VAD SKA VI MED SAMHÄLLET TILL?

torsdag 19 juli 2007

Lögnmaskin till JAS-Gripens försvar?

I dagens SvD finns en intervju med Saabs nya kommunikationsdirektör med uppgift att hantera nya kriser för JAS-Gripen.

På frågan hur hon hanterar en ny JAS-kris blir svaret: "Generellt är det viktigt att alltid bestämma sig för vad som är företagets budskap och ståndpunkt och hur man ska hantera den mot alla målgrupper."

Gammal god mediestrategi... Bestämmer sig företaget för att alltid förneka mutor så är det detta som gäller. Sanningen underställs det taktiskt motiverade. Egentligen skulle det bara behövas en hårddisk programmerad att kommunicera bästa möjliga lögn.

Adam Smith, nationalekonomins liberale fader, menade att marknadsekonomin bara fungerar under två förutsättningar: att man inte vill skämmas inför Gud och att man inte vill skämmas inför sin granne. Gud är det inte mycket bevänt med nuförtiden, och grannen spelar ingen roll i en globalsierad ekonomi. Fördelen med en hårddisk är att den inte heller bryr sig om grannar. Kommunikationsdirektörer får bra betalt för risken att behöva skämmas.

Problematiskt blir det när kommunikationsdirektören för SAAB nu också ska sitta i styrelsen och vara delaktig i lögnernas och bortförklaringarnas beredning. Förmodligen har hon - kommunikationsansvariga för tveksamma företeelser är allt oftare kvinnor, som förutom sin kompetens har fördelen att uppfattas som mjukare och ärligare än män i en skandalsituation - ett avtal med hyggligt avgångsvederlag om de lögner som skall presteras skulle avlsöjas alltför bordust av någon grävande murvel.

Får man ljuga? Svaret är komplicerat och så här skrev jag om det i boken Svarta Oliver och Gröna drömmar:

"Politiker är ibland tvingade att ljuga. Den politiker som inte förnekar en förestående devalvering kan kosta sitt land mycket. Men lögnen äter sig också lätt in som en del i den politiska taktiken. Göran Persson ljög om sina avsikter att bli statsminister. Gudrun Schyman ljög om sitt politiskt förflutna. Carl Bildt ljög när han sa att han företrädde Sveriges genom tiderna mest kompetenta regering. Alf Svensson ljög när han hävdade att han trodde att bara svenska folket fick veta vad kristdemokraterna tyckte skulle det bli ett framgångsrikt parti - det kan han ju aldrig ha trott. Jag ljög om stämningen i miljöpartiet - jag påstod att den var bra när den var som värst. Mona Sahlin och Marit Paulsen ljög i ett brev till Sveriges kvinnor dagarna före folkomröstningen om EU. De hävdade att knarkkontrollen inte skulle försämras vid ett medlemskap i Unionen. Mona Sahlin erbjöds statsministerposten. Men fick gå för en lögn om Toblerone. Och Marit Paulsen fick välbetalda EU-jobb.

Det mesta i modern marknadsföring går ut på att bedra medmänniskor, lögnen i dess vidaste form är ett bra verktyg för detta. Bilbranchen genomförde en mångmiljonerskampanj som byggde på en lögn: nämligen att nittio procent av utsläppen försvinner om man skaffar en ny bil med katalysator. Konsumentombudsmannen skrev till kampanjledarna och berättade att det var lögn, men Bilbranchen brydde sig inte utan hänvisade (det är faktiskt sant!) till sin mänskliga rätt att ljuga i reklam...

Den lönsamma lögnen är en grundbult för marknadsekonomin på samma sätt som den politiska lögnen var en grundbult i de socialistiska staterna. Den största lögnaren får bäst betalt och uppskattas mest i många branscher. Bland de största lögnarna finns försäkringsbolagen som försöker ge sken av att de kan garantera en pension för den som redan i unga år avsätter en del för pensionssparande. Som om försäkringsbolag kunde garantera värdet på siffror som bokförs på ett konto. Som om försäkringsbolag hade någon som helst aning om hur samhället ser ut om fyrtio år!

- Jamenherregud, sa försäkringsgurun med den vackra smokingen när vi sågs under en sådan där middag där de inbjudna placeras vid borden i organiserad hackordning. Så kan du väl inte resonera! Med den kunskap vi har idag kan vi garantera en god pension. Men ändras nuläget så ändras vår bedömning...

Han har avgått nu och slipper ta något ansvar. Så fiffigt.

Journalister ljuger för att få ur intervjuoffret det man vill få ut. Lederskribenter ljuger för att kunna ge den bild man vill ge. Programledare ljuger för att locka debattörer till studion. Lögnen har alltid fascinerat människorna. Redan de gamla grekerna funderade över lögnen. Kretensaren Epimenides hävdade att alla människor från Kreta ljuger. Om påståendet vore sant, så ljuger han. Alltså måste påståendet vara falskt. Eubulides från Megara hävdade att han ljuger. Men det kan bara vara sant om det är falskt. Ännu en lögnparadox hittar vi när Platon säger att Sokrates har rätt och Sokrates hävdar att Platon ljuger."

Saab:s nya kommunikationsdirektör då? Jo, hon konstaterar:

- Saab har varit duktiga på att öka sin internationella verksamhet, vilket ställer höga krav på bra kommunikation.

Och, när det gäller försäljning av Jas-Gripen, även höga nivåer på mutorna. F´låt, jag menar förstås provisionerna...


3 kommentarer:

  1. Långt men intressant. Vädret är ändå skit.

    SvaraRadera
  2. Sanna mina ord, denne Schlaug är en riktig spikmaskin - träffar alltid huvudet. Fortsätt!

    SvaraRadera
  3. Schlaug! Dina anklagelser är oförskämda. Sverige har haft stor glädje och nytta av Saab och Jas-Gripen är något vi kan vara stolta över!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.