oss på tåget igen... suck dubbelsuck
Bra argumentation, Annelie!
SvaraRadera11:33
SvaraRaderaDu lär mig, vad jag försöker säga.
Märkligt.
Tack!
Biggan. Kanske handlar det inte om att inte se, utan att inte bry sig ? Ungefär som 11.33 är inne på. Men gärna konst istället för reklam.
SvaraRaderaHej Eric!
SvaraRaderaRoligt att Du tar upp gamla synder från mig, som jag tolkar på ett sätt som gör mig glad!
Hej Birger!
SvaraRaderaNu är jag plötsligt på Din blogg som tar upp gamla synder från mig, som jag tolkar på ett sätt som gör mig glad!