VAD SKA VI MED SAMHÄLLET TILL?

lördag 13 september 2014

En regering grundat på något annat än härskarideologier...

Godmorgon denna yttersta dag innan avgörandet som kommer att betyda mycket mindre än vad man kan få intryck av när man hör retoriken.  Vad ska man rösta på? Hjärtat har skickat en signal till hjärnan. Hjärnan bearbetar signalen. 

En regering med S, MP, V och FI - där de tre sistnämnda skulle bli större än S - vore det i mina ögon optimala utifrån vad vi har att välja på. En regering grundad på annat än de härskarideologier som dominerat riksdagen ända sedan rösträttens införande: människans över naturens, mannens över kvinnan, den rikes över den fattiges.

Hur rödgröna väljare förhåller sig till FI kan avgöra valet: Upp till 3,9999 procent så blir rösterna "bortkastade", vilket eventuellt kan leda till att Alliansen kan sitta kvar och att SD blir vågmästare. Minst 4% och det kan bli en rödgrön majoritetsregering där SD kan hållas utanför allt inflytande.

I den valkrets  jag tillhör - Östergötland - toppar en radikal grön miljöpartist sitt partis lista, precis som i Västernorrland. Flera radikala - här är exempel från dagens SvD - står på valbar plats än förra gången - mot det skall sättas partiledningens ovilja, att till skillnad från FI, väga tala om såväl tillväxtens dilemma  som kravet på sänkt arbetstid. Och anser man att vinster i välfärden inte bara är symbol utan även ett ideologiskt ställningstagande för någon sorts kapitalistisk marknadsfundamentalism som till och med är alltför kreativ för sitt eget bästa väger V tyngst. Hjärtat säger sitt, hjärnan bearbetar och slinker ur ångesten med vetskap att en röst bland miljoner andra inte blir den avgörande... Så feg hjärnan kan bli...

För övrigt har jag bara följande att säga:

Det stora problemet med valrörelsen har varit att samtliga partier som synts och hörts i partiledardebatterna har beröringsskräck för allt som ligger utanför de system, strukturer och normer vi har vant oss vid. Alla har, mer eller mindre, haft Gunde Svan som överideolog: ni vet han som hojtar skynda, skynda, skynda på Fångarna på fortet... Skynda att arbeta mer så vi kan skynda att konsumera mer så vi kan skynda att producera mer så vi kan skynda att arbeta än mer i tillväxtjaktens allt snabbare ekorrhjul som kan mala sönder både planeten och människans värdighet.


För det första. När Stiftelsen för strategisk forskning presenterade en rapport som visar att mer än 50 procent av dagens anställda i Sverige inom 20 år lär vara ersatta av digital teknik så borde det leda till en intensiv politisk debatt. Vad gör vi för att upprätthålla demokrati och social anständighet i ett samhälle som är på väg att förändras så snabbt?

När Alliansen stoltserar med att man ”skapat” 300 000 nya jobb på åtta år bör detta sättas i relation till de 2,5 miljoner jobb som är på väg bort. Nu handlar det inte längre om ”okvalificerade” jobb utan sådana jobb som i vårt samhälle betraktas som kvalificerade. Sådana som ger status och hög konsumtionsnivå. Trots detta är oviljan total att inleda en process som medför att vi delar på de jobb som faktiskt kommer att finns. Partier som inte aktivt driver kravet på sänkt arbetstid blir ansvariga för en framtid med högre arbetslöshet, sociala spänningar och ett växande prekariat ur vilket fascismen, om det vill sig illa, kan hämta näring. Vi har sett det förr. Detta borde resoneras om i en valrörelse. 

För det andra. När allt fler arbeten försvinner i den nya vågen av digital revolution kommer trygghetssystemen att sättas på prov som aldrig tidigare. Steg för steg har socialförsäkringssystemen, skapade i en annan tid, lappats och lagats. I dag finns nästan 50 olika så kallade förmånsslag. Gyttrigt, ogenomträngligt och dyrbart att administrera – och likt förbannat fullt med hål. Vi behöver ett enklare, tydligare och mer generellt trygghetssystem. Ett sådant skulle kunna vara baserat på idén om basinkomst eller medborgarlön. Detta borde resoneras om i en valrörelse. 

För det tredje. När den digitala tromben drar fram och suger i sig de jobb vi uppfattat som människans måste vi se över skattesystemet. Vi kan inte låta skatt och avgifter på arbetstid vara det som bekostar skola, vård, omsorg och trygghetssystem. Vi måste bredda skattebasen. En generell produktionsskatt baserad på omsättningen – oavsett om denna föranletts av mänskligt arbete eller inte – är något som redan Olof Palme motionerade om i riksdagen i slutet av 70-talet. Nu är tiden mer mogen. Detta borde resoneras om i en valrörelse. 

För det fjärde.Vi har byggt upp system, strukturer och normer som utgår från att ekonomin, mätt i BNP, ständigt ska växa. I Sverige har hushållen fått det outtalade uppdraget att låna så tillväxten kan upprätthållas. Detta är inte hållbart. Lägg till det att tillväxten drivs genom ökande konsumtionsvolymer trots att de planetära processerna redan är på väg att krackelera under trycket av just konsumtionsökningarna. Vi måste på något sätt ta oss ur beroendet av ekonomisk tillväxt. Löser vi inte detta med omsorg riskerar vi att förlora demokrati och social anständighet den dag vi står inför en systemkollaps. Detta borde resoneras om i en valrörelse. 
 

De stora och besvärliga frågorna finns utanför den gryta som partierna gjort till sin. För att se skillnaderna mellan de rödgröna och Alliansen får man - trots all retorik - se till nyanserna. Får många lär det handla mer om att rösta emot något än att entusiastiskt rösta för något. Att rösta mot sittande regering och SD borde vara en plikt för den som ser ökande klyftor och avsaknad av klimatpolitik som allvarliga problem. Men på vilket parti är kanske inte så lätt att avgöra.  

Men artskillnad blir det inte med en rödgrön regering. Men väl gradskillnad. Det kan kännas tröstande att även i val mellan pest och kolera finns ett givet svar. Chansen är större att överleva med kolera. Bara man har tillgång till rent, drickbart vatten…

Fast gudarna vet om det kan hittas om Löfven får för stort inflytande i en rödgrön regering.



63 kommentarer:

  1. (Fi)(Mp)a (S)(v)erige! Fast det är borgarna ungefär lika duktiga på.

    SvaraRadera
  2. För de som tycker att könsmaktsordning och tillväxtkritik behöver uppmärksammas mycket mer i riksdagen kan en röst på FI bli tung. Det räcker med att fler funderar över varför det inte händer mer på jämställdhetens område. När alla partier (utom SD) talar om feminism, samtidigt som framstegen uteblir, då är det ju något som inte stämmer. Och när alla partier talar om ekonomisk tillväxt utan att förstå vad exponentiell tillväxt innebär, då måste något parti klargöra* det i riksdagen. Tillväxtens dilemma** uppmärksammas internationellt men i Sverige har man ännu inte vaknat.

    *) Såg och hörde Åsa Romson "klargöra" MPs ståndpunkt i en utfrågning i TV4. En förfärlig soppa! Varför har man valt ett språkrör som snubblar över sina egna ord och som inte kan begripliggöra någonting?

    **) Den ekonomiska tillväxten rymmer ett dilemma i och med att den anses behövas för att klara välfärden, samtidigt som den utgör ett allt större hot mot miljön och därmed mot framtiden.

    SvaraRadera
  3. Det är förfärligt att man tiger både om den sinande oljan, robotiseringen, lånebubblan och produktionstillväxtens gränser.

    SvaraRadera
  4. Med starkare MP, V, Fi kanske skulle diskussionen kring att man prioriterar låg inflation framför människor i arbete få fart. Om de vågar... Dela på jobben. Jobb åt alla som har förmåga en självklarhet kan tyckas. Men det fnyser många åt. Systemet det självgående med kapitalismens ränta håller man däremot under armarna. Livrädda för vad en inbromsning kan ställa till med.

    Ett S svagare än MP, V, Fi är sannerligen intressant. Kan bädda för många fler försök till att korta arbetstiden. Men det är föga troligt. Såg för en stund sedan ett inslag på SVT. Om socialdemokrater.

    Att vara socialdemokrat kan jämföras med kungahuset. Man "ärver" socialdemokratin. Den går i arv generation efter generation. Dessutom så verkar många tänka en gång socialdemokrat alltid socialdemokrat.

    Det verkar vara som med jämställdheten och löner. Förändring sker väldigt sakta om inget görs. För förändring krävs medvetenhet om att förändring behövs.

    Inte är det så märkligt att S och M är större än de övriga. Märkligt är att rädslan är större för förändring än för detta ohållbara system.
    Folket är de verkliga betonghäckarna. Vi har anledning att vara rädda. Men är det bättre att ständigt gasa än att bromsa?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  5. Hur ska en regering med S, MP, V, Fi kunna bygga på något annat än härskartekniker?

    V, MP och Fi är enligt dig Birger bittra på varandra. Behöver de terapi? För våra barns framtid vore det bra? Men det dras ner inom psykiatrin... Tack Hägglund för att det kom upp igår. Tack Sjöstedt för att du hakade på.
    Tack Reinfeldt för att du visade att du tror att trasiga flyktingar kan sättas i arbete direkt...

    Tänker mycket på mina och andra barns framtid.
    Det tjatas mycket om våra barns framtid. Frågan är hur pass goda vägvisare är vi för våra barn?
    Frågar man barn så tycker de att politiker ska vara vänner. "Svarte Petter" Jimmie Åkesson får inte vara med och leka. Blir han ledsen? Ja kanske och definitivt arg. Väljarna där ute i verkligheten då hur tänker de?

    Ser definitivt S, MP, V och Fi som kolera och Alliansen som pest.
    Det är nog lite lättare att rehabilitera de röd/grön/rosa? Få dem att förstå att alla ska vara med och leka? Att åsikter kan inte tystas. Tror man det är vi ute på farliga vägar. och det är vi... SD har inte uppstått av en slump. Naturligtvis blir det ohållbart att i längden hålla dem utanför. Om något inte fungerar ändrar man strategi säger politiker. Men det verkar inte gälla deras syn på SD.

    Kanske krävs det ett barn för att förstå det. Himlen är oskyldigt blå. Som tårar när barnen är små.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  6. Lite svårt att förstå hur man kan säga "låt oss välja koleran istället för pesten". En intelligentare reaktion är förstås att skapa ett nytt alternativ. Var har vi Steg 3-partiet? Fast försöker man starta ett sådant parti så tas det nog också snart över av svagsinta idioter med nollkoll på verkligheten.

    SvaraRadera
  7. Våra politiker klarar inte av att hantera verkligheten. Det borde vara uppenbart för alla vid det här laget. Den som inte uppfattar det är en idiot.

    SvaraRadera
  8. Det är bara att ställa in sig på den där samhällskollapsen Birger talar om, eftersom politikerna inte klarar av att hantera verkligheten.

    SvaraRadera
  9. Är det inte högst odemokratiskt att ett parti som demokratiskt röstats in i riksdagen ska "hållas utanför allt inflytande"? Är det inte djupt ohederligt att prata om vikten av demokrati och vars och ens röst om man i nästa andetag tycker att vissa inte bör räknas och ställas utanför? Mer hederligt är det väl att partier får inflytande i den utsträckning det demokratiska systemet röstat in dem. Tar man verkligen väljarna och demokratin på allvar annars?

    SvaraRadera
  10. Kuckeliku, Lite krasst kan man väl påstå att koleran ÄR det nya alternativet. Inget annat alternativ står till buds just nu. Hur många nya partier krävs det egentligen? Hur eniga är steg 3? Hoppas verkligen att de avstår från att bilda ett parti. Att de är fria debattörer.

    Bättre då med dem som "lurat" i vassen i många år. Smygisarna. Som lugnt kan invänta och länge bidat sin tid. Men efter pest hur går det? I ett parti måste det vara högt i tak. Det håller nog bl.a. Pernilla Hagberg med om. Samt det behövs en strävan mot mer direktdemokrati. Vi är "svagsinta idioter" om vi tror att ett parti är och alltid kommer att vara det som det varit. Partier står och faller med innehållet dvs. vi.

    Tack för att Steg 3 finns.
    Måste vi inte förstå att det nya växer fram ur det gamla? Inte tvärtom.

    kolera från och med i morgon tack därefter mer strävan mot Enhet

    Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Anonym, Håller med dig. Men om "koleran" vinner har demokratin sagt sitt. Eller hur? Då får man vara "glad" :)

    Frågan är väl snarare utvecklas koleran till pest? Om man som politiker inte förstår, att partier ska ha inflytande i den utsträckning det demokratiska systemet röstat i dem, tar man givetvis inte demokratin och det demokratiska systemet på allvar.

    Då bör vi nog sluta tala om demokrati. För vi har då inte ens röstdemokrati. Svårt det där med frihet... Demokratin är ett frihetens problem. Demokratier förvandlas lätt till diktaturer.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Jag kritiserar den här bloggpostningen på ett antal punkter i ett eget blogginlägg.

    SvaraRadera
  13. "Människans makt över naturen" MP

    "Mannens över kvinnans" FI

    "Den rikes över den fattiges" V

    Naturligtvis finns kunskap kring detta hos samtliga.

    Men all politik har inte samma värde. Intressant vore att se hur dessa partier kan samarbeta. Eller om konkurrens får råda.
    Konkurrens har blivit vår ledstjärna.

    SvaraRadera
  14. Horribelt "gulli-gull" med historiens svagaste, ynkligaste & blå socialdemokrati; borgarmedia har ju hållit denna blöta (s)ervett i samma famn som deras egen "jobb"-allians. Visst måste (S)-KRISEN börja diskuteras nu då, efter söndagen? För om det inte är (s)-kris, vad är det då..?

    SvaraRadera
  15. Man kan ju undra hur mångmiljonärer som leder "korrekta" partier spenderar sina miljoner? Har dom inomhus-pooler eller lyxrenoverat sina paradvåningar för enorma summor? Nej visst ja, det är privatsaker ingen annan har med att göra. Så är det ju, faktiskt. Mindre smarta medie-strategier. Allt man gör är ett enda tramp i det berömda gamla "klaveret". Det man sysslar med är faktiskt så ogenomtänkt dumt att man förtjänar titeln som "bästa valarbetare". Gratulerar??

    SvaraRadera

  16. Jag kommer inte att rösta. Ingen kan få mig att stödja det system som frambringat de samvetslösa taktiker och billiga taskspelare som vi nu ser paradera dygnet runt i snart sagt varenda mediekanal. Jag vill att samhället skall styras av de klokaste och mest eftertänksamma. De som anstränger sig för att lyssna och försöka förstå. Som ser fler nyanser i världen än svart och vitt. Som är nyfikna på hur den andre kommit fram till sin ståndpunkt. Som förmår uttala orden: "det ligget något i det du säger". Som förstår innebörden av den zen-buddhistiska liknelsen om en grupp blinda män som beskriver en elefant. Är du politiker så måste du göra dig av med sådana egenskaper. Det pratas om att välja mellan pest och kolera. Och att kolera är att föredra eftersom man kan överleva den, om man har tillgång till rent vatten. Men mot Ebola finns ingen bot. Alla dör under svåra plågor. / Patrik

    SvaraRadera
  17. Neoliberal Agendalör sep. 13, 01:53:00 em

    För det första…. Vad gör vi för att upprätthålla demokrati och social anständighet i ett samhälle som är på väg att förändras så snabbt?

    Avreglerar och sänker skatter. Kan Schweiz, Singapore och Hong Kong ha 2-3% arbetslöshet så kan vi

    För det andra… När allt fler arbeten försvinner i den nya vågen av digital revolution kommer trygghetssystemen att sättas på prov som aldrig tidigare. "

    Inte om vi liberaliserar ekonomin. Sen finns det inget som hindrar folk att teckna privata försäkringar. Det sista vi behöver är ännu mer offentliga utgifter.

    För det tredje… När den digitala tromben drar fram och suger i sig de jobb… Vi måste bredda skattebasen.

    Skrämselpropaganda … Och du borde inse att ju större andel av ekonomin som politiseras desto mer viktigt kommer tillväxt bli för politikerna. Hade de offentliga utgifterna varit 1-2% av BNP, så hade tillväxt varit en fackterm som endast ett fåtal nationalekonomer hade brytt sig om.

    För det fjärde… Vi måste på något sätt ta oss ur beroendet av ekonomisk tillväxt.

    Du säger att ekonomin kommer digitaliseras. Jag håller med, men du verkar inte inse att tio gånger så mycket musik via Spotify har mindre miljöpåverkan än tio ggr så många plastbitar. Inom något årtionde kommer den mesta elektroniska utrustningen ha dematerialiserats. Du kommer ha linser eller glasögon som projicerar föremålen på din retina.

    Inget fel på ekonomiskt tillväxt, däremot ska vi vara emot utsläpp. Du gör precis samma tankefel som Sverigedemokraterna när du drar all produktion över en kam.
    .

    SvaraRadera
  18. Wallenberg vinner väl valet hur folk än röstar?

    SvaraRadera
  19. Våra politiker klarar inte av att hantera verkligheten. Det borde vara uppenbart för alla vid det här laget. Den som inte uppfattar det är en idiot.
    --------------------


    Verkligheten är att politiken styrs av finansmaffian och politiker har anpassat sig till detta.

    Idioter är de som tror vi kan rösta bort makten längre, det tåget har gått för länge sedan.

    SvaraRadera
  20. "Idioter" är de som ger upp.

    SvaraRadera
  21. Eller slåss mot fel fiende. Så länge pengar styr samhället är det de som styr pengarna som har kontrollen.

    Men lek ni er lek. Någon dag ramlar väl myntet ner.

    SvaraRadera
  22. Undrar över detta med medlingsinstitutet som Gudrun Schyman talar om.
    Regeringen ger dem direktiv säger hon.
    Men regeringen får i sin tur direktiv från Bryssel.

    Hur ska det lösas? pappa metall ska stå tillbaka för mamma kommunal menar Schyman.

    Det låter sunt att pappa metall får stå tillbaka. Men är det verkligen så lätt som det låter?

    undrande

    SvaraRadera
  23. Jag kan kanske hjälpa till om webläsare är ett okänt begrepp:


    Regeringen ville dra sig ur vapenaffären med Saudiarabien.

    Då skickade Saabs styrelseordförande Marcus Wallenberg ett irriterat brev till försvarsministern.

    Resultatet blev att projektet med vapenfabriken fortsatte, skriver Dagens Nyheter.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/article19376695.ab


    Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven ska delta på årets Bilderbergmöte, ett av världens mest mytomspunna och inflytelserike maktforum. Det bekräftar partiet för SvD Näringsliv. Han är särskilt inbjuden av finansmannen Jacob Wallenberg
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lofven-deltar-i-mytomspunnet-maktmote_8103098.svd

    SvaraRadera
  24. Pekorakel
    I trädet förlorade jag min plats
    och spred kolera och pest på marken.

    Men att bliva vatten vill ingen
    koloniserad / kolloniserande
    förborgerligad ande bli.

    Visst var det kört
    redan för fyrtio år sedan.

    Men trots allt så faller dagg om natten ...

    SvaraRadera
  25. Anonym och vad tycker du att vi ska göra då sitta med armarna i kors? Trist om myntet ramlat ner och du inte bidrar.

    SvaraRadera
  26. Jag hittar inte röstsedeln man röstar bort Wallenberg, SEB, Nordea, JP Morgan, Goldman Sachs från att styra samhället etc

    Men det kanske ni gjort?

    SvaraRadera
  27. Anonym och vad tycker du att vi ska göra då sitta med armarna i kors? Trist om myntet ramlat ner och du inte bidrar.
    -------------------------

    Man får naturligtvis slåss rätt slag om man ska ha någon chans i helvete att vinna.

    Att leka charader lär knappst göra någon skillnad.

    SvaraRadera
  28. Anonym du tror inte att de du beskriver föredrar en moderat framför t.ex. Sjöstedt?

    SvaraRadera
  29. Det har ingen betydelse. Det ni röstar mellan är vilken bank som ska styra samhället.

    Det kanske är dags folk tar ut huvudet ur bakdelen. Det är knappast några nyheter:

    "If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around [the banks] will deprive the people of all property until their children wake-up homeless on the continent their fathers conquered. The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.
    Thomas Jefferson,

    SvaraRadera
  30. En röst på V är en stödröst på S som i nuläget är samma som wallenberg.

    Leve demokratin.

    Missförstå mig inte, jag önskar verkligen att det inte var så. Men man måste leva i någon rosa bubbla för att missa det självklara.

    SvaraRadera
  31. Tycker det är dags att de som säger sig veta allt slutar mala på. Det är många som tagit ut huvudet ur bakdelen. Men frågan är om någon förstår hela den komplexa verkligheten. Tack Birger för att du föredrar kolera framför pest. Vi befinner oss där vi befinner oss. Men aldrig att hoppet ska slockna.

    SvaraRadera
  32. Jag har inte påstått jag vet allt. Men har folk inte fattat på alla år sedan thomas jefferson levde, lär det väl krävas ett nytt hopp framåt i evolutionen innan mäniskoapan vaknar.

    Det är inte apati jag predikar utan kamp mot rätt fiende och att folk överger sin naiva tro på tomten.

    Har jag fel är ni välkomna att förklara mina kognitiva misstag i så fall och jag är mer än glad att bli motbevisad.

    SvaraRadera
  33. Anonym, Nej det behövs inga motbevis.

    SvaraRadera
  34. Neoliberal Agendalör sep. 13, 04:49:00 em

    "Har jag fel är ni välkomna att förklara mina kognitiva misstag i så fall och jag är mer än glad att bli motbevisad."

    Första misstaget är att skriva utan signatur, det gör det omöjligt att veta vilken textmassa som är din.

    SvaraRadera
  35. Då får du väl gissa. Det var inget misstag utan anledningen är för att övervakning är big business på den "fria marknaden"

    SvaraRadera
  36. Neoliberal Agendalör sep. 13, 05:35:00 em

    Och du tror inte maskiner kan härleda din identitet från ditt textflöde och de speciella ord du använder?

    SvaraRadera
  37. Jag tog bara chansen att ge en gliring åt finansmaffian, dess ideologi, lakejer och springpojkar.

    Du borde istället kunna ge mig ett vuxet svar på det jag tidigare snackade om istället för smågnabb om du nu är så säker på din sak.

    SvaraRadera
  38. Birger,
    Försök finna lite tid att titta och lyssna på detta fördrag med Steven Hail, om bl.a. vad som finansierar vad i ekonomier som Sveriges.

    Föreläsningen är ca 1 timme lång, därefter en kortare frågestund.

    https://www.youtube.com/watch?v=qBpm5sVmGYc

    SvaraRadera
  39. vad tråkig och ensidig, den här diskussionen. jag sökte klarhet, fann dumhet.
    birger! kom in och hjälp oss, hur ska man göra i den situation vi befinner oss: taktikrösta för F!? kan du inte berätta hur du ska göra? fast garanti kan man inte få på något, vilken ångest!

    SvaraRadera
  40. är det bara tonåringar som skriver här? "världen är skit, jag är den enda som förstår!"

    SvaraRadera
  41. Ledsen att jag inte uppfyller folks krav på underhållning men du menar alltså att om någon har invändningar emot att vi har miljardärklubbsstödda, diktaturkramande, vapenlobbyister som poserar vänsterpolitiker, är detta ett tecken på omognad och dumhet?

    SvaraRadera
  42. Världen är en pågående tragedi
    och då blir det nödvändigt att
    slänga någon utför trappan med
    huvudet före in i väggen så att
    ett hål uppstår.
    Ävenså att slänga någon utför trappan och in i väggen.
    När då båda med konstiga flin
    inser att Jorden är större än
    dom själva så kan du vara nöjd.

    Roland

    SvaraRadera
  43. Världen är en pågående tragedi
    och då blir det nödvändigt att
    slänga någon utför trappan med
    huvudet före in i väggen så att
    ett hål uppstår.
    Ävenså att slänga någon utför trappan och in i väggen med ryggen före.
    När då båda med konstiga flin
    inser att Jorden är större än
    dom själva så kan du vara nöjd.

    SvaraRadera
  44. Världen är en pågående tragedi
    och då blir det nödvändigt att
    slänga någon utför trappan med
    huvudet före in i väggen så att
    ett hål uppstår.
    Ävenså att slänga någon utför trappan
    och in i väggen med ryggen före.

    När så båda med förlägna flin
    inser att Jorden är större än
    dom själva, då kan du vara nöjd.

    Några Idioter är lätta att känna igen
    där USAs intressen anses vara
    överordnade Jordens Framtid.

    Framstående idioter är Kissinger
    Obama, Bildt, Reinfeldt och Löfven.

    Roland

    SvaraRadera
  45. Jag vet att makt är laddat och problematiskt men valet handlar faktiskt om något helt annat än härskarideologi eller inte.

    Kapital och politiker är överens om att avveckla nationalstaten och istället skapa större, tjänstemannastyrda enheter som EU och NAFTA. Eftersom de stora makthavarna är så pass eniga om detta (vilket i sin tur delvis beror på systemiska nödvändigheter) så finns det väldigt liten chans att så inte kommer att ske.

    Valet handlar därför snarare om hur vi, som är "delägare" i Sverige, inte blir blåsta på våra tillgångar under denna turbulenta tid. Vi har redan sett hur snabba en del politiker varit att slumpa bort allmänna tillgångar.

    Valet handlar om att rösta på de som vill värna våra intressen. Personligen så tror jag att SD är de som är minst köpta av storkapital och mest intresserade av sådant som leder till ett värnande om våra intressen. Därför lägger jag min röst på dem.


    Underhunden

    SvaraRadera
  46. "Personligen så tror jag att SD är de som är minst köpta av storkapital"

    Det är problemet, att så många människor tror ditt och datt och bryr sig inte att kolla upp vad som gäller. SD är ett nyliberalt parti i handling.

    Det visar deras senaste 4 år i riksdagen. De har varit ett stödben åt Alliansen och kommer att vara det om de får vågmästarroll.

    De kommer fortsatt, precis som alla andra nyliberaler, låtsas att de inte gjort ditt eller datt, och skylla de usla resultaten av deras handlande på någon annan.

    Det beteendet är sedan länge inympat i det nyliberala politiska etablissemanget.

    SvaraRadera
  47. @Simsalablunder

    Det är inget problem att de är nyliberala så länge de värnar våra intressen.

    Sverige ska ändå upphöra existera. Det viktiga är att de inte ger bort våra tillgångar utan ser till att vi medborgare får vår del av det vi faktiskt är delägare i.


    Underhunden

    SvaraRadera
  48. http://groenhorizon.wordpress.comlör sep. 13, 10:43:00 em

    Varför så uppgiven, Birger? Nu när Mp efter över 30 års strävande äntligen kan ta plats i en ministär, ta över ansvaret för flera departement, och börja utöva inflytande på utvecklingen. Du har rätt i att många frågor har mörkats i valdebatterna, men vi vet ju att valkampanjer styrs av både taktiska och medieanpassade överväganden, Tyvärr är det så. Jag hade också önskat lite mera kurage t.ex. när det gäller att rätta till den orättvisa beskattningen av våra pensioner. Men var lugn för att både Sjöstedt och Mp kommer att driva frågor utifrån sina partiprogram när de väl är framme vid taburetterna. Ett par skrotiga reaktorer skall väck, och det är vi sympatisörer som måste ge dom råg i ryggen nu, i detta uppdrag.

    SvaraRadera
  49. "Det är inget problem att de är nyliberala så länge de värnar våra intressen."

    Nyliberaler värnar inga andras intressen än sina egna. Röstboskap ingår inte i det. Boskapen är bara verktyget för att värna _deras_ intressen.

    Så nog är det problem alltid, när människor tror att de värnas av nyliberaler. Räkna med att bli ordentligt blåst framöver.

    Kanske, i tider då låtsasvalfrihet är högsta mode, att när de börjar skylla ifrån sig (som alla nyliberaler gör), du kan välja att tro att de talar de sanning.

    Det är ett sätt att dupera sig själv och slippa inse att man blivit grundlurad.

    SvaraRadera
  50. Vi kan inte hindra nyliberalismen. Kapitalet är de som har högsta makten. Du kan sprattla om du vill men det kommer inte att göra någon skillnad.

    Men det finns gradskillnader. SD är nationallister och socialkonservativa inom det nyliberala paradigm som råder. De kommer inte att kunna hindra att Sverige upphör att existera. Däremot så är chansen större att de värnar våra intressen i den processen än de gamla, korrumperade partierna. De har inte suttit med vid Bilderberggruppens möten.


    Underhunden

    SvaraRadera
  51. Inte oväntat nämner Birger inget om försvaret. Miljöfrågor är jätteviktigt, men kommer inte säkerhetspolitiken alltid i första rummet? Svensk neutralitetpolitik är obegriplig och feg. Om en skolelev är kriminell och begår övergrepp på de andra eleverna, bör man då vara neutral, eller gå ihop mot plågoanden. Nej, in med Sverige i Nato, nu. Innan det är försent.

    SvaraRadera
  52. Fi stöder en rödgrön regering och Fi kan slå ut SD som vågmästare. Viktigare: Fi ÄR DE som kan slå ut SD som vågmästare.

    Så varför tveka? Tiden är inne för hjärnan. Var med och skriv historia.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Fi = fiende i försvarsterminologi. Vem vill ha en avdankad politiker som Schyman i riksdagen. Är det riksdagsförmånerna som hägrar? Bör hon inte släppa fram en yngre kvinna/man? Som grädde på moset, är hon vänster, Men kvotering. bolagsstyrelser är en bra idé :).

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  53. SVT visade delar av partiledarnas finaltal igår kväll. När turen kom till Åkesson visade man bara hur polis förde bort en demonstrant.

    SVT vill väl bara skydda oss. Förstör då inte denna goda vilja med att tjuvtitta på hans tal som finns utlagt på Avpixlat.

    Gt

    SvaraRadera
  54. Underhunden, Märkligt då att SD röstar i nio? fall av tio med Alliansen... och Bildt. Nej vi kan inte hindra nyliberalismen. Men det finns gradskillnader. Därför lägger jag min röst på V

    Ingen underhund till mellanstora hundar alltså

    SvaraRadera
  55. Har aldrig hört SD kritisera vinster i välfärden...Tvärtom.
    Men jag har hört dem kritisera människor på grund av deras hudfärg gång på gång.
    Det är tydligt att det inte är EU kritik i första hand som driver dem.

    SvaraRadera
  56. Neoliberal Agendasön sep. 14, 10:15:00 fm

    " Nej vi kan inte hindra nyliberalismen."

    Tyvärr är det igen nyliberalism vi ser. Sverige är och förblir en sossetstat oavsett block. Sen undrar man varför folk har så mycket mot en ideologi som går ut på att man inte får initiera våld/tvång mot andra individer.

    Det är som är 1984. Folk är indoktrinerade.

    Krig är fred, frihet är slaveri, okunnighet är styrka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frihet är slaveri? Det låter ju som praktiken av nyliberalismen när den drabbar 3/4-delar av befolkningen.

      Just ja, NA. Det var det där du delade med Milton Friedman - oförmågan att skilja på teori och praktik :)

      Radera
  57. Att Sverige ska upphöra existera som underhunden skriver är intressant. Hur kan man då som SD rösta med Alliansen i de flesta frågor. Med pesten:) Det finns ju inget hopp om liv.
    Alla partier som når makten hamnar på Bilderbergmöten. Det hör till själva spelet att de blir inbjudna.

    SvaraRadera
  58. Nu är ju inte SD:s företrädare de enda som inte får sitta med vid Bilderbergmöten. Om nu just det var något sorts heligt kriterium för att diskvalificera partier och politiker :)

    SvaraRadera
  59. Landet har en överbetald, smygborgerlig journalist-kår som "mår för bra" för att kunna utföra sitt jobb. Man påminner en skrivande "skenhelig överklass", även om nu lönerna inte räcker lika långt som dagdrömmarna. Den "falska godhet" man desperat sprider kittlar i många halsar. Snart färgar man väl blå/svarta slingor i håret? Taktiken man använder fungerar inte därför att man inte längre vet något om vanlig vardag i Skövde. Man är för duktig för sitt eget bästa. En slags löjliga, proppmätta helgon med skrivklåda. Kan dom inte bilda sig en intern "PK-klubb" & där berömma varandras duktighet? För samhället & dess invånare har man ju slutat begripa sig på..

    SvaraRadera

  60. @Neoliberal Agenda

    "Sverige är och förblir en sossetstat oavsett block".
    Ja, men det spelar ingen roll eftersom staten Sverige ska upphöra. Det som spelar roll är hur upphörandet går till.

    Jag föredrar att vi medborgare får ut vår andel av landets tillgångar hellre än att det slumpas bort.


    Underhunden

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.