VAD SKA VI MED SAMHÄLLET TILL?

torsdag 15 januari 2015

Överge konceptet hållbar tillväxt

"Dags för miljörörelsen att överge konceptet hållbar tillväxt" skriver Robert Höglund (samordnare för STEG 3) , Thomas Hahn (forskare vid Stockholm Resilience Centre)  och jag i Miljöaktuellt.

45 kommentarer:

  1. Gud uppmanar oss redan i moseboken att befolka jorden och skaffa många barn. Du kränker hela kristenheten när du ifrågasätter tillväxten. Den är påbjuden an Gud och hans ende son. Ovärdigt! Kan du inte självcensurera mer så att du inte kränker miljarder människor?

    SvaraRadera
  2. Ben Dover, I Bibeln står det att vi inte ska ta ut ränta av de fattiga. Att det är att jämföras med ocker. Hela det ekonomiska systemet bygger på räntan.

    Jämviktsarbetslöshet, Uppdrag Granskning har avslöjat att det ekonomiska systemet, gör det väldigt svårt för våra politiker att lösa arbetslösheten. Ja t.om. omöjligt att pressa ner arbetslösheten. Ändå ska alla göra det. Då får vi önska dem lycka till.

    Då behöver de andra verktyg och för det krävs nya insikter. Inte gamla dogmer.

    Att dela på jobben, gå ner i arbetstid borde inte "kristenheten" vilja gå före? Skaffar man många barn måste barnens munnar mättas. Alla barns.
    Delade inte Jesus med sig av brödet?
    Vi kan börja med att kasta ut månglarna ur templet. (Vinster)
    Sedan kan vi hjälpa oss själva och fler människor på flykt. Det verkar som om stora delar av "kristenheten" då måste "kastas ut". För hur många påpekar att räntan "förbjuds" i Bibeln. Nej det är de där andra som gör det säger många. Inte vi.

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många rätt där Lisbeth, absolut, men det motsäger inte det faktum att tillväxt krävs just för att mätta alla munnar. Och fler munnar blir det om man följer guds bud! Tillväxt kritik är därför en hädelse och det är häpnadsväckande att man visar sådant förakt och oförståelse inför miljarder kristna.

      Radera
  3. Ben Dover, Personligen så anser jag det vara häpnadsväckande, att så många kristna förbiser det Bibeln säger, att Gud talade till mineraler, växter, djur OCH människor. Vi "kan" endast växa inom ramen för vad planeten tål. Annars blir det problem. Det finns ekonomiska och ekologiska ramar. Plus en massa andra. Som vi givetvis har att förhålla oss till och inom.

    I Bibeln står också att gräshoppor förökade sig och tog över jorden. Vi är inga gräshoppor. vi kan tänka och då begripa att det finns vissa ramar att förhålla sig inom.

    Befolkningstillväxten är ett stort problem. Om man tror på Gud, så anser man att Gud ser problemen? Att man då måste dela med sig, borde väl de kristna vara de första att påpeka.
    Jag som inte definierar mig som kristen påpekar ju det.

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbeth: Gud skapade både jorden och människan. Han vet bäst. Att kritisera tillväxt är att överpröva Guds bud, att sätta sig över Gud och därmed hädelse. Förstår du inte att du kränker miljarder kristna genom att göra så? Var god tillämpa självcensur.

      Radera
  4. Jag tror vi kan betrakta jorden som befolkad vid det här laget - överbefolkad på många ställen. Så den uppgift Gud sägs ha ålagt oss får anses som uppfylld.

    SvaraRadera
  5. Menar du att Guds ord har nåt slags bäst före datum?

    SvaraRadera
  6. Ben Dover, nej självcensur bör vi inte tillämpa. Inte censurera andra heller. Däremot re-AGERA. Har svårt att se att mina kommentarer ovan kränker kristna. För hela världen ingår i samma system. Ingen kommer undan att det finns ramar, som vi bör förhålla oss inom.

    Respekterar dem och träffar kristna nästan varje vecka. En del resonerar t.om. som mig. Kristna människor är ingen klump av människor. Ekoteologi kommer "starkt" Mycket miljöarbete och socialt arbete sker inom kyrkan.

    Personligen så anser jag, att om Gud vet bäst så har friheten upphävt sig själv och jag anser att Gud är frihet. Frihet att misslyckas och att lyckas. Om andra anser sig ha rätt till sin tro, så anser de får man hoppas mig ha rätt till min.

    Dessutom så har man rätt att avgöra när man vill avsluta en diskussion och det gör jag nu. Tack! Ben Dover.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Personligen anser jag det vara häpnadsväckande att referera till ett gammalt hopkok som bibeln. Det är en skrift som har förändrats fler gånger än vi vet och har skrivits av otaliga personer under många århundraden. Flera av dessa berättelser har överlevt muntligt för att skrivas ner upp till några århundraden senare. Hur kan man skriva korrekta historier om händelser som hände för flera hundra år sedan som har berättats muntlig generation efter generation och hur mycket har ändrats på vägen? Stora delar av det vi skulle kunna kalla bibeln eftersom de någon gång har varit en del av den är inte det längre och har uteslutits för att de av någon orsak inte längre passade. Hur mycket har sedan förändrats i översättningarna till alla olika språk? Jag har väldigt svårt att förstå hur detta kan ses som guds heliga ord.

    För övrigt är inte gud en man… om man skapar allt så har man antagligen inget köns eller har alla. Vad vet vi egentligen om högre väsen?

    SvaraRadera
  8. Jaha, så ni menar alltså att man har rätt att kränka andras tro genom att t ex debattera och föra fram sin egen tro eller egna argument? Upprörande. Ni menar alltså att t ex Charlie Hebdo inte har något att skämmas över?

    SvaraRadera
  9. Räntan är missförstådd och förtalad lika mycket som Muhammed eller Jesus.
    Utan ränta, sämre tillgång till friskt kapital och därmed sämre utveckling.
    Pengar skall vara i ständig rörelse, precis som tankar och idéer.
    Denna rörelse underlättas med ränteverktyget.
    Håller med Ben att bekväma grova förenklingar görs på denna blogg.
    Hållbar tillväxt är självklart möjlig.
    Aran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jämförde du precis ränta med (den falske profeten) Muhammed OCH Jesus, guds son? Nu kränkte du typ 3 miljarder.

      Radera
  10. Ben
    Ett demokratiskt samhälle ger mig den unkna rätten att känna mig kränkt.
    Offertröjor är tunna och slarvigt tillverkade, men erbjuds alla nästan gratis.
    Många är det som försöker värma sig med dem enligt den erkända flerskiktsprincipen.

    Demokrati som löper amok. Det du inte vill besväras av, ska belasta andra.
    Aran

    SvaraRadera
  11. Ben Dover tycks inte förstå vad BNP-tillväxtbegreppet innebär - det innebär inte bara att något växer utan att det växer exponentiellt, vilket innebär att fyra procents tillväxt innebär att vi vid nästa sekelskifte har en ekonomi som är trettio gånger större än idag. Linjär tillväxt - typ att något ökar med en viss summa varje år - uppfattas i BNP som minskad tillväxt.

    Ben Dovers infall med religion har inte ett dyft med saken att göra, i en rad muslimska länder - som Indonesien och Bangladesh - är för övrigt födelsetalen låga. Att många barn föds har ofta, och är fortfarande i en del länder, förknippat med att det är barnen som en gång skall försörja sina föräldrar. Med ett offentligt skyddsnät som ger äldre en viss chans att klara sig utan sina barns hjälp sjunker ofta födelsetalen, med några undantag beroende på trender.

    Med tanke på att Ben Dover tycks gilla både Putin och Hitler så kanske han uppskattar den hårda kinesiska ettbarnspolitiken som Mao införde i Kina och som innebar tvångssteriliseringar och tvångsaborter. Nu var visserligen Hitler förespråkare av att tyska kvinnor skulle föda många små germanska a-barn så jag undrar hur Ben Dover ser på sina hjältar såsom de framställs på bilden.

    SvaraRadera
  12. Graden av korrekt uppfattning om hur långt destruktionen av vår nuvarande, hela jorden förgiftande livsstils möjlighet till fortsättning har gått, avspeglas i alla detta ämne diskuterande individers kommentarer/förslag till "lösning" på problemet; av alla äntligen insett. Dock är 99,9 procent av alla "lösningsförslag" emanerande ur en Utgångspunkt från "forntid", ett genomruttet fossil från tid när jorden var frisk. Dödssjuk är nu Jorden pga. Industrialismen - Kapitalismem - Konsumismen, grunden för vår nuvarande livsstil.

    Mänsklighetens E N D A livboj, varmed vi kan rädda oss undan total Förintelse, är leverne under naturens ofrånkomliga lagar.
    Detta innebär, för alla familjer på planeten. Häst & Vagn & Genuint Självhushåll - vad därutöver är är - Inbillning!

    SvaraRadera
  13. "Guds ord" i bibeln?

    Källa oå det tack:-)

    Mohammed och islam kan ändå stoltsera med förstahands info från Gud.

    Gamla testamentet kan väl i bästa falla ses som mänskliga idéer som utvecklats över tiden och snappats upp av olika författare och sammanställts.

    SvaraRadera
  14. Marx överproduktionsparadox blir självinducerande i en tillväxtspiral.

    Robotiseringen gör att allt färre jobb behövs. Arbetare avskedas men då kan de inte köpa produkterna. Alltså måste nya jobb skapas så nya saker eller tjänster som ingen behöver kan produceras. Men de få jobb som skapas robotiseras de med varvid dessa arbetare också sparkas. Varvid nya meningslösa jobb skapas för folk ska få lön och kunna betala än mer meningslösa prylar och tjänster.

    Så där fortsätter det till världen är totalt fylld med meningslösa arbeten samtidigt som arbetslösheten ökar.

    Enligt neoliberalernas religion ska en osynlig hand på "marknaden" ta hand om det där. Men om alla jobb försvinner och ingen längre får lön - var finns då "marknaden" - går den och gömmer sig med den osynliga handen?

    Dags för medborgarlön innan dagens eskalerande tillväxt-meningslöshet spårar ur totalt.

    SvaraRadera
  15. Ja, jag har så klart ett porträtt på Putin med Hitlermustasch eftersom jag gillar Putin (och Hitler!) Så väldigt. Bra tänkt där.

    SvaraRadera
  16. Gillar dina ironiska inlägg Ben :-)

    Och Aran, om räntan i stort, och om det argument som du specifikt nämner, har du helt fel, bara så att du vet! Kolla gärna upp fakta själv, om inte du också bara var ironisk, förstås...

    Tack och hej

    SvaraRadera
  17. Aran
    Faktiskt är det precis tvärtom. Pengarna rör sig snabbare om det inte är någon ränta på dem. Faktum är att snurrar som fortast om de ruttnar bort (negativ ränta - kolla upp Gesell). Ingen hamstrar en ruttnande valuta och spekulationen minskar.

    I Wörgl (kolla upp) cirkulerade ruttnande valuta 13 gånger snabbare än riksvalutan. Ruttnande valuta skulle vara utmärkt som komplementär lokal valuta.

    SvaraRadera

  18. Ironi, Dover, ironi.
    11:25

    SvaraRadera
  19. Tom
    Du har helt fel, bara så du vet !
    Ingen hamstrar pengar som bär hög ränta.
    Alla s.k. fakta blir med tiden misstänkt ironi och rentav humoristiska till sin skepnad.
    Tack och hej
    Aran

    SvaraRadera
  20. Som svar på mitt inlägg "Sef sa" här ovan sa Anonym:
    "Guds ord" i bibeln?

    Källa oå det tack:-)"

    Källan finns inom dig, Anonym. Källan är dold i ditt förstånd/slutledningsförmåga. Fråga:
    Du har en oskalad apelsin i handen. Kan vi enas om att inom dess skal ryms dess innehåll, en ovillkorlig absolut begränsning? OK. Du gör ett snitt i den, börjar gräva ut apelsinens smaskigt goda fruktkött, mer och mer, allt hastigare. Drömmande ökar du hastigheten i utgrävningen och tänker dig smaska i dig detta delikata fruktkött under obegränsad tid. Rymmer en fysisk/biologisk absolut begränsning en fysisk/biologisk obegränsning?
    Din efterfrågade Källa, Anonym, ligger i ditt svar på denna fråga. :-)

    SvaraRadera
  21. Hallå sef.

    Jo, själv tror jag på Gud.

    Men, tror kanske inte Guds ord finns i koranen, torah eller bibeln. Dessa borde varit lite vassare om Gud lagt sig i:-) Fina gamla sagor dock.

    SvaraRadera
  22. Gud, den allsmäktige, står över naturlagarna, de fysiska och ekologiska begränsningarna. Att hävda resursbrist eller miljöskydd över tillväxt är så klart hädiskt och en kränkning emot alla kristna? Kan ni inte bara självcensurera er, yttrandefriheten till trots? Måste ni envisas med att kränka alla kristna? Det är ovärdigt.

    SvaraRadera
  23. Miljöpartisterna arbetar mot Guds vilja. De attackerar Helgmålsbön och de sätter Runar i fängelse för sin tro.
    Men nu är det slut med det. Jag har ett vässat verktyg. Berra från Falköping. Efter fyra års intensiva studier (tog en jädra massa tid och pengar att få honom att inse hur förtryckt han är) börjar han nu förstå hur kriget förs och vem den riktiga motståndaren är. Snart är han färdig, och då får ni se på fan, bokstavligt talat. Får se vad målet kan tänkas bli, det kommer att vara försent att frita id... profeten Runar, men det är ju aldrig försent att smälla på Kaknästornet, denna erigerade propagandapenis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skicka han till svenska MAD, så ska du se att hela bloggen kryllar av relativisering och ursäkter dagen därpå. Hallelujah, ske Guds vilja!!!!

      Radera
  24. Hörni miljöpartister jag har massor av mark. Kan börja bygga ätterstugor till flyktingar imorgon om ni politiker får tummen ur gällande byggande på landet. Vill gärna lägga en stuga bredvid kommunalrådets sommarstuga som nr 1.

    Kaplan vakna nu!

    SvaraRadera
  25. Birger, tycker det är lätt att hålla med om, att vi bör överge konceptet hållbar tillväxt. För det är ett ohållbart koncept. Uppskattar steg 3 mycket.

    Ett nytt ord för 2015 i svenska ordlistan är nedväxt. Vilket ju inte riktigt är samma sak som en hållbar ekonomisk utveckling? Det är snarare ett ord för, att det går utför. Vilket kan leda till tankar att endast häst och vagn återstår.

    Är det inte ett problem att regeringens uppdrag, är att sjösätta EU direktiv? Samt att olika regeringar tolkar direktiven väldigt olika? Känns "lite" som ett experiment. Hur långt ner i skiten kan regeringar dra ner sitt folk. En tävlan i misär snarare än i utveckling.

    Det krävs utredningar om det mesta. En hållbar ekonomisk utveckling, måste alltså komma på plats inom ramen för att vi är med i EU. Alliansen har dragit ner på anslagen för utredningar säger regeringen. Samtidigt kräver de nu en rad utredningar. Att de gamla fullföljs och t.om. en Nato utredning... Det inom sin egen budgetram. Det är lite väl magstarkt.

    Som gjort för att vår nuvarande regerings förmåga, att satsa annorlunda i fortsättningen minskar? Eller helt misslyckas. För övrigt, viljan mot en hållbar ekonomisk utveckling verkar saknas hos alla mer eller mindre.
    Eller är det allas vår oförmåga hur vi tar oss dit?

    Om konceptet hållbar tillväxt ska ersättas med en hållbar utveckling, så krävs att EU och dess politik vill se en sådan? Samt att vi vill det. Inte minst de i parlamentet och kommissionen. För visst finns det tydliga ramar för EU direktiven att förhålla sig inom?

    En fråga till dig Birger är, hur ska denna omställning gå till? Förstår att det gäller att försöka påverka politikernas tankemönster och att det är det ni försöker göra.

    Men har ni själva utrett tydliga mål och delmål? Synen på EU som verktyg t.ex. Vi vet ju att de mest EU kritiska partierna försöker man hålla utanför så gott det går. Är det lika inom Steg 3? Visst hör din kritik. Men den är otydligare än förut. Vilket jag förstår för närvarande måste "allt" eller mycket arbete ske inom ramen för att vi är med i EU.

    Ett nära samarbete för 6 klövern med de andra två partierna är alltså uteslutet. De befaras leda till nedväxt inte hållbar tillväxt. Det är en hållbar ekonomisk tillväxt "vi" eftersträvar. MP krumbuktar sig och försäkrar att de är för hållbar tillväxt. Att EU är rätt verktyg. Bara för att det är vårt enda betyder det inte att det är rätt.

    Det verkar ganska omöjligt med omställning i nuläget? Det är bara att acceptera läget? Men hur kommer man dit? och vill man ens det?

    Lisbeth



    SvaraRadera
  26. Ben Dover, Hur kan någon som står över naturlagarna vara allsmäktig? Är man inte naturlagarna då?

    Kunde inte låta bli...;)

    Lisbeth

    SvaraRadera
  27. 92 miljarder i underskott. Maggan har inte bara tomt i ladan har inte ladan kvar.

    Säger inget mer så har jag inget sagt.

    SvaraRadera
  28. Här skrivs det om gud som om människan är kronan på verket.
    Vi människor förstår inte hur den sociala samvaron ska lösas, hur sophanteringen ska lösas, hur energifrågan ska lösas etcetera; ändå skrivs det som om hen förstår gud den allsmäktige skaparen som påstås styra evolutionen. Komiskt eller så är allt ironi. Idag är ju ironi väldigt populärt.
    Slumpen/

    SvaraRadera
  29. Hållbar tillväxt = Steg 2 ?
    Rockström - Axelsson = Steg 3 ?
    Eric

    SvaraRadera
  30. Många som inte känner till Ben utan gick i hans "fälla".

    SvaraRadera
  31. Slumpen, Det kan vara så illa att allt är ironi. Skillnaden mellan komik och ironi är hårfin. Det vi själva tycker är roligt tycker andra är ironi. Vi skrattar ofta åt något/någon istället för med.
    Om det är så är det endast vi själva som kan styra oss bort från detta. Det genom att uppmärksamma oss själva lika mycket som vi uppmärksammar andra.

    Förlåt Ben Dover för mitt ;) Tar mig hårt i näsan.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  32. Herr Muffins, låter gott... "fälla" eller inte... Hur ska jag eller andra kunna känna till "Ben". Har ju inte ens full koll på mig själv.

    Ben Dover är också en människa. En miljöpartist sa en gång till mig. Moderater är också människor.
    Hoppas snart att jag alltid kan resonera så. Inte bara ibland i mina bästa stunder. Alla har vi våra skynken och utmaningar. Måste ta itu med mina, annars blir jag nog moderat i nästa liv. uppvuxen i Djursholm. Aj, aj näsan igen! Att det ska vara så förbaskat svårt!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  33. Jag skulle vilja tipsa om en artikel i dagens The Guardian. Den heter "Rate of environmental degradation puts life on earth at risk say scientists". Läs den och begrunda den innan ni fortsätter pennfajtas här på Birgers blogg.

    hälsningar
    J

    SvaraRadera
  34. Neoliberal Agendafre jan. 16, 06:38:00 fm

    Era domedagsprofetior kommer inte inträffa, därför ni missar att det finns andra exponentiella förlopp som växer snabbare än den ekonomiska tillväxten. Så som antal transistorer på en integrerad krets [1], vilket ser till att världen dematerialiseras. Musik kommer inte längre på plast, telefoni skickas i luft istället för kopparledningar, tidningar kommer kommer digital och inte på nedhuggna träd, post färdas elektroniskt istället för med brevbärare osv

    Ett annat exempel på exponentiell tillväxt som växer snabbare är solenergi [2] Här är total solenergikapacitet (MWp). Kapaciteten ökar med faktor 1000 under en 20 års period.

    1994 158 22%
    1995 192 22%
    1996 309 61%
    1997 422 37%
    1998 566 34%
    1999 807 43%
    2000 1,288 60%
    2001 1,615 27%
    2002 2,069 28%
    2003 2,635 27%
    2004 3,723 41%
    2005 5,112 37%
    2006 6,660 30%
    2007 9,183 38%
    2008 15,844 73%
    2009 23,185 46%
    2010 40,336 74%
    2011 70,469 75%
    2012 100,504 43%
    2013 138,856 38%
    2014 185,000 33%

    [1] en.wikipedia.org/wiki/Moore's_law

    [2] en.wikipedia.org/wiki/Growth_of_photovoltaics

    SvaraRadera
  35. Eric Secher Du kan nog slopa frågetecknen.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  36. Tack Lincoln för att du tog dig tid att lyfta fram lite fakta och historiska erfarenheter, om räntans förbannelse/inneboende mekanik.
    Dock jag kände på mig att Aran ändå inte skulle vare sig lyssna eller idas tänka och reflektera själv ...

    Men jag tänker att andra tog del av dina ord, så åter tack för din folkbildningsinsats :-)

    SvaraRadera
  37. Lisbeth 8.51. Så sant!!!

    SvaraRadera
  38. Jochen Schützdellerfre jan. 16, 08:50:00 em

    Hahaha....
    Ben Dover är ju jättekul och superironisk.
    Det måste väl alla läsare se att han skämtar. Genialiskt! :-)

    Jag har allvarligt talat ända sedan begreppet började användas på 90-talet tyckt att "hållbar tillväxt" är trams och bara ännu en ekomodernistisk fantasi.

    SvaraRadera
  39. Neoliberal, det du kanske inte förstår är att en utveckling utan ekonomisk tillväxt mätt exponentiellt i BNP inte är en domedagsprofetia utan bara en fortsättning på en samhällelig utveckling.

    SvaraRadera
  40. Neoliberal Agendafre jan. 16, 11:19:00 em

    Det är inte jag som ser dagens utveckling som ett hot mot planeten.

    Däremot ser jag ett samhälle med nolltillväxt som ett med många uteblivna möjligheter.

    SvaraRadera
  41. Anonym Neoliberal Agenda sa...
    A: Det är inte jag som ser dagens utveckling som ett hot mot planeten.

    B: Däremot ser jag ett samhälle med nolltillväxt som ett med många uteblivna möjligheter.

    Roland ...
    Birger är medveten om att han slirar på tangenterna
    när han beskriver världen som liberal
    och när han talar om att dom i alla fall
    var ense om hoppet från apa till människa
    är svårt att ta.

    Förlåt. Dom, var inte Mill, Marx och Burke.

    Jag bara hittar på!

    Dynape


    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.