VAD SKA VI MED SAMHÄLLET TILL?

torsdag 23 augusti 2012

Och vilket samhälle vill sossarna ha?

Jag läser Magdalena Anderssons artikel i DN idag. Hon är ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokratiska Arbetarpartiet. Ibland undrar jag. Hur det är ställt. Vilka värderingar som ligger till grund för deras politik. Socialdemokraterna. Ett parti vars företrädare inte borde ha fastnat i ekonomismens garn.

Hon skriver: "Investeringar i bra barnomsorg innebär att föräldrar kan koncentrera sig på jobbet. Investeringar i äldreomsorg, att färre tvingas gå ner i tid för att ta hand om sina gamla."

Är det rimligt att föräldrar skall "koncentrera sig på jobbet" och barnen ses som en belastning, något som är i vägen för samhällets jakt på mer av ekonomisk tillväxt? Min uppfattning är att föräldrar inte skall koncentrera sig på jobbet, utan att störst koncentration skall ägnas barnen. Det är förstås inte rationellt ur ett tillväxtperspektiv, men det är  djupt rationellt ur ett mänskligt perspektiv.

Det är ynkligt och förödande när en socialdemokratisk talesperson som Magdalena Anderssons underblåser ekonomismens värderingar på det här sättet. Hon reducerar människan till en ekonomisk varelse, vars främsta uppgift är att vara kugge i ett ekonomiskt hjul som skall snurra allt fortare. Föräldrar ska koncentrera sig på jobbet. Barnen är i vägen. Och så utropar hon: "Jobben går först!" Så fan heller! Det är som om socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson vill begrava det civila och sociala samhället.

Och så synen på de gamla som är i vägen, en belastning. Visst ska vi ha bra äldreomsorg, inte tu tal om annat. Men det skall inte motiveras med att de äldre, som snarast har för lite kontakt med sina barn, är i vägen när ekonomismen klampar fram i jakten på "rationalitet".


Dessutom undrar jag: Hur kan man som ekonomisk-politisk talesperson för Sveriges största parti skriva en lång artikel utan att ens diskutera det faktum att svenska hushåll är skuldsatta upp över öronen. Särskilt i en artikel med rubriken "Viktigt med hög beredskap inför eventuellt eurohaveri". Är socialdemokraterna blinda? Visserligen är statens skulder närmast försumbara, men vad hjälper det när hushållen är skuldsatta upp över öronen när eurokrisen slår ut i full blomning? Hur ser Magdalena Andersson på att Sverige upprätthåller tillväxten med lånade pengar? Hur länge skall det pågå?

Magdalena Andersson lyckades inte ens få in ordet klimat i artikeln - än mindre att på minsta sätt problematisera det faktum att den konsumtion vi ägnar oss åt för att hålla igång ekonomin leder till att vi inte minskar vår påverkan på klimatet. Att vi lever och konsumerar på ett sätt som bidrar till de globala problem som klimat- och miljökrisen allt mer utgör. Hon berättar istället att målet är full sysselsättning - men givetvis utan att försöka analysera hur det skall gå till när samtidigt målet för samhället - inom alla sektorer - är att effektivisera, automatisera, robotisera och datorisera. Hur ska man kunna uppnå full sysselsättning om man samtidigt håller fast vid en arbetstidsnorm som beslutades om i en helt annat tid?

Är det Magdalena Anderssons världsbild som utgör alternativet till Andres Borgs är det bara att beklaga. 

45 kommentarer:

  1. Vad gäller Sveriges statsskuld på 33% av BNP så kan den öka snabbt om politikerna hanterar bankerna fel när de drabbas av felslagna hushållskrediter framöver. Skräckexemplet är "den keltiska tigern" Irland, som i slutet av 2007 hade en statsskuld på bara 25% av BNP och en statsbudget i balans. Fyra år senare var Irlands statsskuld 108% av BNP och ett underskott i statsfinanserna på -13%. Det har ju talats om den svenska "tigerekonomin" så jag hoppas vi inte går en liknande väg som Irland. Men det är skrämmande att Magdalena Andersson helt undviker att nämna den höga skuldsättningen för Sveriges hushåll.
    Sen håller jag helt med dig i din syn på barnen kontra jobbet.

    SvaraRadera
  2. Sossarna behövdes tidigare för att flytta bönderna till industrin.
    Sparkade industriarbetare röstar inte på sossarna.
    Sossarna tror fortfarande att vi kan svarva och skruva oss till välstånd.
    Bygga järnvägar, motorvägar och stora köpcentra.
    Full förvärvs-sysselsättning är en myt och liknar inte arbete.
    Sossarna har permanentat sin stagnation och sin oförmåga till nytänkande.
    Jag välkomnar ett människovärdigt alternativ att rösta på till nästa val.
    Aran

    SvaraRadera
  3. Anderssons artikel var riktad mot "marknaden", i hopp om att sådana som du inte skall läsa den.

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot den dag man inte skiljer på marknaden och erfarna kloka sexti-plussare.
    Aran, 30+

    SvaraRadera
  5. Fler borde lära sig av delfiner alltså...

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3718&artikel=5242368

    SvaraRadera
  6. Sorgligt med inställningen att barnen och de äldre är en belastning :-(

    Finns det inget parti som vill underlätta för arbetande människor att ta hand om barnen och de äldre?
    /JB

    SvaraRadera
  7. Magdalenas artikel gör Birgers blogginlägg från i tisdags ännu mer aktuellt. Hennes strikt ekonomiska syn på människan skrämmer. Rollen som producent och konsument står över alla andra behov och önskningar som en människa kan tänkas ha. Artikeln är nedlusad av ”sätter jobben först” ” full sysselsättning” ” hög produktivitetstillväxt och arbetskraftsefterfrågan” ” nya jobb och stark arbetskraftsefterfrågan” ”underlätta handel och arbetspendling” ” jobben går först” och den helt smaklösa ”Investeringar i bra barnomsorg innebär att föräldrar kan koncentrera sig på jobbet”. Så låter det när ekonomer får tolkningsföreträde och deras enkelspåriga världsbild uttrycks i praktisk politik. Och det tragiska är att i valfrihetens förlovade tidevarv är det tunt med alternativ. Du får välja vad du vill, bara det gynnar ekonomin. Fri tid men dina barn och föräldrar eller vänner undanbedes vänligen men bestämt!

    SvaraRadera
  8. Så länge som enheten hos folket lyser med sin frånvaro får vi finna oss i att bli betraktade som maskiner i elitens globala tävlan som handlar om ständig ökad materiell och ekonomisk tillväxt på bekostnad av människor och moder jord.

    Christer

    SvaraRadera
  9. Michal
    Alternativen finns inte så länge som vi inte skapar dem.
    Att angripa människor som gör allt för att anpassa sig till övermaktens framfart leder ingen vart.
    Många anpasslingar anpassar
    sig av det enkla skälet att
    inga andra alternativ finns.
    Vi som är såå kloka varför
    skapar vi inte de alternativ
    som JORDEN SAKNAR!!!?

    Roland

    SvaraRadera
  10. Sossarna har lärt sig läxan från de tidigare två valen. Magdalena framstår nästan som en blåkopia av Anders Borg. Skillnaden är att hon är något snyggare är nuvarande finansministern.

    Allt handlar om att vinna den välbeställda medelklassens gunst. Då krävs samma politik som Alliansen har fört sedan 2006, fast möjligen i någon annan tappning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Är det inte sorgligt?

      Radera
  11. Anonym "Då krävs samma politik som Alliansen har fört sedan 2006, fast möjligen i någon annan tappning..."

    Vilken tappning då? EU är vår politik. Inte konstigt att "Magdalena framstår nästan som en blåkopia av Anders Borg."

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Eu är till sin utformning ett högerpolitiskt projekt.

      Radera
  12. Hur vi än vrider och vänder kring frågan om höger- eller vänsterpolitik så blir det som Lisbeth skriver: "EU är vår politik. Inte konstigt att Magdalena framstår nästan som en blåkopia av Anders Borg."

    Christer

    SvaraRadera
  13. Päivi Rissanen Nilssontors aug. 23, 07:48:00 em

    Nu var det ändå lite som när fan läser bibeln som du tolkar artikeln!
    Jag tycker att det var en saklig och redogörande artikel just om hur socialdemokraterna vill satsa på samhället.
    MEN jag känner inte till några kvinnor , inte i alla fall i Stockholms region, som skulle ha gått ner i arbetstid pga sina gamla föräldrar! Det här måste vara ett glesbygdsfenomen.
    Visst är det bra om man som småbarnsförälder kan koncentrera sig på jobbet när man är där och slipper oroa sig hur barnen har det på förskolan. Det handlar om kvalitet i förskolan.
    Sedan hoppas jag att de yngre vuxna med småbarn ser värdet av att hinna umgås utvilade med sina barn och att lära känna dem ordentligt. Livet är långt men barnen är små bara i några år. I för sig så finns det ofta engagerade far- och morföräldrar som är pigga allt högre upp i åldrarna och gärna hämtar barnbarnen tidigare från förskolan.
    Det blir allt mer lustigt hur du ger dig på ekonomerna samtidigt som du helt endimensionellt diskuterar både miljö som klimatfrågor utifrån en ekonomistisk synvinkel!!!
    Päivi Rissanen Nilsson.

    SvaraRadera
  14. Jag har länge uppfattat (m) och (s) som två tämligen likartade "betongpartier" trots olika fernissa. Denna artikel tycks bekräfta detta.

    SvaraRadera
  15. Märkligt samhälle vi skapat och politik som förs. På morgonen väcks barnen innan de hunnit sova färdigt och kan vakna av egen kraft. Sedan bär det i väg till dagis eller dagmamma. När arbetsdagen är slut finns det möjligen tid för en stunds samvaro med barnen. Allt för att föräldrarna ska skynda till jobbet för att tjäna pengar så de bland annat kan betala dagis eller dagmamma. Så pågår det år efter år. Politiker uppmanar till att skaffa barn och i nästa stund förs en politik som gör att föräldrarna måste lämna bort sina barn. Dagens samhälle dräller av otrygga barn som inte får tid och kontakt med sina föräldrar. Det finns troligen en mening med varför ett barn kommer till just sina föräldrar.

    SvaraRadera
  16. Moi Päivi

    Om socialdemokrater...?
    Att angripa människor som gör allt för att anpassa sig till övermaktens framfart leder ingen vart.
    Många anpasslingar anpassar
    sig av det enkla skälet att
    inga andra alternativ finns.

    Roland

    SvaraRadera
  17. Ur de röda partiernas vinkel är det reaktionärt att tänka på barnen före ekonomin och karriären.
    V, som Birger delvis gillar, lär inte vara bättre än S därvidlag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänsterpartiet har sen länge verkat för arbetstidsförkortning. Dessutom vill vänstern fördela jämnare i samhället så fler har råd att göra individuella livsval - såsom t.ex att gå ner i arbtid.

      Sossarna vill ingenting med med dessa frågor typ.

      Radera
  18. Birger,

    " Är socialdemokraterna blinda ? " Vad tror du själv ?

    Jag tror det handlar om en synnedsättning, som lätt skulle kunna avhjälpas hos optikern. Men vissa ärenden skjuter man framför sig, dom blir liksom inte av .. Av rädsla ?

    På frågan härförleden varför vissa (en minoritet) väljer ateism framför tro angav du många (goda) skäl.
    Men det här är den omvända frågan, varför tror DE ANDRA som DE gör ?

    En av Mattias Gardells huvudpoänger i boken Islamofobi är att vi så ofta vet vad andra tycker och känner. Det är VI, inte DE, som kan tala vad Koranen betyder för DEM.

    Tycker rent generellt att kritiken mot ekonomism och tron på evig tillväxt går lite på tomme om "vi" inte anstränger "oss" mer för att förstå varför "de" inte kan maka sig iväg till optikern ..

    Är det, för vilken gång i ordningen, Fångarnas dilemma ?
    http://ericsecher.blogspot.se/2011/02/medborgarlon-och-fangarnas-dilemma.html

    Eric

    SvaraRadera
  19. Päivi, såg du Uppdrag granskning igår? Undrar om du i så fall har någon kommentar till det "gröna" (s) som du brukar hylla?

    Något mer pinsamt avslöjande har jag sällan skådat. Alla fingrar i alla syltburkar på en och samma gång. Få saker väcker sånt förakt i mig som glappet mellan lismande och inställsamt pk-snack och faktisk verkstad. Den falskhet/lögn som FR svart på vitt uppvisar i programmet borde leda till omedelbar avgång. Hur kan det få passera utan vilda reaktioner? Gårdagens program fick mig att innerligt och djupt önska skampålarnas återkomst! På vilka jag kunde stå och slänga ruttna tomater tills skamlösheten krupit ur kropparna!!

    SvaraRadera
  20. Päivi Rissanen Nilssontors aug. 23, 11:00:00 em

    Till Anonym: Nej, jag såg inte programmet men kan hålla med om "Få saker väcker sånt förakt i mig som glappet mellan lismande och inställsamt pk-snack och faktisk verkstad."
    Jag skall kolla på programmet på svt-play under min ledighet. Jag jobbar från måndag tom torsdag och då handlar livet om det.
    Men för övrigt så hoppas jag att s nu kommer med nya ideer vad gäller arbetstid. 40 i veckan är förstås föråldrat.
    De äldre i särskilda yrken borde få jobba färre antal timmar för sin heltid för att orka med. Det finns i många yrken en överskridning sedan länge en 40 timmars vecka som är oroande vad gäller hälsan och den långa orken eller att hinna ta hand om sina barn. Anonym: Det känns som att diskutera med någon med burkan på- varför är det så känsligt att tala om vem man är och stå för sina åsikter? Päivi RN

    SvaraRadera
  21. Sossarna är naturligtvis, som alltid, rädda för att barnen skall uppfostras av sina föräldrar och inte på någon institution med rätt ideologisk inriktning, för då löper de ju risken att få "fel åsikter" och kanske tom börjar tänka självständigt samt kritiskt...

    SvaraRadera
  22. Päivi Rissanen Nilssonfre aug. 24, 11:44:00 em

    Barnen uppfostras fortsättningsvis av sina föräldrar! Förskolan uppfostrar inte. Den ger stimulans för att höja barnens utvecklingsmöjligheter optimalt är det tänkt oavsett i vilken familj man är född, och ofta gör den det bra. Men för det måste det finnas utbildad personal och en vettig ledning, bra lokaler och lagom med barn per vuxen. Det kostar pengar och det var det som artikeln som Birger hade läst, handlade om.
    Bl.a.
    I dag, när en seriemördare med paranoida hatfantasier mot socialdemokraterna äntligen fick sin dom så hade man önskat ngt mer seriösa kommentarer. Hur mycket falska aklagelser skall partiet bära som en kors på sina axlar. Jag tycker fortfarande att sossarnas samhällsanalys är bästa grunden för en framtida grön politik. Päivi RN

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tycker sossarna är ett mes-parti utan visioner och mål, som dessutom nästan helt tappat kontakten med sin ideologi.... tänk så olika man man kan uppfatta saker.

      ps. Och positiva nya Jas-satsningar - ja här ser vi verkligen ett starkt grönt alternativ i svensk politik! :S

      Radera
  23. Ja, seriemördaren har fått sitt välförtjänta straff. Och analyserna har varit noggranna i varje detalj, utom en. Väldigt lite har nämnts om det som mördaren anser vara orsak till beteendet.

    SvaraRadera
  24. Päivi Rissanen Nilssonlör aug. 25, 08:29:00 fm

    Han hade ju skrivit en tjock manifest som "orsak till sitt beteende". Han ville utrota en ny generation socialdemokrater som ville fortsätta se Norge som ett multikulturellt samhälle.
    De medicinska orsakerna tvistar de lärda om, Päivi RN

    SvaraRadera
  25. Hur kan barnen uppfostras av sina föräldrar, när barn och föräldrar har så lite tid tillsammans? Blir det inte Förskolans roll? Måste personalen inte ta på sig en roll som de egentligen inte ska behöva ha? Rollen som uppfostrare.

    Kvalitet före kvantitet kanske räcker dvs lite tid med barnen?
    Men hur blir det när föräldrarna är trötta och stressade? Varför handlar det alltid om de vuxnas arbetsdag? Barnens arbetsdag då? Den är orimligt lång? Hur ska de orka de arma barnen? Hur ska de orka hålla ett helt arbetsliv? Vad för slags sjukdomar kommer vi att få se i framtiden? De starka överlever, de svaga slås tidigt ut? Som i djurriket? Men vi människor har ju utvecklat det mentala. Kan vi inte skapa bättre än så här? Balans vad är det för fel med balans?

    Får känslan av att barn ska man skaffa sig för att det ingår som en "självklar" del i livet. Arbetskarriär, bostadskarriär inbegriper givetivs också semesterresor och helst även sommarstuga, bil diverse annat "viktigt", samt givetvis barn. Barn ska man också hinna med. Då är man lyckad. Samt barnens och sina egna fritidsaktiviteter förstås. Uttröttade barn lär sig tidigt att man aldrig får ha tråkigt...! Vi vuxna lär dem det.

    Det verkar som om vi har svårt för att ha tråkigt? Är det en av "dödssynderna" att ha tråkigt?Det verkar så?

    Varför skaffa sig barn om man inte vill/kan/hinner umgås med dem? Kanske är det tråkigt, trist och för jobbigt att ta sitt vuxenansvar? Kanske är det roligare att utvecklas i ett spännande jobb med vuxna omkring sig?

    Då är det kanske så att alla inte bör skaffa sig barn? Vi kanske har olika livsuppgifter att ta itu med? Det gäller att hitta sin egen livsuppgift? Den kanske t.om. inte inbegriper egna barn. Vi kanske får sätta oss över vår känsla och längtan?

    Finns många tecken på att barn mår allt sämre, att den psykiska ohälsan sprider sig långt ner i åldrarna? En tickande bomb? Vi får inte svika barnen genom att inte se detta. Då är det bättre att svika t.ex. socialdemokraternas politik?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Precis mina tankar, Lisbeth!

    SvaraRadera
  27. Breivik är ett skruvat högerextremt hack, djupt influerat av tongångar i hela spektrat från rumsrena liberaler ändå ut till fascister/nazister. Bara för att man är tillräknelig utesluter inte detta att man också är halvt sinnesrubbad.

    SvaraRadera
  28. Päivi Rissanen Nilssonlör aug. 25, 02:02:00 em

    Jag gick en milsrunda och funderade en hel del på det här varför man i Sverige har gjort sossarna till syndabockar för många saker. Visst har de varit statsbärande men hatet som grott ända sedan Palmes dagar är otäck och svårbegriplig. Jag har umgåtts tidigare mycket i centerkretsar där de riktigt hatade allt som hade med socialdemokrati att göra. Sedan har vi ju sett Palmemordet, Lindhmordet och nu Utöa-morden.
    Visst har socialdemokraterna velat ha ett mångkulturellt samhälle men det har de inte varit ensamma om. Moderaterna ,center eller fp har inte direkt varit motståndare till det heller. Mest funderade jag på det här med förskolorna kontra hemmamammor. Allt började ju med en kvinnorörelse. De ville ut och jobba. Man såg också att barnträdgårdarna och lekskolorna var verkligen stimulerande för barnen. I andra länder börjar barnen skolan vid 4 års ålder, de får smörgåspaket med sig. Men kvinnorna måste ändå stanna hemma och passa tider så de kan hämta barnen(så är det till exempel i Tyskland fortfarande. De har inte möjlighet till yrkeskarriär om de skaffar barn!).
    Däremot så hade man en ideologisk styrning i kommunistiska länder som Sovjet och Kina där man tog barnen från sina föräldrar och hade dem i kolhoser och barnkommuner för att de skulle bli så lika som möjligt och hjärntvättas tidigt till den kommunistiska tron. Förädrarkärlek ansågs vara reaktionärt. Men inte så hos socialdemokraterna. Alla barnen har nu fått rätten att vistas i en miljö där man får mat, omsorg och stimulans till utveckling på sin egen nivå. Det är något annat. Forskningen är enig: förskolan är ett komplement till hemmet.Det är inte bara socialdemokraterna som tycker det utan alliansen och s, mp och v är överens i frågan.
    Visst kan vi moralisera om familjernas Thailandsresor och allt som skall ingå i familjelyckan numera. Stockholmsbarnen kommer till förskolan efter frukosttiden kl 8.30. De hämtas senast 16.30 då föräldrarna har nära till jobbet. Barnen i glesbygden utanför centralorterna däremot lämnas kl 6 och hämtas kl 18. Föräldrarna har långa resvägar.
    Vi har precis diskuterat här Putin ,Vitryssland, Ukraina osv. Det kanske är ide´att satsa på Jas-plan.
    Breivik har nog en personlighetsstörning och empatistörning. Men han är tillräknelig då han inte anses vara scitsofren/psykotisk.
    Päivi RN

    SvaraRadera
  29. Hemma-mammor mm? Varför alltid dessa ytterligheter??

    BALANS - kanske det vackraste ordet av alla - är extremt underskattat.
    =Arbetstidsförkortning.
    =Mer tid med barnen och mindre tid till miljöförstörande verksamhet.

    "Stockholmsbarnen kommer till förskolan efter frukosttiden kl 8.30. De hämtas senast 16.30 då föräldrarna har nära till jobbet."
    Nämen, tjena. Du pratar alltså för alla stockholmsbarn. Som "bara" är i förskolan 8 timmar. Måste råda mycket arbetstidsförkortning där i huvudstaden. Eftersom föräldrar både hinner med lunch och de långa restider som inte är ovanliga i storstan (behöver man sannerligen inte bo i glesbygd för) - inom ett 8-timmarspass. Eller så lever alla stockholmsbarn helt enkelt i bullerby-familjer utan ensamstående föräldrar och där turligt nog den ena föräldern börjar tidigt och den andra sent. Fantastiskt!

    SvaraRadera
  30. Päivi Rissanen Nilssonlör aug. 25, 06:57:00 em

    Senaste anonym: Förskolorna i glesbygden kan ha öppet 6-18.30 och i Stockholm 7.30(8.00) -16.30, 17.00. Inga barn går från öppningen till stängningen.
    De flesta barnen har det bra i förskolan om man har bra personaltäthet och utbildad personal. Då kan de gått och väl gå där 8 timmar.
    Till Lisbeth: Att allt fler unga och barn mår psykiskt dåligt har ett klart samband med besparingar som gorts inom förskola-skola. Då finns det inga vuxna att prata med om någon är dum.
    Magdalenas artikel handlade ju om att ha råd med att höja kvaliteten bl a inom äldreomsorgen och förskolorna.
    Päivi RN

    SvaraRadera
  31. Päivi. I ett inlägg skriver du att "förskolan uppfostrar inte."

    I ditt senaste inlägg skriver du "då kan de gått och väl gå där 8 timmar."

    Menar du då att under dessa, låt oss säga, 6 till 8 timmar sker ingen uppfostran/påverkan från förskolans personal?

    Christer

    SvaraRadera
  32. Päivi Rissanen Nilssonsön aug. 26, 08:40:00 fm

    Barnen får sin uppfostran i hemmet. I förskolan fostras till att vara i en grupp och hur man är med varandra. Man får allmenna etiska regler om samvaro, hur man är mot naturen osv. Men den vanliga uppfostran är hemmets sak. Om det kommer en Pelle som aldrig har hört ordet nej i sitt hem av sina föräldrar har det konsekvenser men det är föräldrarna som primärt formar sina barn och det är väl helt rätt.
    Föräldrarna får kanske höraa "fröken säger" och vi i förskolan kan säga att" det kanske är ok att hemma slicka i sig smöret men här gör vi det inte" ungefär.
    Enligt den nya läroplanen för förskolan håller förskolan på med läroprocesser. Maja kanske är extra nyfiken på vatten och det är Lisa med. Då hänger vi på och har en djupdykning, ett projekt om vatten. Kunskaper alltså är huvudfokuseringen.
    mvh Päivi RN

    SvaraRadera
  33. Päivi, Håller med dig om att de besparingar som gjorts är negativa.
    "Då finns det inga vuxna att prata med om någon är dum." Är det inte föräldrarna i första hand som bör finnas till hands, för att lyssna på barnen om de behöver prata? Att det inte är så, visar inte det på att någonting är väldigt fel? Önskar barnen en annan riktning? Frågar vi ens dem? Ifall de önskar det, är det vi vuxna som måste stå för den nya riktningen. Då räcker det inte med att säga mer personal i förskolan. Då kanske man bör lägga till arbetstidsförkortning som ett mål. Så att förskolepersonalen hinner med sina egna barn. Såvitt jag vet diskuteras det inte inom (S)?

    Förut var det en "dödssynd" att låta barnen använda nappar för länge. De skulle avvänjas. Nu använder de appar istället och ska tidigt tillvänjas vid att alltid vara uppkopplade. Mammas och pappas IPad kan bli en utmärkt lekkamrat för ditt barn säger reklamen. Återigen, varför lär vi våra barn att de aldrig får ha tråkigt? Att vi måste roas ständigt? Kan inte vara lätt för förskolepersonal att vara pedagogiska. De kan inte sticka till barnen sin IPad. De får därmed ofta ta konflikter som inte tas hemma? På så vis så tar de ett orimligt stort ansvar för barnens uppfostran?

    Hur många är det som upptäcker efter sin dyra utbildning, att de inte kan använda sig av sin pedagogiska utbildning och att dokumentera? Att mycket tid istället går åt till att uppfostra barnen.

    Det stämmer inte att föräldrarna eller personalen på förskolorna i Stockholmstrakten, har nära till jobbet. De pendlas kors och tvärs. Förbindelserna är ofta dåliga. Underhållet är dåligt skött mycket på grund av avregleringen. Det kan alltså handla om flera timmars resväg dagligen för många. Väldigt onödigt kan tyckas, när man tänker på vilka långa arbetsdagar det skapar för både vuxna och barn.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  34. Päivi. Du beskriver i ditt inlägg 08:40 "I förskolan fostras till att vara i grupp och hur man är med varandra. Man får allmenna etiska regler om samvaro, hur man är mot naturen osv. Men den vanliga uppfostran är hemmets sak."
    Samt "Enligt den nya läroplanen för förskolan håller förskolan på med läroprocesser."

    Du nämner fostras och läroprocesser. Det är väl något som i högsta grad påverkar och uppfostrar barn.

    Föräldrar och förskolan har ett stort ansvar för barnens uppfostran.

    Christer

    SvaraRadera
  35. Päivi Rissanen Nilssonsön aug. 26, 04:37:00 em

    Fostran i den bemärkelsen att barn lär sig vara tillsammans tar vi hand om.Men den vanliga uppfostran får föräldrarna stå för. Sedan kan man träffa på barn som inte fått så mycket uppfostran hemifrån. Bland annat säger man numera att många av misstänkta ADHD-barn har helt enkelt fått för bristfällig uppfostran hemifrån .
    Men för det behöver föräldrarna få hjälp någon annanstans än i förskolan.
    Jag går inte in på det men det finns mycket förnekelse på föräldrarsidan, anklagelser mot förskolorna osv. Tyvärr, så har vi inte några verktyg heller att kunna uppfostra barn. Ni har väl hört talas om en lärare som blev avstängd för att han lyft ett knä som försvar när en ungdom slog med vassa nycklar mot lärarens lår "på skoj". Knäet träffade på skrevet och föräldrarna drev frågan till domstol.
    Jag själv har kommit hem med blåmärken varje kväll på smalbena när en fyraåring tyckte att jag var en skit-Päivi. Jag lyckades inte alltid hoppa bakåt tillräckligt snabbt. Jag jobbar inte där längre.
    Annars är barnen oftast frimodiga och väluppfostrade.
    Lisbeth: Stockholms förskolor har kortare öppettider pga att föräldrarna har kortare arbetsresor. Appar är bra, smartboards ännu bättre i projektsammanhang. Du låter lite less och bitter!
    Livet är kul och det gäller att arbetslivet är det också, mvh Päivi RN

    SvaraRadera
  36. Päivi håller med dig livet är kul :) Jorå "Appar är bra". Talade precis för en stund sedan med en förskollärare om det. Men appar är inget man sticker till barnen för att de har tråkigt en liten stund. Föräldrar däremot kanske frestas till att göra det. Skrev om appar istället för nappar.
    Ang. arbetsresor så talade vi om det också. Själv har hon två timmars resväg varje dag. Många av föräldrarna på hennes förskola pendlar och har problem med det. På grund av det hämtas barnen ibland efter stängningstid. Kortarte avstånd BORDE innebära kortare restid. Men så är inte alltid fallet. Om det är bittert av mig att konstatera det vet jag inte. Det är möjligt. Men de som står och stampar vid tåg och bussar kanske håller med. Så djäkla "kul" kan det inte vara? Håller med dig om att "det gäller att arbetslivet är det också." Hur kul är det att vintertid frysa rövven av sig i väntan på tåg som "aldrig" kommer?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  37. Päivi Rissanen Nilssonsön aug. 26, 07:48:00 em

    Jag har pendlat med Södertäljependeln i 34 år. Det har utvecklats enormt från tiden de gamla tågen gick . Jag kan inte låta bli att tycka att i det stora hela har Stockholms län en fantastisk kollektiv trafik, moderna tåg och bussar, täta avgångar och månadsbiljett som gäller för allt trafik i hela länet plus till Gnesta där jag bor nu. Sedan att spåren är från 1800-talet är en annan femma. Nu lovade ju Löven förnyelse. Ja, nu börjar ju arbetsveckan snart. mvh Päivi RN

    SvaraRadera
  38. Kan inte annat än hålla med, Birger såväl som de flesta ovan. Det är väl närmast att betrakta som ett upprop mot ekonomismens enträgna dogma. Jobben först! Dumheter! Hitta på ett annat sätt att finansiera välfärden! Det börjar bli lite tröttsamt med tillväxtens eviga mantra.

    /Jocke

    SvaraRadera
  39. Päivi, De andra som "gnäller" på förseningar och uteblivna tåg och bussar, kanske är lite less och bittra. De har glömt bort att ha kul? Media som rapporterat likaså?

    När du åker från Gnesta passa på att vinka åt de som kommer från motsatt håll. De kanske istället pendlar till Gnesta. Något för en "grön" Löfven att ta upp. Varför pendlar människor med likvärdig utbildning kors och tvärs? Bör inte politikerna föra upp denna fråga och ta ett snack med arbetsgivarna. Speciellt miljövänligt är det ju inte. Håller med Jocke "Jobben först! Dumheter!" "Det börjar bli lite tröttsamt med tillväxtens eviga mantra." Får vi in miljötänk i varje sakfråga så kan förändring ske. Personligen har jag svårt att se att Löfven kommer att stå för den förändringen. Han gillar EU med dess "fria" rörlighet. EU är vår politik och alltå därmed även Löfvens politik. Eva Hamilton SVT fick inget svar på frågan om LÖfven kommer att vara mer kritisk till EU. EU är inte och har aldrig varit ett miljöprojekt eller för den delen ett fredsprojekt. Så vad är en "grön" socialdemokrat som dessutom vill ha mer stridsplan. Det och vinster i välfärden får nog socialdemokratin svårt att förklara. Många anser att de är förbryllande lika Alliansen. Hur ska de kunna vara annat? De kan inte föra en alldeles egen politik vid sidan av EU:s politik.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  40. "Bland annat säger man numera att många av misstänkta ADHD-barn har helt enkelt fått för bristfällig uppfostran hemifrån"

    Nja, det är väl snarare så att ADHD kan vara en effekt av en allt för stressig tillvaro med tidiga morrnar, långa dagar och dålig sömn. Allt i tillväxtens och arbetslinjens namn.

    Om det beror på bristfällig uppfostran hemifrån borde varenda 30-60-talist ha ADHD.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.