VAD SKA VI MED SAMHÄLLET TILL?

måndag 29 september 2014

Skoltvånget skall öka till tretton tunga år

Jaha, så skall då gymnasiet bli obligatoriskt. Ett förslag som sossarna presenterade för ett halvår sedan. Fast en del borgerliga tidningar, t ex moderata BT, har liksom inget minne alls utan påstår att det är en eftergift till MP.

Gustav Fridolin meddelade i och för sig redan när sossarnas krav kom att han gillade det, vilket kontrasterade ganska mycket till den frihetliga politik som tidigare utgjort ideologisk bas för MP.

Jag gillade inte sossarnas förslag när det kom utan skrev följande vilket jag anser står sig:

Skoltvång så länge du inte är myndig


Först ska vi ha en obligatorisk förskola. Därefter obligatorisk gymnasieskola. Åtminstone om Socialdemokraterna får bestämma...  Uppriktigt sagt: jag förstår ingenting. Trots att jag gick i gymnasium. Möjligen fattas mig förskolan.

Socialismens avigsidor är inte tankarna på rättfärdig fördelning, eller mer av politik för att balansera kapitalet. Avigsida är istället vurmen för obligatorium som riktas mot medborgarna. Som nu konkretiserats genom idéer om att alla i tretton tunga år skall genomgå förskola-grundskola-gymnasium.


Hade jag i sjuan haft den framtiden att vänta hade jag lagt av. Luckan i natten var att det skulle kunna ta slut efter nian. Hade jag sett framtiden som en enda lång svart tunnel med påtvingade ytterligare år i en skola som jag vantrivdes i hade jag i ren desperation slutat plåga mig, sluta att ta en dag i taget i hopp om att det snart skulle bli fredag eftermiddag. 

Kan inte skolan vara så lockande, intressant och spännande att man som ung själv väljer att läsa vidare är det något fel på skolan. Då är det felet som skall åtgärdas. Morötterna - att få lära sig saker - måste bli så smakliga att man inte skall behöva piska ungdomar för att få dem att tugga sådant som de ändå kommer att spotta ut. 

Skoldebatten är retorisk. Den är undermålig. Och detta trots att skolpolitiker rent generellt lunkat sig fram i gymnasiet. Björklunds "betyg i fyran" är lika dumt som när MP för fyra år sedan uttalade att omdömen som efter MP-framgång skulle införas från ettan var den "viktigaste skolreformen i modern tid". 

Pärlbandet av dumheter förlängs nu av Löfvens krav på att alla som inte uppnått myndighetsålder skall tvingas gå i den skola man helst av allt vill kräkas på. Att däremot återinföra Kunskapslyftet är en helt annan sak. En bra sak.

41 kommentarer:

  1. Birger!

    Jag håller med dej i det mesta. Det finns sådana tendenser på vänstersidan att bestämma lite för mycket kollektivt precis som det är alldeles för lite av kollektiva lösningar på högersidan. Det handlar om balans. I fallet med skolan också om kvalitet och inte bara kvantitet. Men du som före detta politiker borde väl ändå förstå skillnaden mellan socialism och socialdemokrati. Om inte så Googla och läs Wikipedia för att få kläm på de mest grundläggande kunskaperna.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan, läs själv du, "socialdemokratin är en infltelserik gren av socialismen".

      Radera
  2. Socialdemokratin har som sin grund socialismen, som i sin tur har sin grund i Marx och andra socialistiska teoretikers läror. För socialister är inte kollektivet viktigare än individen, men man anser att politiska åtgärder som omfattar kollektivet även gynnar individen bäst. Den här synen gav stora framgångar när välfärdssamhället byggdes upp - man talade om folkhem. Modellen blev så framgångsrik att individernas krav blev större än kollektivets. Då var det dags att tona ner socialismen, en process som fortfarande pågår. Detta är en anledning till att socialdemokratin idag till stora delar liknar de borgerliga partierna, vilket i sin tur är en huvudanledning till Sverigedemokraternas starka frammarsch. Att vara socialist idag är närmast en omöjlighet. Den överväldigande majoriteten av människor har mycket större krav än vad socialismen kan leverera. Socialismens chans är, som alltid, att tiderna blir mycket sämre. Då kan det nämligen åter bli dags för kollektiva lösningar.

    SvaraRadera
  3. ATT FÖRLÄNGA SKOLPLIKTEN TILL GYMNASIET BLIR SANNOLIKT EN FLOPP. ÄN VÄRRE BLIR OM ÄVEN SEXÅRSVERKSAMHETEN GÖRS TILL ETT SKOLÅR, SOM ALLIANSREGERINGEN VILLE.

    SvaraRadera
  4. Anonym 07:44!

    Gjorde precis det och såg den definitionen. Läser man mer ingående under 5:1 och socialdemokratin så framstår skillnaden ganska tydligt tycker jag. Vad finns det kvar av socialismen om man tar bort det gemensamma ägandet av produktionsmedlen? Hur kan man kalla sig för socialist och tro på något annat? Det är för mej en gåta men det är kanske inte så självklart för alla trots allt.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  5. Ola!

    Socialdemokratin har till skillnad från verklig socialism aldrig byggt på gemensamt ägande. Man fördelade bara rikedomarna så att alla blev småkapitalister som precis som du säger började värna om sitt eget kapital snarare än kollektivet. Där framstår skillnaderna tydligt mellan verklig socialism och socialdemokratin.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  6. Fridolin är kanske pojken med guldbyxorna? Alla "ungar" ska få hjälp direkt när de signalerar HJÄLP MIG! För det krävs resurser bl.a. att pengarna (energin) stannar kvar där den ska vara dvs. i skolan.

    Kvalité är viktigt inte i vilken form skolor drivs säger man. Konstigt formen är oviktig...? "Fri"skolors byskolors kamp att överleva är alltså oviktig?

    Om alla "ungar" ska kunna få hjälp direkt så krävs det att energin (pengarna) läggs där de behövs?
    Nu ska den läggas i de skolor där det behövs mest säger man. Vilket betyder att andra kommer att bli utan... Lida brist på energi alltså.

    Förmodar att S och MP tänker göra allt för att stoppa vinstslöseriet i skolan?

    Vi får se hur det blir med det...
    Viljan verkar saknas.

    Tanken är nog god alla ska ha en chans till att bli akademiker om de vill. Med stöd och hjälp och tidiga insatser. Kollektivism. Alla individers rätt. Samt den förnuftiga statens plikt att det finns verktyg.

    Alla kan och vill inte bli akademiker säger Björklund. Som vet vad alla vill och kan...

    Tycker man bör fokusera på vad Fridolin sa. Samt på vilka förutsättningar som krävs för att stötta alla "ungar", så att de kan göra fria val.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Människosyn?
    Djur får ungar. Människor får barn. Det borde Fridolin veta.

    Gt

    SvaraRadera
  8. Kul hur folk rapar upp nyliberala slagord som "valfrihet" glatt omedvetna om var frasen kommer ifrån:

    Free to Choose (1980) is a book and a ten-part television series broadcast on public television by economists Milton and Rose D. Friedman that advocates free market principles.

    Frihetlig socialism

    Men socialdemokratin idag har inget med socialism att göra, det är bara monolpolkapitalism bakom röd fana.

    SvaraRadera
  9. Att återinföra Kunskapslyftet och försöka stoppa vinstslöseriet är en bra sak. Leder till individens rätt att bestämma takt/tempo och visar på politikernas vilja att få oss på "rätt" spår igen.

    Birger MP:s många gånger individualistiska tänkande har inte det visat sig kunna leda "fel"? Beroende på vad man vill uppnå förstås. Du ville stoppa riskkapitalisterna...? Med en motion?

    Måste det inte finnas en balans mellan individualistiskt och kollektivt tänkande. Vi är ju alla individer i olika kollektiv.
    Alla ska med sa Persson. Men sa inte till vad?

    Statens skyldighet måste ändå vara att se till hela kollektivet.
    Alla individer i landet. Alla barn måste väl få hjälp och förutsättningar till att utbilda sig. Att man ser mobbing, fysisk ohälsa m.m. tidigt. Många gånger är det inte själva skolan eller skolplikten som är problemet.

    Tycker Fridolins ståndpunkt öppnar till samtal kring tvång och plikt. Det kommer säkert flera frågor snart allmän värnplikt t.ex.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Gt Ja eller hur:)

    Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Man kan inte helt bortse från att lärarförbundet jublar över reformen. Fast vad jublar de mest över högre löner?

    SvaraRadera
  12. Ett fängelse byggt på unket tvång
    murat med grönt tegel & betong

    SvaraRadera
  13. Det finns inga förslag om att ta bort möjligheten till sabbatsår efter grundskolan eller under gymnasiet. Utbildningen kan också individanpassas på olika sätt.

    SvaraRadera
  14. Det värsta är väl att det var SÅ LÄTT att komma överrens, enligt (s)? "Lite" skoltvång & "lite" ams-inlåsning är sådant som tydligen avhandlas på en kafferast med "nya mp" (det är kanske så dessa bäst förstås)? "-Swisch!", säger det & sedan är fri & rättigheterna indragna. Tydligen dessutom ett unikt repressivt projekt som inga andra länder har? Och vad som var bra med kunskapslyftet kanske kan diskuteras eftersom det inte löste några av de problem det sade sig vara infört för att lösa. Istället "fixade" de statistiska bekymmer. Ska man gissa att "alcatraz-gymnasium" har samma syfte?

    SvaraRadera
  15. Att utöka skolplikten från dagens 7-15 år till 6-18 år är väldigt extremt. Det är dessutom ett extremt Myrdalsförslag av den typen man trodde (mp) skulle vara stenhårt emot. Men tydligen tycker de att det inte bara är ett acceptabelt utan till och med ett bra förslag.
    Svårare och svårare att förstå sig på detta (mp). Har vi sett signaturmelodin för den kommande mandatperioden; (s) lägger ett sådär halvpopulärt förslag som sedan en av de fyra-fem (mp)-ministrarna får försvara?
    Undrar vad det blir kvar av (mp) efter det.

    SvaraRadera
  16. Visst är det vansinne. All utbildning över 15 års ålder bör eleven själv betala till ungefär hälften. Verksamheten blir effektivare, överutbildningen till ingen nytta minskar, folkets flexibilitet inom att utföra sakar ökar och antalet fackidioter blir färre när samhället kollapsar, vilket inte är så långt bort. Bidragen till elevernas levnadsomkostnader bör dessutom dras in.

    SvaraRadera
  17. Tycker det är bra att MP ägnar sig åt kollektivistiskt tänkande.

    Är det inte precis det som behövs nu? Det borde bli lätt att få med sig folket på detta. Över 80 procent av folket säger sig vilja stoppa vinstslöseriet. För att varje barn ska kunna få hjälp direkt när det behöver, så krävs mer lärare, mindre barngrupper, mer pengar osv. Högre lärarlöner lockar fler till att bli lärare.

    Förmodligen inget av detta lockar riskkapitalister till att starta nya skolor. Inte de som serverar knäckebröd och vatten i alla fall.

    Undrar vad V anser om detta med att utöka skolplikten, om de är med på ett hörn.

    Ständigt högre krav på högre löner är ju inte bra...
    Men kanske krävs det just nu för att fixa skolan.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Vägen till helvetet går ibland på en väg fylld fylld med åtråvärda minister-poster, makt-erotiska troféer allt för åtråvärda för att man ska börja "tjafsa" om småsaker..

    SvaraRadera
  19. Idag är allt baserat på rättvisemupparnas åsikter. Att lägga ner pengar på människor som tror att de kan få något för ingenting är det dummaste man kan göra. Det finns hur mycket erfarenheter som helst på området. De som lyckas bäst har oftast minst utbildning. Undantagen uppstår ofta på grund av olika sorters korruption och formella krav. Och det kan aldrig aldrig en rättvisemupp fatta.

    SvaraRadera
  20. Men du Miljöpartristen, kan man då enligt ert förslag ta tre sabbatsår mellan 15 och 18 år så man blir befriad från skolplikten om man är i en period i sitt liv när man inte orkar med skolplikten??

    SvaraRadera
  21. Skoltvång är alltid fel, oavsett i vilket åldersspann tvånget gäller.

    SvaraRadera
  22. "Fatta Barn"
    har fattat att barn är individer, precis som alla vi som kallar oss vuxna.

    Vuxna kan byta förhållanden, byta åsikter, byta jobb, byta religion,
    byta världsdel och byta intressen allt efter stundens behag.
    Barn i femtonårsåldern är unga vuxna.
    För femtio år sedan betraktades de ännu som verkligen vuxna.

    Ska inte de få välja sitt eget liv, när och hur de vill kvalificera sig?
    Mångfalden, kunskapen och rikedomen finns ju även utanför skolan.
    Det tror jag de flesta har insett.

    Ingen kan väl med fog påstå att BS verkar särskilt efterbliven heller.
    /Katarina

    SvaraRadera
  23. Neoliberal Agendamån sep. 29, 11:43:00 fm

    Håller med, men det är så här politiken fungerar. Mer våld/tvång för att fixa problemen som det tidigare våldet/tvånget ställde till med.

    Vi behöver det omvända. Privatisera skolorna, lägg ner Skolverket, ta bort skoltvånget och avskaffa skattefinansieringen.

    SvaraRadera
  24. Neoliberal, du är socialisters bästa vapen!

    SvaraRadera
  25. Neoliberal Agendamån sep. 29, 12:15:00 em

    "Neoliberal, du är socialisters bästa vapen!"

    De flesta människor är uppväxta med välfärdsstaten och har aldrig hört talas om alternativ. De har därför svårt att förstå att annat kan fungera.

    Någon måste utmana deras ingrodda tankar. Folk trodde inte telemonopolet skulle gå att avskaffa heller.

    SvaraRadera
  26. Med tidiga insatser ökar möjligheten för barnen att välja sina egna liv. Med gör som ni vill mentalitet minskar möjligheten. Är det barnen eller de vuxna som ska vara vägledare?

    SvaraRadera
  27. Katarina, Nej ingen kan med fog påstå att Birger verkar efterbliven. Ingen kan med fog påstå att lärarförbundet som jublar är efterblivna heller.

    SvaraRadera
  28. Tar fasta på mycket av vad Birger skriver bl.a. detta. "Vi har nått dithän att gamla lösningar inte längre fungerar. Varje tidevarv har sina lösningar. Nästa seg i samhällets evolution är inte desamma som de steg som fört oss hit."

    Skuldberget växer, arbetslösheten är skyhög, prekariatet växer fram.

    Vilka steg har fört oss hit när det gäller skolan? Vilka lösningar har detta tidevarv? Det verkar som om samhällsevolutionen behöver ta ett par steg tillbaka? Evolutionen går sakta framåt. Vi verkar gå i otakt.

    Naturligtvis löser inte obligatoriskt gymnasium allt. Men kanske något. Om man inte glömmer att arbetslösheten är skyhög och att prekariatet växer fram.

    Är orolig över att man riktar resurserna fel, om man högprioriterar skolorna med sämst resultat. Ger dem de bästa lärarna och mer resurser. Det växande prekariatet är inte bara barnen utan deras föräldrar.

    Det är inte barnen som lägger sin röst i nästa val. Utan de som känner sig och många gånger även är orättvist behandlade.

    Fridolin, S, och inte minst V har en lustig syn på det här med demokrati. (Nu vill V försöka stoppa att SD får sin talman) Samtidigt som en före detta flykting ska ta plats. Det bäddar för hat och ilska? Denna blivande talman har redan fått utstå hat för att han vill bestämma över "svenskarna". Att då försöka stoppa SD hallå!

    "Tror" att de måste ta ett helhetsgrepp och förstå att gamla lösningar inte längre fungerar.

    Lisbeth



    SvaraRadera
  29. Verklig försäljning per capita av kapitalvaror (durable goods) till konsumenter i USA toppade år 2000, när produktiviteten i naturresursernas utvinning var som högst. Sedan dess har försäljningen minskat cirka 33 procent och den går stadigt ner. USA ligger fortfarande väldigt högt genom sitt välstånd. Sverige kommer inte i närheten.

    Försäljningen kommer att minska tills dess att samhället kollapsar och då består kapitalvarorna av rester. Kapitalvaror kan förhållandevis lätt repareras eller undvaras och därför kommer minskningen så tydligt av naturresursernas fördyring. Annat i samhället påverkas mindre. Folk fortsätter mer att konsumera saker som förbrukas direkt typ mat, kläder och bensin, efterdom detta upplevs som mer oumbärligt.

    Investeringarna fortsätter att öka i utbildning, både av och för, den ökade komplexiteten och folks försämrade mentala tillstånd. Investeringarna för att få fram naturresurserna ökar också. När dessa kostnader och allt som behövs för att dra runt apparaten upptar en allt för hög andel av BNP så kollapsar den, oundviklig. Försäljningen av kapitalvaror är då noll. Industriproduktionen är också noll. I det här landet är denna på väg stadigt ner och har minskat cirka 25 procent sedan 2007.

    Nu inför regimen ökade tvångsinslag i utbildningen och detta kommer bara att göra kollapsen mer plötslig. Istället bör alla tvingas att sköta sin utbildning själva och subventioner till sådant begränsas av grundlagen. Man kan bara tvinga fram och planera kollapsen.

    http://www.advisorperspectives.com/dshort/charts/indicators/Durable-Goods-Per-Capita.html?Durable-Goods-Orders-ex-Defense-real-per-capita.gif

    SvaraRadera
  30. Rättelse: V har givetvis ingen talmanskandidat. Utan en ny riksdagskandidat. En av de yngsta i riksdagen.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  31. Det var lätt att komma överens om något som riksdagen säger nej till.
    Och lika lätt att komma överens om Förbifart Stockholm.

    SvaraRadera
  32. Maximalt arbete utan vare sig lön eller frihet, men ändå för samhällsutvecklingen. Bra Sverige.

    "Om målet med samhällsutvecklingen skulle vara att vi alla skulle arbeta maximalt vore vi sinnessjuka.

    Målet är att frigöra människan till att skapa maximalt. Dansa, måla, sjunga - Ja, vad ni vill. Frihet!"

    Sa Ernst Wigfors, finansminister på 20-, 30- och 40-talet (källa oklar).

    (Wigfors sa även "För närvarande bestämmer kapitalet. Det köper arbetskraft så billigt som möjligt. Jag kan bara se en radikal ändring, att låta arbetskraften bestämma och köpa kapitalet så billigt som möjligt." Och sossarna är rädda för _Vänsterpartiet_ _idag_)

    SvaraRadera
  33. Ungdomar på de regionala nyheterna var övervägande positiva till förslaget.

    SvaraRadera
  34. Om Du skulle ta dig en trappa upp
    så skulle du kunna se både Birger och Per
    som marionetter.
    Det är inget som jag rekommenderar
    emedan de sedan blir svårt att återse
    ett gement seende ...

    Roland

    SvaraRadera
  35. Roland!

    Ovanför marionetterna finns de som håller i trådarna.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  36. "Politik som teater" skriver Birger i föregående inlägg.

    Ser på detta om obligatoriskt gymnasium och talet om högre löner, fler specialpedagoger, hjälp direkt till varje "unge":)
    som ett desperat försök, att lösa det faktum, att de gemensamt med Alliansen släppt ut riskkapitalisterna i skolan.

    Att man nu från S och MP:s sida vill, att man ska stoppa tillbaka anden i flaskan. Vi måste ta vårt ansvar. Hur många gånger har vi hört Löfven säga de orden under valrörelsen? Nu fortsätter det. Vi vill göra upp om vårt förslag över blockgränserna. De andra skrattar och säger att de ska rösta nej. SD har de med sig. Som sägs rösta med Alliansen i de flesta fall. Alltså även de har ett ansvar över hur det blivit i skolan.

    Stefan L är en vass förhandlare! Jan Björklund har knorrat högt om förslaget om obligatoriskt gymnasium. Men försvinner han, så glider kanske förslaget igenom. Björklund har antytt att det kanske går igenom. Men det är inget han vill. Han har också sagt att man vill förhandla om skolan.

    Tror fan det! När Sjöstedt drivit frågan om vinster i skolan så hårt och fortfarande driver den. Samtliga har ju fått erkänna att något måste göras. Med Sjöstedt flåsande i nacken blir det svårt att inte göra något.

    Högre lärarlöner, fler specialpedagoger, mindre barngrupper, krav om hjälp direkt när en "unge" behöver. Allt detta tillsammans är givetvis något Alliansen måste gå med på att förhandla om. Förslaget om obligatoriskt gymnasium kan glida med. Blir förvånad om det inte gör det.

    Om det är bra eller dåligt? Kanske bör ungdomarna i gymnasiet få säga sitt. Man har frågat bl.a. ungdomarna i Upplands Väsby gymnasium. De verkade överlag positiva. Inslaget kring detta visades i de regionala nyheterna. Skolan i den kommunen är så dålig, så det var knappast en slump att man frågade just dem.

    Roland Birger är väl ingen marionett? Han försökte göra något. Han såg redan tidigt att det finns de, som kan komma att sko sig på våra barn. Tror att många fina förslag blir något helt annat, för att vi inte är mogna nog att förutse konsekvenser, som med riskkapitalbolagen. Men om någon ser något mer bör vi lyssna.

    Förslag som vi (de flesta) inte är mogna för kanske vi bör se på som framtida visioner?

    Du håller nog inte med mig Jan Örsell? Men själva tanken på privata alternativ är väl inte dålig? Mer hur de sjösätts...

    Att människor även vill ha frihet att skapa egna alternativ är naturligt. Vi kan även dö av andlig svält. Människor vill bygga egna hus använda sin kreativitet. De vill starta skolor i olika former.

    Men få vill att riskkapitalister tjänar pengar på t.ex. våra barn.

    Lisbeth



    SvaraRadera
  37. Lisbeth!

    Nej precis! Jag håller inte med dej där. Ingenting blir bättre av ett privat ägande av produktionsmedlen. Tvärtom leder det oundvikligen till klasskillnader, statustänkande, överdriven konsumtion, kortsiktigt eget vinstintresse, begränsad demokrati mm. Det kapitalistiska ekonomiska systemet är roten till nästan allt ont i samhället. Ett moster vi skapat som växer som cancer. Att inte folk kan se och förstå det fattar jag inte. Det är ju så uppenbart. Varför tror du exempelvis att Noshörningarna håller på att utrotas. Är inte det på grund av ett privat vinstintresse?

    Ja det är naturligt att folk vill ha "frihet" att skapa egna alternativ men det görs inte bäst i ett kapitalistiskt system. Med ett gemensamt kapital (utformat på rätt sätt) har folk (alla med goda idéer) en mycket större möjlighet att fritt skapa någonting som gynnar hela samhället och inte bara sig själva. I dagens kapitalistiska samhälle kan jag exempelvis inte starta ett lantbruk från noll och konkurrera med de som har ett stort eget kapital hur duktig jag är är. Rätt utformat är ett gemensamt ägande av produktionsmedlen i alla avseenden överlägset ett privat ägande. Öppna ögonen och se utanför boxen och alla fördomarna. Tänk om! Tänk nytt! Tänk rätt!

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  38. När jag var ung - på 70-talet så var unga människor "skoltrötta" och tog "sabbatsår" då de jobbade...
    Sedan kunde det hända att de hade fått tillbaka "läslusten" och började plugga..

    Tänk så bra vi hade det!

    SvaraRadera
  39. Lisbeth
    "Roland, Birger och Per är väl inga marionetter?
    De försökte göra något."

    Men jag då? som blir knäpp
    av allt och alla!

    Roland

    SvaraRadera
  40. "Kan inte skolan vara så lockande, intressant och spännande att man som ung själv väljer att läsa vidare är det något fel på skolan. Då är det felet som skall åtgärdas."

    Spot on! Dina sunda värderingar behövs verkligen i dagens politik. Alla andra verkar bara galna när de tittar på frågorna och väljer detaljerna som inte leder nånstans.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.