VAD SKA VI MED SAMHÄLLET TILL?

fredag 8 april 2022

Vi älskar att bli bedragna - eller också är vi bara dumma i huvudet

 

Från Expressen här.

Älskar vi att bli lurade? Bedragna? Det är nog så. Det är därför så kallade influensers kan tjäna miljoner, semestra på Costa Rica och "bidra" till att hushåll blir alltmer skuldsatta.

Procentuellt sett tycks det finnas mer cyniska skitstövlar i influenserbranschen än i många andra branscher. Så varför har dessa kommersiella skojare så många följare? Finns bara ett svar: människor älskar att bli bedragna. Om vi nu inte bara är dumma i huvudet.

En del menar att de genom sitt värv som influensers visar sitt riktiga jag. Och visst är det så: det riktiga jaget är förskräckande ofta lögnarens, bedragarens, den där som med blicken på sitt eget bankkonto gärna lurar människor att tro på sådant de inte ens själva tror på. 

Kort sagt: de är skitstövlar. Och ändå har de massor med följare... som låter sig bedras, konsumera skit, skuldsätta sig och beundra de som med ett flin reducerar dem till något mycket mindre än de hade behövt vara. 

Och om det skulle gå illa för den upphöjda bedragaren så händer att hen viker ut sig för att vi ska tycka synd om hen... Och de bedragna låter sig utnyttjas en gång till. 

Räta på ryggarna, dumskallar. Ni är bättre än så.

Från SvD:s artikel här.

Hur var det nu med med Alex Schulmans bastu? Skulle han, som är rik som ett troll genom att skriva och låna ut sitt namn till företag, verkligen ta lån för att bygga en ny bastu som inte kostar honom mer än några veckors reklam- och skrivinkomster? Knappast. När SvD vill ha svar på frågan svarar Schulman i ett sms: ”Hej! Vad är det för reportage?”  När han får veta tar konversationen slut. 

Bortsett från hans egennyttiga kamp för att få fler att hamna i skuldfällor - hushållens skulder ökar från år till år och är nu uppe i cirka 5100 miljarder kronor med fler hos Kronofogden än någonsin - så är han en av alla de journalister som själva vägrar svara på frågor.

Det är inte helt ovanligt att folk i mediebranschen vägrar svara på frågor trots att de själva kräver att andra ska svara på frågor. Min respekt för den där typen av skitstövlar är noll. Oavsett hur bra böcker eller goda artiklar de stundom får ur sig. 

Tack för idag, slut för idag.