VAD SKA VI MED SAMHÄLLET TILL?

onsdag 24 september 2014

Några texter som gör att man håller på...

Hamnade i en diskussion på temat "varför håller man på?". En bra fråga. Samtalade förresten för en tid sedan med Fredrik Sjöberg på just det temat i Kunskapskanalen.

Nu handlade emellertid frågan om varför man håller på när man inte behöver, när pensionen försöker lägga sin fadda näve över tillvaron och det mesta i världen ändå fortsätter i tangentens riktning. 

Tja, svaret är väl för att man är engagerad och ibland förbannad över sakernas tillstånd. Det går liksom inte bara att stänga av. Även om man känner doften av höst och hör äpplen falla dovt.

Några år efter millennieskiftet tröttnade jag på allt vad samhällsdebatt hette. Jag hade beslutat att inte tacka ja till fler föredrag, lägga ner skriverier och sluta åka runt och prata. Kort sagt: jag tyckte att det var meningslöst att hålla på att tjafsa. Pladdermaskinen överlever ju utan mig. Och, vem bryr sig egentligen om vad som sägs bortom Idol?

Så kom en debattartikel i DN. Skriven av Nina Björk. Hon blev överöst av kritik. Från feminister och från vänster. Det vill säga från sina vänner som inte tålde det hon skrev. Och hyllad av högermänniskor som inte alls begrep vad hon skrev. Själv kände jag att det trots allt finns hopp om mänskligheten...

Här är artikeln. Läs den! Och ta dig sedan tid att tänka på vad du läst...

Nu efter valet upplevde jag en repris av känslan. Jag hörde mig själv säga i ett samtal: "Dom verkar vara idioter allihopa...". Så ska man inte säga. Inte tänka heller. Dom är ju alls inte idioter. Men jag var trött på att den politiska debatten inte tycktes orka längre än till konkurrens, konsumtion, upprustning, "slå-världen-med-häpnad-med-nya-saker", vinster, springa runt, vara kugge, vara konsument, heltid, heltid, heltid för att till slut dränkas i ekonomismens mentala dynghög.

Men, häromdagen, läste jag så Stina Oscarsons krönika i DN.

Och jag känner att det finns hopp när hon skriver så klokt om vikten av... siktlinjer. Om att vi har byggt bort snart sagt alla siktlinjer, både fysiskt och mentalt. Kängan vet var den tar och jag älskar det: "Inte konstigt då att politikerna denna valrörelse, för att lösa skolans kris, tävlat om att ösa pengar på lärarna och helt missat att konsten är grunden för bildning. Att vi söker svara på krisen i Ukraina genom upprustning. Att vi söker svaret på fattigdom genom att förbjuda tiggeri. Vi har byggt bort siktlinjerna."

Läs den också. Men börja med Nina Björks.

En regering med sådana uppfattningar som Stina Oscarsons och Nina Björks skulle säkert uppfattas som naiv av de flesta som springer i tangentens riktning.

Jag tror att vi behöver mer av sådant som idag kan uppfattas som naivt. Det som uppfattas som icke-naivt och realistiskt skall ses i ljuset av den norm vi lever i. Och den normen är bekymmersam. Den bygger på det absurdaste av det absurda: jobba mer så du kan konsumera mer så vi kan producera mer så du kan jobba mer så vi får råd med varandra. Med förlov sagt: Det ÄR sjukt. Systemet äter människors möjligheter.

Där föll ett äpple till. Dovt och tungt. Snart är trädet befriat, kan gå i dvala och hoppas på bättre tider.
På lördag är förresten jag och Stina på samma plats på bokmässan.


BOKMÄSSAN
Lördag 14.00
Att svära i tillväxtens tempel
Birger Schlaug, Stina Oskarsson och Pär Holmgren 
talar utifrån boken Att svära i kyrkan.
 Plats: CO4:02

35 kommentarer:

  1. "Jag hörde mig själv säga i ett samtal: "Dom verkar vara idioter allihopa...". Så ska man inte säga. Inte tänka heller."

    Nä, man ska väl inte det. Fast jag kommer allt oftare på mig själv med att, med Dan Berglund, muttra "Allt är idioternas fel". Och ibland tror jag det till och med, på riktigt.

    SvaraRadera
  2. I Nina Björks artikel är alternativet till dagis givet - mammor borde stanna hemma längre med barnen. Papporna lyser med sin frånvaro. Nog fanns skäl att kritisera NINA Björk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste du sista meningarna och det konkreta förslaget? "6 timmars arbetsdag för alla föräldrar och speciellt förbud mot småbarnspappor att arbeta heltid. Lika lön för olika arbete. Sänkt materiell standard. Men tid."

      Radera
  3. Fast Oscarssons - eller om det var hennes källas - minne av siktlinjer från Wennergren Center till slottet är falsk. Det har aldrig funnits någon sådan.

    Det fanns en idé för hundrafemti år sen att Sveavägen skulle gå till Gustav Adolfs torg, men den genomfördes aldrig. Här är en kartbild av hur det såg ut: http://sv.wikipedia.org/wiki/Historiska_kartor_%C3%B6ver_Stockholm#mediaviewer/File:Stockholm_karta_1938-1940.jpg

    SvaraRadera
  4. Brinn färdigt, ta slut och dumförklara dem alla. Andas ut och börja om. Nya tag. Du ger mej nya tankar, jag håller inte alltid med i allt du skriver, men genom att läsa och försöka förstå det du förmedlar så får jag nya, tankar och nya förhållningssätt. För mej som arbetande vardagsmamma i ett system som tar enorm energi att bryta mot, att förändra. För mej är du en källa till energi, mod och inspiration. Tack..! //Ylva

    SvaraRadera
  5. För mig är det en realitet - inte att människor skulle vara idioter, utan att sammanhanget dom lever i är så idiotiskt att det är superlätt att dra helt fel slutsatser.

    Ta bara hollywoodiseringen av medvetandet. Folk tycks på fullt allvar tro att kalamiteter inträffar för att någon är "ond" och behöver straffas.

    Att IS är "ont" och måste bombas bort (trots att det antagligen är en konsekvens av dels flera generationers extraktiv ekonomi som leder till hög arbetslöshet, av IMFs nedskärningskrav och slutligen av ockupationen av Irak.

    Att Putin är "ond" och måste bojkottas bort, trots att bråket i Ukraina är ett hemskapat kaos som ytterst beror av ekonomisk kollaps i början av 90-talet.

    Etc.

    Att tänka i termer av orsak och verkan har många vant sig av med. De är helt hemma på detta när det gäller vardagliga saker, men begriper inte att det gäller alltid.

    SvaraRadera
  6. Bildning och kultur bygger bort siktlinjerna. Därför så är det viktigt att samtala kring vad ett frihandelsavtal mellan EU och USA kan göra för kulturen och bildningen. Kulturen sägs vara undantagen. I nuläget... Men samtidigt hörs oroliga röster bl.a. från en del politiker. De som ska tolka och säga ja eller nej. Ett väldigt stort uppdrag som kräver siktlinje. Den som saknas...

    Finns inget skäl att kritisera Nina Björk för att vi inte hör att ett barn som lämnats gråter...

    Samvetet är den bästa siktlinjen. Samvetet är också förutsättningen för den goda viljan. Politiker och väljare utan samvete sämsta förutsättningen för en siktlinje.

    Vad är det som gör att vi fortsätter försöka förändra? Är det Nina Björk eller Stina O? Vad är det som gör att de fortsätter?

    Vänder mig emot att det är någon slags kulturelit som driver oss.
    Däremot så ser och hör jag att de ofta hänvisar till varandra...

    Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Möjligheten att relativt fritt utveckla sin egen föreställning om vad som egentligen var ett bra liv var paradoxalt nog större förr. Kyrkans roll och påverkan i vår historia kan naturligtvis diskuteras. Men "Mammons tempel" och jakten efter pengars frälsning var snarare en konkurrent i jakten på nya själar. Familj och social utveckling stod i alla fall näst högst i kurs efter frälsaren själv.

    Efter andra världskriget fanns naturligtvis ett behov av både ekonomisk utveckling och reformer. Men trots det så lönearbetade i regel bara en av föräldrarna. Att det var mannen var av både av kulturella och ekonomiska skäl. Det fanns knapp i föreställningsvärlden att båda skulle arbeta heltid för att kunna bo större, äga en bil och/ eller konsumera mer.

    I dag inbillas vi att ha friheten att välja. I själva verket har vi förändrats och förändras fortfarande genom påverkan av både marknad, media och politik. Tillväxtträdets rotsystem har spridit sig ner i hela samhället, kultur och omsluter både vår vakna och drömmande tid. "Sanningen" om att ökade värden på våra bostäder, penMöjligheten att relativt fritt utveckla sin föreställning om vad som egentligen var ett bra liv var paradoxalt nog större förr. Kyrkans roll och påverkan i vår historia kan naturligtvis diskuteras. Men "Mammons tempel" och jakten efter pengars frälsning var snarare en konkurrent i jakten på nya själar. Familj och social utveckling stod i alla fall näst högst i kurs efter frälsaren själv.

    I dag inbillas vi att ha friheten att välja. I själva verket har vi förändrats och förändras fortfarande genom påverkan av både marknad, media och politik. Tillväxtträdets rotsystem har spridit sig ner i hela samhället, kultur och omsluter både vår vakna och drömmande tid. "Sanningen" om att ökade värden på våra bostäder, pensioner och aktier ska ge oss frälsning är så dominerande att inte ens det viktigaste vi äger - all vår tid - är ett för högt pris.

    Trots det klingar signalen i huvudet om att något är fel. Dåligt samvete när barnen lämnas bort. Eller egna falska alibin om att livet ska börja "sedan" när vi skaffat allt det där "nödvändiga".
    När vi nästan kliver över tiggaren i entrén till Elgiganten finns ett uns av obehaglig känsla av att något är fel. Blir du arg och vill ha förbud eller tror på historien om "tiggaren" som minsann har senaste modell av IPhone? Eller kliver du förbi utan att ens lägga märke till handen som sträcks fram? Dåliga tecken. Blir i stället berörd, försök prata några ord, skänk en slant. Då finns ett hopp om att du blir en kraft för en förändring men också att ditt eget liv kommer att bli betydligt lyckligare.

    (Kommer självklart till Bokmässan på Lördag 14:00)

    SvaraRadera
  8. Ja där har vi det Leif Engström "Dåligt samvete när barnen lämnas bort." Signaler klingar om att något är fel. Att förbjuda tiggeri t.ex. Nog klingar det falskt?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  9. Ursäkta det dålig korrlästa inlägget...

    SvaraRadera
  10. Det s.k. samvetet vad är det då? Ett komplex av fruktan, vidskepelse, fördomar, fåfänga och vanor. Bara att välja vad drivs vi var och en av. En mix?

    Rädsla/fruktan driver de flesta. Vidskepelse en del. Fördomar det har bara de andra...? fåfänga då? vill vi höras, synas, bekräftas? Vanor, anlag, får väl anses delvis bero på uppfostran, miljöpåverkan.

    Personligen så drivs jag mycket av att jag skulle hålla käften som barn. Vi får rannsaka oss själva var och en.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Varför håller man på? Ja, varför? När jag får den frågan tänker jag alltid på HERMANN HESSE, som i Stäppvargen (1955) skrev:

    Det är meningslöst att tänka, säga eller skriva något mänskligt, det är meningslöst att låta goda tankar gro i hjärnan – på ett par tre människor som gör detta kommer varje dag tusen tidningar, tidskrifter, tal, offentliga och hemliga sammankomster, som alla strävar till motsatt mål och även uppnår det.

    I samma bok skrev han:

    Du hade en bild av livet inom dig, en tro, en fordran, du var beredd till död, lidanden och offer och så märkte du så småningom att världen inte alls begär några dåd och offer och liknande ting av dig, att livet inte är någon heroisk dikt med hjälteroller och sådant utan en ganska borgerlig liten håla, där man är fullkomligt nöjd med att äta och dricka, med kaffe och strumpstoppning, kortspel och radiomusik.

    Och följande:

    Den som i våra dagar vill leva och vara glad åt sitt liv, han får inte vara en människa sådan som du och jag. Den som begär musik i stället för oljud, glädje i stället för nöjen, själ i stället för pengar, äkta arbete i stället för sysselsättningar och hanteringar, äkta lidelse i stället för lek och spel, för honom kan vår vackra värld här inte bli något hem…

    Återstår väl då bara...

    Det är ett rike på andra sidan tiden och skenet. Dit hör vi, där är vårt hem, dit strävar vårt hjärta, Stäppvarg, och därför längtar vi efter döden.

    Men vill avsluta med några ord av GEORGE BERNARD SHAW:

    Den förnuftige mannen anpassar sig efter världen, den oförnuftige söker anpassa världen efter sig själv. Därför beror varje framsteg på den oförnuftige mannen.

    SvaraRadera
  12. Ser att jag fick fel årtal för Stäppvargen. Ska vara 1927.

    SvaraRadera
  13. Birger har en efterfrågad text idag på SVT Opinion:
    http://www.svt.se/opinion/kohandel-med-s-kan-bli-mp-s-dod

    SvaraRadera
  14. Neoliberal Agendaons sep. 24, 12:58:00 em

    Det absurdaste är att ni som vil ha kortare arbetstid inte inser att det är staten som begränsar möjligheten.

    Skulle skatterna sänkas så skulle man ge folk större möjlighet att bestämma över sitt liv. Arbetsveckorna var för övrigt längre i östtyskand än i västtyskland.

    Sen kan det faktiskt vara så att man gillar sitt jobb. Låt folk själva få bestämma.

    SvaraRadera
  15. Du får jobba hur mycket du vill, Neoliberal. Starta ett egenföretag, sälj dina tjänster och jobba precis hur mycket du vill. Men anpassa den lagstadgade normalarbetstiden till den verklighet vi lever med så att detta statliga regelverk medför att fler kan dela på jobben och inte begränsar möjligheterna för arbetslösa att få jobb.

    Visst, sänk skatterna genom att höja grundavdraget kraftigt så att de första 100 000 man tjänar på arbete blir skattefria. Bredda skattebasen så att annat än arbete - bland annat inkomst av kapital - beskattas mer eller inför en allmän produktionsskatt. Nöjd, Neliberal?

    SvaraRadera
  16. Chokladkungen bombar sin egen befolkning på uppdrag av Washington.

    Det finns en väldigt logisk förklaring som folk genom rökridåer, propaganda och vagheter försöker dölja med en massa misinformation, demoniseringar och propaganda.

    Ryssland och Kina hotar petrodollarn och därmed amerikansk värlsdominans.

    SvaraRadera
  17. Jag föreslår även "Myten om framsteget" av G H von Wright, angående det sanna, det goda och det sköna. Konstarterna har bara delvis med bildning att göra, lika viktigt är det sanna och det sköna. Vill man bilda sig i det sanna, förutom matematik, rekommenderas prof. em. Ingvar Johanssons tankar, tex om vetenskapliga ethos.

    Nu är det väl så att Sverige varit ledande i att demontera bildningen från samhälle och skola. Jag har en känsla för att avbildningsideologin kom från vänster, även om högern efter 68 gav upp lärarna som utgångspunkt för samhällsbygget.

    De få ursprungliga naturfolk som kunde studeras av antropologerna arbetade ca 3 timmar per dag, resten av tiden umgicks de i sin klan, eller planerade nästa överfall på en grannklan.

    Om människan är på väg att bli 11 - 12 miljarder människor på jorden, är utgången given, arbetstiden kommer att gå upp till 18 h per dygn, eftersom alternativet är att dö.

    Frågan är mer hur man hittar tillbaka till den balans som behövs, för att människa, djur och natur, ska har råd att leva sida vid sida, utan att pressas mot livsbetingelser som aldrig har och aldrig kommer att fungera. Människan lever av naturen, inte belånade pappersderivat.

    Feminism handlar i grunden om att ett litet antal privilegierade kvinnor i västvärlden, ska ges samma karriärmöjligheter som sina ännu mer privilegierade makar. Om dessa kvinnor valde en make från ett U-land och lät honom sköta marktjänsten och vara med barnen, är problemet löst, men vill de? Vem vill förresten arbeta, jag skulle vilja vara med mina barn mer än 2*5 timmar var annan helg, men får inte, mamman vill inte uppbackad av lagstiftningen från 2006 (s+vp)eftersom delad vårdnad spm presumtion, inte ger underhållsstöd till mamman. Då tar man bort delad vårdnad. Resultatet är att man checkar ut, slutar arbeta, varför betala skatt till en gemenskap på väg mot en avgrund, varför man inte heller betalar underhåll som skulle finansiera advokatkostnader.

    Rekommenderar artikeln om feminism på fel kurs, på SvT opinion av Bergman "dra av Schyman det rosa täcket" eller något. Genmälet från Fi, av en präst som fått barn med en annan man, genom att betala en surrogatmamma från Filippinerna har SvT tagit bort. Den artikeln var en ögonöppnare för i vart fall några journalister, om ankdammen i Stockholm.

    Nina är klok, liksom Birger, men det är sällan vishet som styr, det brukar bli Pirayaklubben som tar över, tex Fi.

    Von Wrights bok kritiserar framstegsoptimismen genom att försöka vara en liten smula kritiskt förnuftig. Boken väckte mycket häftiga känslomässiga negativa reaktioner. Några djupsinniga siktlinjer, utöver Peter Englunds bok om 1a världskriget, ser inte jag.

    Det sanna är världen som den är, konsten en representation, det goda, ja det är tex politik, ska vi eller ska vi inte beakta att först kommer magen, sedan kommer moralen.

    SvaraRadera

  18. Artiklarna från i somras om feminismen finns kvar på SvT, bara länken till Gårdfäldts svar från orginalartikeln som saknas. Inget värre än att Romsons Almedalstal, i princip inte går att tanka ner från SvT play.
    Helen Bergmans artikel
    http://www.svt.se/opinion/dra-av-schyman-och-fi-det-rosa-tacket
    Gårdfälts svar, kommentarerna inte ointressanta
    http://www.svt.se/opinion/absurda-anklagelser-mot-fi
    Bergmans svar
    http://www.svt.se/opinion/patriarkalt-harskarknep-fran-fi

    Det är lite synd at Romsons almedalstal inte gå att nosa upp, eftersom det var ungefär här som det hände något med opinionen avseende mp, efter CSB:s majmätning. Bergmans artikel påverkade media, Gudrun påverkade (mp)Romson, som skulle konkurrrera om röster till Gudrun som fått en hausse av EU-valet med Soraya Post och Romtricket, sedan började en kommun brinna ner, och ett land i närheten av Finland invanderas av gröna gubbar, samtidigt som ett passagerarplan sköts ner av ett BUK-batteri, sedan marscherade ISIL in på arenan, och Syrien kom på agendan, för att inte tala om Libyen, som Sverige hjälte till att knuffa omkull, båtflyktingarna började flöda över medelhavet och slog nya rekord som resultat av av den arabiska våren, samtidigt som Sveriges flyktingmottagande fullständigt klappade ihop.

    Moderaterna utnyttjade bara situationen, uppgörelsen var och förblir med mp som prioriterade denna fråga. Det är här cynism och idealism i kombination kan gå lite fel, miljön kom liksom bort, mp ska för all framtid växa genom att knycka röster från ett sargat S eller knycka från högern? SLW

    SvaraRadera
  19. Borgares ord väger ju tungt i landet avlång, när borgare pratar lyssnar (s) & antecknar flitigt. Borgarna hävdade att höstens val var en ren folkomröstning om Arbetslinjen, landets kanske "heligaste dogm". Läste ni det (s), antecknade ni..?

    SvaraRadera
  20. Prekariatet är väl långt mer aktuellt än patriarkatet att bekämpa när det gäller F!

    SvaraRadera
  21. "Fakta är bättre att bygga uppfattningar på"

    60 och 80-talet andades framstegsoptimism, 80-talet var en återgång på ekonomisk tillbakagång, framför allt i USA, men även Tyskland och Sverige.

    Vi drog på oss skulder. Bildade människor vet att det finns forskning som stöder förändrade utbildningspolitiska värderingar. Socialdemokraternas utbildningspolitik, som i backspegelen var vida mycket bättre och mer genomtänkt än dagens, ansåg helt enkelt att klassisk bildning inte passade in samhållsbygget och framstegsoptimismen. PÅ den tiden var för övrigt lärarnas lön normbildadande för en riksdagsman, demonteringen av lärarnas status inleds med läroplanerna (normbildningen) och genom att sänka lönen, och genom att avskilja lärarutbildning från universiteten. UKAS som var S-märkt, kritiserades från vänster, och från universiteten, Harald Offstad talade i Kungsträdgården, Palme fick besöka ockupanterna på Holländargatan.

    Problemet med skolan var att de glömde bildningen, i jakten på nivellering. Skolan skulle fostra nya demokratiska medborgare.

    Att högern idag driver mycket aktiv/aggressivt PR-arbete, för att komma åt lärarna som grupp är väl självklart, genom att sänka skatten, och göra lärarna beroende av en VD med kapitalavkastningskrav, och frångå solidarisk lönepolitik, så tiger lärarna om hur skolsystemet är, eller ett betygsinflationen blivit ett varumärkesbygge, har inget med bildning att göra, ofog kallas det. Bildning är något annat, som ingen i Sverige nog längre vet vad det är, i vart fall inte våra politiker, i Sverige kan vi inte ens komma överens om en litteraturvetenskaplig kanon, eftersom det per se inte kan finnas något intresse av att ha en gemensam värdegrund, som bottnar i mänskliga erfarenheter. Vår värdegrund = K Anka, demokrati är att rösta, feminism vet ingen längre evad det betyder, mångfald är ännu mossigare, för att inte tala om framsteg, inte ens rättvisa kan analyseras. I bräschen går PR-folket, inte minst F!, inte den lede.

    När vänstern övergav modernismen för postmodernismen, och högern anammade postmodernismen och dubblerade den med kapital, så går det som det går. Ingen skiljer längre på en intentionational eller stipulativ språkakt.

    Fakta ska tolkas, vilken fakta förresten? Att ta bort betygen från skolan, är att ta bort normativ fakta. Om inte verkligheten stämmer med bör-värdet, skruvar vi på verkligheten, dvs fakta om verkligheten. Dagens inlägg från Norge i SvD berör samma ämne, sista meningen episkt provokativ. Bildade människor ger hopp.

    SvaraRadera
  22. Även om jag inte ser texter som en egentlig orsak till att jag "håller på" utan "samvetet" med dess komplexa känsloinnehåll som den främsta orsaken, så gläds jag åt texter. Många gånger gläds jag åt Birgers texter. Som andas tänk själv. Visst är det så att det andra skriver ger motivation, mod, lust och drivkraft. Även anonyma texter (något många ogillar) kan ge drivkraft. Det viktiga är inte vem som säger vad utan att det sägs.

    Däremot gläds jag inte när jag ser och hör att människor köper allt som någon annan säger. Därför mitt lilla "påhopp" på kultureliten. Som inte är illa menat. Tvärtom alla behövs.

    Stina O:s funderingar kring en ny kulturminister t.ex. Att politiker inte talar om kulturen.
    Politiker här hemma hör vi inte ofta nämna kultur.

    Egna funderingar, en ny kulturminister måste se och lyssna till vad som sägs i Bryssel och förbi...Det skulle jag önska fanns med i handboken för en ny kulturminister. Medvetenhetens kultur sträcker sig förbi lilla "Svedala".

    Det är flera politiker som påpekar från Bryssel att vi och politikerna här hemma är för hemmablinda. Oron över påverkan på kulturen är befogad. Personligen vill jag inte att vi påverkas i ännu mer grad av kultur från USA. Bröstförstoringar, läppförstoringar osv. Det finns säkert mycket bra också. Men vi måste kunna välja själva.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Cecilia Wikström FP ser EU som "ett gigantiskt kulturprojekt". Fredsprojekt, miljöprojekt och nu också kulturprojekt?

    Marita Ulvskog ser för mycket högerpolitik. "Lustigt" nog vänder sig Stefan L åt höger istället för vänster...

    Håller med Greider höger och vänsterideologi är vad som behövs just nu. Tydliga skiljelinjer. All politik har inte samma värde. Den gröna ideologin har växt fram ur båda? Men är svår att greppa om man blandar äpplen och päron?

    Såg en debatt med Stina O och hon företrädde vänster. Samtidigt så verkar hon inte vilja höra dit. Det handlar egentligen inte om höger eller vänster så det kan man förstå. Men nu när "alla" (inte hon) trycker i mitten så blir förvirringen ännu större? Ur detta missnöje växer sig starka missnöjeskrafter ännu starkare.
    EU bestämmer i hög grad kulturen och om vi inte oroas över utvecklingen inom EU bör vi nog tänka ett varv till.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Fakta ska tolkas, vilken fakta förresten?
    ---------------

    Du påstod att vänstern var orsaken till skolans förfall. Och jag visade exempel på svenskt näringslivs mutkampanj.

    Det som borde lägga grunden till ett samhälle med empatiska informerade medborgare har blivit en spekulationsmarknad som producerar korkade konsumenter och arbetsmyror redo att sälja sig själva till högstbjudande.

    Lärare tillbringar 50% med onödigt pappersarbete som borde gå till undervisning.

    Och som någon sa "ungarna blir inte längre för att man mäter dem hela tiden"

    SvaraRadera
  25. "Frågan är mer hur man hittar tillbaka till den balans som behövs, för att människa, djur och natur, ska har råd att leva sida vid sida, utan att pressas mot livsbetingelser som aldrig har och aldrig kommer att fungera."

    Min övertygelse är att svaret ligger i Birgers inlägg igår och Lisbeths kommentar idag kl 11:34.

    SvaraRadera
  26. Det krävs ödmjukhet, vishet och lyhördhet från de som ingår i regeringen och regeringspartierna för att de ska lyssna på alla de som inte kan, vill, får eller törs göra sin röster hörda.

    SvaraRadera
  27. Anonym, roligt att se att det är fler som tittar på Birgers föregående inlägg! Kan det handla om att ta kontroll över sitt eget liv och sina egna beslut? Oavsett vad andra tycker om det. Om självtillit. Inte självkänsla den som "alla" jagar och som världen inte lider brist på direkt.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  28. "När vi nästan kliver över tiggaren i entrén till Elgiganten finns ett uns av obehaglig känsla av att något är fel."

    Precis så, Leif....tydligare än så kan det knappt bli... just "kombon" av tiggare och butik.... ger mig samma automatiska process i kroppen varje gång och ordet i mitt huvud som ekar gång på gång - vulgärsamhälle, vulgärsamhälle, vulgärsamhälle....

    SvaraRadera
  29. Något har hänt, men vad?
    Så många kloka inlägg på samma dag
    har inte hänt på år och dag.

    Vi får rannsaka oss själva var och en tillsammans med varandra!

    Och när vi har gjort det så ser vi
    jorden som den enda Ö i universum som vi kan leva på och då får vi den
    kraft som vi saknat för att bygga
    de kulturer som Jorden saknat!

    SvaraRadera
  30. Neoliberal Agendators sep. 25, 12:04:00 fm

    "Du får jobba hur mycket du vill, Neoliberal. Starta ett egenföretag,"

    Varför ska man behöva gå runt lagstiftningen? Det arbete jag gör kan dessutom inte göras i form av enskild firma.

    "medför att fler kan dela på jobben"

    Det finns inte en bestämd mängd arbetstimmar inom ett geografiskt område. Det måste du förstå.

    "sänk skatterna genom att höja grundavdraget kraftigt så att de första 100 000 man tjänar på arbete blir skattefria."

    Låter bra.

    "inför en allmän produktionsskatt. Nöjd,"

    Nej, ju mer skatt desto svårare blir det att leva på sin lön. Det finns inga fria luncher.

    SvaraRadera
  31. "Det finns inga fria luncher."

    Nej någon får alltid betala. Även de rika, kända och mäktiga springer gärna på gratisluncher. Brukar då kallas för att mingla och kan då enligt en del jämföras med konst.

    SvaraRadera
  32. "Det finns inga fria luncher."


    Detta friedmancitat borde väl rimligtvis översättas "det finns inga gratis luncher"

    Och det är en lögn även om det är korrekt översatt; varje fruktbärande växt är full av gratis luncher, om inte någon privatiserat marken de står på.

    SvaraRadera
  33. Neoliberal"Det absurdaste är att ni som vil ha kortare arbetstid inte inser att det är staten som begränsar möjligheten"
    Du har rätt till viss del om du med staten menar den politiska makten. Men den politiska makten är underordnad den finansiella och inte minst den finansiellt strukturella. Vårt skuldberg och därmed våra pengar vilar enbart på "förtroende" - eller rättare sagt myt.
    Myten om att ekonomin kan växa oändligt i framtiden. Den myten måste hållas vid liv genom signaler från politik, media och marknad. Signaler om att "konsumera egen tid" d.v.s kortare arbetstid eller t ex basinkomst är är signaler i motsatt riktning och riskerar att spräcka bubblan lite tidigare än annars.
    Självklart ska det inte vara förbjudet att arbeta mer om man vill eller behöver. Vi kan inte skapa onödiga jobb in absurdum och samtidigt inte ha råd med sola och sjukvårdsjobb. En skatteväxling är rimlig.

    SvaraRadera
  34. På tal om onödiga jobb så finns de i massor idag och värderas ofta väldigt högt trots att de inte ger några verkliga värden. Är exempelvis samhällsnyttan av att Slatan leker med en boll dagarna i ända verkligen så stort att det motiverar alla hans miljoner i lön eller alla de pengar han kostar i den moderna slavhandeln som bedrivs mellan klubbarna i den moderna idrotten?

    Jan Örsell.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.