lördag 21 mars 2009

Grön, avslöjande poesi från 1982...

Världspoesidagen lär rymma både högstående och uselt diktande. Till det sistnämnda får väl klassas detta ode som jag presterade på väg hem från ett möte med Miljöpartiets förtroenderåd någon gång i början av 80-talet.

Vi starta ett grönt parti,
med en massa lustiga människor i.
Vi tänkte att Jorden skall nog överleva
om den får hjälp av Gahrton, Pohanka och Goës, Eva.

Men jävlar vad mycket tjatter det är,
huvudvärk ger det och tarmen det tär.
Frågan är vad det skall bli
om det skall skötas av såna som vi.


13 kommentarer:

  1. En dikt i den högre divisionen.
    Tack!

    En nostalgisk bild från Stortorget i Katrineholm.
    Tack!

    N

    SvaraRadera
  2. Fullkomligt lysande!
    Dikten har allt: Engagemang, humor, uppgivenhet, självkritik...inte dåligt att få in all de på åtta rader, många människor klarar inte ens av att få till dem på ett helt liv.

    SvaraRadera
  3. Håller med avajadi! Starkt att ha formulerat något sådant!

    SvaraRadera
  4. Du glömde han med gitarren
    som gjorde så kongressen fick darren
    Då lyfte taket när Roland kom fram
    skäggig och håret som ej funnit kam
    Nu är kongresser fromma som lamm

    Grön nostalgipoesi 2009
    (Pierre Ringborg)

    SvaraRadera
  5. Jag saknar DET gröna partiet...


    Eva på landet

    SvaraRadera
  6. Ja, det var ju en flummig tid. Vissa kongresser var helt otroliga. Nu har jag för längesedan lämnat allt detta bakom mig och är i stället politiskt aktiv i de nya moderaterna.
    Så kan det gå...

    SvaraRadera
  7. Vad som nu är så nytt med moderaterna. Samma gamla visa som alltid: Ta från det fattiga, ge till de rika, kalla det valfrihet...

    SvaraRadera
  8. Vi är nu ganska många som lämnat partiet genom åren av olika anledningar. Det skulle vara ganska intressant med ett forskningsprojekt om alla dessa "avhoppare". Om vad det var som fick oss att lämna partiet och hur vi sedan utvecklats politiskt. Hur har vi idag kanaliserat det engagemang som vi kände då?

    SvaraRadera
  9. Jag saknar det gröna samhället.
    Jag saknar det globala förståndet. Jag saknar den lokala byn. Jag saknar sången dansen och musiken på vår lokala variant av jorden.
    Jag avskyr den dånande reklamem som gör allt vettigt liv omöjligt på vår planet.

    SvaraRadera
  10. När jag säger att jag förstår att Du under rådande omständigheter måste vara en parasit, behöver Du väl inte andligt försöka slå ihjäl mig. Eller måste Du? Annars brakar Din världsbild ihop. Jag vidhåller att er världsuppfattning och framfart på jorden hotar dess framtid.

    SvaraRadera
  11. Sokrates var havande med framtiden.
    Kunde inte låta bli.

    SvaraRadera
  12. När en människa med gröna ideal går in i Moderaterna, så borde väl det innebära, att M får en impuls ägnad att styra över partiet till det småskaliga lågenergisamhällets tänkesätt.

    I annat fall, kunde ju det hemska inträffa, att det istället var sökaren, som kom att ändra sig till det storskaliga, anti-Robin Hoodska högenergisamhällets favör.

    Gröna tankar

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.