Inte ett ord om Almedalen idag. Ska sammanfatta i slutet av veckan, imorgon lägger jag förresten ut grunderna för det tal jag skulle hållit om jag hade hållit något. Erkännes: det vattnas i munnen, efter att ha hört samma tal, i lite olika utföranden, av de som talat hittills, så skulle det kännas otroligt roligt att få utmana deras tankemönster, deras världsbild, deras totala visionslöshet.
Läser i bladet att man nu kommit fram till att luftskepp vore något att satsa på för tunga transporter. Det är PEAB - byggnadsföretaget - som utrett. Minns en debatt som Vägföreningen anordnade för ett antal år sedan - bland annat Mats Odell, Lennart Daléus och jag diskuterade med transportföretag och vägtrafikens lobbyister.
Då redovisade jag den forskning som fanns om just luftskepp som ett miljösmart, billigt och effektivt sätt att transportera material - och blev våldsamt hånad av Mats Odell och lite lätt dumförklarad av en lätt spydig Lennart Daléus. Ironin stod som spön i backen från betongklossarna från Vägföreningen. Jag berättade bland annat om att luftskepp ställer små krav på infrastrukturen, kan nå alla platser även inne i städerna och är nästan helt utsläppsfria. Vägföreningens folk fnissade.
Nåja, tre herrar kom fram efteråt och vi samtalade om luftskeppens möjlighet. Och nu, mer än fem år senare, har då också ett svenskt storföretag presenterat en rapport i just detta ämne... Och man är entusiastisk! Naturligtvis blev det ett seminarie i Almedalen om ämnet också...
Mats Odell har förstås glömt sitt överlägsna flin och tal om att "Miljöpartiet är ju känt som bakåtsträvare och flummare i ett, och Birger Schlaug är ju inte den mest realistiska...". Jodå, Mats, jag är långsint när det gäller en del politikers uppförande.
torsdag 2 juli 2009
9 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ser fram mot talet
SvaraRaderaGratulerar Birger, du fick rätt i morgonsoffan för några veckor sedan, mot alla så kallade "experter". Idag sänkte riksbanken räntan så nära noll man kan komma.
SvaraRaderaVarför, varför höll du inget tal? Måste man verkligen vara aktiv politiker för att ställa sig på scenen i almedalen?
SvaraRaderaVarför skulle inte en människa, kunna visa i vilken riktning, Jorden ska snurra?
SvaraRaderaVarför samlas ej de vises råd?
Är det redan kört?
Besinningslös förbrukninng av ändliga resurser på kort tid, med oöverblickbara konsekvenser.
Vanmäktig ilska, mina grannar vill inget veta och absolut inte ta något som helst ansvar. Lite galen är jag naturligtvis, som tror att det finns en liten möjlighet.
Roland L
Att göra dig ansvarig, är som att ta ifrån ett barn nappen, något år för tidigt.
SvaraRaderaBereden väg Jordens kulturer.
Hej och tack för detta roliga blogg inlägg. Luft skepp är framtiden för oss i någon slags form tror jag. Intressant med dessa tillbaka blickar, man blir av med en del fördomar om MP:s motstånd till utveckling. Alla bra ideer gröna eller svagt betong gråa behöver en stark entrepenör för genomförandet. Det behövs fler gröna entrepenörer i Sverige inte bara dem som har en grön krav/svan logga att visa upp.
SvaraRaderaHär kommer en kul grej för frakt fartyg. Från Hamburg Zeppelin Sky sails. http://www.skysails.info/english/products/skysails-for-cargo-ships/
Så ska det gå till.
//E.T
Luftskepp är tveksamma ur ett hållbarhetsperspektiv. De måste nämligen fyllas med antingen vätgas eller helium för att bli lättare än luft. Båda dessa gaser framställs ur fossilgas (ofta kallad naturgas).
SvaraRaderaKan någon som vet utveckla det här med hållbarhets perspektivet? Kan man inte producera vätgas och helium eller annan lätt gas med hjälp av solenergi?
SvaraRadera/E.T
Enligt denna sida, http://byggmaglev.se/, så är maglevtåg inte alls dyrare än konventionell tåg. Snarare tvärtom då det är enklare att både bygga spåren samt sätta upp de i naturen.
SvaraRaderaAtt bygga ett extra spår bredvid de nuvarande skulle däremot vara riktigt vansinne kostnadsmässigt.
Visst kan man tycka att det är dyrt men faktum är att Sverige ligger skamligt långt efter övriga världen. Vi behöver satsa, och då ska det helst satsas på framtidsteknik, anser jag.