tag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post4792748429521969144..comments2023-11-05T08:20:17.066+01:00Comments on Birger Schlaug: En blyg, men ändå, debatt om...Unknownnoreply@blogger.comBlogger54125tag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-26517116368827608492014-05-15T23:08:44.443+02:002014-05-15T23:08:44.443+02:00Märkligt. Trodde jag aldrig skulle hålla med Bildt...Märkligt. Trodde jag aldrig skulle hålla med Bildt 100%, men i detta fall gör jag det.<br /><br />Vad är för fel på er miljötomtar? Jag är också för en bra miljö, förbättrad miljöbalk, klimatpolitik,feminism etc.<br />Men grunden är ju att ha ett starkt försvar, helst i allians(eftersom vi bara har ett enveckasförsvar) med Nato.<br />Tror ni att diplomati, fredsamtal och nedrustning biter på ondska? Kallenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-82868678422911151842014-05-13T15:37:54.327+02:002014-05-13T15:37:54.327+02:00Sjöstedt argumenterar bra, men han är fullständigt...Sjöstedt argumenterar bra, men han är fullständigt galet ute när han menar att Sverige bör lämna EU. Nu behövs EU mer än någonsin! <br />----------------<br /><br />Vad som behövs är en samlad europeisk opinion mot det korrupta lobbyiststyrda USA som EU håller på att förvandlas till.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-65396080983439457012014-05-12T23:35:06.435+02:002014-05-12T23:35:06.435+02:00301a
Birger Schlaug är en medlöpare och
han är me...301a <br />Birger Schlaug är en medlöpare och<br />han är mer medveten om detta än vad ni kan förstå.<br />Han har försökt den gröna vågen<br />han har försökt Det Gröna Partiet.<br />Nu försöker han att sitta i soffan och vara klok.<br />Men mycket mer än de flesta så vet han att det nu offras ekologiska och mänskliga världen <br />på kommersialismens altare.<br />Jag kan tänka mig att det finns<br />två varianter, den ena är att man reformerar en världskultur emedan den går under samtidigt som vi skapar en ny.<br /><br />Tänk er att Birger skulle reda ut hur vi förslavas genom att fientliga makter skapar våra liv genom att privata banker skapar våra värden som skapar arbete som vi inte har vett att dela på,<br />det skulle inte se bra ut.<br /><br />Om det skulle framkomma att Birger har fördjupat sig i mordet på Olof Palme och haft smaklösheten att intervjua <br /><br />Ole Dammergard som har intervjuats av Henning White på<br />WWW Whitev.se<br />Då skulle det inte bli fler<br />avtryck i soffan på SVT.<br /><br />Men hur fan skulle Du Själv<br />bära dig åt då!?<br /><br /> <br /> Roland Lidénnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-62559652977013719372014-05-12T18:45:44.037+02:002014-05-12T18:45:44.037+02:00RL, jo vi har hört det vevas några gånger - några ...RL, jo vi har hört det vevas några gånger - några hundra gånger kanske?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-55188973228227180542014-05-12T18:24:36.691+02:002014-05-12T18:24:36.691+02:00Jag menar att det finns flera goda skäl för V att ...Jag menar att det finns flera goda skäl för V att driva sin linje. A) Det blir inte av, men... B) det vore hemskt om det bara var SD som drev kravet och C) det är bra om V går framåt vilket är en signal om att EU måste bli något annat än det är.Grrreenline2noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-36169026666868530562014-05-12T18:22:14.173+02:002014-05-12T18:22:14.173+02:00När vi har accepterat att idioterna styr världen o...När vi har accepterat att idioterna styr världen och när vårt psykologiska försvar har brutit samman och vår militära<br />försvarsmakt inte lägre är i vår egen makt utan i händerna på USAs erövrings krigsmakt då kan det bli så, att jag blir på ett sådant<br />Djävla gott humör, så att jag regredierar till Apa och påstår<br />att människorna, nu har blivit ett<br />hot mot alla oss andra djur och<br />även mot vår och sin egen natur.<br /><br />Jag tror att Birger tänker på mig ibland.RLnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-56830147224349984202014-05-12T18:08:32.177+02:002014-05-12T18:08:32.177+02:00Sjöstedt argumenterar bra, men han är fullständigt...Sjöstedt argumenterar bra, men han är fullständigt galet ute när han menar att Sverige bör lämna EU. Nu behövs EU mer än någonsin! Bennynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-21467586392690108772014-05-12T18:07:13.798+02:002014-05-12T18:07:13.798+02:00Jag kommer att stänga av de som i fortsättningen h...Jag kommer att stänga av de som i fortsättningen håller på att kalla varandra idioter och liknande. Ägna er åt något annat än att skriva på den här bloggen. Tack.Birger Schlaughttps://www.blogger.com/profile/03425131134936888816noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-48402165835593559882014-05-12T14:46:39.790+02:002014-05-12T14:46:39.790+02:00Ok Jan, vi kör din stil för nu börjar jag tröttna ...Ok Jan, vi kör din stil för nu börjar jag tröttna på dig. Att argumentera med arroganta uppblåsta egofyllda människor som du som i ena sekunden påstår att "det inte finns någon anledning att fördjupa sig i det ena och det andra" och att "detaljer är inte så noga" för att sen referera till fakta och sanning är egentligen helt meningslöst, men nu gör jag misstaget att argumentera med en idiot som det sägs att man inte ska. Och ja, nu har du faktiskt sänkt ribban till idiotnivån genom att alltid kalla allt som inte kommer från dig för idiotiskt och vansinnigt.<br /><br />Du är en översittare och blir emellanåt ganska patetiskt när du måste tala om hur mycket tid du lägger på detta och att vi andra ska vara dig tacksam, eller om hur mycket kunskap du har i detta fast du enligt egen utsago och helt uppenbarligen inte förstår eller bryr dig om detaljer. Du har vid flera tillfällen antytt att du tänker skita i alltihop om ingen visar dig lite mer respekt. Det tycker jag faktiskt är en bra ide Jan Örsell. Gör det.<br /><br />Så, nu påstår du att pengar är en vara? Eller en värdeförmedlare? Eller kanske lite av varje när det passar dig?<br /><br />Vad planeten tål eller inte är helt frånskilt pengar och tillgång eller avsaknad av det, det har du tidigare svamlat ihop, kul att du lärt dig skillnaden nu iallafall.<br /><br />Jag antar att du märkt att ingen ger dig någon respekt, eftersom du vid flera tillfällen hotat med att sluta med vad det nu är du gör om vi andra inte tar till oss det. Vad tror du att det kan bero på? Att du är en svamlande översittare kanske? Att du egentligen inte vet vad du pratar om? Att de flesta är är tillräckligt kunniga och intelligenta för att se det? Det är bara förslag, kanske kan du komma på andra skäl själv.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-58032554754827039772014-05-12T14:27:11.586+02:002014-05-12T14:27:11.586+02:00Anonym 10:33!
Alla kan inte gilla alla. Ni skulle...Anonym 10:33!<br /><br />Alla kan inte gilla alla. Ni skulle kanske fokusera lite mer på fakta och sanning och skita i vem som säger vad och hur. Lite grann får man väl ändå tåla särskilt om man för fram idiotiska tankar utan något faktaunderlag. Det betyder inte att man måste redovisa alla faktaunderlag för andra.<br /><br />Novemberrevolutionen låter bekant men just nu kan jag inte säga exakt vad det var. Jag får nog färska upp minnet där.<br /><br />Det första du skriver är just sådana rena dumheter utan faktaunderlag. Pengar är bara en värdeförmedlare och har inga reella värden skapats i samhället så kan vi skapa hur mycket pengar som helst utan något resultat.<br /><br />Det handlar om marknadsekonomiska grunder där tillgången sätter priset. Det gäller även pengar som vilken vara som helst. Skapas det pengar utan någon tillväxt så blir det bara inflation och värdet på pengarna sjunker. Vi kan inte äta pengar och skördarna blir inte större bara för att vi ökar mängden pengar i samhället. Priset kommer bara att gå upp och vi får betala mer för samma mängd varor.<br /><br />Så att skapa pengar är ingen lösning särskilt inte i en värld där vi nått gränserna för vad planeten tål och inte längre kan ha tillväxt som mål.<br /><br />Dessutom så kostar det att leva och bedriva företag så pengarna går åt och cirkulerar naturligt i samhället. Risken för överdrivet sparande är därför överdriven. Särskilt i ett socialistiskt samhälle med ett gemensamt kapital i stället för en överklass med privat kapital.<br /><br />Jan Örsell. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-20215125774664889222014-05-12T10:38:46.802+02:002014-05-12T10:38:46.802+02:00Lisbeth!
Nej! Jag tror inte på EU tanken. Dels fö...Lisbeth!<br /><br />Nej! Jag tror inte på EU tanken. Dels för att det är ganska mycket högertankar i EU men också på grund av att vi har så stora skillnader i förutsättningar att det passar inte att samarbeta på det sättet. Säkerheten i världen blir inte heller större av att ha stora militärallianser som ställs mot varandra och vart land måste ta sitt eget ansvar i att ställa om till en hållbar utveckling vilket gärna skjuts över på andra. Bland annat att ta ansvar för en stabil eller minskad befolkning på sikt. Man vill ju gärna hjälpa alla som flyr från krig, fattigdom och miljöförstöring men det funkar inte så. Vi kan inte hjälpa alla hur mycket vi än vill.<br /><br />Jan Örsell.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-63811972020715902102014-05-12T10:33:43.890+02:002014-05-12T10:33:43.890+02:00Jan Örsell,
Det behöver inte nödvändigtvis vara s...Jan Örsell,<br /><br />Det behöver inte nödvändigtvis vara sant att någon måste ha "sparat" innan något kan lånas ut. Någonstans kom pengarna ifrån från första början, eller hur? Staten skulle faktiskt kunna skapa nya pengar och "låna ut" till ändamål av folket ansett behövda. Eller ska vi alla "spara" pengar in i existens?<br /><br />Du har ett fult sätt att diktera saker, som vad andra ska fördjupa sig i, vilka som vet eller inte, vem som har rätt och fel.<br /><br />Jag har hört talas om något som hette novemberrevolutionen, har du fördjupat dig något i det?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-24807564297570292812014-05-12T10:09:52.285+02:002014-05-12T10:09:52.285+02:00Anonym 09:15!
Nej! Det som sparats kan lånas ut m...Anonym 09:15!<br /><br />Nej! Det som sparats kan lånas ut men det "måste" inte det. Däremot "måste" någon först ha sparat innan någon annan kan låna i ett system med 100% kapitaltäckningskrav. Det är komplexa system och nästan omöjligt att inte förenkla lite. Det viktiga är inte att pengarna direktinvesteras utan att de investeras i rätt saker. Det finns ingen anledning att fördjupa sig i det. Det viktiga i sammanhanget var det vansinniga i att ha ett system med en ruttnande valuta. Att man måste kunna spara pengar utan att dessa faller i värde.<br /><br />Det var inte så oerhört länge sedan vi hade ett system med 100% kapitaltäckningskrav i Sverige. Om jag minns det rätt så var det väl i samband med 90tals krisen som Sverige gav upp det systemet.<br /><br />Jan Örsell. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-77465161116488854642014-05-12T09:44:54.721+02:002014-05-12T09:44:54.721+02:00Ja Örsell, Ja förmodligen så tror/trodde Ohly på e...Ja Örsell, Ja förmodligen så tror/trodde Ohly på ett förändrat EU. På att vänster är totalt befriade från maktbegär och kan förändra EU inifrån och ut. Tror du också det? Tongångarna hörs inom vänstern.<br /><br />Vi tror så mycket, utan att ens göra en rejäl maktanalys eller bara hoppa över den.<br />Tror man att EU konceptet kan ge mer frihet, mer kultur, mer social samvaro så visst.<br /><br />Tror man att vi inte är riktigt mogna för det ännu, så resonerar man annorlunda. Då vill man FÖRST utveckla suveräna stater som HAR förmåga att samarbeta.<br /><br />Det finns inga suveräna stater, sades det från parlamentet när jag lyssnade på SVT från parlamentet. Kunde faktiskt inte annat än skratta. Nej det finns inte det. Men tron på samarbete mellan "barbarer", som ska skapa den perfekta världen, utan krig består. <br /><br />Barbarer, vi verkar befinna oss en hel del på det okunniga stadiet. Tror att vi varelser, ska kunna bygga fred med fredstrupper inom EU. Ser vi så mycket tecken på det?<br />Ser vi inte att EU upprustar för ekonomisk tillväxt mot fred.<br /><br />LisbethAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-49474701749679003332014-05-12T09:39:11.952+02:002014-05-12T09:39:11.952+02:00En paradox är väl att Europas högerextrema partier...En paradox är väl att Europas högerextrema partier har förståelse för Rysslands agerande, medan de högerextrema i Kiev ser Ryssland som en fiende.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-68836441693146752612014-05-12T09:16:24.722+02:002014-05-12T09:16:24.722+02:00Ovan var till Jan Örsell.Ovan var till Jan Örsell.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-8534471719904464132014-05-12T09:15:34.833+02:002014-05-12T09:15:34.833+02:00Ah, så det som sparas skall lånas ut? I ett av din...Ah, så det som sparas skall lånas ut? I ett av dina inlägg ovan fanns ett uttalande med ordet felaktigt, och allt som sparas måste lånas ut. Kanske missförstod jag. Förresten var det nog oerhört länge sedan bankverksamhet fungerade som en mellanhand mellan sparare och lånare, men jag förstår vad du menar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-63787219304660417612014-05-12T09:12:57.416+02:002014-05-12T09:12:57.416+02:00Reflektion på tillägget.
Såg endast lite av Agenda...Reflektion på tillägget.<br />Såg endast lite av Agenda. Tyckte att Gudrun Schyman skötte sig bra i debatten mot Annie Lööf. fem poäng till Gudrun ett till Lööf.<br /><br />Men jag undrar över om hon och Fi har förstått vikten av att lämna unionen, om det inte går att göra stora förändringar. Det ekonomiska systemet är ju själva grundbulten för fortsatt tillväxt. Eller för en påtvingad nerväxt när det kraschar helt. Då handlar det om ren fattigdom och inte om omställning.<br /><br />In med feministerna och ut med rasisterna ger mig rysningar. Många verkar osäkra idag på att vi bör lämna unionen De som är säkra stämplas lätt som rasister. Inte Jonas Sjöstedt ännu dock. Men även hans kritik riskerar att tystna.<br /><br />Utträdeskravet behöver vara kvar. Det gör människor mer sunt skeptiska och kritiska. Man behöver inte ens lämna för att det finns ett sådant krav. <br /><br />När det gäller allt annat, så vill vi veta hur vi kan ta oss ur saker. Vi kräver t.om. papper på det de flesta av oss.<br /><br />När det gäller medlemskapet i EU hur många vet vad som krävs för ett utträde? <br /><br />Lisbeth <br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-42473710267835526322014-05-12T09:04:29.524+02:002014-05-12T09:04:29.524+02:00Anonym 08:21!
Det är inte så det fungerar. Tradit...Anonym 08:21!<br /><br />Det är inte så det fungerar. Traditionell bankverksamhet fungerar ju som mellanhand mellan sparare och låntagare (oavsett om det är frågan om småsparare eller stora företag) där det den ena sparar kan lånas ut till någon annan under tiden. Så fungerade det innan bankerna började skapa pengar genom ohejdad kreditgivning. Det fungerade då och det kan fungera idag också utan alla de problem som uppstår i ett sådant skuldbaserat penningsystem som vi har idag. Sparade pengar är inte liktydigt med högar av kontanter i ett kassaskåp.<br /><br />Jan Örsell.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-65191485053467851582014-05-12T08:21:53.448+02:002014-05-12T08:21:53.448+02:00Jan Örsell, hur har du tänkt att ersätta den penni...Jan Örsell, hur har du tänkt att ersätta den penningmängd som "försvinner" eller iallafall inte cirkulerar i ekonomin när folk sparar till framtida investeringar?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-1044994609182165392014-05-12T07:43:21.213+02:002014-05-12T07:43:21.213+02:00Topsy!
Jag som många andra socialister står för d...Topsy!<br /><br />Jag som många andra socialister står för demokrati och pacifism och stöder inte alls den våldsbejakande extremismen vare sig den består av höger, vänster eller miljöanhängare. Vänsterpartiet har tagit avstånd från dessa även om jag tycker man kunde gjort betydligt mer.<br /><br />Ett enda dokumentärprogram kan du ju inte låta forma hela din världsbild. Det föregående programmet fokuserade mer på högerextremistiskt våld. Att sedan beskylla vänstern för att vara rasister och fascister är ju bara dumt och visar på din okunskap. Varifrån du fått idén att vänstern skulle bestå av rasister förstår jag inte alls och fascism är högerextremism och inte vänsterextremism.<br /><br />Jan Örsell. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-88009394742392673172014-05-12T07:03:22.800+02:002014-05-12T07:03:22.800+02:00Anonym 01:49!
Varför inte allmänmänskliga intress...Anonym 01:49!<br /><br />Varför inte allmänmänskliga intressen såsom miljö, medmänsklighet, sanning, rättvisa. Det duger inte att bara rösta själviskt med den egna plånboken etc.<br /><br />Jan Örsell.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-69110632835987292112014-05-12T06:02:57.746+02:002014-05-12T06:02:57.746+02:00Lisbeth sön maj 11 11:15 fm!
Du skriver att du &q...Lisbeth sön maj 11 11:15 fm!<br /><br />Du skriver att du ""Tror" vi är mycket förvirrade". Det blir så när kunskapen är låg samtidigt som alla har en uppfattning som de känner att de måste övertyga andra om. När ingen längre står för det man säger. När nya medlemmar i ett socialistiskt parti som vänsterpartiet inte längre känner till vad socialism är utan definierar sig som feminister snarare än socialister. Äntligen börjar kanske Jonas Sjöstedt förstå faran som jag varnade honom för och förstår vikten av att betona att vänsterpartiet i första hand är ett socialistiskt parti.<br /><br />Att Lars Ohly ville ta bort utträdeskravet från EU berodde väl snarare på en tro på ett förändrat EU än en tro på tillväxt.<br /><br />Det handlar visst om höger och vänster politik och det är det vi måste förstå även om politiker och politiska partier ibland själva är rätt så "förvirrade".<br /><br />Folk är så förvirrade och utan kunskap (samtidigt som de är 100% säkra på att de minsann kan och vet allt) att det ofta är omöjligt att förstå eller föra en meningsfull politisk diskussion. En demokratisk politisk diskussion förutsätter ju att motståndaren har några egna kunskaper och erfarenheter som bygger på fakta annars finns det ju ingen gemensam grund att utgå ifrån.<br /><br />Först nu flera dagar efter så slog det mej hur vansinnigt en motståndare tänkte. Det har tydligen blivit så vanligt och accepterat att låna till allting nu för tiden att han inte förstod att man faktiskt kan spara pengar till egna framtida utgifter (vi behöver kanske trots allt få tillbaka spargrisen ett tag åtminstone). Att ett företag på det sättet kan spara till sina egna framtida investeringar istället för att låna. Han påstod därför felaktigt att allt som sparas därför måste lånas ut. Att det skulle motivera ett system av "ruttnande valuta" för att pengar inte ska läggas på hög och att detta på något sätt skulle hindra att vissa har det bättre än andra. Det går inte att motverka klasskillnaderna i ett kapitalistiskt system bara genom penningpolitiken på det sättet men 100% kapitaltäckning skulle däremot lindra en del andra problem i ekonomin. Det motsatta faktumet att för att någon ska kunna låna så måste först någon ha sparat och att det inte går med en "ruttnande valuta" gick bara inte att få honom att förstå.<br /><br />Jan Örsell. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-77568992853309609002014-05-12T01:49:17.252+02:002014-05-12T01:49:17.252+02:00Du menar det är bättre att vara uppblåst och arrog...Du menar det är bättre att vara uppblåst och arrogant ? Eller att EU lobbyister i bryssel är bättre än lokala politiker?<br /><br />Det beror väl helt på vilka intressen man företräder..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-15262638880893312622014-05-12T01:44:18.233+02:002014-05-12T01:44:18.233+02:00http://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2014/05/...http://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2014/05/12/vansterpartiet-ar-det-enda-stora-rodgrona-partiet-i-sverige/Anonymousnoreply@blogger.com