Grön ungdoms språkrör Hanna Lidström berättar om sin attityd till flyg vilket kanske kan vara intressant att fundera över. Från KIT - ett gratis nätmagasin för "nyfikna, urbana nytänkare som vågar utmana gamla föreställningar, som söker smarta nyheter och inspirerande sätt att leva sina liv."
Hela artikeln finns här.
Groteskt!
SvaraRaderaTänker ofta på vilka formuleringar som finns i MPs partiprogram. Följande finns i inledningskapitlet:
SvaraRadera"Världen och mänskligheten är mitt i en förändring. Många har redan börjat göra medvetna val för att leva solidariskt och miljövänligt. Människor, företag och organisationer lanserar idéer för en bättre värld. Politikens koppling till forskning är viktig och forskningens resultat bör tas tillvara för att utveckla lösningar på samhälls- och klimatutmaningar. Förändringar kräver engagemang men hela ansvaret kan inte ligga på enskilda individer. Samhället är något människor skapar tillsammans. Politiken är nyckeln till förändring och måste visa vägen till ett hållbart samhälle."
Just formuleringen "men hela ansvaret kan inte ligga på enskilda individer" verkar ha misstolkas som att vissa (tex ledare inom MP) inte behöver ta personligt ansvar alls, kanske för att de anser att de kompenserar privata flygresor med enastående politiska insatser.
Politiken måste visa vägen... står det också.
Vilken tur då för Lidström och Lövin att det står politiken och inte politikerna.
Lövin förklarade ju i media för nån månad sedan att hon flyger ett par gånger om året.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaTror själv mer på lokaltåg o ändrad livsstil (läs: res mindre och långsammare) än tekniska lösningar skapade av ohållbart beteende.
Radera"Att bära sina kostnader" är intressant. Är man ortodox ekonom så betalar man i Sverige för hög skatt på bensin o diesel. Samtidigt så går skatten rak in i statsbudgeten (dvs. främst välfärd till svenskar) istället för att kompensera de som drabbas av klimatförändringar. Är det till att bära sina egna kostnader?
kändisar som Ernman gör. Jag undrar hur mycket hon har flugit innan hon slutade flyga. Om flyget ska kunna påverkas räcker det inte att några individer slutar flyga. Alternativ som snabba järnvägar över världen måste till, annars fortsätter flyget att öka. Flyget ska bära sina kostnader men att skuldbelägga individer är kontraproduktivt
RaderaHalleluja kommentarsfunktionen är igång.
SvaraRaderaVad har gänget gjort sen sist?
Lätt att skylla på någon annan. Även om det nuvarande systemet inte kontrollerades av "mäktiga och rika män" så skulle det fortfarande vara ohållbart att resa som hon gör. Spelar ingen roll om planen tankas med fossilt eller biodrivmedel som inte kan skalas upp på ett hållbart vis. Tror GU/MP på omställning utan livsstilsförändring...?
SvaraRaderaHoppsan, kommentarsfunktionen var igång... Miss. Men, ett prov kan ju vara på sin plats igen efter mer än ett års avstängning pga hopplösa anonyma inlägg. På Facebook tycks kommentarerna rent allmänt vara icke-anonyma och därmed mer ansvarsfulla...
SvaraRaderaDet centrala är själva budskapet som framförs, och inte nödvändigtvis vem man är. Det personliga jaget är oväsentligt.
RaderaHej, vore intressant om man kunde läsa hela Hanna Ls inlägg, men detta KIT verka inte funka. Jag jobbar just nu med en artikel om medelklassens samvetsnöd över att vårt sätt att leva håller på att förstöra vår värld. Ett mycket intressant uppvaknande...
SvaraRaderaVisst kan de vara lite naivt när människor som gör långresor med flyg flera gånger om året plötsligt kommer på att det där var nog inte så bra, bäst att resa lite mindre. Men ett naivt uppvaknande är ändå bättre än att aldrig vakna upp - eller att trots insikten inte reagera. Och så även ett tack för din ETC-ledare.
Hans, eFOLKET.eu
Jag tror att jag läste hela artikeln i KIT. Jag vill minnas att MP grundades för att ändra förutsättningarn även i ekonomin så att mäktiga och rika män inte skulle få behålla sitt odemokratiska inflytande.Men vad ska jag göra när jag påpekar för COOP att deras annons för att samla poäng för att flyga till Thailand inte stämmer med den ytrymme de vill ha inom handeln att vara extra miljöanpassad. Så får jag svar:Det är uppskattat av medlemmarna. Jag som betalar mer enkel biljett för att åka tåg till Östersund och sedan buss i 15 mil varje sommar för att komma till den ärvda stugan mot vad det kostar t o r London. Tant Barbro fd MP
RaderaFrån början var det några få personer som propagerade för oblekt hushållspapper. Nu finns det nästan inget papper som är klorblekt i affären. Några går före så kommer vi andra.
SvaraRaderaEn grön adelskvinna i en saga såg plötsligt verkligheten. Den tyckte hon inte om: ful & grå var den. Bister. Hon skred tillbaka till sitt slott & mötte där en hårt sminkad röd adelskvinna. Där kände hon sig hemma. Verkligheten är nog att vistas i isolerade lyxbubblor där utopierna & genus-extremismen odlas i dyrbara krukor, tänkte sagans gröna adelskvinna..
SvaraRaderaTrivs man hemma så behöver man inte fara och flyga
SvaraRaderaKan man fara och flyga med tankarna hemmavid, så längtar man inte bort.
RaderaDålig fantasi och svag IQ tvingar folk att "fara och flyga".
Enligt Jens Liljestrand har vi "en livsstil, mer än för trettio år sen, som går ut på att livet är att resa." Jag känner inte alls igen detta, i mina kretsar gäller fortfarande att fritidens nöjen är segel- och kanotturer varvat med en och annan fotvandring, men måhända lever jag i en annan bubbla. Kan inte Birger grotta lite i hur sant Jens påstående är och hur det i så fall blev så?
SvaraRadera